• HSOF

Mp ökar i opinionen..

Läste precis att Mp ökar i opinionen inför EU-valet och får ett stöd på över 10%.

Men samtidigt hamnar de under riksdagsspärren om det hade varit riksdagsval idag?

Började fundera på varför, de plötsligt får mer än dubbelt så stort stöd när det ska röstas på EU? De är ju fortfarande samma parti, med samma misslyckande politk där som här..

Vore intressant att höra hur någon som ska lägga sin röst på dem i EU-valet men inte i riksdagsvalet resonerar?

• Svar på tråden Mp ökar i opinionen..
  • Anonym (Kvalet och valet)
    HSOF skrev 2019-05-05 19:03:33 följande:

Då ska du rösta på SD. De vill föra mer makt tillbaka till nationerna detta delar dem med många andra som kommer gå starkt i EU-valet.

Röster som detta kommer vara oerhört viktiga i detta valet, då de röster som är för att ännu mer makt går till EU är väldigt benägna att gå och rösta, då de älskar EU. Och får de makten så kan vi förståndiga människor som inser att nationer behövs inte göra något åt det i framtiden.

Vill SD verkligen att mer makt ska gå till EU? Det är ju nämligen min åsikt.

SD är dock uteslutet eftersom jag inte kan ge min röst till jubelidioter. Möjligen om partiet kunde värva vettiga företrädare, men innan dess kan SD inte få min röst.
  • jrockyracoon
    stoppa vänsterhatet skrev 2019-05-04 23:56:33 följande:
    mp bedriver ren symbolpolitik. Dyra åtgärder som inte förbättrar situationen överhuvudtaget. Man stimulerar t.ex import av tysk kolkraft. Varför det?

Rimligare vore att införa skatt på plastförpackningar. Rimligare vore att införa miljöavgift på billigt skräp från Kina. Det är oerhört påfrestande på miljön med alla skitprodukter som måste bytas ut varje år eller oftare.

Varför inte en skatt på onödiga renoveringar? Vi ser hur de rika renoverar kök och badrum inför bostadsförsäljningar. De nya ägarna river omedelbart ut helt nya kök och badrum och köper nytt. Extremt dåligt för miljön.

Vi accepterar mängder av bosättningar i skog och mark där de tillåts elda helt utan avgasrening för att bedriva primitivt boende.

En symbolpolitik för miljön är också viktig. Den kan bli en start på en rörelse i rätt riktning. Och visst vill man att det ska hända mer saker, men mp har för liten reell makt för att i praktiken genomföra särskilt mycket. Orsaken till partiets möjligheter att påverka handlar om att så få personer röstar på det. 

Det finns många bra idéer som kan bidra till en bättre miljö. Även om MP inte har drivit alla dessa, är det ändå tillsammans med vänsterpartiet, det parti som värnar om miljön på riktigt. Jag tvivlar inte på att mp skulle genomföra fler miljöreformer om de fick mandat för det från väljarna.

• jrockyracoon
    Mentat skrev 2019-05-05 09:45:45 följande:
    Här har du en källa: http://www.globalcarbonatlas.org/en/CO2-emissions
    K
    inas helt groteska ökningar har bromsat in men de senaste 10 åren har bara Kinas och Indiens ökning av utsläppen motsvarat Sveriges totalutsläpp/år ca var 5:e vecka.
    Det är därför (mp):s elcyklar, flygskatt etc bara är plakatpolitik. Vad Sverige skulle kunna göra för att göra skillnad på ett globalt plan är att satsa på forskning kring energikällor. Lyckade resultat kan tillämpas överallt.

Visst kan man forska kring energikällor. Problemet är bara att sådan forskning ofta rinner ut i sanden. När jag gick i skolan för 35 år sedan fick jag lära mig att man hade vindkraft, solkraft, vattenkraft och kärnkraftverk. Det mesta av elen kom från kärnkraftverk, men man sa att om 10 - 20 år, skulle antagligen solkraft och vindkraft stå för en större andel av elförbrukningen. Nu idag, är det ungefär samma fördelning som det var då... I princip ingenting har hänt.

Jag tror inte på att stå och vänta med händerna i byxfickorna. Vi kan inte lösa världens problem ensamma, men vi kan ställa om och visa andra länder att man faktiskt kan få ett klimatsmart samhälle också med dagens teknik.

Kinas befolkning får det bättre och har då råd att köpa bilar/varor/etc som ger  mer avgaser. Detta gör det ännu viktigare att vi ändrar inställning till miljöns betydelse. Låt oss börja att göra förändringar där vi kan påverka, dvs här i Sverige!

• Mentat
    jrockyracoon skrev 2019-05-06 00:41:17 följande:

Visst kan man forska kring energikällor. Problemet är bara att sådan forskning ofta rinner ut i sanden. När jag gick i skolan för 35 år sedan fick jag lära mig att man hade vindkraft, solkraft, vattenkraft och kärnkraftverk. Det mesta av elen kom från kärnkraftverk, men man sa att om 10 - 20 år, skulle antagligen solkraft och vindkraft stå för en större andel av elförbrukningen. Nu idag, är det ungefär samma fördelning som det var då... I princip ingenting har hänt.

