Anonym (man) skrev 2020-05-18 11:50:22 följande:
Genom att leva i en stor lögn ja.... och hon får ju heller inte chansen att välja för det ser du ju du till att hon inte får.
Att sitta och rättfärdiga, svek lögner och manipulation med att den andra inte vet är lika fel som att säga att det är ok att man pissar i ditt kaffe, för vadå du får ju ditt kaffe...
Att bedra sin partner och tvinga en person som älskar dig och litar på dig att leva i en lögn och slösa bort sitt liv på dig så att du ska kunna göra som du vill är ingen "liten vit lögn"... det är en ofattbart stor lögn.
Det du kallar "förstöra" kallar jag låta henne få välja själv, det kommer säkert förstöra ditt fina upplägg och inte längre ge dig chansen att göra som du vill, men det kommer samtidigt ge henne chansen att förhålla sig till ditt verkliga jag och avgöra om hon vill ha kvar dig i sitt liv eller skaffa sig en bättre partner som inte bedrar henne.
Jag anser inte min lögn vara så stor som du målar upp. Vi lever i en annan tid nu.
Hon lever inte i en stor lögn. Vårt äktenskap är lyckligt och vi har det bra tillsammans. Det är inte en lögn det vi har är äkta. Men hon tillfredställer inte alla mina behov och därför så ser jag till att lösa det på egen hand.
Hon slösar knappast bort sitt liv på mig. Vi har väldigt fina barn tillsammans och en fin vardag med både hus, bil, sommarstuga och utlandsresor. Vi lever gott tillsammans. Hon skulle haft ett betydligt tråkigare liv ensam.
Du kanske tycker det är en ofattbar stor lögn men jag resonerar helt annorlunda. Enligt mig lever du med föråldrade tankar om äktenskap och otrohet. Du har blivit indoktrinerad av kyrka och stat sedan barnsben. Förr var äktenskap ett sätt att förtrycka kvinnor på. Att ge män en chans att behålla sin kvinna utan att behöva lägga manken till. Idag är det på sin höjd en ekonomisk angelägenhet att gifta sig.
Hon har valt det liv vi har tillsammans och är lycklig i det. Vad jag gör vid sidan av det har hon inte med att göra