• Anonym (Ledsen mamma)

Kan Socialtjänsten hjälpa vår son?

Vår autistiske son är så olycklig i skolan. Han känner sig lurad och sviken av skolan som lovat honom att han ska få vara halvtid med sina kompisar i sin vanliga klass, där han har sina kompisar och känner att han får lära sig saker. Nu så har han fått reda på att de lurat honom att tacka ja till den nya klassen under falska pretexter och att de aldrig haft intentionen att han ska få gå i vanlig klass. Han har börjat bli utåtagerande både fysiskt och med mängder av svordomar i skolan.

Personalen på skolan lyssnar inte på oss föräldrar alls när vi försöker förklara för dem vad som är problemet utan anmälde oss till socialtjänsten istället, en anmälan de la ned.

Vi undrar därför om vi föräldrar kanske istället skulle kunna kontakta socialtjänsten själva för att be dem om hjälp med att få skolan att HÖRA och förstå vår sons känslor och behov. Han vill så gärna vara i den vanliga klassen som han blivit lovad. Han känner att han inte lär sig något i den autist klassen där han går nu utan bara går dit för att leka och äta och det kan han göra hemma tycker han. Han känner att de förringar honom och pratar om hur det är fel på hans hjärna osv.

Kan socialtjänsten pusha på, tvinga skolan att ordna en elev assistent till honom som följer med honom i den vanliga klassen och ser till att allt fungerar för honom där?

Det skär verkligen i hjärtat att se honom så olycklig och ledsen men vet inte hur vi ska hjälpa honom.

Skulle bli så tacksam för hjälp för vår son.

mvh

• Svar på tråden Kan Socialtjänsten hjälpa vår son?
  • pyssel
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-09-10 17:19:28 följande:

Hej och tack för så många fina svar. Jag har haft en tuff dag på jobbet och är väldigt trött  men ska försöka svara er allihop

Han blev utskriven från habiliteringen i och med skolstart. De säger att han nu ska tillhöra bup ifall vi behöver hjälp. Vet du ifall de också kan göra en SIP?Han slåss och svär på grund av att han inte vill gå i specialklassen. Han vill gå med de vanliga barnen säger han. De har på tidigare möten sagt att han hela tiden skulle vara kopplad till sin gamla klass och gå halvtid på båda och nu så låtsas de som ingenting. Han känner därför att de lurat honom.

Utrett? Jag vet inte, det har de inte sagt något om. Hur går det till och vem gör det i så fall?

Ja, Bup kan kalla till SIP. Eller så kan du begära en, som vårdnadshavare.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Vanalli skrev 2019-09-10 06:47:38 följande:

Hej!
    Jag är socionom och arbetar som socialsekreterare på barn och ungdomar. Jag beklagar det som har hänt er son, och vill såklart ge dig råd så att detta kan lösas. Jag kan tyvärr inte ge några garantier såklart, då jag inte vet hur man arbetar med dessa frågor i just den kommun som ni är folkbokförda i.

Socialtjänsten har dock ett ansvar att se till att barn får växa under goda och trygga förhållanden. Det är inte enbart hemförhållanden som ska utredas utan problem i skolan måste också utredas om ni själva hör av er till socialtjänsten. Jag skulle i er situation yrka på att det anordnas en SIP (samordnad individuell plan) och där får socialtjänsten en chans att påverka skolan i den riktning som är bäst för er son. Skolan är en av få verksamheter som ofta lyssnar på vår profession, och tar tillvara på vår kompetens. Jag har själv varit ansvarig socialsekreterare för barn med problem i skolan men som inte har några problem hemma, och i de fall har jag lyckats få skolan att göra det som föräldrarna och barnet nekats innan. 

Jag kan som sagt inte garantera att allting löser sig om ni kontaktar socialtjänsten, men enligt socialtjänstlagen måste situationen ni beskriver utredas. Sedan är det självklart upp till den specifika kommunen och socialsekreteraren att avgöra om en insats krävs, men utifrån fallbeskrivningen låter en SIP som en bra utgångspunkt. Socialtjänsten kan ju tyvärr inte ens i sådana situationer som din son har hamnat i styra hur skolan ska arbeta, men jag upplever ändå att skolan tar socialtjänsten på stort allvar i de flesta fall och att våra chanser att påverka skolan är goda. Mitt råd är därmed att ni hör av er till socialtjänsten och ber om att få hjälp med att övertyga skolan om att göra det som är för barnets bästa. Barnets bästa är centralt inom arbetet med barn inom socialtjänsten, så att trycka på att man enligt socialtjänstlagen är skyldig att alltid se till barnets bästa är alltid någonting du kan använda för att få socialtjänsten att vilja utreda situationen.