Jag tror inte på att stå och vänta med händerna i byxfickorna. Vi kan inte lösa världens problem ensamma, men vi kan ställa om och visa andra länder att man faktiskt kan få ett klimatsmart samhälle också med dagens teknik.

Kinas befolkning får det bättre och har då råd att köpa bilar/varor/etc som ger  mer avgaser. Detta gör det ännu viktigare att vi ändrar inställning till miljöns betydelse. Låt oss börja att göra förändringar där vi kan påverka, dvs här i Sverige!

Nej, det är inte samma fördelning. Vi har bra mycket mer vindkraft idag men problemet med den är effektbalansen, vilket visar sig i att man allt mer börjar varna för elbrist i södra Sverige.
    Vi står inte med händerna i byxfickorna. Om du kikar på den källa jag gav dig ser du att vi har mer än halverat våra utsläpp sedan 1970 och skälet till det är förstås främst kärnkraften. 1970 var vi i nivå med Iran och Brasilien. Idag släpper Iran ut 16 ggr mer än Sverige, dvs dubbelt så mycket per capita.

Att forskning kring kärnkraft inte har gått framåt i Sverige är fullt naturligt då sådan forskning länge var förbjuden (sic!), Det finns många intressanta möjligheter att forska på som inte kräver helt revolutionerande nya upptäckter på något sätt, t.ex. toriumdriven kärnkraft, att utvinna dieselbränsle ur luftens CO2, det artificiella lövet och mycket annat. Att satsa pengar på sådant kan, som sagt, göra global skillnad. 
  • HSOF
    Anonym (Kvalet och valet) skrev 2019-05-05 19:12:43 följande:

Vill SD verkligen att mer makt ska gå till EU? Det är ju nämligen min åsikt.

SD är dock uteslutet eftersom jag inte kan ge min röst till jubelidioter. Möjligen om partiet kunde värva vettiga företrädare, men innan dess kan SD inte få min röst.

Nej de vill ju att mer makt ska gå tillbaka till nationerna men vill ändå ha en bra samarbeta för handel, kriminalitet osv..

Haha ja den var ju bra, vad tycker du om andra partiers företrädare då, SDs företrädare framträder ju som riktigt bra om man ska jämföra med många andra partier i riksdagen. Ibland undrar man om de ens är smartare än mina barn. Men som sagt begåvningen är generellt väldigt låg bland dagens politiker.
  • Flash Gordon
    Anonym (Kvalet och valet) skrev 2019-05-05 10:53:07 följande:
    Jag vill ge EU mer makt, men jag vill att EU-parlamentet ska ha mindre makt. Hur tusan ska jag rösta då?
    Hur tänker du?

Ska EU har mer makt över fler frågor men själva parlamentet skall (i princip) tas bort?

Det skulle ge en överstatlig organisation där våra lands-valda politiker fick mer att bestämma om. Är det vad du önskar?

Tror inte du hittar något parti som vill gå på den linjen.
    HSOF skrev 2019-05-06 07:31:03 följande:

Nej de vill ju att mer makt ska gå tillbaka till nationerna men vill ändå ha en bra samarbeta för handel, kriminalitet osv..

Haha ja den var ju bra, vad tycker du om andra partiers företrädare då, SDs företrädare framträder ju som riktigt bra om man ska jämföra med många andra partier i riksdagen. Ibland undrar man om de ens är smartare än mina barn. Men som sagt begåvningen är generellt väldigt låg bland dagens politiker.

Ja, du har en poäng angående övriga partiers företrädare. Men sådana som Malmström, Fjellner, Adaktusson mfl framstår ändå som genier i jämförelse med SDs representanter.
    HSOF skrev 2019-05-06 07:31:03 följande:

Anonym (Kvalet och valet) skrev 2019-05-06 12:18:30 följande:

Ja, du har en poäng angående övriga partiers företrädare. Men sådana som Malmström, Fjellner, Adaktusson mfl framstår ändå som genier i jämförelse med SDs representanter.

WIKSTRÖM menade jag såklart (Malmström har ju varit kommissionär)...
    Flash Gordon skrev 2019-05-06 09:08:50 följande:

Hur tänker du?

Ska EU har mer makt över fler frågor men själva parlamentet skall (i princip) tas bort?

Det skulle ge en överstatlig organisation där våra lands-valda politiker fick mer att bestämma om. Är det vad du önskar?

Tror inte du hittar något parti som vill gå på den linjen.

Ja, jag tycker parlamentet är en odemokratisk institution och vill se mindre makt åt detta. Helst skulle jag se en återgång till läget innan Lissabonfördraget mfl där parlamentet främst hade en rådgivande funktion. Eftersom inget parti verkar företräda min uppfattning kommer jag att välja att inte rösta eftersom jag inte vill bidra till att legitimera parlamentet (som mest verkar vara en avancerad och otroligt kostsam lekstuga för b-politiker).

