jrockyracoon skrev 2019-05-06 00:41:17 följande:
Visst kan man forska kring energikällor. Problemet är bara att sådan forskning ofta rinner ut i sanden. När jag gick i skolan för 35 år sedan fick jag lära mig att man hade vindkraft, solkraft, vattenkraft och kärnkraftverk. Det mesta av elen kom från kärnkraftverk, men man sa att om 10 - 20 år, skulle antagligen solkraft och vindkraft stå för en större andel av elförbrukningen. Nu idag, är det ungefär samma fördelning som det var då... I princip ingenting har hänt.
Jag tror inte på att stå och vänta med händerna i byxfickorna. Vi kan inte lösa världens problem ensamma, men vi kan ställa om och visa andra länder att man faktiskt kan få ett klimatsmart samhälle också med dagens teknik.
Kinas befolkning får det bättre och har då råd att köpa bilar/varor/etc som ger mer avgaser. Detta gör det ännu viktigare att vi ändrar inställning till miljöns betydelse. Låt oss börja att göra förändringar där vi kan påverka, dvs här i Sverige!
Nej, det är inte samma fördelning. Vi har bra mycket mer vindkraft idag men problemet med den är effektbalansen, vilket visar sig i att man allt mer börjar varna för elbrist i södra Sverige.
Vi står inte med händerna i byxfickorna. Om du kikar på den källa jag gav dig ser du att vi har mer än halverat våra utsläpp sedan 1970 och skälet till det är förstås främst kärnkraften. 1970 var vi i nivå med Iran och Brasilien. Idag släpper Iran ut 16 ggr mer än Sverige, dvs dubbelt så mycket per capita.
Att forskning kring kärnkraft inte har gått framåt i Sverige är fullt naturligt då sådan forskning länge var förbjuden (sic!), Det finns många intressanta möjligheter att forska på som inte kräver helt revolutionerande nya upptäckter på något sätt, t.ex. toriumdriven kärnkraft, att utvinna dieselbränsle ur luftens CO2, det artificiella lövet och mycket annat. Att satsa pengar på sådant kan, som sagt, göra global skillnad.