• bullen1984

ekonomi i relation, vad tycker ni?

Jag och sambon bestämde oss i somras för att ha -ish gemensam ekonomi. 
    Alltså att vi inte ska hålla på att dela på saker utan att alla pengarna är "våra" i slutändan. 
    Han tjänar nog 45 000 i månaden, men har vart otroligt oekonomisk och ätit ute alla sina måltider, och han äter endel... Jag tjänar 36 000 och är mer ekonomisk, har dock endel stora lån jag betalar på. 

Jag har hittills betalat alla våra resor och nöjen vi gjort, även innan vi bestämde att vi ska ha gemensam ekonomi. Jag är rätt generös och sätter mer värde i att göra någon glad än att sitta på massa pengar. 
    Sedan vi bestämde att vi ska ha gemensam ekonomi så har jag betalat all mat, och sedan har vi betalat vårt egna. 

Igår när vi satt vid middagsbordet fick jag höra genom ett samtal han hade med sin dotter, att han ska antingen låna ut pengar till henne för att köpa en moppebil (kostar minst 100 000) Eller att han ska köpa en moppebil själv som hon ska få låna av honom. 

Jag pratade med honom senare och sade att sånt där är nått som han ska berätta för mig först, då jag inte vill få reda på det genom att jag överhör deras samtal.
    Han tyckte inte alls det, vad spelar det för roll? sade han. 

Vi kom ingenvart med den diskussionen då han inte alls fattade varför han ska säga sånt till mig.

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden ekonomi i relation, vad tycker ni?
  • nernu

Gemensam ekonomi kan man ha om man har liknande syn på ekonomi och liknande prioriteringar. Att man ens överväger att köpa en moppebil för över 100 000 utan att diskutera det visar att man inte är kapabel att ha gemensam ekonomi med någon.

• Noname00
    nernu skrev 2018-11-03 19:39:50 följande:

Gemensam ekonomi kan man ha om man har liknande syn på ekonomi och liknande prioriteringar. Att man ens överväger att köpa en moppebil för över 100 000 utan att diskutera det visar att man inte är kapabel att ha gemensam ekonomi med någon.

I grund och botten så får han väl göra vad han vill med sina egna pengar, som att köpa en mopedbil.
    Inte så smart dock om man ska köpa bostad tillsammans och pengarna behövs till bostaden.
  • Noname00
    erikaABC skrev 2018-11-04 16:03:57 följande:

Han gör fel.

Vad gör han för fel?
  • GGN

Tillbaka till separat. Han fattar ju inte.

Sluta betala alla resor.

• bullen1984

Han fattade, han swischade mig 10 000:- och bad om ursäkt och sade att han alltid ska inkludera mig i fortsättningen. 

Resorna har jag betalat för att jag har haft råd och velat resa Han har inte haft pengar. Han har privata utgifter som är stora, och jag har inte det, så det är inte problemet. Jag tog upp det som en del i mitt argument att jag vill att han kan berätta för mig innan han tar beslut om vad han ska göra med pengarna. 
    Dels så att jag kan förstå och hinna smälta det, och inte få överhöra det vid middagsbordet. Jag skulle absolut inte säga nej till det, men jag tycker ändå att han kan säga det till mig först. 

• SupersurasunkSara
    Noname00 skrev 2018-11-03 14:55:11 följande:
    Ingen bra ide om man ska äga ett hus tillsammans, äger man 50% så är det rimligt att man betalar hälften också.
    Nja, bara om man isf har en bostad som passar den med den lägre inkomsten. Man kanske vill ha en bättre bostad än så och då är det bättre att man betalar utefter %. Tycker jag. 

TS, ska ni ha gemensam så ska ni, då ska alla större inköp diskuteras med den andra. Vad en större summa är får ni bestämma gemensamt. 

Jag föreslår att ni antingen skaffar ett gemensamt konto dit lönen går och betalar ALLT därifrån, även era egna (godkända av er gemensamt) utgifter och ev sparande. Ta sen en summa vardera som era egna pengar. 

