• Anonym (Angel)

    Sonen ärvt pengar , hur agera ?

    Min man har en 14 årig son sedan tidigare, han bor hos oss varannan vecka.
    Jag har tre barn sedan tidigare och dom bor hos oss jämt och har ingen kontakt med sin pappa alls.

    Nu har 14 åringens morfar gått bort i höstas och det var bodelning förra veckan.
    Han har ärvt en större summa pengar efter morfar och jag tycker att givetvis skall
    vi inte ha det så i vårt familj att ETT barn är förmögen och allt klappat och klart
    för framtiden och TRE barn som inte har något alls. 

    Min man tycker även han att det är så klart olyckligt men att vi skall "respektera"
    morfars vilja. Jag tycker det är ett klent argument om man väger det mot rättviseperspektivet.  Min barn har ju inget arv att se fram mot över huvud taget.

    Skall vi fortsätta som " familj" måste detta lösas, vägrar att leva i en relation där
    inte alla är lika mycket värda.  "Morfar" hade ju kunnat reglera detta själv i testamentet och sett till att alla fick inte bara ett barn. Misstänker att det även kan finnas rasistiska motiv bakom hans beslut då mina barn har annan hudfärg.

    Tycker det är vår plikt som vuxna att göra detta rätt. Ändå tvekar min man, är så besviken. Trodde verkligen inte detta om honom.

  • Svar på tråden Sonen ärvt pengar , hur agera ?
  • FuckGoggleAskMe

    TS, glöm inte era grannar, dom borde väl få minst 20% av arvet, för att vara rättvis. Och du själv borde väl få ungefär 25% också!

  • viseversa
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-11-12 19:44:39 följande:

    TS, glöm inte era grannar, dom borde väl få minst 20% av arvet, för att vara rättvis. Och du själv borde väl få ungefär 25% också!


    Jag vill också ha. Jag menar jag har inte heller ett arv att se fram emot. Men eftersom ts bonussons pengar inte är hans enligt ta utan lika mycket hennes barns så kan kanske jag också få pengar. Jag är lika mycket släkt med den avlidna morfadern som ts barn är. Och det ska ju vara RÄTTVIST!!
  • FuckGoggleAskMe
    viseversa skrev 2019-11-12 20:30:12 följande:
    Jag vill också ha. Jag menar jag har inte heller ett arv att se fram emot. Men eftersom ts bonussons pengar inte är hans enligt ta utan lika mycket hennes barns så kan kanske jag också få pengar. Jag är lika mycket släkt med den avlidna morfadern som ts barn är. Och det ska ju vara RÄTTVIST!!

    Ja, men du kan nog inte räkna med mer än cirka 15% av arvet, tycker jag.
  • viseversa
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-11-12 21:17:42 följande:

    Ja, men du kan nog inte räkna med mer än cirka 15% av arvet, tycker jag.
    Duger bra åt mig. Så ts vem ska jag ringa för att ta del av detta arv?! Jag menar dina barn ska ju ha sin del och eftersom jag är lika mycket släkt med denna morfadern som dina barn är (inte släkt alls) så har jag också rätt till pengar. För det blir ju som sagt orättvist.
  • Amfitrite2

    Det är tur att Överförmyndarmyndigheten har blivit hårdare. Förut kunde det hända sådant, att en förälder - inte sällan ivrigt påhejdad av en ny partner - plockade ut barnets arv bit för bit, genom att hitta på olika ändamål som det skulle användas till, och fick överförmyndaren att tro på att det var för barnets skull. Men nu går det inte längre. 

    Med detta sagt så tror jag att detta är en trolltråd. Ett arv följer NATURLIGTVIS blodslinjen. 

  • Tom Araya
    Anonym (Angel) skrev 2019-11-12 14:17:44 följande:

    Min man har en 14 årig son sedan tidigare, han bor hos oss varannan vecka.
    Jag har tre barn sedan tidigare och dom bor hos oss jämt och har ingen kontakt med sin pappa alls.

