• Avenia

Vad har ni för mobil + abonnemang till era barn?

Min dotter vill ha mobil eftersom alla kompisar har det. Hon är 8 och det är lite tidigt men till 9-årsdagen kanske hon får en. Men jag är rädd att hon ska tappa bort den och vill inte köpa någon dyr sak. Och vad ska man ha för abonnemang ellet har man kontantkort till barn? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vad har ni för mobil + abonnemang till era barn?
  • Anotherone
    Inga bekymmer skrev 2019-03-12 09:39:33 följande:
    Nej, jag skrev att det är barnen själva som jämför sig och ser vad alla andra har. Du skrev att föräldrarna lär sina barn att jämföra sig och att det är en tävling. Om du läst mina inlägg så ser du att min son jobbade till sig sin första mobil, så han har alltså inte fått någon mobil av oss från typ 6 års ålder (den ålder då de flesta av grannbarnen fått Mob)

Du ser inte att det blir ett utanförskap om alla kompisar har Mob, de hörs och håller kontakt via mobilen, men ditt barn kan inte vara med? För att du bestämt att det är dåligt och att du måste vara en stark ledare? Det är väl du som bestämmer om/när ditt barn får mobil?
    Bra svar!
    Som att ens barn inte ska få en cykel när alla andra barn har en.. för då är  man inte en stark ledare som ger efter och köper en?

Det är som med allt annat, frågan är vad man GÖR med sin mobil? Och vad skärmtiden eventuellt tar tid ifrån?

I vår familj är mobilanvändandet en del av skärmtiden som vi av olika skäl valt att begränsa. Vi måste erbjuda stöd för att skapa en balans, sen är min erfarenhet (obs högst personlig) att när vi levt efter dessa regler ett slag så behövs de knappt för att man lär sig. Som med rutiner, vanor övrigt i livet.

Tills för bara en tid sen gick min äldsta son i en skola som jag kunde se från vårt köksfönster. Alltså = inget behov av telefon. Nu går han dock ca 30 min promenadväg hemifrån och då är det av rent säkerhetsskäl som vi vill att han ringer när han går, att han kan meddela sig om det händer något samt att han har en app i telefonen som han vid behov kan köpa en bussbiljett med. Han har ingen nytta av telefonen på plats i skolan för de låser in dem och lämnar inte tillbaka dem förrän skoldagen är slut. Utan det är enbart pga hans skolväg som han har den.

• Anonym (Loy)
    Inga bekymmer skrev 2019-03-12 09:39:33 följande:
    Nej, jag skrev att det är barnen själva som jämför sig och ser vad alla andra har. Du skrev att föräldrarna lär sina barn att jämföra sig och att det är en tävling. Om du läst mina inlägg så ser du att min son jobbade till sig sin första mobil, så han har alltså inte fått någon mobil av oss från typ 6 års ålder (den ålder då de flesta av grannbarnen fått Mob)

Du ser inte att det blir ett utanförskap om alla kompisar har Mob, de hörs och håller kontakt via mobilen, men ditt barn kan inte vara med? För att du bestämt att det är dåligt och att du måste vara en stark ledare? Det är väl du som bestämmer om/när ditt barn får mobil?
    Barnen jämför inte sig själva.
    De ser att föräldrarna gör det och kopierar deras beteenden. 
    Ser du vad du säger? Du lär små barn att jobba!
    Nej starka föräldrar skapar starka barn. 
    Om kompisarnas föräldrar börjar köra Tesla en dag vad gör du då??
    Eller lever du bara idag? 
    typisk tänkande att amen kompisar gör så då ska mitt barn göra detsamma.
    typisk följare tankar. 
    Innan smartphones var det vanligt att ungdomar rökte.
    Skulle du låtit dina barn röka då?
    eller hämta ut alkohol från systemet för andra barn dricker??
    Var går gränsen? 

Min dotter är nio år och har aldrig haft någon telefon och hon mår jätte bra av detta och många i klassen har följt hennes spår. vi föräldrar har bildat kooperativt
    och fått väldigt god kontakt med sina barn,

Klart, att ge bort eller låta en 6 åring jobba till sig en telefon är ju lättare gjort än att jobba med det inre. Barn förstår mer än vad vi tror.