Eller så räknar ni ut vad era gemensamma kostnader är, inkl ev sparande samt mat och sådant är per månad och sätter in den summan på ett konto. Om ni sätter in 50% eller utefter vad ni tjänar i % får ni diskutera fram. Det ni sen har över är era egna pengar att göra vad ni vill för. Men du ska absolut inte betala för din sambo från dina pengar utan spara gemensamt till sånt som ni vill göra. 
  • Åsa
    bullen1984 skrev 2018-11-03 17:39:00 följande:
    Anna i Sthlm. Jag vet inte vad det ger dig för slags tillfredställelse att vara så nedlåtande, men det är verkligen en mycket oattraktiv egenskap hos vilken människa som helst. 
    Jag ska förklara för dig så att Du förstår ordentligt. 

Jag har inte försörjt min sambo, vi har gemensam ekonomi och hans pengar är mina, mina är hans. Förstår du? 
    Han äter inte ute, han GJORDE. 
    Han ger inte bort pengar till sina släktingar, det handlar om en investering i en moppebil. Hänger du med eller ska jag uttrycka mig enklare? 
    Om jag skulle vilja försörja min sambo så kan jag inte kalla det något annat än att vara generös. Jag är generös med pengar, det är MITT val. Men nu gör jag inte det. 
    Det jag är upprörd över är att han inte pratade med mig först, men vi har löst det nu. Han har bett om ursäkt och förstått sitt misstag. 

Vilka behov tillfredsställer du hos dig själv genom att försöka trycka ned andra sådär Anna i Stockholm? Är genuint intresserad
    Du blir irriterad på skribenten och uppfattar det som nedlåtande att hon kallade er ekonomiska fördelning att du lät dig utnyttjas. Men även jag läste att du betalat maten för din sambo och resor därtill, förutom att ni betalat era egna utgifter. Det skulle fler än Anna i Sthlm tycka lutade åt utnyttjande, särskilt när sambon tjänar betydligt mer än du. Nu nyanserar du med att det var du som ville resa och att sambon hade egna höga utgifter som behövde prioriteras. Det var inte info som framgick innan.

Detta sagt tycker jag det är knepigt att sambon låtit dig betala för mat samtidigt som han tydligen har ekonomi att inte långt därefter lägga ut 100' till dottern. Han hade ju så höga utgifter att han inte hade råd att resa? Och höga lån hade du själv? Du var på väg in i en klassisk sambofälla där du vid en ev separation eller dödsfall sitter med den uppätna maten och han med fordon etc. Hoppas att pengarna han nu kom på att han borde föra över till dig var början till en annan fördelning och inte en engångsgrej för att gjuta olja på vågorna.
  • bullen1984
    Åsa skrev 2018-11-04 23:20:28 följande:
    Du blir irriterad på skribenten och uppfattar det som nedlåtande att hon kallade er ekonomiska fördelning att du lät dig utnyttjas. Men även jag läste att du betalat maten för din sambo och resor därtill, förutom att ni betalat era egna utgifter. Det skulle fler än Anna i Sthlm tycka lutade åt utnyttjande, särskilt när sambon tjänar betydligt mer än du. Nu nyanserar du med att det var du som ville resa och att sambon hade egna höga utgifter som behövde prioriteras. Det var inte info som framgick innan.

Detta sagt tycker jag det är knepigt att sambon låtit dig betala för mat samtidigt som han tydligen har ekonomi att inte långt därefter lägga ut 100' till dottern. Han hade ju så höga utgifter att han inte hade råd att resa? Och höga lån hade du själv? Du var på väg in i en klassisk sambofälla där du vid en ev separation eller dödsfall sitter med den uppätna maten och han med fordon etc. Hoppas att pengarna han nu kom på att han borde föra över till dig var början till en annan fördelning och inte en engångsgrej för att gjuta olja på vågorna.
    Det var nedlåtet skrivet. Genom att ifrågasätta mina ord om att jag är generös och istället dumförklara mig. 
    Om du läser i tråden så att jag slipper upprepa mig, så var dessa pengar något han fick ut av att sälja lägenheten. 
    Om din sambo satt i en ekonomisk knipa och du hade pengar att hjälpa honom, skulle du inte det då? Eller skulle du skriva ett kontrakt först ? Sådana människor tål jag inte, det är någon mental rubbning på dem. 
    Nu hade inte min sambo tänkt till och jag var JÄTTEARG och frustrerad, men nu är det löst.

