• nicknamn

    Föräldrar som inte bryr sig om sina barns aktiviteter

    Jag undrar hur de föräldrar som inte engagerar sig i sina barn tänker? Tex kommer och tittar på matcher, tävlingar, skolavslutningar, lucia och liknande. Varför man inte skjutsar till aktiviteter, om det behövs?

    Tycker mig se sånt ganska ofta. Alltid är det samma föräldrar som inte ställer upp för sina barn. Förstår att man inte kan gå på allt, men i alla fall det mesta. Kanske 9 av 10 händelser.

  • Svar på tråden Föräldrar som inte bryr sig om sina barns aktiviteter
  • Alexi
    Litorina skrev 2019-06-09 22:10:58 följande:
    I vårt barns förening kan man välja att jobba åt föreningen (städning 2 ggr/år) eller att betala 1000 kr extra. Bra upplägg, tycker jag.
    Vi har pratat om det hemma och vi kommer inte att uppmuntra barnen att börja med någon lagsport (trots att sambon lagsportade som barn). Har hört och läst om vad föreningarna numera kräver av både barn och föräldrar och det känns inte rimligt, och då tänker jag faktiskt främst på bara träning och matcher, inte städ, café, lotter, sälja strumpor mm.
    Vi känner förstås ibland att det är rätt intensivt med två barn som spelar fotboll. Men oj vad man får tillbaka av att hålla på med en lagidrott. Den gemenskap man har i laget, vänner, upplevelser. Och vi vuxna lär känna andra vuxna i närområdet och får dela glädjen i idrotten med laget. Värt varenda minut vi lägger ner (och då är jag lagledare och lägger ner betydligt mer tid än genomsnittsföräldern)
  • LaFontaine
    Alexi skrev 2019-06-09 22:36:47 följande:

    Men bosätt dig då i någon rik kommun så kan du nog betala dig fri och slippa jobba. Men i många kommuner så har man tanken att hålla nere avgifterna för att det inte bara är rika barn som ska kunna spela tex fotboll.


    Saken är att jag inte kan jobba särskilt mycket på min fritid. Min kropp sätter stopp för det. Din attityd är otroligt sorglig. Uppfostrar du dina barn på samma vis?
  • Fins Mamma
    Gosedjuret skrev 2019-06-09 20:02:38 följande:

    Löner skulle väl inte betalas om tränarna arbetar ideellt? Är inte lokalhyran skattefinansierad? Kanske hade varit att föredra att betala mkt mer och sen inte behöva stå i en kiosk för några få kronors intäkt, har du tänkt den tanken?


    I vår förening har vi två tjejer som man kan "köpa sig fri med" dvs 100kr i timmen om du inte vill eller har möjlighet att stå i kiosken.

    Tyvärr är det massor som struntar i att dyka upp. Jag är alltid fär trots att jag ubder 12 år var ensamstående och jobbat arslet av mig. De som inte dyker upp är flertalet båda föräldrarna arbetslösa så de "går bara hemma". Visst har jag förståelse för de som verkligen inte kan men de är få. Vi är billigast i kommunen i medlemsavgift och vi förklarar varför kiosk och annat arbete behövs men det går inte onm supertråkigt
    ?
  • Snacka
    hammarhajen skrev 2019-06-09 21:37:49 följande:

    Ja, det håller jag med om men då får man försöka påverka det på föräldramöten och likande. Eller vända sig till klubbar och sporter som inte satsar så mycket på sådant. Det finns, men man får leta runt lite. 

    Eller bara låta bli att anmäla sitt barn till cuper och resor, tycker man att det räcker med träningar så får man väl stå för det och skippa matcherna. Ingen tvingar en att komma. 

    Angående tränarna så kommer de nog börja ta betalt med tiden, om föräldrar smiter undan sin del av ansvaret för föreningen. 


