brallison skrev 2019-06-20 19:16:17 följande:
Och igen - vi pratar om att de som inte kan/vill ska betala för sig och de som vill/kan/inte har råd ska göra alla dessa uppgifter. Varför ska det då anses att man åker snålskjuts? (jag tar inte upp personer som gör varken det ena eller det andra, för att det är definitivt en snålskjuts). Jag försöker just att hitta en bättre lösning som skulle funka för de flesta.
För att det är faktiskt få som kan och vill utan man vänder ut och in på sig för att det ska finnas någon möjlighet alls för laget att existera. Ni som vill betala er fria, vad tror ni att det skulle kosta? Jag gjorde en överslagsräkning någon gång pch kom ffam till att det skullr kosta ca 50 000 om året om man tog bort de ideella krafterna och istället betalade allt själv.
För du kan ju inte bara räkna på att betala dig fri från kiosken. Det gäller ju även allt annat arbete som tvätt, kassör, administration, tränare. I mitt barns lag skulle jag tro att det läggs runt 35 timmar i veckan på ideellt arbete (hålla träningar, planera träningar, plocka fram och bort material runt träning, skicka ut kallelser och ha koll på hur alla svarar för att skicka påminnelser och kalla fler spelare, cuparbete (hitta, anmäla och planera), träningsmatcher (hitta motståndare, domare och boka plan, det där med att hitta domare tar längre tid i anspråk än att spela själva matchen), samla in pengar från föräldrar (eftersom att vi faktisk inte orkar sälja saker för att få in pengar så får man betala in till lagkassan instället, märkligt nog är det samma föräldrar som är svåra att få till kiosktjänsten som drar mest tid i det här då de också är sämst på att betala in i tid och behöver påminnas), matcher (och planering inför matcherna), tvätta kläderna, ligga på klubben om att laget behöver nya bollar och matchställ, köpa nya målvaktshandskar för det får man inte från klubben mm mm. Cuper skulle kosta bra mycket mer också at vara med i om de inte byggde på ideella krafter.
Det är inte så att vi som arbetar ideellt med laget har mer tid än andra heller. Alla mina ledarkollegor har flera barn och vi har alla arbeten som innebär tjänsteresor. Vi drömmer alla om att ha möjlighet att ta in avlönade tränare men det kostar för mycket och trots att vi bor i en kommun som brukar listas som en med stor mängd höginkomsttagare (skulle tro att jag med en lön på ca 60000 i månaden är en låginkomsttagare i föräldragänget) så skulle vi antagligen tappa minst halva laget om vi slutade med det ideella arbetet.
Jag är inte med som ledare för att det är roligt eller för att jag har tid över, jag är med av en enda anledning och det är att jag vet vilket arbete som krävs samtidigt som jag har svårt för att åka snålskjuts på andra. Om föräldrar kom och ville betala sig fria från allt ansvar för några tusenlappar skulle jag börja kräva betalt för mitt arbete också. Skulle kunna ge en ordentlig rabatt på mitt vanliga arvode och bara ta 1000 kr i timmen.
Men det är klart att det är bra när det finns möjlighet att köpa sig fri från kiosktjänsten för att det finns tonåringar som kan ställa upp, men förväxla inte det med att det skulle kosta några ynka tusenlappar för att klara sig utan det ideella arbetet. Och tro inte att alla ledare älskar att vara ledare, der finns en anledning till att det är föräldrar och inte slumpmässiga "jag älskar att teäna andra gratis" som hoppar in. Man gör det för sitt barn och det är den enda anledningen.