• Anonym (Tiger)

Fått sparken-jag vägrar sluta

Jag har under snart 4 år jobbat som butiksansvarig i en djuraffär. Fick i fredags veta att jag fått sparken. I mitt tycke pga småsaker. Visst, jag har handlat lite fel, men inget som inte går att få rätsida på.

Idag kl 14 ska jag ha möte med min chef. Antar att jag ska skriva på uppsägning osv. Jag vet dock att jag kommer att vägra sluta. Kommer inte att skriva på några papper och jag kommer att fortsätta dyka upp på jobbet. Anser inte att jag gjort tillräckligt fel för att sägas upp. Vad kommer att hända? Eftersom jag inte skriver på några papper är jag ju inte officiellt uppsagd och jag kommer väl därmed att fortsättningsvis få lön? Har ju alla inloggningsuppgifter och dylikt så jag kommer att fortsätta beställa varor och fixa kampanjer och dylikt.

• Svar på tråden Fått sparken-jag vägrar sluta
  • Ascendere
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 10:56:44 följande:
    Anonym (JW) skrev 2018-10-08 10:43:09 följande:

Vad har du gjort?

Jag har lånat pengar från kassorna jag själv ansvarar och förfogar över. Har hela tiden haft för avsikt att betala tillbaka. Nu i helgen har jag dessutom filat på en avbetalningsplan. Det var skitdumt, det fattar jag också. Men det går ju att lösa! Dessutom ingen större summa det handlade om. Behövde pengar akut en gång.

Sedan mindre saker som t.ex att jag lånat hem en kanin som dottern tagit hand om. Detta har alla anställda vetat om, och ingen har misstyckt. Dottern har länge önskat sig en kanin och jag tänkte att hon ska få "öva" på butikens. Erbjöd mig i fredags t.om att betala en mindre retroaktiv hyra, men det var inte butiksägaren så pigg på, så det är ju hennes problem.

Som sagt, jag ser att jag gjort fel, men anser inte att det är jätteallvarliga saker ändå.
    Du har stulit pengar ur kassan och tagit hem butikens djur och du kallar det småsaker?

Var glad om de inte gör polisanmälan, det borde de dock ha gjort. 
  • Egon den stora
    klyban skrev 2018-10-08 19:45:59 följande:

Och otrevlig på köpet, jag skulle ringt polisen och anmält förskingringen direkt.

Arbetsgivare väntar ofta in i det sista med att dra in polisen. Det ser ju inte bra ut i media att ha haft ett kriminellt kassabiträde. Då börjar ju kunderna undra om dom blivit lurade.
  • Ascendere
    Gabriella 009 skrev 2018-10-09 07:58:07 följande:

Detta måste väl vara ett litet troll  ??!!

Troligen. Det är ju ändå Halloween snart och då kommer ju diverse mystiska figurer fram...
    ;) 
  • Ascendere
    Gabriella 009 skrev 2018-10-09 07:58:07 följande:

Detta måste väl vara ett litet troll  ??!!

Kan också vara någon med grav narcissistisk personlighetsstörning. 
    Har jobbat med en sån och den personen hade faktiskt ett liknande beteende
  • Mom2be262
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 11:32:38 följande:

Ja det skulle jag faktiskt. Som sagt, jag har t.om. lagt upp en avbetalningsplan i helgen. Vete fåglarna om jag ens ska presentera den för chefen ifall hon inte ber om ursäkt och tar tillbaka att jag ska bli avskedad. Betalar helt enkelt tillbaka när jag kan, utan att liksom på förhand redovisa för henne när jag ska betala. Är en skitsumma det handlar om.

Jag vet att det var fel att låna pengarna, men håller fast vid att det inte är skäl för uppsägning.

