• malle88

Adventskalender?

Hej

4 åringen vill gärna ha en paketkalender, som bästisen förra året (ja, hon minns det än). Jag är inte alls sugen, dels ska jag hitta på 24 presenter (som inte är skit), dels gillar jag inte riktigt tanken på så mycket konsumtion "i onödan". Ingenting av det som finns i skulle vi ha köpt egentligen annars.

Hur gör ni med adventskalender? Köper, gör egen, enbart choklad etc?

• Svar på tråden Adventskalender?
  • hammarhajen

Jag fattar inte riktigt grejen. Lite väl mycket konsumtionshets tycker jag.

Det räcker med julklappar på julafton och här har barnen fått lära sig att det kan vara ett nöje i att öppna luckor också. Välja kalender tillsammans i affären, prata om vad som gömmer sig bakom luckan och tillsammans titta på fina bilder på kalendern.

På riktigt, barnen här har varit nöjda med det. Tror inte det är bra för barn att allt alltid ska vara så storstilat - lekland istället för lekpark, äventysbad istället för lekbad i simhallen, presenter för 300 kr styck på barnkalas istället för ett paket kritor, paketkalender istället för glitterkalender... 

• legomum

När grabbarna var 4 så byggde jag ihop av duplo ett "slott" med 24 luckor. Hade chokladbitar i den.
    När de var 5 så byggde jag ihop en stor låda av duplo, "den magiska jullådan" .
    I den så låg ett varsitt lego city set varje dag.
    I år gör vi samma men kör på bara star wars lego.

Julafton gör vi lika som förra året då det blev en hel del lego i adventkalendern att de fick endast lite godis, kläder, ett spel och massor av pennor.

• MsM84

Sonen älskar paket, men jag ogillar allt småtjafs det blir - även om jag försöker hitta vettiga saker så vill jag inte ge något dyrare i adventskalendern. I år ska jag därför göra något en kompis berättat om. Tar ett pussel, bygger ihop det och delar sen det i 24 bitar där varje dag hänger ihop lite. Blir ett par bitar om dagen att öppna och bygga. För mig känns det lagom.

• Mascaraklumpar

Jag köpte två färdiga sakkalendrar (pixi-böcker + pippisaker) på rea för några månader sedan och tänkte slå ihop dem och göra egna paket samt lägga i en liten chokladbit (Typ en marabouruta) för varje dag. Har även köpt några smågrejer som jag tänkte dela upp, tex ett ark klistermärken ?> ett märke per dag, sådant där ark med klisterörhängen och ringar ?> en per dag, några billiga smycken från ur och Penn. Det blir en del småkrafs och har väl kostat runt 500-600 totalt. Jag anser att det är värt det men kan förstå att andra tycker det är onödigt.

• legomum
    Mascaraklumpar skrev 2019-11-06 07:27:27 följande:

Jag anser att det är värt det men kan förstå att andra tycker det är onödigt.

Folk reagerar på vårt sätt att göra en adventskalender men det struntar jag i. Vi har ett intresse (hela familjen) och vi bygger varje dag.

Vi finns på IG och våra julkalendrar finns där. Kul har vi i alla fall.

Så gör som du tycker blir bra.
  • Physalis

Alltså vill du inte är det bara att säga nej och förklara varför. Du är ju föräldern.

Jag känner lite samma att det blir för mycket med en present om dagen i en hel månad för att sedan få ännu fler presenter. Vår dotter fyller dessutom åt ett par veckor efter jul.

Vi hade en pixikalender förra året men den förstod hon inte riktigt sig på då. I år velar vi mellan en sån, för hon älskar att läsa sagor, och att möjligen ha en med bilder i.

Korrekturläser som en kratta
  • malle88
    Physalis skrev 2019-11-06 14:26:16 följande:

Alltså vill du inte är det bara att säga nej och förklara varför. Du är ju föräldern.

Jo det vet jag. Jag är ärligt talat ganska bra på att säga nej, som majoriteten av småbarnsföräldrar skulle jag tro. Men min fråga var vad andra gör?

Det lutade först åt att göra fyra paket, ett för varje advent men jag tror det kommer så mycket tjat dagarna innan att det nog blir ett lego delat i 24 bitar. Då kan vi bygga tillsammans efter föris och det blir inte så mycket onödiga grejer :)
  • elin1989

Jag köper en legokalender (Star wars oftast) till min 6-åring. Och en vanlig adventskalender med bara bilder, han tycker det är kul att öppna också ????

• Elin P

Mina barn får i år enbart chokladkalender. Men jag fick ett tips som jag tycker var superbra som jag tänkte köra åt yngsta sonen nästa år när han förstår lite mer. Det var att låna 24 böcker på biblioteket och slå in. Ingen konsumtion, helt gratis och blir en mysig stund varje dag. Tycker också väldigt illa om "slit och släng" som det lätt blir då man gör paketkalender.

• Gryntroll

Vi har haft lite olika varianter. En som är ett måste är SVTs, men sedan har det varit blandat Pixi, Mamma Mu, Lego, pyssel, choklad och Snällkalendern.

Tänker också att det blir mycket småkrafs och onödiga grejer i en 24-småpresenter och har varit inne på att göra en Adventskalender, med betoning på Advent, dvs 4 paket i kombination med ex Snällkalendern.

• Anonym (Minna)
    Elin P skrev 2019-11-25 12:57:14 följande:

Mina barn får i år enbart chokladkalender. Men jag fick ett tips som jag tycker var superbra som jag tänkte köra åt yngsta sonen nästa år när han förstår lite mer. Det var att låna 24 böcker på biblioteket och slå in. Ingen konsumtion, helt gratis och blir en mysig stund varje dag. Tycker också väldigt illa om "slit och släng" som det lätt blir då man gör paketkalender.

