• Liselott78

Ekonomi fråga

Min pojkvän har bott i andrahand och betalat 13 000 kr han kommer inte från Stockholm och jag har bott hos min mamma efter en separation och nu äntligen fått ett första hands kontrakt.

Han har heltidsjobb och tjänar strax över 40. Jag är studerande och arbetar som timanställd får inte ut så mycket per månad, jag flyttade in i lägenheten och köpte möbler till alla rum, förutom de möbler jag hade sen den tidigare separationen. Lägenheten är en trea. Jag köpte tvättmaskin och diskmaskin till lägenheten. Han hjälpte mig med flytten, nu vill han flytta in i min lägenhet som står fullt möblerad, han har inga möbler eftersom han bott i andra hand.

Hyran är 7000 kr och han vill betala 3500 kr plus hälften av elen vilket jag förstår är jättebra för honom från att ha hyrt för 13 000 kr i månaden och allt finns här i min lägenhet, klart. Tvätt/torktummlare, soffa, tv, köksbord, en stor ny 180 säng ja allt.

Jag frågade innan jag flyttade in om han skulle flytta med mig men han ville inte det men nu några månader senare när han varit här nästan på heltid vill han flytta in. 

I övrigt hade vi båda bilar, han sålde sin men min finns kvar den åker vi omkring med för att handla och ta oss runt sedan 2 månader, den betalar han inget för.

Hur mycket hyra skulle ni ta i ovanstående situation och hur skulle ni lägga fram det för honom, jag tycker det här är en känslig punkt men vill ändå höra andras åsikter och inte bli osams med honom. 

• Svar på tråden Ekonomi fråga
  • Noname00
    nnnnnnnn skrev 2020-03-14 15:40:25 följande:
    Det mest rimliga är väl att han betalar det som det kostar att bo i andrahand möblerat? Dvs 13 000 kr/mån.
    Det är ju marknadpriset och han är ju van vid den utgiften så den är ju helt rimlig för honom...
    Varför är det rimligt, han hyr ju inte en bostad i andra hand om han ska bo med sin sambo?

Då kan han ju lika gärna bo själv  en annan bostad.
    Vore intressant hur du kommer fram till summan 13 000kr
  • nnnnnnnn
    Noname00 skrev 2020-03-14 15:50:42 följande:
    Varför är det rimligt, han hyr ju inte en bostad i andra hand om han ska bo med sin sambo?

Då kan han ju lika gärna bo själv  en annan bostad.
    Vore intressant hur du kommer fram till summan 13 000kr
    Direkt från TS:
    Min pojkvän har bott i andrahand och betalat 13 000 kr han kommer inte från Stockholm och jag har bott hos min mamma efter en separation och nu äntligen fått ett första hands kontrakt.

Eftersom han redan betalar detta för sitt möblerade boende och han vill flytta till ett annat möblerat boende så är det väl rimlgt?
    Dessutom har jag föreslagit för TS att denne inte ska bli sambo utan låta pojkvännen bo som inneboende, för att inte riskera sitt kontrakt om det inte håller...

För visst verkar det som att pojkvännen ser ett sätt att spara massor med pengar på boendet?
    Hade varit intressant att höra vad han sagt om detta alternativ!

• Tow2Mater
    nnnnnnnn skrev 2020-03-14 15:57:59 följande:
    Direkt från TS:

Eftersom han redan betalar detta för sitt möblerade boende och han vill flytta till ett annat möblerat boende så är det väl rimlgt?
    Dessutom har jag föreslagit för TS att denne inte ska bli sambo utan låta pojkvännen bo som inneboende, för att inte riskera sitt kontrakt om det inte håller...

För visst verkar det som att pojkvännen ser ett sätt att spara massor med pengar på boendet?
    Vad menar du? Sambolagen ska bara gälla om man flyttar tillsammans, inte om den ena flyttar in till den andres redan etablerade boende.
  • Studentpappa

Ditt boende dina regler, procentuellt efter inkomst låter väl rimligt han kommer ju ändå billigt undan.

Ride it like you stole it
  • Noname00
    nnnnnnnn skrev 2020-03-14 15:57:59 följande:
    Direkt från TS:

Nej det är orelevant eftersom det är en helt annan bostad.
    Hur menar du att hon riskerar sitt kontrakt för att pojkvännen flyttar in?

Du kan inte hyra ut en hyresrätt som kostar 7k för 13 000kr i månanden, vad för kontrakt skulle skrivas där menar du?

Du tror inte TS får lite problem om det visar sig att hon hyrt ut bostaden för 13k? om du nu pratar om att bli av med kontraktet.
  • Kusinen
    Noname00 skrev 2020-03-14 15:26:25 följande:

la livet.

Så bara för att man inte vill ge bort sian pengar så är det likvärdigt att inte förstå poängen?

Då kan man vända på det, är det svårt att förstå att någon kanske pluggat för att komma dit man ska och eller arbetat väldigt hårt också ha ut något för det?

I din modell blir det ju mer du tjänar ju mer ska du betala.

Och man måste tänka ett steg längre och på sig själv för det är inte säkert att man är sambos hela livet.

Du skrev ju själv att det var ett korkat förslsg. Och tycker man det och att modellen alltså saknar poäng så väljer man förstås inte den modellen.

Man får komma överens om en modell som båda tycker är bra eller så får man låta bli att bo tillsammans. Många tycker att modellen med %fördelning ör bra eftersom det ger mer likartade förutsättningar och man vill prioritera det i samboskapet. Andra, som du tycker den modellen är dålig och väljer en annan.