Jag hoppas allting löser sig för er, och att det blir en förbättring av er sons situation.

Tack för ett utförligt svar.

Vi har varit i kontakt med skolan och pratat om problemen och de har lovat att försöka ta tag i allt och ordna upp det. Vi får trotts allt ge dem möjligheten att lösa det på egen hand, speciellt nu när de verkar angelägna om att för första gången arbeta MED oss och skapa ett gott samarbete med oss föräldrar för första gången hitintills. Vi har bestämt oss för att ge det en månad. Har de inte lyckats ordna upp situationen innan dess så kommer vi att göra som du föreslagit.

• Anonym (Ledsen mamma)
    AndreaBD skrev 2019-09-10 13:04:55 följande:

Jag förstår att du är orolig för sonen, jag har själv barn med NPF, och är lärare till barn med NPF. Du säger att du och sonen vill att han ska gå i den vanliga klassen istället för specialklassen där han är nu och att det skulle lösa alla problem.  Du bör dock också tänka på att du inte är med i skolan och därför inte har sett vad som händer där. Din son kan ju missförstå situationer, och även små missförstånd kan sätta igång ganska mycket. 

Tyvärr så är det ju inte alls ovanligt att barn/ungdomar på autism-spektrum får för sig någon liten grej - behöver inte alls vara något farligt - som de sedan gör oavsett reaktion från kamraterna. Och att de t.o.m. då envisas med att de ju får göra så, så länge till kamraterna blir väldigt irriterade. Vi hade en gång en elev som bara skulle vara i rummet/stå bakom någon/några (utan att ha en anledning att vara där) . De andra blev så irriterade på honom till slut att vi var tvungna att flytta honom till ett annat ställe, eftersom han inte var beredd att sluta med beteendet. Han bara envisades med att han har rätt att vara där.  

Jag tror säkert att din son inte har gjort något farligt, men jag kan tänka mig att man inte har tagit detta beslut utan anledning. Oftast så är det ju eleven själv som skulle råka illa ut om han vore kvar. Och det förstår de ofta inte. Om han beter sig på något sätt olämpligt i klassen och med kamraterna, så kan det skada honom så mycket att få riktigt negativa reaktioner ifrån dem. Då skulle han verkligen känna att ingen gillar honom. Det bör man verkligen försöka att undvika. I din situation skulle jag inte vända mig till socialtjänsten, utan försöka samarbeta med skolan och få reda på i detalj vad det är som händer när han är tillsammans med vanliga klassen. Och om det är saker som kan resultera i att alla blir irriterade på honom, så bör du inte ens försöka skicka honom tillbaka dit. 

Att han är utåtagerande är ett dåligt tecken. Han kanske behöver ta det lite lugnt och inte ha så mycket folk runt sig. Att han inte är utåtagerande hemma är ju ganska normalt, där har ni säkert skalat bort alla faktorer som kan irritera honom. I skolan kan man bara göra det om han är i en mindre grupp. I vanlig helklass kan  man inte anpassa så himla mycket. Det vore en ganska omöjlig uppgift för skolan om de dels ska anpassa till hans behov, men samtidigt ska han få gå i helklass. Det fungerar ju inte. Då får man ta det lite långsamt, stegvis. Visst, det vore bra om han får vara där i vissa ämnen t.ex. Men skolan vill nog också vara säker på att det inte kan hända något dramatiskt då. Och det är ju helt rätt att de är försiktiga. När det gäller kunskap, så kan man säkert lösa det i längden - att han lär sig lika mycket som kamraterna. Där hänger ju mycket på om han jobbar på med skolarbetet, eller om han sitter och retar sig över situation och inte får något gjort.  

Hej.