    Mina barn har under åren varit på judo, tae kwondo, tennis, badminton, handboll, pingis och fotboll. Endast fotbollen har krävt kiosk och städ. Inga andra av föreningarna har ett a-lag och flera anställda. Pengarna går inte till undomarna.
  • hammarhajen
    Gosedjuret skrev 2019-06-09 21:48:02 följande:
    Vem pratar du om när du upprepar det här med barnpassning? Kan det inte räcka med att barnet älskar sin sport men har en förälder som inte får livspusslet att gå ihop? Ska barnet alltså sluta med sin sport istället? Låter dumt och trångsynt. Minska på det materiella istället, när jag spelade fotboll o handboll under hela min uppväxt så ärvde vi matchtröjor från äldre lag. Det var inga som helst problem. Osv.
    De jag pratar om är de som inte gör sin andel av förväntat ideellt arbete. De som tror att de kommer undan med att bara lämna av barnet på träningen och som inte tar ansvar alls för att hjälpa till på det sätt som föreningen kommunicerat att förväntas. 

    Ja, ibland får man välja här i livet. Vill man inte göra sin del av det tråkiga kanske man inte får sin del av det roliga heller.  Livet kommer inte bara med rättigheter. Låter ännu mer trångsynt att familjen Svensson ska behöva jobba dubbelt så mycket ideellt eftersom familjen Andersson helt enkelt "inte vill".

    Alla familjer har sitt livspussel. De som ställer upp har sällan mer tid än andra, de flesta jobbar heltid och har flera barn. 

    Naturligtvis har man ett ansvar som vuxen att läsa på vad en förening kräver innan man anmäler sitt barn. Har man inte lust att ställa upp på det får man helt enkelt säga nej till sitt barn. KAN man inte får man föra en dialog med föreningen och vara ärlig med sin situation. I de allra flesta grupper eller lag finns någon eller några som på riktigt inte kan hjälpa till så ofta, det brukar inte vara några problem så länge det bara är ett fåtal och man brukar ju vilja att alla ska få bara med i en förening. 

    Men när folk säger nej bara för att de "inte vill" eller "värnar sin fritid" eller så, då blir det för många som säger nej och föreningsarbetet blir för tungt för de som är kvar. 
  • Swedman
    nicknamn skrev 2019-06-08 22:47:36 följande:

    Jag undrar hur de föräldrar som inte engagerar sig i sina barn tänker? Tex kommer och tittar på matcher, tävlingar, skolavslutningar, lucia och liknande. Varför man inte skjutsar till aktiviteter, om det behövs?

    Tycker mig se sånt ganska ofta. Alltid är det samma föräldrar som inte ställer upp för sina barn. Förstår att man inte kan gå på allt, men i alla fall det mesta. Kanske 9 av 10 händelser.


    Min åsikt är att jag tycker att man inte ska skuldbelägga föräldrar som väljer att inte "engagera sig" i föreningarnas krav. 
    Jag gillade inte alls att fotbollsföreningen krävde mer än medlemsavgiften under dotterns fotbollperiod. Det stod inte nåt om "arbetsplikt" på den sida där medlemsavgift stod skriven. 
    Under hela barnens uppväxt var vår (min och fruns) tid helt riktad mot att ge barnen en bra uppväxt. De hade fina egna rum. Häst. Hund. Katter. Kaniner. Stor gård att leka på. Det krävde dock tid av oss på helger och kvällar.
    Så snacka inte om att inte vi engagerade oss. Vi gav det vi orkade och kunde.  
  • Litorina
    Alexi skrev 2019-06-09 22:38:38 följande:

    Vi känner förstås ibland att det är rätt intensivt med två barn som spelar fotboll. Men oj vad man får tillbaka av att hålla på med en lagidrott. Den gemenskap man har i laget, vänner, upplevelser. Och vi vuxna lär känna andra vuxna i närområdet och får dela glädjen i idrotten med laget. Värt varenda minut vi lägger ner (och då är jag lagledare och lägger ner betydligt mer tid än genomsnittsföräldern)


    Jag förstår att det är givande också. Grejen är väl att ska barnen spela tex fotboll känns det som att då är det fotboll de och vi skulle hinna med, inget annat.

