• whitestar

    När barnen fyllt 12 o behöver på hälsocentralen

    Alltså detta kanske är en dum fråga men hur löser man det om tonåringar behöver iväg på hälsocentral dagtid? Ex. Min son har haft ont i ryggen o skulle behövt åka o kolla upp det men jag jobbar ju dagtid o få en tid är inte enkelt utan då hänvisas man till lättakuten

    Men den är ju bara öppen då vi vuxna jobbar? Jag kan ju inte bara ta ledigt sådär från jobbet inte min man heller.vabba får man ju inte heller göra. Sen fick han jätteont i örat på skolan. Sa han fick vänta tills jag slutat så får vi åka in o kolla upp det i stan förhoppningsvis tar dom emot oss fastän vi inte hör dit. Hur gör ni andra egentligen?? PS min son har precis fyllt 12 om det nu spelar nån roll ds

  • Svar på tråden När barnen fyllt 12 o behöver på hälsocentralen
  • whitestar
    cosinus skrev 2019-09-16 15:58:52 följande:

    Japp precis så, behöver man vara med så kan man vabba även när barnen fyllt 12 och man kan även vara hemma om de är så sjuka att de inte klarar sig själv men det krävs läkarintyg dag 1.

    Det riktigt tjorviga är faktiskt tandläkaren. Min dotter skulle dra tänder precis när hon fyllt 12 och ville såklart inte gå själv. Tandläkarna tyckte inte hon skulle det heller men de får inte skriva intyg till FK utan det får bara riktiga läkare göra d v s tandkirurger typ och de finns inte på min folktandvård. Så för att läkarintyg skulle man alltså behöva gräva upp en läkare på vårdcentralen några våningar under.

    Jag orkade aldrig tjorva utan jag flexade men kan man inte det blir det ju svårt.


    Oj jaa vi harc inte heller nån kirurg som kan skriva intyg på folktandvård. Men som tur var brukar maken ta alla dom besöken. Funkar bättre med hans jobb då det går planera in besök hos tandläkaren i vettig tid. Däremot så är vår kille rätt framåt av sig så till tandläkarn skulle han nog kunna klara sig själv.
  • trollhona
    Men om ditt barn är sjukt och behöver skjutsas till sjukvården får du ta ut flextid.
    Det är väl ingen stor sak. Man prioriterar sitt barns hälsa.
  • Mrs Green
    whitestar skrev 2019-09-16 17:08:34 följande:
     Jag had oxå tänkt att sonen skulle få börja gå själv,men det har dykt upp lappar på hälsocentralen om att barn under 18 ska ha en vårdnadshavare med som legitimerar sig
    Vad märkligt. När barnen fyllt 13 får man ju inte längre se deras journal och jag antog att det var för att de skulle ha möjlighet att söka vård själva om det är något de inte vill att föräldrarna ska känna till. Men då är det ju ingen vits ifall föräldern ändå måste följa med dit. 
  • Anotherone
    Mrs Green skrev 2019-09-25 08:49:47 följande:
    Vad märkligt. När barnen fyllt 13 får man ju inte längre se deras journal och jag antog att det var för att de skulle ha möjlighet att söka vård själva om det är något de inte vill att föräldrarna ska känna till. Men då är det ju ingen vits ifall föräldern ändå måste följa med dit. 
    Jag tror man får vända på det. 

    Att barnet själv kan vilja ha sällskap till ett läkarbesök är fullt rimligt. MEN barnet har rätt att söka vård på egen hand om hen vill det och föräldern får inte tillgång till journaler längre.
  • whitestar
    Mrs Green skrev 2019-09-25 08:49:47 följande:

    Vad märkligt. När barnen fyllt 13 får man ju inte längre se deras journal och jag antog att det var för att de skulle ha möjlighet att söka vård själva om det är något de inte vill att föräldrarna ska känna till. Men då är det ju ingen vits ifall föräldern ändå måste följa med dit. 


    Tyckte oxå det var märkligt,dock har dom ändrat på lapparna nu till att antingen vårdnadshavare eller annan över 18 år ska kunna legitimera när barn kommer på besök. Ändock besvärligt o som du säger påverkar ju integriteten.
  • whitestar
    trollhona skrev 2019-09-24 22:54:40 följande:
    Men om ditt barn är sjukt och behöver skjutsas till sjukvården får du ta ut flextid.

    Det är väl ingen stor sak. Man prioriterar sitt barns hälsa.
    Som sagt skjutsa inga problem. Men sitta o vänta flera timmar funkar inte. Har bara viss flextid att ta ut o det blir ju olovlig frånvaro från jobbet. Därav jag undrar hur andra löser det när barnen behöver in på ex. Hälsocentral. Om det är akut så skulle jag inte bry mig om vad jobbet tycker förståss. Men om sonen ex. Har ont i ryggen o vill fara in o kolla upp det blir det problem..
  • trollhona
    whitestar skrev 2019-09-25 10:51:28 följande:
    Som sagt skjutsa inga problem. Men sitta o vänta flera timmar funkar inte. Har bara viss flextid att ta ut o det blir ju olovlig frånvaro från jobbet. Därav jag undrar hur andra löser det när barnen behöver in på ex. Hälsocentral. Om det är akut så skulle jag inte bry mig om vad jobbet tycker förståss. Men om sonen ex. Har ont i ryggen o vill fara in o kolla upp det blir det problem..
    Jag tror du behöver ha ett samtal med din chef om det.
    Jag jobbar med HR och vi är hårda på Olovlig frånvaro, men om någon behöver åka iväg med sitt barn så godkänns det förutsatt att man kan planera in kompensation av utebliven tid. Vårdcentraler har ju dessvärre bara öppet på vanliga arbetstimmar och då måste man kunna ta ut tid för att kunna gå. Det är ju en av anledningarna till att vi har flextid i Sverige. De flesta vårdsituationer godkänner vi utan större krångel. (Det hade ju varit något helt annat om du ska med honom till frisören.) Dessutom är det ju en viss skillnad på att åka iväg en eller två gånger eller sådana som smiter efter halva dagen för något luddigt ärende med barnen.