Vi är som du säger inte med i skolan och kan på så sätt inte avgöra exakt vad som händer. Jag har bara haft möjlighet att vara med i skolan en dag och då var lärarna chockade över hur bra och lätt allting gick.Jag förstår ju givetvis att jag som förälder har en annan, i brist på annat ord, pondus och att en dag trotts allt är bara en dag men jag kan liksom inte släppa tanken på att om det kan fungera problemfritt när jag är med så borde ju en kompetent elev assistent också kunna ordna upp situationen.

Det vi är mest upprörda över är ju att de under överlämningsmötet och under de första månaderna (han flyttade över i mitten av vårterminen) blivit lovad att han ska få vara BÅDE i specialklassen och den vanliga klassen. Detta skulle då ske medan han gick i ettan och sonen har då längtat och förväntat sig detta under flera månader. När han sedan börjar höstterminen och personalen säger att han enbart ska vara i specialklassen och låtsas som ingenting så känner vår son sig lurad. Han ser dem som lögnare och han har väldigt svårt att förlåta lögner för att det är FEL att ljuga och att han var inställd på något helt annat.

Det pratades tidigare om att han skulle få vara halva tiden var, så att både han fick andrum och att klasskamraterna också fick det så de kunde klara och orka att ha tålamod med honom. Det är lögnen han inte kan förlåta och som gör honom så arg. Vi föräldrar har svårt att ta bort den ilskan och besvikelsen då vi själva tycker att det här var dåligt och faktiskt lite elakt skött.

I teori åtminstone så hade jag kunnat vara hans elev assistent i skolan och ordnat upp det för honom då jag själv arbetar som det på en annan skola men vilket barn vill ha med sin mamma till skolan varje dag. Om skolan bara hade fokuserat på att samarbeta med oss och fråga oss om råd angående olika situationer, vad som hänt innan, i vilken situation osv så hade och kommer fortfarande att hjälpa dem på alla sätt vi bara kan men istället för att söka sammarbete så har de istället misstänkliggjort oss. Vi har läst massa skräckartiklar om hur vissa skolor beter sig mot npf barn och mot dess familjer och gjorde verkligen omfattande research innan vi valde just denna skola så vi förväntade oss inte detta.

Vad tror du om att få rektor och personal att skriva en konkret lista med vad vår son måste förbättra och ändra för att få en möjlighet att gå i vanlig klass? Skriftligen då så att vi kan visa upp ifall de sedan vägrar att följa vad som är bestämt? Samt erbjuda dem stöd genom min vän och kollega som är förstelärare inom specialpedagogik på min arbetsplats på en grundsärskola?
  • Anonym (Ledsen mamma)
    pyssel skrev 2019-09-10 17:22:28 följande:
    Tack, det var bra att veta. Som jag skrev som svar till ett annat inlägg så ska vi ge skolan en månad på sig för att ordna upp situationen lite och sedan se om det behövs. Eftersom skolan till sist verkat lägga manken till angående att samarbeta med oss så vill vi inte riskera att förstöra det så här direkt utan vill ge det en månad och sedan besluta om tillvägagångssätt.
  • AndreaBD
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-09-10 21:40:33 följande:
    Hej.

Vi är som du säger inte med i skolan och kan på så sätt inte avgöra exakt vad som händer. Jag har bara haft möjlighet att vara med i skolan en dag och då var lärarna chockade över hur bra och lätt allting gick.Jag förstår ju givetvis att jag som förälder har en annan, i brist på annat ord, pondus och att en dag trotts allt är bara en dag men jag kan liksom inte släppa tanken på att om det kan fungera problemfritt när jag är med så borde ju en kompetent elev assistent också kunna ordna upp situationen.

Det vi är mest upprörda över är ju att de under överlämningsmötet och under de första månaderna (han flyttade över i mitten av vårterminen) blivit lovad att han ska få vara BÅDE i specialklassen och den vanliga klassen. Detta skulle då ske medan han gick i ettan och sonen har då längtat och förväntat sig detta under flera månader. När han sedan börjar höstterminen och personalen säger att han enbart ska vara i specialklassen och låtsas som ingenting så känner vår son sig lurad. Han ser dem som lögnare och han har väldigt svårt att förlåta lögner för att det är FEL att ljuga och att han var inställd på något helt annat.