    Nu har 14 åringens morfar gått bort i höstas och det var bodelning förra veckan.
    Han har ärvt en större summa pengar efter morfar och jag tycker att givetvis skall
    vi inte ha det så i vårt familj att ETT barn är förmögen och allt klappat och klart
    för framtiden och TRE barn som inte har något alls. 

    Min man tycker även han att det är så klart olyckligt men att vi skall "respektera"
    morfars vilja. Jag tycker det är ett klent argument om man väger det mot rättviseperspektivet.  Min barn har ju inget arv att se fram mot över huvud taget.

    Skall vi fortsätta som " familj" måste detta lösas, vägrar att leva i en relation där
    inte alla är lika mycket värda.  "Morfar" hade ju kunnat reglera detta själv i testamentet och sett till att alla fick inte bara ett barn. Misstänker att det även kan finnas rasistiska motiv bakom hans beslut då mina barn har annan hudfärg.

    Tycker det är vår plikt som vuxna att göra detta rätt. Ändå tvekar min man, är så besviken. Trodde verkligen inte detta om honom.


    Rättviseperspektivet står inte över den avlidnes vilja.

    Lösningen är enkel. Lås pengarna i sparande, där grabben bara får tillgång till mindre summor då och då.
    I övrigt behöver man inte göra en sak att diskutera av detta. Ingen annan har egentligen med att göra vad grabben har för banktillgångar, så låt det vara så.

    Du blandar ihop ekonomiska tillgångar med människovärde, vilket är galet.

    Du har väl som den avlidnes dotter också ärvt, så du får reglera med din del, om du absolut måste.
  • IceKitten
    Tom Araya skrev 2019-11-13 16:02:27 följande:

    Rättviseperspektivet står inte över den avlidnes vilja.

    Lösningen är enkel. Lås pengarna i sparande, där grabben bara får tillgång till mindre summor då och då.

    I övrigt behöver man inte göra en sak att diskutera av detta. Ingen annan har egentligen med att göra vad grabben har för banktillgångar, så låt det vara så.

    Du blandar ihop ekonomiska tillgångar med människovärde, vilket är galet.

    Du har väl som den avlidnes dotter också ärvt, så du får reglera med din del, om du absolut måste.


    Det är TSs bonussons morfar det gäller. Morfar delar absolut noll DNA med TS och hennes barn.
  • Tom Araya
    IceKitten skrev 2019-11-13 16:05:03 följande:
    Det är TSs bonussons morfar det gäller. Morfar delar absolut noll DNA med TS och hennes barn.
    Okej, har inte följt tråden.

    Jag vidhåller dock allt jag skrev.
  • AnnaSthlm

    Din mans sons pengar har exakt ingenting med dina barn att göra. Det har endast med DIG att göra. Det handlar inte om rättvisa utan om avundsjuka. Sluta ljuga för dig själv. Du är avundsjuk för att du önskar att du varit så värdefull för dina föräldrar som sambons son varit för farfar. Du projicerar dina känslor på detta barn, du återupplever ditt barndomstrauma, att känna dig värdelös. Var ärlig med dig själv nu.

  • trollhona

    Förutsätter att detta är en trolltråd, men om inte

    Dina barn har ingen rätt till hans arv bara för att de bor ihop med honom, precis som du inte har rätt till Kamprads arv bara för att du ha Ikeamöbler hemma.
    Ge f-n i pojkens pengar.

  • student2018

    En sak som jag har lärt mig.

    Man ska respektera den dödes sista vilja oavsett hur svårt och orättvist det en Kännes.

    Så ska man ALLTID respektera den dödes sista vilja.

    Hade han velat ge nån annan nått så hade han gjort det.

    Nu favovoritiserade han honom mest och ansåg att han behövde de bäst.

    Tänk om.

    Tänk då så här;

    På grund av att jag stal hans arv och dela upp så gick det snett för honom. I livet blev arbetslös hemlös och börja med kriminalitet mm.

