Feminina skrev 2018-08-25 12:35:31 följande:
Jag röstar inte på S, men förstår inte heller varför Löfven får så mycket kritik. Varför skulle inte en arbetare som levt i verkligheten kunna göra minst ett lika bra jobb som de partiledare som inte har en inblick i de flesta människornas vardag?
Han må kanske inte vara den bästa talaren, men avsikterna är nog goda för det. Tror att han har fått oförtjänt mycket skit för att han regerat under en hektiskt och kritisk period, och mycket av den förra regeringens beslut har inverkat på en stor del av Löfvens mandatperiod. Vilken regering som än hade suttit under den stora flyktingkrisen hade nog fått det rätt besvärligt.
Jag skulle också vilja framhålla att hans bakgrund har en tydligare koppling till den verklighet som delas av många medborgare än vad som är fallet med andra politiker. På sätt och vis är han väl en produkt av ett svunnet svenskt samhälle där vem som helst i princip kunde bli vad som helst. Det tycker jag inte är en dålig egenskap, så länge han backas upp av teknokrater och andra kompetenta personer som kan se till att idéer och förslag kan genomföras.
Jag tycker dessutom att han är den bästa talaren - när han får tala själv, t.ex. på konferenser, i Almedalen o.s.v. Däremot är han nog den absolut sämste partiledaren i debatter. Där kommer han verkligen till korta och lyckas nästan aldrig. Bl.a. i partiledardebatter kan han nästan bli pinsamt fumligt ibland, både i tal och i tanke.
I början var han också fumlig i intervjuer. Han kunde börja med "låt mig vara extra tydig" och sedan kom ett fullständig obegripligt och osammanhängande svammel. Vissa tidningar fick t.o.m. citera honom ordagrant, sannolikt för att det inte gick att förstå vad han menade.
Han har också gjort en så stor omsvängning i flyktingfrågan, retoriskt och politiskt, vilket medför att det kan vara svårt att ta andra av hans förslag på allvar. Det kan vara svårt att veta om uttalandet är en känsloyttring eller en genomförbar politk.
Även om jag själv är politiskt obunden måste han väl sammantaget anses vara en bra företrädare för S. Jag har svårt att se vem som annars skulle ha förmåga att träda fram (även om jag gillar Magdalena Andersson).