Det pratades tidigare om att han skulle få vara halva tiden var, så att både han fick andrum och att klasskamraterna också fick det så de kunde klara och orka att ha tålamod med honom. Det är lögnen han inte kan förlåta och som gör honom så arg. Vi föräldrar har svårt att ta bort den ilskan och besvikelsen då vi själva tycker att det här var dåligt och faktiskt lite elakt skött.

I teori åtminstone så hade jag kunnat vara hans elev assistent i skolan och ordnat upp det för honom då jag själv arbetar som det på en annan skola men vilket barn vill ha med sin mamma till skolan varje dag. Om skolan bara hade fokuserat på att samarbeta med oss och fråga oss om råd angående olika situationer, vad som hänt innan, i vilken situation osv så hade och kommer fortfarande att hjälpa dem på alla sätt vi bara kan men istället för att söka sammarbete så har de istället misstänkliggjort oss. Vi har läst massa skräckartiklar om hur vissa skolor beter sig mot npf barn och mot dess familjer och gjorde verkligen omfattande research innan vi valde just denna skola så vi förväntade oss inte detta.

Vad tror du om att få rektor och personal att skriva en konkret lista med vad vår son måste förbättra och ändra för att få en möjlighet att gå i vanlig klass? Skriftligen då så att vi kan visa upp ifall de sedan vägrar att följa vad som är bestämt? Samt erbjuda dem stöd genom min vän och kollega som är förstelärare inom specialpedagogik på min arbetsplats på en grundsärskola?
    Det är klart - när en förälder är med i skolan, då sköter sig barn mycket bättre än vanligt. Det brukar vara så. Iofs händer det i undantagsfall att de inte bryr sig, då har man verkligen ett problem.

Jag kom på... hur gammal är barnet egentligen? Det kan vara viktigt här. Är det så att han går i tvåan? 

Har du frågat dem, varför de inte höll sig till överenskommelsen att han skulle vara vissa lektioner i sin vanliga klass? Har det hänt något särskilt? Jo, jag är väl medveten om att ett autistiskt barn skulle se sånt som lögn, men jag hoppas att ni föräldrar förklarar för honom att det säkert inte var meningen att ljuga för honom. Då vore det förstås bra om ni vet exakt, varför det blev så. Exakta svar brukar ju barn med autism kräva. Naturligtvis borde skolan ha gett honom ett svar också, och er föräldrar.

Det är synt om ni inte kan förklara skolans agerande för honom, för då finns det verkligen risk att han så småningom också skolvägrar (jag jobbar främst med skolvägrande barn). Som sagt, de borde ha förklarat för er, men om det hade varit mitt barn så hade jag frågat lärare och eventuellt rektorn tills jag får ett svar. Annars är det som sagt risk att han plötsligt aldrig mer vill gå i skolan.

Om det går att ha en elevassistent med i klassen, det hänger ju tyvärr inte bara på ditt barn och dina möjligheter, utan även på övriga barnen och situationen i klassrum och på vilka insatser som redan finns, och om det finns pengar till att betala en elevassistent. Skolorna har ju ofta ganska ont om pengar och det fungerar oftast inte att bara välja den bästa lösningen för varje barn med särskilda behov, utan de måste då ta hänsyn till hela skolans ekonomi. De måste också kolla om det fungerar med lärartimmar till denna specialklassen och det kan hända att det blir lite annorlunda än vad som var tänkt. Men då borde man inte ha lovat det förstås, om det inte var säkert. De hade ju också kunnat säga att man kommer att försöka fixa så att han får ha några lektioner i gamla klassen när det går att ordna (och att det kanske inte går från början).

Det där med en konkret lista kan du försöka, men en risk som jag ser där är att så små barn förstås utvecklas och det som är problem nu kan ju försvinna, men nya kan dyka upp. I så fall bör ni också ha en tidsram, en termin eller ett läsår, då ni utvärderar och då ni i så fall kan planera för att han får mer tid med vanliga klassen. Däremot tror jag det där med vännen som är speciallärare är inte en bra idé. Det låter som om du tror att de inte har en aning vad man kan göra i ett sånt fall. Det lär inte heller vara problemet. Problemet brukar vara i såna fall att man har lovat föräldrarna mer än vad skolan sedan har råd med. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    pyssel skrev 2019-09-10 17:22:28 följande:
    Jag läste precis om SIP. Är den inte främst till för att samordna insatser mellan myndigheter och hälso och sjukvård? Vår son har ju vare sig hälsokontakter eller några insatser så den kanske inte är applicerbar om det enbart handlar om skolan? 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    AndreaBD skrev 2019-09-11 00:21:44 följande:
    Det är klart - när en förälder är med i skolan, då sköter sig barn mycket bättre än vanligt. Det brukar vara så. Iofs händer det i undantagsfall att de inte bryr sig, då har man verkligen ett problem.

