Vad har ni i julgranen?
Ni som har julgran! Är den äkta eller fusk? Vad har ni i julgranen? Smällkarameller som barnen gort på förskolan? Mångfärgade ljus? Fullt ätbara pepparkakor med era namn på?
Tell me, I'm curious
Ni som har julgran! Är den äkta eller fusk? Vad har ni i julgranen? Smällkarameller som barnen gort på förskolan? Mångfärgade ljus? Fullt ätbara pepparkakor med era namn på?
Tell me, I'm curious
Äkta plastgran sedan många år tillbaka. Ärvt julpynt, hemmagjort pynt sedan barnen var små, ljusslinga jag ärvt, en fantastisk toppspira i glas vi köpte den första julen vi firade tillsammans.
Har en plastgran. Hade egentligen velat ha en äkta men pga allergier får det vara plast. Har dock köpt en av bättre kvalité så den är rätt fin ändå.
Vi hänger julgranskulor i huvudsakligen plast pga småbarn och katter, men har också några fina handmålade i glas.
Sedan har vi lite halmfigurer, metallhjärtan, glaskottar, flugsvampar i glas, små tygtomtar mm.
Jag gillar traditionella julfärger och julpynt blandat med naturinslag.
I år ska vi köpa ledljusslingor och tjockt silverglitter på önskan av mannen.
Jag vill ha många och olika saker hängandes i granen att titta på. Jag ser fram emot dagen dottern börjar producera pynt att hänga i granen.
Vi hugger vår gran i vår egna skog, pyntar den med röda kulor, lite hemgjort pynt, glitter, spira och ljusslinga. Den diskussion vi har varje går är om glittret ska vara runt granen (horisontellt) eller hänga i granen (vertikalt).
Kör en svart plastgran av bra kvalité, den har hängt med i snart 10 år och ser ny ut fortfarande.
i början körde jag vitt och silver, snöflingor och kulor och en ljusslinga.
senaste åren har jag kört ljusslinga och konstsnö som får regna ordentligt
Plastgran, minns inte om den är grön eller svart, men det spelar inte så stor roll för jag ser den mest som hållare för pyntet. Vi har så mycket som möjligt i granen, helst kulor i diverse färger och former och mycket glitter och lampor (inga färgade lampor dock). Principen är att om vi fortfarande kan se ett barr så har vi misslyckats :)
Tre levande katter, enligt min erfarenhet. De kommer välta den och åsamka allmänt kaos bland glitter och annat pynt. Min farhåga är att valpen kommer hjälpa katterna med julgrans-massakern.
Så det blir ingen gran i år heller.
Tre levande katter, enligt min erfarenhet. De kommer välta den och åsamka allmänt kaos bland glitter och annat pynt. Min farhåga är att valpen kommer hjälpa katterna med julgrans-massakern.
Så det blir ingen gran i år heller.
Fusk sedan några år tillbaka p g a allergi, jag plågade mig många år men till slut gick det inte.
Inga egenpysslade barngrejer i vår gran. Utan ljus, kulor och annat i viss färgskala och så inte alltför mycket glitter. Förra julen gick granen i vitt och silver.
Fusk sedan några år tillbaka p g a allergi, jag plågade mig många år men till slut gick det inte.
Inga egenpysslade barngrejer i vår gran. Utan ljus, kulor och annat i viss färgskala och så inte alltför mycket glitter. Förra julen gick granen i vitt och silver.
Riktig gran. Har alltid haft det. Förr hade vi väldigt mycket hemmagjort pynt, men nu när barnen är stora, så tycker de inte det är så kul med smällkarameller från barndomen. Nu är det lite mer stilrent: julgransbelysning, massor av glitter och kulor, några smällkarameller och utvalt egengjort pynt.
Vi har haft äkta bamsegran, med massor av ljus, pynt från dagis, glittergirlanger, bollar, halmdockor, tomtedockor, änglar, fåglar och rubbet. För mycket av allt! Detta under hela sonens liv, tolv år. Nu har vi flyttat till mindre hus. I år blir det nog en kort äkta gran med lite glitter och tomtar. Och naturligtvis den traditionella tomtemasken på toppen! Ingen stjärna. På julafton har dom en oäkta gran med flaggor och smällkarameller där vi ska vara. Och ljus och några bollar.