    Jag tänker att baserat på din sons ålder så kan det vara växtvärk han upplever, och det kan ju bli allvarlig smärta om han skjuter iväg i höjden och hans kropp inte hinner med.
  • whitestar
    trollhona skrev 2019-09-25 14:09:36 följande:

    Jag tror du behöver ha ett samtal med din chef om det.

    Jag jobbar med HR och vi är hårda på Olovlig frånvaro, men om någon behöver åka iväg med sitt barn så godkänns det förutsatt att man kan planera in kompensation av utebliven tid. Vårdcentraler har ju dessvärre bara öppet på vanliga arbetstimmar och då måste man kunna ta ut tid för att kunna gå. Det är ju en av anledningarna till att vi har flextid i Sverige. De flesta vårdsituationer godkänner vi utan större krångel. (Det hade ju varit något helt annat om du ska med honom till frisören.) Dessutom är det ju en viss skillnad på att åka iväg en eller två gånger eller sådana som smiter efter halva dagen för något luddigt ärende med barnen.

    Jag tänker att baserat på din sons ålder så kan det vara växtvärk han upplever, och det kan ju bli allvarlig smärta om han skjuter iväg i höjden och hans kropp inte hinner med.


    Ah så det är flextid man brukar använda när barnen blivit för stora för VAB men ändå behöver hålla dom sällskap på vissa grejer? Jag har inte pratat alls med chefen om detta då det aldrig varit på tapeten förräns nu.

    Kan mycket väl vara växtvärk har råd frågat en fysioterapeut jag känner så fått lite tips
  • trollhona
    whitestar skrev 2019-09-25 15:35:57 följande:
    Ah så det är flextid man brukar använda när barnen blivit för stora för VAB men ändå behöver hålla dom sällskap på vissa grejer? Jag har inte pratat alls med chefen om detta då det aldrig varit på tapeten förräns nu.

    Kan mycket väl vara växtvärk har råd frågat en fysioterapeut jag känner så fått lite tips
    Det är så vi gör. Förutsatt då att det finns flextid att ta ut och man kan kompensera tiden under en annan dag. (i det företaget jag jobbar har vi mest arbetsbelastning i slutet av månaden, så att ta flextid under månadens första tre veckor är sällan ett bekymmer)
    De som inte har flextid får ta en semesterdag istället. 

    Men prata med din chef, alternativt HR om hur du lättast går tillväga.
  • Mrs Green
    Anotherone skrev 2019-09-25 08:54:14 följande:
    Jag tror man får vända på det. 

    Att barnet själv kan vilja ha sällskap till ett läkarbesök är fullt rimligt. MEN barnet har rätt att söka vård på egen hand om hen vill det och föräldern får inte tillgång till journaler längre.
    Uppenbarligen inte på vissa ställen om de kräver att en person över 18 följer med och legitimerar sig
  • Anotherone

    Att säga att "vi har flextid i Sverige" är fel.
    Alla arbetsgivare och kollektivavtal har inte flextid. 
    Flex är (fritt tolkat av mig) inom de flesta verksamheter ett sätt att hantera att arbetsbelastningen kan variera över månaden.
    Det är något som medarbetare själv styr över. En chef kan inte beordra mig att gå hem och "flexa" kl 16 lika lite som jag kan kräva att alltid få ta flex på mornarna och glida in på jobbet kl 09.
    Det är verksamheten som styr men så länge man gör sitt jobb och bemanningen funkar så är det ett sätt att öka flexibiliteten.

    Inom vissa verksamheter registrerar man varje dag när man kommer, går på lunch, kommer tillbaka från lunchen och sedan går hem, för att ha koll på flexen. På andra ställen har man mer konceptet frihet under ansvar.

    Som HR-person är det kanske bra att veta att inte alla företag/verksamheter/arbetsgivare jobbar efter samma avtal och överenskommelser. Där jag jobbar nu tex. har vissa personalkategorier flex, andra inte. Om vi jämför administrativ personal centralt med ett vårdboende eller en förskola så kan arbetsgivaren vara densamma medan administratören har flex och undersköterskan/förskolläraren inte har det. 

  • Anotherone
    Mrs Green skrev 2019-09-25 22:01:15 följande:
    Uppenbarligen inte på vissa ställen om de kräver att en person över 18 följer med och legitimerar sig
    Nej inte överallt. Och då kan en förälder behöva följa med. Men om min tonårsson söker vård eller lämnar prover hos en barnmorska på ungdomsmottagningen så behöver inte han ha en målsman med sig. Fullt rimligt.
Svar på tråden När barnen fyllt 12 o behöver på hälsocentralen