    Idag är min sambo och jag aktiva i två föreningar var, barnen går på en rörelseaktivitet i veckan var. När barnen blir äldre kommer vi uppmuntra dem att göra något på Kulturskolan också. Vi kan göra flera saker och träffa olika människor i olika sammanhang eftersom varje grej bara kräver ett par timmar i veckan, eller mindre.
  • Tom Araya
    nicknamn skrev 2019-06-08 22:47:36 följande:

    Jag undrar hur de föräldrar som inte engagerar sig i sina barn tänker? Tex kommer och tittar på matcher, tävlingar, skolavslutningar, lucia och liknande. Varför man inte skjutsar till aktiviteter, om det behövs?

    Tycker mig se sånt ganska ofta. Alltid är det samma föräldrar som inte ställer upp för sina barn. Förstår att man inte kan gå på allt, men i alla fall det mesta. Kanske 9 av 10 händelser.


    Så har jag växt upp.

    Mycket sällsynt att de dök upp på dylika evenemang. Jag överlevde.

    Transportbehoven vid match löstes genom att alla föräldrar fanns på en körlista att följa, när inte kollektiva färdmedel kunde nyttjas.
    Många föräldrar dök således bara upp när de skulle köra till match.

    Avslutningar var de nästan aldrig med på. Min mamma kom dock när jag gick ut 9:an och gymnasiet.

    Tråkigt kan man tycka.

    Jag hade i alla fall gärna sett att oftare såg åtminstone hemmamatcherna.

    När jag var barn var det inte standard att som förälder vara med på allt.
    Det var några få som var med ofta, ytterligare några få som kom ibland och resten nästan aldrig...avslutningar, Lucia, matcher e.t.c.

    Jag tror ändå det finns något positivt i detta och det är att göra barn mer självständiga och att föräldrar inte behöver begränsa sina barn i aktiviteter utefter vad föräldrarna tycker de har tid och ork till.
  • Sandraberg
    Swedman skrev 2019-06-10 06:37:37 följande:

    Min åsikt är att jag tycker att man inte ska skuldbelägga föräldrar som väljer att inte "engagera sig" i föreningarnas krav. 

    Jag gillade inte alls att fotbollsföreningen krävde mer än medlemsavgiften under dotterns fotbollperiod. Det stod inte nåt om "arbetsplikt" på den sida där medlemsavgift stod skriven. 

    Under hela barnens uppväxt var vår (min och fruns) tid helt riktad mot att ge barnen en bra uppväxt. De hade fina egna rum. Häst. Hund. Katter. Kaniner. Stor gård att leka på. Det krävde dock tid av oss på helger och kvällar.

    Så snacka inte om att inte vi engagerade oss. Vi gav det vi orkade och kunde.  


    Men det måste du väl förstå att en förening inte fungerar av sig självt utan att det krävs engagemang från medlemmarna. Det är då föreningar där det räcker att betala in medlemsavgiften.

    Alla har flera barn, hus, husdjur, äldre föräldrar och heltidsjobb mm men klarar ändå att vara med och hjälpa till när det behövs.

    Det är få saker som gör mig så föbannad som folk som smiter undan och försöker glida med på andras jobb. Speciellt i idrottsföreninfar för barn där jag vet att många läger ett otroligt arbete för att det överhuvudtaget ska finnas någon förening.
  • Alexi
    LaFontaine skrev 2019-06-09 22:50:59 följande:
    Saken är att jag inte kan jobba särskilt mycket på min fritid. Min kropp sätter stopp för det. Din attityd är otroligt sorglig. Uppfostrar du dina barn på samma vis?
    Fast avsett anledning så är det oerhört fräckt att bara låta bli att svara, låta bli att komma osv och förutsätta att andra gör jobbet åt en.
    Jag säger inte att du gör så men det är den typen av beteende den här tråden handlar om. Är barnen med i föreningslivet krävs oftast engagemang av föräldrar och drar man inte sitt strå till stacken så måste någon annan göra dubbelt.
Svar på tråden Föräldrar som inte bryr sig om sina barns aktiviteter