Vilken toppenidé!
  • Kexsmula

Jag älskade min presentkalender när jag var liten, fick inte heller bara småkrafs utan riktiga roliga presenter. Varje Lucia låg det alltid en sedel i kalendern (tror det var en 500-hundring om jag inte minns fel) och var paketen för stora för att få plats låg det en lapp i som man skulle ge till mamma och fick då dagens gåva.

Nu är min son för liten för att förstå poängen i det, men däremot jag själv har köpt två adventskalendrar från Kicks - den lilla och den största. När min son blir ett par år äldre kommer han självklart få en prylkalender också.

• Fiiaaa

Här blir det paketkalender i år till 4-åringen. Tidigare år har vi kört pixi, men kände redan förra året att många böcker inte passade, så det kändes lite bortkastat om vi ska prata överdriven konsumtion. Därför bestämde jag mig för att styra själv i år. Tycker det varit lättare än vad jag trodde att hitta på grejer faktiskt. Hon får mest saker som hon ändå hade fått annars, men inte i paketform. Har sparat undan typ allt jag kunnat några månader, haha. Nya underkläder, strumpor, vantar och hårsnoddar. Plåster, schampo, badskum, reflex, lite nya pärlor och vattenfärger. Till helgerna brukar hon få en liten godispåse, nu får hon den i kalendern istället. En luciakrona och ett rött band dagarna innan lucia (hon hade ingen). En pysselbok för att öva bokstäver. Några aktiviteter på helgerna (pepparkakshusbygge (slagit in silverkulor) och chokladbollsbak, och bad). Ett hänge till julgranen dagen innan julafton. I första luckan får hon en adventsbok för att läsa ett kapitel om dagen. Hoppas jag kunnat inspirera lite till en kalender som varken behöver vara full av skräp eller innebära en massa extra konsumtion :)

• LoveRain
    Fiiaaa skrev 2019-11-26 23:46:11 följande:

Här blir det paketkalender i år till 4-åringen. Tidigare år har vi kört pixi, men kände redan förra året att många böcker inte passade, så det kändes lite bortkastat om vi ska prata överdriven konsumtion. Därför bestämde jag mig för att styra själv i år. Tycker det varit lättare än vad jag trodde att hitta på grejer faktiskt. Hon får mest saker som hon ändå hade fått annars, men inte i paketform. Har sparat undan typ allt jag kunnat några månader, haha. Nya underkläder, strumpor, vantar och hårsnoddar. Plåster, schampo, badskum, reflex, lite nya pärlor och vattenfärger. Till helgerna brukar hon få en liten godispåse, nu får hon den i kalendern istället. En luciakrona och ett rött band dagarna innan lucia (hon hade ingen). En pysselbok för att öva bokstäver. Några aktiviteter på helgerna (pepparkakshusbygge (slagit in silverkulor) och chokladbollsbak, och bad). Ett hänge till julgranen dagen innan julafton. I första luckan får hon en adventsbok för att läsa ett kapitel om dagen. Hoppas jag kunnat inspirera lite till en kalender som varken behöver vara full av skräp eller innebära en massa extra konsumtion :)

Låter som en jättefin kalender! Tror många minns känslan av att vara liten och få öppna paket, hur spännande och underbart det kändes!
  • Anonym (.)

Googla på Mia Skäringer + jul. Där säger Tabita vad hon tycker om det där. SÄG NEJ, ts. Strunta i vad andra gör. 

• tikki masala

Jag har köpt en kompiskalender till mina barn. Har alltid köpt med choklad i förut men yngsta har fått hål i tänderna så det är inte det viktigaste med choklad. Paket hade jag aldrig orkat med ????

• IceKitten

Nu är min lille inte stor nog för en adventskalender ännu men jag fick en när jag var liten som jag absolut älskade så jag har redan börjat planera :)

På lördagarna kommer han få något godis eller frukt som han gillar (han äter inte godis ännu så vi får väl se vad det blir...).

Varje söndag blir det något pyssligt/avslappnande som ett pussel, lego eller pixi-bok.

På julafton blir det en ledtråd till en liten skattjakt som slutar i ett sällskapsspel eller liknande. Det hade vi ändå tänkt köpa ett nytt varje år för att ha på julkvällen.

Veckodagarna kommer bli lite mindre och "nyttigare" i stil med vantar, reflex, badankor eller andra mindre saker jag anser att han behöver.

Hoppas du kan få något tips iaf. Och gör helt som du själv vill, ingen förutom du själv kan bestämma om detta är rätt för er familj eller ej. Och ska jag vara ärlig så tycker jag att en egen-gjord kalender kan vara betydligt mer användbar och mindre släng än en köpt. Mitt barn kommer även få tillhörande kalender till julkalendern på tv om han vill ha den men någon choklad blir det inte.

• Anonym (X)

Min dotter får en chokladkalender, tv-kalendern samt en advetssöndagskalender, där hon varje söndag i advent får något lite extra. Hänger fyra fint dekorerade presentpåsar i trappan.

• malle88

Roligt att så många svarar o höra hur det är i olika familjer :) visst kan man göra en kalender utan småkrafs men då blir det genast mer kostsamt. Bokiden var superbra, dottern älskar (!) sagor.

Jag har nu förberett en kombinerad nissebus och paketkalender. Vissa dagar levererar han bus o andra paket eller uppgifter. Det kommer bli toppen. Men jag ska snarast bege mig till ett bibliotel/myrorna o leta böcker för lata dagar/vabdagar :) Första advent gör vi ett pepparkakshus till Nisse

Svar på tråden Adventskalender?