• Ljbs

Ca 145 42,5kg

Hej,

Jag vägde min tös igår. Hon är ca 145 och 42,5 kg.

Anledningen att vi vägde var ren nyfikenhet samt att både hon och hennes bror äter som hästar. Förr har det gått i perioder och hängt ihop med växt på längden.

Skolläkare hade förra året synpunkt på hennes bror , han låg inom det normalsvensk hon rekommenderade eller snarare idiotförklarade mig kring socker.

Mina barn speciellt flickan älskar allt dött och snacks. Hemma hos mig äter barnen popcorn eller chips eller lösgodis på lördag eller fredag. Har dom ätit godis på fredag händer det ibland att dom får popcorn på lördag. Läsk hålls även till dessa ätardagar och då 1-2 normalstora glas.

Vi äter thai eller pizza ca 2 ggr månad hos oss. Annars stor blandning av mat, inte innehållet som är problem utan deras förmåga att stoppa i sig.

Hon kan äta två vuxen portioner om det finns men jag har börjat begränsa tänker hon kan omöjligt faktiskt vara hungrig.

Varannan helg vistas hon hos sin pappa och försökt luska hur dagarna ser ut där men det är svårt att få veta det jag vill, kommunikation med pappan finns ej.

Nu när dom varit hos pappa 3 veckor under sommarlovet ser jag tydligt hur dom lagt på sig.

Ännu är det inte illa och jag vet att det antagligen reder sig nu när rutinerna sätter fart igen. Jag vill inte starta någon vikthets. Är insatt i kost så det är jag ej orolig för men det är svårt stt ibland neka ytterligare mat. Envisas dom med att dom är hungriga efter en portion som borde duga så brukar jag senare efter några timmar och ett tag innan läggdags erbjuds knäckebröd med typ en skiva ost o gurka samt fil.

Jag var själv åt det kraftigare hållet i den åldern men det redde sig runt 13. Deras pappa är kompakt i kroppen av sig själv mycket muskelmassa och jag är likadan fast lång. Så dom har att brås på. Ser samma tendens i min sambos o vår gemensamma dotter på 2 1/2 lång och bra benstomme med tendens att lägga på sig.

Hur tar ni sådana är samtal med barnen? Klimatet är så tufft bland små tjejerna idag livrädd att handskas med det fel.

• Svar på tråden Ca 145 42,5kg
  • Vildbi

Vart har någon påstått att det är fetma!?

Linda2barnsmamma skrev 2019-08-17 10:57:42 följande:

Fast det är ju inte fetma nånstans som många antyder.

• Vildbi

Ingen här har påstått att hennes dotter har fetma. Du blandar ihop det med en annan tråd (har också läst den och där var det de facto tal om fetma).

Linda2barnsmamma skrev 2019-08-17 10:57:42 följande:

Fast det är ju inte fetma nånstans som många antyder.

• Vildbi

Havrekuddar?

Gul förpackning, röd text?

De innehåller socker. Även fullkornsvarianten.

Ljbs skrev 2019-08-17 11:29:32 följande:

Det är inte så att dom har fri tillgång. Ca 2 fl fil, en näve (hennes näve) osötad müsli eller havrekuddar , äppelklyftor, en knäckemacka med en skiva ost och gurka. Tror knappast något utav det till kvällsmålet bidrar till övervikt.

• Ljbs

[quote=79837746][quote-nick]Vildbi skrev 2019-08-17 11:42:32 följande:[/quote-nick]Havrekuddar?

[/

Osötad MÜSLI!! Eller havrekuddar (vilket är ett bättre alternativ än vissa andra flingor)

• Vildbi

Ja, musli läste jag (torkad frukt såg jag framför mig).

Det finns bättre alternativ. Vi köper alltid hem fullkornsringar (grön förpackning, fullkorn, noll tillsatt sötning - kommer inte på vad de heter, men finns iaf på Ica. Finns även med blåbär och röda bär. Vi kör alltid helt naturella).

Ljbs skrev 2019-08-17 11:47:40 följande:

[quote=79837746][quote-nick]Vildbi skrev 2019-08-17 11:42:32 följande:[/quote-nick]Havrekuddar?

[/

Osötad MÜSLI!! Eller havrekuddar (vilket är ett bättre alternativ än vissa andra flingor)

• Vildbi

FREBACO KVARN.

Finns som fullkorn, havre naturell, blåbär och röda bär.

• Ljbs

Känner att diskussionen kring vad hon äter kommer urarta ala familjeliv stil snart.

Folk är så rädda för socker idag. Äter man vanlig hemlagad mat med måtta och unnat sig en kaka eller två eller lite glass efter, ett glas nyponsoppa till kvällen blir man inte fet om man inte överäter och/ eller inte rör sig tillräckligt. Då är det. Titta tillbaka trettio år, då barn inte fetma lika utbrett .

Det handlar om måtta och intervall på måltiderna. Hennes kost är allsidig när hon är hemma.

Som sagt har koll på kosten men det är tips och tankar kring hur jag ska hantera tjatet om både måltider och mellan mat jag eftersökt.