Ts gillade inte modellen med att betala 50/50 så då föreslog jag %modellen. Sen är det upp till henne och hennes partner att välja hur de vill ha det. Som för dig och alla andra.

Jag tycker inte att man SKA göra på ena eller andra sättet utan försöka hittaen modell som passar för de båda som ska bo ihop.
  • Noname00
    Studentpappa skrev 2020-03-14 16:15:19 följande:

Ditt boende dina regler, procentuellt efter inkomst låter väl rimligt han kommer ju ändå billigt undan.

Då blir det ju han som försörjer henne.
  • FuckGoggleAskMe

Du låter ju inte direkt sprudlande entusiastisk över att bli sambo, så vänta några månader. Om ni sen flyttar ihop, skriv samboavtal om att möblerna är dina etc. Kolla vad det kostar med en möblerad etta i området som jämförelse. Om han går ner i hyra från 13t till 4-5t i månaden, tjänar han ändå 8-9t i månaden på det. Du skulle i den situationen alltså tjäna 4-5t på att han flyttade in. Och om han använder bilen lika mycket som du, borde han betala hälften av kostnaderna för bensin, besiktning, skatt, försäkring etc. Vidare ska han förstås betala dig hälften för hemförsäkring, el, bredband etc, (det tjänar du också en del på) och drygt hälften av matkostnaderna, om han nu alltid äter mer än du. Eftersom han tjänar mycket mer än du, borde han dessutom bjuda dig på en del saker (bio, restaurang, resor och liknande), sådant du egentligen inte har råd med. Om han inte tycker en liknade överenskommelse är ett rimligt pris att betala för att bo med dig, tja, kanske det inte är någon bra idé.

• Noname00
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-03-14 18:20:18 följande:

Du låter ju inte direkt sprudlande entusiastisk över att bli sambo, så vänta några månader. Om ni sen flyttar ihop, skriv samboavtal om att möblerna är dina etc. Kolla vad det kostar med en möblerad etta i området som jämförelse. Om han går ner i hyra från 13t till 4-5t i månaden, tjänar han ändå 8-9t i månaden på det. Du skulle i den situationen alltså tjäna 4-5t på att han flyttade in. Och om han använder bilen lika mycket som du, borde han betala hälften av kostnaderna för bensin, besiktning, skatt, försäkring etc. Vidare ska han förstås betala dig hälften för hemförsäkring, el, bredband etc, (det tjänar du också en del på) och drygt hälften av matkostnaderna, om han nu alltid äter mer än du. Eftersom han tjänar mycket mer än du, borde han dessutom bjuda dig på en del saker (bio, restaurang, resor och liknande), sådant du egentligen inte har råd med. Om han inte tycker en liknade överenskommelse är ett rimligt pris att betala för att bo med dig, tja, kanske det inte är någon bra idé.

När du ger henne rådet att kolla vad en möblerad etta kostar i området, hur menar du då, hur kollar man upp det?
    Hyran vet vi ju är idag 7000kr du menar att hon ska ta ännu mer om sambon flyttar in?
  • Studentpappa
    Noname00 skrev 2020-03-14 16:19:49 följande:

Då blir det ju han som försörjer henne.

Eh nej, han tjänar mer och betalar mer vad är problemet? Handlar ju inte om någon försörjning.

Vill han inte det kan han bo kvar där han bor nu, det framstår ju mest som att han vill flytta in för att komma billigt undan.
    Ride it like you stole it
  • FuckGoggleAskMe
    Noname00 skrev 2020-03-14 18:32:51 följande:
    När du ger henne rådet att kolla vad en möblerad etta kostar i området, hur menar du då, hur kollar man upp det? Hyran vet vi ju är idag 7000kr du menar att hon ska ta ännu mer om sambon flyttar in?

Haha, nej inte ta mer än 7000, men kolla för att konstatera att tex 4-5t inte är oskäligt om alternativet för honom, som ensamstående, vore att hyra en möblerad etta i området för x000. Att disponera hennes lägenhet till ett lågt pris, pga henne, borde vara något han uppskattar och kan betala mer än 50% för, pga hans höga inkomst. I dagsläget är han ju fast med en hög hyra, och utan henne kunde ju en möblerad etta vara ett alternativ. Reality check! Själv har jag varit sambo, där sambon betalade nästan hälften av gemensamma kostnader (kanske drygt 40%) för mat, gemensamt barn och el, internet etc. Han vägrade däremot att betala något av mina räntekostnader eller kostnader för min bil (jag körde honom mycket för handling och mycket annat). Han uppskattade alltså inte att han fick disponera det stora, fina huset jag köpt, eller att jag skjutsade honom med bil. Han kunde alltså bo i ett stort hus till priset av hälften av driftskostnaderna. Rimligt? Nej. När han blev utsparkad, fick han naturligt betala mera för sin lägenhet. Parallellen med TS är att hon bidrar med något som han inte värderar (låg hyra), och jag bidrog med något som inte värderades (husköp).
  • Ess
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-03-14 18:20:18 följande:

Jag tycker också att du ska vänta med att flytta ihop. Du har precis flyttat ut från dina föräldrar efter en separation, sätt dig inte i samma sits igen. 
    Fortsätt bo ensam och träffas när ni känner för det.
    När han är hos dig så tycker jag att han bör betala för det han äter och hälften av bensinen när ni åker iväg. 
Svar på tråden Ekonomi fråga