Jo vi har pratat om hur det skulle bli vid dödsfall och håller på att lösa det. 
  • Whitehorse1979

Delad ekonomi och det från idag, nu.

Har man gemensam så lånar man inte ut så stora summor utan att diskutera det först.

• Åsa
    bullen1984 skrev 2018-11-05 05:31:50 följande:
    Om du läser i tråden så att jag slipper upprepa mig, så var dessa pengar något han fick ut av att sälja lägenheten. 
    Det var nedlåtet skrivet. Genom att ifrågasätta mina ord om att jag är generös och istället dumförklara mig. 
    Om din sambo satt i en ekonomisk knipa och du hade pengar att hjälpa honom, skulle du inte det då? Eller skulle du skriva ett kontrakt först ? Sådana människor tål jag inte, det är någon mental rubbning på dem. 
    Nu hade inte min sambo tänkt till och jag var JÄTTEARG och frustrerad, men nu är det löst.

Jo vi har pratat om hur det skulle bli vid dödsfall och håller på att lösa det. 
    Jag hade missat var pengarna kom ifrån, ja. Är det så att de kommit till efter att du betalat maten kommer det i lite annat ljus även om det var oöverlagt att ge bort dem utan att diskutera om ni nu skulle ha gemnesam ekonomi. 

Det där var inte vad som diskuterades och på god väg åt halmdocka. Men för att svara så, jo, jag skulle hjälpa till om min man satt i ekonomisk knipa om det var akut och särskilt om det var oförskyllt. Om han däremot hade gjort slut på sina pengar på överkonsumtion av typ restaurangbesök - särskilt om det inte var första gången - hade jag inte låtit honom svälta men troligen inte bjudit på resor etc. Ett lätt val iofs då jag med nuvarande fasta utgifter inte har ekonomin att förutom barnen även försörja en vuxen person mer än på grundläggande nivå.
    Att neka att täcka upp med guldkant kan ju tyvärr innebära att man inte kan åka bort tillsammans. Då kan man givetvis - där ekonomin finns - välja att bjuda, inte bara för att man vill glädja den medellöse/slarvige med en upplevelse utan för att man helt själviskt tycker resan är roligare i hans/hennes sällskap.

Min man tjänar idag mindre än jag och det har aldrig stört mig att bidra till roligheter till honom, lika lite som det stört honom att betala för mig när han tjänat mer. Men ingen av oss behandlar vår ekonomi så som du beskriver att din sambo gör (är "otroligt oekonomisk", äter ute för större summor trots andra större utgifter till den grad att vi inte har råd att bidra till maten hemma). Jag tror inte det upplägget skulle vara OK för någon av oss.

Att du väljer att täcka upp för din sambo  är upp till dig, det är i normala fall inget problem för dig, du blir till och med glad av att känna dig generös. Men inte alla behöver uppfatta ett sådant upplägg som positivt eller som generöst. Beroende på egna värderingar är det lika möjligt att t ex -  som tidigare skribent - kalla det utnyttjande, kontrollbeteende (uppmuntra partnern att hamna i någon form av ekonomiskt beroendeställning) eller, som jag själv kanske skulle beskriva det, möjliggörande.(Personen kan fortsätta låta pengarna rinna mellan fingrarna för någon annan ser till att det funkar ändå.)
    Det må vara provocerande för dig att situationen kan ges andra tolkningar än generositet. Det handlar dock inte om att vare sig dumförklara dig eller om skuldbeläggande, bara ett konstaterande att andra kan uppfatta situationen på annat sätt än du gör. Naturligtvis har utomstående inte detaljerna eller historiken i just er bakgrund. Det är på gott och ont. Man missar det unika men kan lättare känna igen vanliga mönster.
Svar på tråden ekonomi i relation, vad tycker ni?