En ledare går sin egen väg!
    Vad vill ni lära era barn?

• Tintin i Amerika
    Anonym (Loy) skrev 2019-03-12 20:39:38 följande:
    typisk följare tankar. 
    Var går gränsen? 

Min dotter är nio år och har aldrig haft någon telefon och hon mår jätte bra av detta och många i klassen har följt hennes spår. vi föräldrar har bildat kooperativt

Klart, att ge bort eller låta en 6 åring jobba till sig en telefon är ju lättare gjort än att jobba med det inre. Barn förstår mer än vad vi tror.

Det var smart att inkludera föräldrarna .
    Väldigt smart! 
  • Inga bekymmer
    Anonym (Loy) skrev 2019-03-12 20:39:38 följande:

typisk följare tankar. 

Var går gränsen? 

Oh, my alltså. Läser du ens vad jag skriver? Var har jag skrivit att mitt barn är 6 år? Jag skrev att grannbarnen fick mobil då och väldigt många i klassen. Mitt barn är snart 9 år. I höstas fick han erbjudande om att sälja jultidningar och han tittade då på detta och ville väldigt gärna sälja. Ska jag då som förälder säga: Nej, du är ett barn och sälja jultidningar är ett jobb och barn får inte jobba?

Givetsvis uppmuntrar man det. Barn behöver också lära sig att jobba och ta ansvar om de ska klara sig i vuxenlivet. I skolan tex måste de jobba varje dag, så det är bra att uppmuntra det, särskilt när det kommer från barnet själv!

Nej, vi tänker inte så att andras barn får då ska vårt barn få. Tex, vi sa nej till Fortnite-spel, hade vi tänkt så så hade vi sagt ja.

Vi skiter fullständigt i vad andra kör för bilar. Vi har vår från 08 som funkar skapligt. Skulle aldrig få för oss att köpa ny bil bara för att grabbarna har finare bilar. Vi lever efter våra tillgångar, inte efter grannarnas och vi jämför oss inte med nån annan.

Ja, här hemma lär vi våra barn att vara omtänksamma, snälla och att säga ifrån om folk är elaka/beter sig dumt.

Ja, då är jag stark då eftersom min son nu börjar leka med tjejer i klassen, trots att de flesta killar retar tjejerna och är taskiga mot dem.. Flera killar har retat min son för det och min som svarar bara: Jag leker med dem för jag är mig själv. Och nu har en av kompisarna till en av dem som varit värst sagt att "om du inte slutar reta honom så går jag över på hans sida". Alltså, det verkar lösa sig, eftersom är man snäll så blir man omtyckt, samtidigt som man får respekt när man vågar va sig själv och säga ifrån!:)
  • Inga bekymmer
    Anotherone skrev 2019-03-12 09:49:44 följande:

Bra svar!

Som att ens barn inte ska få en cykel när alla andra barn har en.. för då är  man inte en stark ledare som ger efter och köper en?

Det är som med allt annat, frågan är vad man GÖR med sin mobil? Och vad skärmtiden eventuellt tar tid ifrån?

I vår familj är mobilanvändandet en del av skärmtiden som vi av olika skäl valt att begränsa. Vi måste erbjuda stöd för att skapa en balans, sen är min erfarenhet (obs högst personlig) att när vi levt efter dessa regler ett slag så behövs de knappt för att man lär sig. Som med rutiner, vanor övrigt i livet.

Tills för bara en tid sen gick min äldsta son i en skola som jag kunde se från vårt köksfönster. Alltså = inget behov av telefon. Nu går han dock ca 30 min promenadväg hemifrån och då är det av rent säkerhetsskäl som vi vill att han ringer när han går, att han kan meddela sig om det händer något samt att han har en app i telefonen som han vid behov kan köpa en bussbiljett med. Han har ingen nytta av telefonen på plats i skolan för de låser in dem och lämnar inte tillbaka dem förrän skoldagen är slut. Utan det är enbart pga hans skolväg som han har den.