Jag vet vart hon ligger på kurvan, vet vad hon ska inte ska äta.

Jag tänker att jag inte vill förminska barnens förståelse kring vissa ämnen som t ex vänskap, kärlek , rätt och fel , kroppsideal osv. Så nu när jag kommit till en punkt där jag måste hjälpa henne med rutinen kring mat, på ett annat sätt än jag behövt innan, så vill jag ha input kring hur ni tänker i pratar med era barn. Jag vill inte bara rätt o slätt säga ?nej du blir fet om du äter mer? och det kan vara svårt ibland att som vuxen att förklara på ett bra sätt.

• Alexi
    Ljbs skrev 2019-08-17 11:57:56 följande:
    Känner att diskussionen kring vad hon äter kommer urarta ala familjeliv stil snart.

Folk är så rädda för socker idag. Äter man vanlig hemlagad mat med måtta och unnat sig en kaka eller två eller lite glass efter, ett glas nyponsoppa till kvällen blir man inte fet om man inte överäter och/ eller inte rör sig tillräckligt. Då är det. Titta tillbaka trettio år, då barn inte fetma lika utbrett .

Det handlar om måtta och intervall på måltiderna. Hennes kost är allsidig när hon är hemma.

Som sagt har koll på kosten men det är tips och tankar kring hur jag ska hantera tjatet om både måltider och mellan mat jag eftersökt.

Jag vet vart hon ligger på kurvan, vet vad hon ska inte ska äta.

Jag tänker att jag inte vill förminska barnens förståelse kring vissa ämnen som t ex vänskap, kärlek , rätt och fel , kroppsideal osv. Så nu när jag kommit till en punkt där jag måste hjälpa henne med rutinen kring mat, på ett annat sätt än jag behövt innan, så vill jag ha input kring hur ni tänker i pratar med era barn. Jag vill inte bara rätt o slätt säga nej du blir fet om du äter mer och det kan vara svårt ibland att som vuxen att förklara på ett bra sätt.
    Jag säger att kroppen mår bra av lagom mängd, att överäta är bara obehagligt. Tex om barnet vill ta om för xx:e gången trots att hen borde vara mätt för länge sen. Jag säger att kroppen behöver all sorts mat, grönsaker osv. Att kroppen inte behöver socker och tex bröd som bara är vetemjöl och vatten.

Helt enkelt förklara lite kring näringslära och vad kroppen mår bra av för att orka skolan, orka växa osv.
  • Ljbs
    Alexi skrev 2019-08-17 13:05:57 följande:

Jag säger att kroppen mår bra av lagom mängd, att överäta är bara obehagligt. Tex om barnet vill ta om för xx:e gången trots att hen borde vara mätt för länge sen. Jag säger att kroppen behöver all sorts mat, grönsaker osv. Att kroppen inte behöver socker och tex bröd som bara är vetemjöl och vatten.

Helt enkelt förklara lite kring näringslära och vad kroppen mår bra av för att orka skolan, orka växa osv.

Tack har bra koll på näringslära mindre erfarenhet av hur jag ska kommunicera kring det med barn på 9 och 8 år
  • Ljbs
    Vildbi skrev 2019-08-17 11:51:08 följande:

FREBACO KVARN.

Ok ska kika. Periodvis rostar jag och gör egen müsli på nötter tranbär frön o gryn. Inte jättepopulär med med kardemumma kanel kosmos går det ner lättare speciellt om inga alternativ finns hemma;)
  • Ljbs

FREBACO KVARN.

Ok ska kika. Periodvis rostar jag och gör egen müsli på nötter tranbär frön o gryn. Inte jättepopulär med med kardemumma kanel kosmos går det ner lättare speciellt om inga alternativ finns hemma;)
  • Ljbs

FREBACO KVARN.

• Alexi
    Ljbs skrev 2019-08-17 13:08:56 följande:
    Tack har bra koll på näringslära mindre erfarenhet av hur jag ska kommunicera kring det med barn på 9 och 8 år
    Men det är ju därför jag skriver om hur jag pratar med mina barn om ämnet, mina barn är 8 och 10.
  • Ljbs
    Alexi skrev 2019-08-17 15:42:56 följande:

Men det är ju därför jag skriver om hur jag pratar med mina barn om ämnet, mina barn är 8 och 10.

Sry läste när jag stod och lagade mat????
  • Linda2barnsmamma
    Vildbi skrev 2019-08-17 11:41:19 följande:

Ingen här har påstått att hennes dotter har fetma. Du blandar ihop det med en annan tråd (har också läst den och där var det de facto tal om fetma).

Ja fel av mig.. Det va den tråden jag skulle kommentera i.. Därför ja blev lite konfunderad när ja såg bilden.. Hehe ber om ursäkt.
  • Vildbi

Ska se om jag hittar den...

Ljbs skrev 2019-08-17 23:10:24 följande:

Vilken tråd pratat ni om?

Svar på tråden Ca 145 42,5kg