    Om nu han haft kvar arvet som en trygg start så kanske han han kan göra som jag tror din morfar ville göra en bra start i livet med ok boende Skaffa familj och barn så Du får barnbarn som du kan skratta och leka med och ha en grabb som du vet att det går bra för och har ett bra liv med bra boende familj barn och jobb och allt med stårt tack vare er morfar.

    Tror seriöst han nu vänder sig i graven pg ditt tänk.

    Tycker du är respektlös det värsta som finnes är när någon bråkar tjaffsr om den dödes pengar och värde saker.

    Ett liv är värt mer en alla pengar på jorden.

    Vet hur din grabb skull känt det eller kommer känna det.

    Min släkting ville skriva över gården på mig och sina pengar när han dog men min mor gjorde som du snodde allt sålde gården och dela upp allt mellan alla.

    Jag kommer ALDRIG förlåta henne för detta och idag har jag lämnat hela min familj och förklara att den dag min vila kommer så kommer inte de dit de är ej välkomna.

    Pg hennes agerande så fick jag själv en dålig start med kriminalitet anstalter in och ut mm.

    Men hade jag haft kvar tryggheten så hade livet sett annorlunda ut.

    Idag lever jag lycklig med min familj 3 barn och fru och med jobb och hus.

    Långt från min fd familj.

    Ha jag vet va jag pratar om av egen erfarenhet så tänk efter va du gör för han kommer ALDRIG förlåta dig och även om han inte säger det så kommer han alltid va arg o ledsen ???? på dig du kommer såra honom för livet.

  • viseversa
    student2018 skrev 2019-11-14 02:29:31 följande:

    En sak som jag har lärt mig.

    Man ska respektera den dödes sista vilja oavsett hur svårt och orättvist det en Kännes.

    Så ska man ALLTID respektera den dödes sista vilja.

    Hade han velat ge nån annan nått så hade han gjort det.

    Nu favovoritiserade han honom mest och ansåg att han behövde de bäst.

    Tänk om.

    Tänk då så här;

    På grund av att jag stal hans arv och dela upp så gick det snett för honom. I livet blev arbetslös hemlös och börja med kriminalitet mm.

    Om nu han haft kvar arvet som en trygg start så kanske han han kan göra som jag tror din morfar ville göra en bra start i livet med ok boende Skaffa familj och barn så Du får barnbarn som du kan skratta och leka med och ha en grabb som du vet att det går bra för och har ett bra liv med bra boende familj barn och jobb och allt med stårt tack vare er morfar.

    Tror seriöst han nu vänder sig i graven pg ditt tänk.

    Tycker du är respektlös det värsta som finnes är när någon bråkar tjaffsr om den dödes pengar och värde saker.

    Ett liv är värt mer en alla pengar på jorden.

    Vet hur din grabb skull känt det eller kommer känna det.

    Min släkting ville skriva över gården på mig och sina pengar när han dog men min mor gjorde som du snodde allt sålde gården och dela upp allt mellan alla.

    Jag kommer ALDRIG förlåta henne för detta och idag har jag lämnat hela min familj och förklara att den dag min vila kommer så kommer inte de dit de är ej välkomna.

    Pg hennes agerande så fick jag själv en dålig start med kriminalitet anstalter in och ut mm.

    Men hade jag haft kvar tryggheten så hade livet sett annorlunda ut.

    Idag lever jag lycklig med min familj 3 barn och fru och med jobb och hus.

    Långt från min fd familj.

    Ha jag vet va jag pratar om av egen erfarenhet så tänk efter va du gör för han kommer ALDRIG förlåta dig och även om han inte säger det så kommer han alltid va arg o ledsen ???? på dig du kommer såra honom för livet.


    Fast vadå favorisera? Ts barn var inte ens släkt med morfadern. Varför i hela friden skulle han låta dom ärva honom alls?
  • Touma

    var är TS? varför svarar den inte?

    Du är ej hans bio-mamma , så du har inget med hans arv som han fått av sin morfar att göra. Punkt slut!

  • Bananböjaren

    Din man låter som en mansgris, det borde han fatta att det är dina pengar. Jag tycker du ska dumpa honom.

Svar på tråden Sonen ärvt pengar , hur agera ?