Jag kom på... hur gammal är barnet egentligen? Det kan vara viktigt här. Är det så att han går i tvåan? 

Har du frågat dem, varför de inte höll sig till överenskommelsen att han skulle vara vissa lektioner i sin vanliga klass? Har det hänt något särskilt? Jo, jag är väl medveten om att ett autistiskt barn skulle se sånt som lögn, men jag hoppas att ni föräldrar förklarar för honom att det säkert inte var meningen att ljuga för honom. Då vore det förstås bra om ni vet exakt, varför det blev så. Exakta svar brukar ju barn med autism kräva. Naturligtvis borde skolan ha gett honom ett svar också, och er föräldrar.

Det är synt om ni inte kan förklara skolans agerande för honom, för då finns det verkligen risk att han så småningom också skolvägrar (jag jobbar främst med skolvägrande barn). Som sagt, de borde ha förklarat för er, men om det hade varit mitt barn så hade jag frågat lärare och eventuellt rektorn tills jag får ett svar. Annars är det som sagt risk att han plötsligt aldrig mer vill gå i skolan.

Om det går att ha en elevassistent med i klassen, det hänger ju tyvärr inte bara på ditt barn och dina möjligheter, utan även på övriga barnen och situationen i klassrum och på vilka insatser som redan finns, och om det finns pengar till att betala en elevassistent. Skolorna har ju ofta ganska ont om pengar och det fungerar oftast inte att bara välja den bästa lösningen för varje barn med särskilda behov, utan de måste då ta hänsyn till hela skolans ekonomi. De måste också kolla om det fungerar med lärartimmar till denna specialklassen och det kan hända att det blir lite annorlunda än vad som var tänkt. Men då borde man inte ha lovat det förstås, om det inte var säkert. De hade ju också kunnat säga att man kommer att försöka fixa så att han får ha några lektioner i gamla klassen när det går att ordna (och att det kanske inte går från början).

Det där med en konkret lista kan du försöka, men en risk som jag ser där är att så små barn förstås utvecklas och det som är problem nu kan ju försvinna, men nya kan dyka upp. I så fall bör ni också ha en tidsram, en termin eller ett läsår, då ni utvärderar och då ni i så fall kan planera för att han får mer tid med vanliga klassen. Däremot tror jag det där med vännen som är speciallärare är inte en bra idé. Det låter som om du tror att de inte har en aning vad man kan göra i ett sånt fall. Det lär inte heller vara problemet. Problemet brukar vara i såna fall att man har lovat föräldrarna mer än vad skolan sedan har råd med. 
    Det har just varit det som varit problemet, just kommunikationen. All information får vi dra ur dem. Vi håller på för fullt med att försöka få tag i rektorn för att få någon slags förklaring men hon är extremt svår att få tag på, med vilje eller inte det vet vi faktiskt inte. De gånger vi fått tag i henne svarar hon bara undvikande och ska återkomma men gör det aldrig, och om hon ens återkommer så lyckas hon väldigt effektivt att skifta allt fokus mot någon annan fråga/ärende och måste sedan rusa. Vi ska ligga på som en rem hela nästa vecka och ifall vi ändå inte lyckas så ska vi skriva ett mail och kräva en åtgärdsplan och en utförlig beskrivning av de problem de säger sig ha och vad de gjort för att förbättra situationen. Vi har precis fått ett tillskott i familjen så vi har inte kunnat ligga på på samma sätt som vi kunnat tidigare men kommer inte ge oss utan kommer att insistera denna gången.

Han störde de andra barnen och lärarna i vanlig klass och fick under en tid en elev assistent. Den assistenten slutade helt plötsligt från en dag till en annan och de lyckades inte hitta en ny, kort därefter så fick han byta till specialklassen. 

