• brallison

    Läxor i 3:an

    Igår hade vi föräldrarmöte och det togs upp av flera föräldrar att det åär för mycket läxor i 3:an. Barn får läxor en gång i vecka - skriva 10 meningar med veckans ord, läsa en kapitel boken 3 ggr och svara på frågorna till den, lösa ett papper med matte (backsidan är frivillig) samt en stencil på engelska.
    De menar, att barnen hinner inte med allting. Personligen tycker jag att det är ganska lite för att vara 3:an. Men vad tycker ni? Vad får era barn i läxor?

  • Svar på tråden Läxor i 3:an
  • Anonym (Allie)
    Anonym (Mi) skrev 2019-09-20 15:47:31 följande:

    Låter okej. Har bara så avårt att förstå varför barnen ska läsa samma kapitel flera gånger på en vecka. Snacka om att döda läsglädjen.


    Ja visst är det. Det är därför jag låter mina barn bara läsa en gång trots att de har samma läxa. Jag tycker det är bättre att de kan lägga tid på att läsa böcker de valt själva istället för att tvinga dem att läsa den urtråkiga läseboks-texten tre gånger. 

    Huvudsaken är ju att de läser, de läser dessutom mer och oftare när det är bra böcker...
  • Anonym (Allie)
    Mrs Moneybags skrev 2019-09-20 13:31:18 följande:

    Det låter inte som mycket läxor i jämförelse med andra tredjeklassare. Men forskningen har ju visat att läxor inte gör särskilt mycket för de yngre barnens inlärning, så jag förstår hur de andra föräldrarna tänker.

    Det bästa vore ju om skolan hade läxhjälp så att barnen kunde få läxan gjord innan de kommer hem så att inte kvällar och helger gick åt till läxläsning. Jag övar gärna saker hemma med min son, men att sitta och rättstava och hitta på svar på frågor tillsammans kan inte leda någonstans. Min tanke är att föräldrar har så oerhört olika kunskapsnivåer och utbildning mm, alla föräldrar fixar helt enkelt inte detta med läxor. Särskilt inte när barnen blir äldre. Jag känner flera föräldrar som har fått sitta till 10-11 på kvällarna i högstadiet för att barnen ska hinna göra läxor. Det är sjukt. 

    Många barn har aktiviteter utanför skolan utöver läxläsningen. 

    Låt lärarna göra det som de är bäst på: lära ut. Som förälder kan man inte vara extralärare i alla ämnen. Det är inte hållbart. 


    Exakt!
  • Elin P

    Låter ungefär som mängden läxor min son har i åk 2, med undantag av engelska. Jag tycker det är ok men att skolan bör erbjuda läxhjälp. Alla barn har inte engagerade föräldrar och det är synd om de barnen ska bli efter på grund av det.

  • elin1989

    Vi bor på Irland och här har vi läxa varje dag från förskoleklass (brukar vara runt 5 när man börjar). Men läxan ska bara ta typ 20 minuter om dagen, om man sitter för länge man man säga det till läraren så att läxan kan anpassas. Det är inte meningen att barnen ska lägga jättemycket tid på läxor.

  • brallison
    Elin P skrev 2019-09-21 12:31:43 följande:

    Låter ungefär som mängden läxor min son har i åk 2, med undantag av engelska. Jag tycker det är ok men att skolan bör erbjuda läxhjälp. Alla barn har inte engagerade föräldrar och det är synd om de barnen ska bli efter på grund av det.


    Jo, de har läxhjälp ca 1 tim i veckan - samma dag som barnen får läxor, så sån möjlighet finns också.
  • brallison
    Anonym (Mi) skrev 2019-09-20 15:47:31 följande:

    Låter okej. Har bara så avårt att förstå varför barnen ska läsa samma kapitel flera gånger på en vecka. Snacka om att döda läsglädjen.


    Det görs för att (jag har själv märkt på min dotter) att läsförståelse är inte alltid med vid läsning som sådan. Man läser ett kapitel en gång och försöker svara på frågorna, men istället börjar gissa för att man har inte varit tillräcklig uppmärksam på vad kapitlet handlade om. Om man svara på frågorna från första läsning, så tycker jag inte heller att en har behov att läsa samma text flera gånger.
  • Anonym (Frivilligt)

    Ok, ta bort alla läxor då. Jag och vissa andra föräldrar kommer ändå att ge våra barn böcker och uppmuntra dem till att läsa och lära sig massor. Orättvist mot de som inte har sådana föräldrar? Då har du just argumenterat för läxor.