Tack!:) Ja, även om jag velat dra ut på det där med mobil så tycker också jag att det underlättar. Vi bor så att äldsta kan cykla runt till sina närmsta kompisar i området. Numera meddelar han via sms eller att han ringer så vi vet vart han tar vägen. Så nu slipper jag smsa 1-3 andra föräldrar för att efterfråga vart grabbarna är:) Så på så sätt fyller mobilen en funktion!
  • cosinus

Som med allt annat får man välja hur man vill ha det och så får man stå för sina åsikter inför sina barn. Min erfarenhet är ändå att de ofta kan ta orättvisor på ett område om de samtidigt får fördelar på andra.

Vi har som sagt valt att de inte ska ha mobil före årskurs 4. Av flera orsaker men bland annat att jag inte tycker barnen ska behöva hålla koll på en mobil, de ska lära sig att gå hem från skolan utan mobilen som trygghet (som kan glömmas, tappas, vara urladdad) och de ska få och vänja sig vid viss frihet utan att hela tiden känna att de måste kunna bli nådda. Det här är skitjobbigt som förälder. Jag har varit i lätt upplösningstillstånd med varje nytt barn som börjar gå hem från skolan utan att jag har kontroll över det men man vänjer sig. Efter första veckan känns det helt ok.

Samtidigt har jag varit tidig med att ge barnen andra friheter, de har fått göra en hel del saker som kompisarna inte fått. Ta bussen på stan för att låna böcker, cykla långt till en speciell godisbutik och annat som kompisarna (med telefoner) fått nej på.

När barnen väl fått mobiler så har de fortfarande nej på sociala medier. Där följer vi den rekommenderade 13-årsgränsen. Vill de ha tag i kompisar messar de eller ringer. Sonen som nu går i fyran tycker det är rätt skönt att han inte får ha snap för de har ett fullständigt kaos med det i klassen. Några har skapat en klassgrupp men alla får inte vara med och det skrivs en massa dumheter där. Så från att ha varit lite sur är han nu ganska tacksam över att inte kunna dras in i det hela och dessutom kan han skylla på mamma när han håller sig utanför.

• Anonym (Loy)
    Inga bekymmer skrev 2019-03-12 23:15:15 följande:
    Oh, my alltså. Läser du ens vad jag skriver? Var har jag skrivit att mitt barn är 6 år? Jag skrev att grannbarnen fick mobil då och väldigt många i klassen. Mitt barn är snart 9 år. I höstas fick han erbjudande om att sälja jultidningar och han tittade då på detta och ville väldigt gärna sälja. Ska jag då som förälder säga: Nej, du är ett barn och sälja jultidningar är ett jobb och barn får inte jobba?

Givetsvis uppmuntrar man det. Barn behöver också lära sig att jobba och ta ansvar om de ska klara sig i vuxenlivet. I skolan tex måste de jobba varje dag, så det är bra att uppmuntra det, särskilt när det kommer från barnet själv!

Nej, vi tänker inte så att andras barn får då ska vårt barn få. Tex, vi sa nej till Fortnite-spel, hade vi tänkt så så hade vi sagt ja.

Vi skiter fullständigt i vad andra kör för bilar. Vi har vår från 08 som funkar skapligt. Skulle aldrig få för oss att köpa ny bil bara för att grabbarna har finare bilar. Vi lever efter våra tillgångar, inte efter grannarnas och vi jämför oss inte med nån annan.

Ja, här hemma lär vi våra barn att vara omtänksamma, snälla och att säga ifrån om folk är elaka/beter sig dumt.

Ja, då är jag stark då eftersom min son nu börjar leka med tjejer i klassen, trots att de flesta killar retar tjejerna och är taskiga mot dem.. Flera killar har retat min son för det och min som svarar bara: Jag leker med dem för jag är mig själv. Och nu har en av kompisarna till en av dem som varit värst sagt att "om du inte slutar reta honom så går jag över på hans sida". Alltså, det verkar lösa sig, eftersom är man snäll så blir man omtyckt, samtidigt som man får respekt när man vågar va sig själv och säga ifrån!:)
    Men herre gud ...
    barn ska leka och ha kul!
    Det kommer den tid då de ska jobba också det är oundviklig. 
    Låt barnen få vara barn och leka så länge det går. 
    Jag tror du är ganska omedveten om dig själv och allt annat.