Nej, iden med att erbjuda hjälp från min vän som är förstelärare inom specialpedagogik var nog inte så bra trotts allt. Kom på det redan innan jag läste ditt svar. 

Han är 7 år och går nu i 1:an.
  • pyssel
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-09-13 22:44:46 följande:

Jag läste precis om SIP. Är den inte främst till för att samordna insatser mellan myndigheter och hälso och sjukvård? Vår son har ju vare sig hälsokontakter eller några insatser så den kanske inte är applicerbar om det enbart handlar om skolan? 

Jo det stämmer att det vanligen är när det finns insatser från både hälso o sjukvård och från IFO när det gäller barn med NPF. Men ett gemensamt möte med BUP och skola då? Där ni haft ett förmöte med BUP så att ni får stöd i rätt frågor.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ledsen mamma)
    pyssel skrev 2019-09-14 06:28:10 följande:
    Jo det stämmer att det vanligen är när det finns insatser från både hälso o sjukvård och från IFO när det gäller barn med NPF. Men ett gemensamt möte med BUP och skola då? Där ni haft ett förmöte med BUP så att ni får stöd i rätt frågor.
    Eventuellt ja. Vi hade ändå tänkt kontakta dem för att fråga ifall de kan snabba på processen för en ytterligare NPF utredning. Men det är också konstigt för skolan har bett oss att gå till primärvården/habiliteringen för att få en remiss om en ny utredning men de säger att det ska skolkuratorn ordna. Det känns som att den här nya rektorn inte har pejl på hur någonting fungerar kring barn med funktionshinder.

Om han nu helt plötsligt har börjat bli utåt agerande på skolan när han inte får som han vill så kan han eventuellt ha antingen en dubbeldiagnos Autism + Adhd, jag har läst att det är ganska vanligt. Det finns även dem som initialt fått diagnosen autism men att det senare visat sig vara adhd, De båda funktionshindren kan för vissa barn ta sig samma uttryck i barndomen. 
  • pyssel
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-09-14 06:42:57 följande:

Eventuellt ja. Vi hade ändå tänkt kontakta dem för att fråga ifall de kan snabba på processen för en ytterligare NPF utredning. Men det är också konstigt för skolan har bett oss att gå till primärvården/habiliteringen för att få en remiss om en ny utredning men de säger att det ska skolkuratorn ordna. Det känns som att den här nya rektorn inte har pejl på hur någonting fungerar kring barn med funktionshinder.

Om han nu helt plötsligt har börjat bli utåt agerande på skolan när han inte får som han vill så kan han eventuellt ha antingen en dubbeldiagnos Autism + Adhd, jag har läst att det är ganska vanligt. Det finns även dem som initialt fått diagnosen autism men att det senare visat sig vara adhd, De båda funktionshindren kan för vissa barn ta sig samma uttryck i barndomen. 

Sannolikheten för adhd ökar inte för att man får utbrott. De allra svåraste utbrotten och låsningarna sker vanligtvis vid autism. Hyperaktivitet och uppmärksamhetsstörning måste visa sig i lugna miljöer också för att någon ska få en korrekt adhd-diagnos. Var lite försiktig med "trendande" diagnoser.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ledsen mamma)
    pyssel skrev 2019-09-14 06:51:27 följande:
    Sannolikheten för adhd ökar inte för att man får utbrott. De allra svåraste utbrotten och låsningarna sker vanligtvis vid autism. Hyperaktivitet och uppmärksamhetsstörning måste visa sig i lugna miljöer också för att någon ska få en korrekt adhd-diagnos. Var lite försiktig med "trendande" diagnoser.
    Ja du har rätt. Vi borde ju trotts allt märkt något hemma då och han har ju aldrig haft svårt att sitta still hemma. Han kan ju sitta med sin platta i timmar om vi inte stoppar honom.

Det känns bara lite chockartat alltihop, när vi haft en så underbar förskola åt våra barn med ett så gott och funktionellt samarbete och sedan stöter på det här. Det värsta är att min sambo frågat lärarna varje dag ifall det gått bra och de svarat ja och sedan gör de så här.