Blev inte du påkommen i fredags? Och gjorde alltså en avbetalningsplan efter? Du hade aldrig gjort en avbetalningsplan om du blivit påkommen.... du har stulit. Skulle du behålla en anställd som stjäl? Herregud du verkar helt sakna insikt, världen är din va? Du ska skatta dig ordentligt lycklig om du får stanna kvar men att stjäla ÄR brottsligt... du ska nog inte börja med att googla dina rättigheter för att få stanna kvar utan dina skyldigheter vid brott?
  • Ascendere
    Mom2be262 skrev 2018-10-09 09:25:46 följande:
    Blev inte du påkommen i fredags? Och gjorde alltså en avbetalningsplan efter? Du hade aldrig gjort en avbetalningsplan om du blivit påkommen.... du har stulit. Skulle du behålla en anställd som stjäl? Herregud du verkar helt sakna insikt, världen är din va? Du ska skatta dig ordentligt lycklig om du får stanna kvar men att stjäla ÄR brottsligt... du ska nog inte börja med att googla dina rättigheter för att få stanna kvar utan dina skyldigheter vid brott?
    Narcissist eller psykopat. 
    Troligen tror hon själv på att hon tänkt betala tillbaka pengarna även om hon inte blivit påkommen.
  • cb66
    Ascendere skrev 2018-10-09 09:55:53 följande:
    Narcissist eller psykopat. 
    Troligen tror hon själv på att hon tänkt betala tillbaka pengarna även om hon inte blivit påkommen.
    Hon? Jag trodde att TS är en man. Svårt att veta men det känns som ett manligt beteende. Det finns inget i hens inlägg som avslöjar vilket kön hen har. Det vi vet är att chefen är en kvinna.
  • molly50
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 11:11:43 följande:
    Nä det är klart, men jag lånade!
    Du kanske ser det som att du lånade. Men det gör uppenbarligen inte din chef. Och förmodligen inte heller dina kollegor.
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 11:20:00 följande:
    Jaja inte riktigt kanske, men det spelar väl mindre roll nu? Är ju hon som tagit hand om den nästan ett halvår nu.
    Men varför köper du inte kaninen då? Har hon haft den så pass länge så lär hon bli ledsen om du tänker lämna tillbaka den sen.
    Och den lär ändå bli svår att sälja om du lämnar tillbaka den då de flesta brukar vilja köpa ungar.
    Carpe Diem
  • Ascendere
    cb66 skrev 2018-10-09 10:07:02 följande:

Hon? Jag trodde att TS är en man. Svårt att veta men det känns som ett manligt beteende. Det finns inget i hens inlägg som avslöjar vilket kön hen har. Det vi vet är att chefen är en kvinna.

Sant, det var chefen som är kvinna, så vi vet inget om TS kön egentligen.
  • molly50
    Anonym (Tiger) skrev 2018-10-08 13:10:52 följande:

Uppdatering: Är hemma nu, blev hemskickad. Jag blev så arg så hade ingen lust att jobba mer idag så det gjorde inte mig nåt. Hon var helt galen och jag likaså haha. Hon drog dessutom upp gammalt skit från i våras och vintras. Som om det spelar roll nu, nästan ett år senare.. Ifall det vore så farligt skulle hon väl sparkat mig redan då.

Men ingen trampar på mig, det lovade jag henne. Kommer att slåss för mina rättigheter. Berättade för henne att jag inte under några omständigheter kommer att sluta, och om jag gör det ska jag ha full lön närmaste året trots att jag inte jobbar. Vi kom ingenstans direkt. Ska googla lite på mina rättigheter nu och lämna ett brev eller något till henne imorgon. Det fixar sig säkert.

Är du verkligen seriös? Fattar du inte att du bara gör bort dig om du fortsätter gå tillbaka till jobbet efter det här?
    Frågan jag ställer mig är om du överhuvudtaget hade tänkt betala tillbaka det du "lånat" om du inte blivit påkommen?
    Och jag tycker du ska ställa dig frågan om du själv hade behållit en anställd som betett sig som du?
    Din chef är förmodligen inte blåögd utan inser att du aldrig har haft för avsikt att betala tillbaka pengarna eller lämna tillbaka kaninen.
    Jag hoppas verkligen att detta inte är sant. Och är det det så hoppas jag verkligen att du inte får komma tillbaka och att du blir polisanmäld för stölderna.
    Kanske kanske kan det lära dig något...
    Carpe Diem
  • olof 45

H*n verkar ha tröttnat på att trolla... Trist, popcornen som just var färdigpoppade...

"tagit hand om" företagets varor hemmavid i ett halvår. Heeelt ok ... Dagens gapskratt

• Miss Skywalker

Har du "tom" gjort en avbetalningsplan efter du fick sparken så var det knappast en struntsumma eller något du tänkt betala tillbaka. Märkligt hur nonchalanta vissa är..

• schmetterling

Så, TS, var det inte roligt längre när din tråd förflyttades till sandlådan?

Fast, du kanske vägrar det också. Det är nästa tråd "min tråd förflyttades till sandlådan, jag vägrar sluta låtsas vara seriös".?

Svar på tråden Fått sparken-jag vägrar sluta