Så här skriver du : Ni förbjuder Fortnite spel, och det är bra.
    Men ni förbjuder för att ni anser inte att det är den direkta grupptryck där och då kan ni vara er själva! Där grupptryck förekommer då tar ni till resonemanget typ amen alla andra gör det har det m.m

Sedan skriver du att ni skiter fullständigt vad andra kör för bilar.
    Ni skiter i det! Där tar ni inte hänsyn till barnen och skyller på tillgångar!
    Jajamen men vad säger barnen som ni redan lärt att jämföra sig med andra?? De får helt enkelt finna sig i det för FÖRÄLDRARNA skiter i det!
    Härligt uppfostran!

Du skriver sedan att ni lever efter era tillgångar och kör en 08.
    Du säger ju själv att ni inte har råd med Tesla annars hade ni köpt en om era tillgångar hade tillåtet det. Alltså en direkt tävling!

Bra jobbat med sonen att han leker med tjejerna!

Jag tror du glömmer vad du skrivit
    så här skrev du i ditt inlägg :
     så han har alltså inte fått någon mobil av oss från typ 6 års ålder
  • Inga bekymmer
    Anonym (Loy) skrev 2019-03-13 18:20:43 följande:

Men herre gud ...

barn ska leka och ha kul!

Det kommer den tid då de ska jobba också det är oundviklig. 

Låt barnen få vara barn och leka så länge det går. 

Jag tror du är ganska omedveten om dig själv och allt annat.

Så här skriver du : Ni förbjuder Fortnite spel, och det är bra.

Men ni förbjuder för att ni anser inte att det är den direkta grupptryck där och då kan ni vara er själva! Där grupptryck förekommer då tar ni till resonemanget typ amen alla andra gör det har det m.m

Sedan skriver du att ni skiter fullständigt vad andra kör för bilar.

Ni skiter i det! Där tar ni inte hänsyn till barnen och skyller på tillgångar!

Jajamen men vad säger barnen som ni redan lärt att jämföra sig med andra?? De får helt enkelt finna sig i det för FÖRÄLDRARNA skiter i det!

Härligt uppfostran!

Du skriver sedan att ni lever efter era tillgångar och kör en 08.

Du säger ju själv att ni inte har råd med Tesla annars hade ni köpt en om era tillgångar hade tillåtet det. Alltså en direkt tävling!

Bra jobbat med sonen att han leker med tjejerna!

Jag tror du glömmer vad du skrivit

så här skrev du i ditt inlägg :

så han har alltså inte fått någon mobil av oss från typ 6 års ålder

Ser du alltid allt i livet så svartvitt? Att lära sig ta ansvar betyder inte att man inte får leka.

Du gör många antaganden och egna tolkningar helt tagna ur luften. Du har helt fel om fortnite-spelet att det skulle vara mindre grupptryck där tex.

Vad menar du med att ta hänsyn till barnen när det kommer till bilen? Du motsäger dig själv i sättet att resonera.. Jag skrev inte att vi skulle köpt en Tesla om vi haft råd. Många som inte har råd, som jämför sig med andra och bryr sig mkt om materiella saker tar lån och skuldsätter sig jättehögt. Vi lever efter efter tillgångarna ja, men det är också en fråga om prioriteringar. Vi skulle kunna köpa en nyare och finare bil, men lägger hellre pengar på att kunna göra roliga saker tillsammans med våra barn! Tid med oss och göra saker tillsammans tror vi barnen kommer värdesätta mer.
  • Anonym (Loy)
    Inga bekymmer skrev 2019-03-13 21:03:49 följande:
    Ser du alltid allt i livet så svartvitt? Att lära sig ta ansvar betyder inte att man inte får leka.