Sonen verkar för övrigt må mycket bättre nu. Nu när han vet att han inte kommer att få gå i vanlig klass förrän i 3:an och vi föräldrar har kunnat prata med honom och få honom att känna att han fortfarande är bäst trotts att han går i specialklass så har han slutat prata om att det är fel på hans hjärna och hur han hatar sin hjärna. I slutändan så var det inte ens vi föräldrar som fixade det utan sonen själv som vägrade att gå in på lektionen innan han pratat med rektorn. Hans utåtagerande har nu försvunnit helt och svordomarna har avtagit rejält. Suck, om de bara hade gjort rätt från början så hade min vår son sluppit bli så ledsen. Svårt för oss föräldrar att bli annat än arg över hur de hanterat detta. I framtiden så ska vi kräva allt skriftligen och jag ska fråga mina kollegor om råd innan framtida föräldramöten.

Vi har även övervägt att anmäla dem till skolinspektionen. Kommunikationen med föräldrar är A och O när det kommer till barn med NPF, de skickar även mail hux flux angående andra barn till oss så det kanske är på tiden att någon utomstående styr upp det hela.
  • pyssel
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2019-09-14 07:23:25 följande:

Ja du har rätt. Vi borde ju trotts allt märkt något hemma då och han har ju aldrig haft svårt att sitta still hemma. Han kan ju sitta med sin platta i timmar om vi inte stoppar honom.

Det känns bara lite chockartat alltihop, när vi haft en så underbar förskola åt våra barn med ett så gott och funktionellt samarbete och sedan stöter på det här. Det värsta är att min sambo frågat lärarna varje dag ifall det gått bra och de svarat ja och sedan gör de så här.

Sonen verkar för övrigt må mycket bättre nu. Nu när han vet att han inte kommer att få gå i vanlig klass förrän i 3:an och vi föräldrar har kunnat prata med honom och få honom att känna att han fortfarande är bäst trotts att han går i specialklass så har han slutat prata om att det är fel på hans hjärna och hur han hatar sin hjärna. I slutändan så var det inte ens vi föräldrar som fixade det utan sonen själv som vägrade att gå in på lektionen innan han pratat med rektorn. Hans utåtagerande har nu försvunnit helt och svordomarna har avtagit rejält. Suck, om de bara hade gjort rätt från början så hade min vår son sluppit bli så ledsen. Svårt för oss föräldrar att bli annat än arg över hur de hanterat detta. I framtiden så ska vi kräva allt skriftligen och jag ska fråga mina kollegor om råd innan framtida föräldramöten.

Vi har även övervägt att anmäla dem till skolinspektionen. Kommunikationen med föräldrar är A och O när det kommer till barn med NPF, de skickar även mail hux flux angående andra barn till oss så det kanske är på tiden att någon utomstående styr upp det hela.

Han är förmodligen där kompetensen är högst på autism, eller borde vara i alla fall :) Be att få dokumentationen, t ex den pedagogiska utredningen som föregick beslutet. Eftersom det är ett stort ingrepp att bli avlägsna från sin klass måste det finnas ett åtgärdsprogram som också ska ha nästa utvärderingsdatum. Har ni fått det? Skönt att höra att han har det bättre :)
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ledsen mamma)
    pyssel skrev 2019-09-14 07:47:48 följande:
    Han är förmodligen där kompetensen är högst på autism, eller borde vara i alla fall :) Be att få dokumentationen, t ex den pedagogiska utredningen som föregick beslutet. Eftersom det är ett stort ingrepp att bli avlägsna från sin klass måste det finnas ett åtgärdsprogram som också ska ha nästa utvärderingsdatum. Har ni fått det? Skönt att höra att han har det bättre :)
    Vi har flera vänner med barn i samma klass och de säger att det varit jättebra där. En ny rektor började i samband med att vår son flyttade över så det verkar vara hos henne problemet ligger. Vi ska prata med dem och se vad de säger/tycker så får vi se. 

Ja, vi ska be om att de skickar över åtgärdsprogrammet och även motiverar sina beslut. Det är tack och lov helg nu så att irritationen får en möjlighet att lägga sig och man får en möjlighet att sova på saken innan man gör något.
    pyssel skrev 2019-09-14 07:51:44 följande:

Mail angående andra barn? :o

Ja eller hur?! Nu var det inga "känsliga" uppgifter i och för sig men ändå, det finns ju trotts allt regler kring sekretess osv.
Svar på tråden Kan Socialtjänsten hjälpa vår son?