Däremot ser jag gärna att rådet och kommissionen får utökade befogenheter på flera områden. De måste dock vara förankrade i tanken om den inre marknaden och frihandeln.
  • felix le chat
    Mentat skrev 2019-05-05 09:45:45 följande:
    Här har du en källa: http://www.globalcarbonatlas.org/en/CO2-emissions
    K
    inas helt groteska ökningar har bromsat in men de senaste 10 åren har bara Kinas och Indiens ökning av utsläppen motsvarat Sveriges totalutsläpp/år ca var 5:e vecka.
    Det är därför (mp):s elcyklar, flygskatt etc bara är plakatpolitik. Vad Sverige skulle kunna göra för att göra skillnad på ett globalt plan är att satsa på forskning kring energikällor. Lyckade resultat kan tillämpas överallt.
    i det heliga Parisavtalet så lovade EU, USA mfl att minska sina utsläpp rejält.
    Kina är ju ochså med i Parisavtalet.  Deras "löfte" är att sluta ÖKA sina utsläpp
    cirka år 2030 !!!    Bra avtal det där Parisavtalet.

Jag har köpstopp på allt Kina producerat sedan många år. 
    Det är det bästa du kan göra för miljön.
  • Flash Gordon
    Anonym (Kvalet och valet) skrev 2019-05-06 12:26:45 följande:
    Ja, jag tycker parlamentet är en odemokratisk institution och vill se mindre makt åt detta. Helst skulle jag se en återgång till läget innan Lissabonfördraget mfl där parlamentet främst hade en rådgivande funktion. Eftersom inget parti verkar företräda min uppfattning kommer jag att välja att inte rösta eftersom jag inte vill bidra till att legitimera parlamentet (som mest verkar vara en avancerad och otroligt kostsam lekstuga för b-politiker).

Däremot ser jag gärna att rådet och kommissionen får utökade befogenheter på flera områden. De måste dock vara förankrade i tanken om den inre marknaden och frihandeln.
    Varför tror du att enskilda  ministrar som Löfven och Wallström skulle representera dig bättre än invalda parlamentsledamöter?

Faktum är att Löfven och Wallström inte representerar mig alls. De är inte mina ministrar.

Däremot har jag representation i parlamentet där jag röstade på ett parti och deras kandidater. DET är mina representanter i EU.
    Flash Gordon skrev 2019-05-06 12:32:57 följande:

Varför tror du att enskilda  ministrar som Löfven och Wallström skulle representera dig bättre än invalda parlamentsledamöter?

Faktum är att Löfven och Wallström inte representerar mig alls. De är inte mina ministrar.

Däremot har jag representation i parlamentet där jag röstade på ett parti och deras kandidater. DET är mina representanter i EU.

Då får vi väl hoppas att dina representanter inte orsakar alltför stor skada i samarbete med de andra tomtarna i EU-parlamentet under de kommande åren.
  • Flash Gordon
    Anonym (Kvalet och valet) skrev 2019-05-06 13:13:24 följande:
    Då får vi väl hoppas att dina representanter inte orsakar alltför stor skada i samarbete med de andra tomtarna i EU-parlamentet under de kommande åren.
    Det kan vi hoppas men jag förstår inte varför de skulle vara mer "tomtar" än Wallström och Löfven?

Ur en demokratisk synvinkel så är parlamentet närmare mig än vad ministerråden är.
  • HSOF
    Anonym (Kvalet och valet) skrev 2019-05-06 12:18:30 följande:

Haha du kunde räkna upp 3, det var nästan lite komiskt. Tycker nog inte skillnaden är speciellt står när det kommer till partierna. IQ-nivån har sjunkit markant de senaste 10 åren.

Sedan har Sd Åkesson som nog enligt mig ändå här till dem med lite IQ iallafall. Kika på Löfven tex eller Strandhäll. Det är komiskt varje gång de öppnar munnen.
    HSOF skrev 2019-05-07 23:19:23 följande:

Haha du kunde räkna upp 3, det var nästan lite komiskt. Tycker nog inte skillnaden är speciellt står när det kommer till partierna. IQ-nivån har sjunkit markant de senaste 10 åren.

Sedan har Sd Åkesson som nog enligt mig ändå här till dem med lite IQ iallafall. Kika på Löfven tex eller Strandhäll. Det är komiskt varje gång de öppnar munnen.

Jag håller inte med dig om Åkesson. Men på samma sätt som med de tre EU-politikerna jag räknade upp som jämförelse till bla SD-parlamentarikerna, är Åkesson en lysande stjärna i jämförelse med övriga medlemmar i sitt parti (med något undantag).
  • HSOF

Vi verkar vara eniga att det inte finns så många stjärnskott bland våra politiker..

Svar på tråden Mp ökar i opinionen..