Du gör många antaganden och egna tolkningar helt tagna ur luften. Du har helt fel om fortnite-spelet att det skulle vara mindre grupptryck där tex.

Vad menar du med att ta hänsyn till barnen när det kommer till bilen? Du motsäger dig själv i sättet att resonera.. Jag skrev inte att vi skulle köpt en Tesla om vi haft råd. Många som inte har råd, som jämför sig med andra och bryr sig mkt om materiella saker tar lån och skuldsätter sig jättehögt. Vi lever efter efter tillgångarna ja, men det är också en fråga om prioriteringar. Vi skulle kunna köpa en nyare och finare bil, men lägger hellre pengar på att kunna göra roliga saker tillsammans med våra barn! Tid med oss och göra saker tillsammans tror vi barnen kommer värdesätta mer.
    Jag tror mer på att vissa är mer blinda än andra.
    Nu byter du ordet jobb mot ansvar. det är ju förvisso bra men ändå. 
    På vilket sätt motsäger jag mig själv? Du nämner inte det ju.
    Jag tror att du skriver efter vad du är lärd inte efter vad hjärtat säger.

Det är jätte bra att ni uppskattar tid mer än materiella saker. Det är skit bra.
    Men nu pratar vi om mobilanvändandet till 6 åringar.
    Du ger ju inte feedback på vad jag skrivit vilket för mig får att tänka att du kanske inte förstår vad som skrivs. Kanske är du en av de bästa förälder men hamnat i låst läge på vissa saker. 

I vilket fall som helst lycka till i denna vilsna värld. 
  • Inga bekymmer
    Anonym (Loy) skrev 2019-03-13 21:31:21 följande:

Jag tror mer på att vissa är mer blinda än andra.

Nu byter du ordet jobb mot ansvar. det är ju förvisso bra men ändå. 

På vilket sätt motsäger jag mig själv? Du nämner inte det ju.

Jag tror att du skriver efter vad du är lärd inte efter vad hjärtat säger.

Det är jätte bra att ni uppskattar tid mer än materiella saker. Det är skit bra.

Men nu pratar vi om mobilanvändandet till 6 åringar.

Du ger ju inte feedback på vad jag skrivit vilket för mig får att tänka att du kanske inte förstår vad som skrivs. Kanske är du en av de bästa förälder men hamnat i låst läge på vissa saker. 

I vilket fall som helst lycka till i denna vilsna värld. 

Jag skrev ansvar eftersom att du verkade ha svårt att förstå ordet i sitt sammanhang och hakade upp dig på just ordet jobb.. Det verkar snarare som du har problem med läsförståelsen tycker jag. Du har fått feedback på det mesta du skrev, vill du ha mer feedback får du gå tillbaka och svara på mina frågor först! Lycka till själv!:)
  • Anonym (Loy)
    Inga bekymmer skrev 2019-03-14 09:15:28 följande:
    Jag skrev ansvar eftersom att du verkade ha svårt att förstå ordet i sitt sammanhang och hakade upp dig på just ordet jobb.. Det verkar snarare som du har problem med läsförståelsen tycker jag. Du har fått feedback på det mesta du skrev, vill du ha mer feedback får du gå tillbaka och svara på mina frågor först! Lycka till själv!:)
    Dig går det inte att resonera vett med vissa människor. 
    Det är stor skillnad på ansvar och jobb. 
    Kör du på din 08 och fortsätt leva i det omedvetna om det passar dig.
    Dock är det väldigt synd bara 
  • Öland 4ever

Har kör med gratis mobilabonnemang till alla mina tre barn och det funkar perfekt och gör de slut på "gratispotten" så kostar det inte så mycket att köpa till lite varje månad både vad beträffar mobilsamtal, SMS och surf.

Använder det faktiskt även själv till två mobiler. Cool

WIFOG - Gratis och billiga lågpris mobiltelefon abonnemang

http://gratis-mobilabonnemang.atwebpages.com

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
Svar på tråden Vad har ni för mobil + abonnemang till era barn?