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Frivilligt) skrev 2019-09-26 14:24:28 följande:

    Ok, ta bort alla läxor då. Jag och vissa andra föräldrar kommer ändå att ge våra barn böcker och uppmuntra dem till att läsa och lära sig massor. Orättvist mot de som inte har sådana föräldrar? Då har du just argumenterat för läxor.


    Men läxor är ju knappast samma sak som att ge sina barn böcker. 
  • Gameofthrones

    Det är bra med läxor.

    Men det finns faktiskt föräldrar som inte kan lära barnen eller inte har tid. Jag kommer ifrån två länder och just där jag kommer ifrån är det läxor hela tiden. Man får ont i magen. Det är så viktigt och prestera. Idag med mina barn klarar läxor idag med vänner och med oss tillsammans. I en annan tråd eller om det var i den här skrev jag att vi sitter med andra barn som är vänner till mina barn. Dem får ingen hjälp, deras föräldrar kan inte, eller vill inte / kan inte lägga tid till barnens viktiga tid med läxor.

    Jag tycker att det är så himla viktigt.

  • Anonym (N)
    Anonym (Allie) skrev 2019-09-20 16:05:19 följande:

    Ja visst är det. Det är därför jag låter mina barn bara läsa en gång trots att de har samma läxa. Jag tycker det är bättre att de kan lägga tid på att läsa böcker de valt själva istället för att tvinga dem att läsa den urtråkiga läseboks-texten tre gånger. 

    Huvudsaken är ju att de läser, de läser dessutom mer och oftare när det är bra böcker...


    Jag tänker att repetition av läsläxan kanske mest är till för de barn som har svårt med läsningen. Att repetera kan då hjälpa till med läsutvecklingen. Om ditt barn redan har knäckt koden är det inte lika viktigt att repetera. Det viktiga är ju ATT barnet läser och hittar läsglädje och då är det väl jättebra att dom hittar böcker de tycker är roliga. Då läser de ju oftare och längre stunder och kanske t.om. utan att vi föräldrar måste tjata ????
  • Frontline
    brallison skrev 2019-09-20 08:33:44 följande:
    Fast barnen pluggar inte i skolan hela dagarna - i 3:an har de lektioner som mest till kl. 14 och sedan är det fritids (dvs vila/återhämtning), likaså alla lov. Och jo, man kan byta skola om man mår dåligt där, så helt jämförbara saker är det väl ändå inte.

    Man kan byta skola säger du?


    Javisst det går säkert bra om man vill resa 6 mil enkel väg varje dag istället för 10 minuter promenad som det är från oss..


    Anonym (Allie) skrev 2019-09-20 16:05:19 följande:

    Ja visst är det. Det är därför jag låter mina barn bara läsa en gång trots att de har samma läxa. Jag tycker det är bättre att de kan lägga tid på att läsa böcker de valt själva istället för att tvinga dem att läsa den urtråkiga läseboks-texten tre gånger. 

    Huvudsaken är ju att de läser, de läser dessutom mer och oftare när det är bra böcker...

    Barnens lärare har sagt att dom lär sig lättare att läsa via att spela på Xbox eller liknande då dom både lär sig läsa på svenska och engelska snabbare än vad jag gjorde som barn..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • brallison
    Frontline skrev 2019-10-03 23:01:09 följande:

    Man kan byta skola säger du?


    Javisst det går säkert bra om man vill resa 6 mil enkel väg varje dag istället för 10 minuter promenad som det är från oss..


    Anonym (Allie) skrev 2019-09-20 16:05:19 följande:

    Ja visst är det. Det är därför jag låter mina barn bara läsa en gång trots att de har samma läxa. Jag tycker det är bättre att de kan lägga tid på att läsa böcker de valt själva istället för att tvinga dem att läsa den urtråkiga läseboks-texten tre gånger. 

    Huvudsaken är ju att de läser, de läser dessutom mer och oftare när det är bra böcker...

    Barnens lärare har sagt att dom lär sig lättare att läsa via att spela på Xbox eller liknande då dom både lär sig läsa på svenska och engelska snabbare än vad jag gjorde som barn..


    Jo, men faktumet kvarstår ju - man kan ju byta skolan. Och det gör man väl om barnet mår dåligt i skolan (man tittar ju på barnets mående och inte hur nära skolan ligger, eller hur?)
    Och gällande lära sig att läsa vi Xbox eller liknande - visst kan man göra det, problemet bara är att man inte lär sig då vad man kan få ut ur läsning (allt är ju färdigt serverat där, inte att man behöver föreställa sig hur just denna häst ser ut som är beskriven i just denna boken)
Svar på tråden Läxor i 3:an