• Sooolen

Igångsättning vecka 41

Hej!

Jag har nu gått över 2 dagar och är orolig för att behöva vänta till att bli igångsatt vecka 42. Enligt forskning där resultatet presenterades i höstas så överlever fler barn vid igångsättning under vecka 41 och inte 42 som det ser ut nu. Dock har man redan på vissa ställen i Sverige börjat erbjuda gravida att bli igångsatta under vecka 41, men inte i Stockholm där jag bor. Ni kan läsa mer om forskningen som gjordes här: www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLEgQX/nya-riktlinjer--igangsattning-redan-vecka-41

Min fråga är om det är någon här som har fått igenom att få bli igångsatt under vecka 41 någon gång under 2020?

Är det någon som har fått vänta till vecka 42? Hur gick det för er?

Jag är jätte orolig för mitt barns liv ju mer tiden går och vill bli igångsatt vecka 42 som är nu på tisdag. Jag har ett besök hos barnmorskan imorgon och tänkte säga till henne att jag vill bli igångsatt på tisdag.

Alla tips och berättelser mottages tacksamt!

• Svar på tråden Igångsättning vecka 41
  • Anonym (Nypan)

Nyköping erbjuder igångsättning i V. 41. Kan. Det vara ett alternativ om du bor i Stockholm?

• Sooolen
    Anonym (Nypan) skrev 2020-06-05 20:27:55 följande:

Nyköping erbjuder igångsättning i V. 41. Kan. Det vara ett alternativ om du bor i Stockholm?

Är det sant? Frågan är om jag kan göra det. Kanske får ringa dit. Idag när jag var hos BM nämnde jag att Uppsala erbjuder v41 och att jag kände att jag inte ska behöva åka ända dit. Då sa hon att eftersom jag inte är inskriven i Uppsala så kan jag inte föda där..
  • Anonym (Nypan)

Ja, vi pratade om det tidigare i våras när jag besökte min BM :)

• Anonym (J)

Till ts. Du skriver att du gått över 2 dagar? Men ändå vill du bli igångsatt i v 42 som är på tisdag? V 42 i vården är just v 42, alltså 42+0. Inte 41+0.

• Anonym (Gravid)
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:29:55 följande:

Till ts. Du skriver att du gått över 2 dagar? Men ändå vill du bli igångsatt i v 42 som är på tisdag? V 42 i vården är just v 42, alltså 42+0. Inte 41+0.

Så här säger 1177:

Vecka 1 börjar alltså med mensens första dag. Vid IVF beräknas graviditetens början från två veckor innan ägget sattes in i livmodern. Det är vanligt att säga att man är i en viss vecka. ?Jag är i vecka 12.? Inom vården räknar man mer noggrant, där räknas även dagar. När graviditeten anges med vecka + dagar är det alltid hela avslutade veckor som räknas.

En barnmorska kan till exempel säga att du är i vecka 19 + 3. Det betyder att du har varit gravid i 19 hela veckor och 3 dagar. Då har du påbörjat vecka 20. Alltså, när graviditeten är i en viss vecka betyder det att det är den veckan som har börjat.

• Anonym (J)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-06 09:36:38 följande:

Så här säger 1177:

Vecka 1 börjar alltså med mensens första dag. Vid IVF beräknas graviditetens början från två veckor innan ägget sattes in i livmodern. Det är vanligt att säga att man är i en viss vecka. ?Jag är i vecka 12.? Inom vården räknar man mer noggrant, där räknas även dagar. När graviditeten anges med vecka + dagar är det alltid hela avslutade veckor som räknas.En barnmorska kan till exempel säga att du är i vecka 19 + 3. Det betyder att du har varit gravid i 19 hela veckor och 3 dagar. Då har du påbörjat vecka 20. Alltså, när graviditeten är i en viss vecka betyder det att det är den veckan som har börjat.

Nu är det så att jag är bm själv men tack för förtydligandet ;).

Svensk förlossningsvård har som många andra haft som rutin (i alla fall de flesta landsting/regioner) att sätta igång förlossningar som ej startat av sig själva i v 42+0. Du skulle väl säga v 43. Efter att nya svepisstudien kommit har många regioner ändrat sina rutiner och erbjuder nu induktion i v 41+0, eller som du skulle säga v 42.

Ville bara förtydliga.
  • Anonym (J)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-06 09:36:38 följande:

Så här säger 1177:

Vecka 1 börjar alltså med mensens första dag. Vid IVF beräknas graviditetens början från två veckor innan ägget sattes in i livmodern. Det är vanligt att säga att man är i en viss vecka. ?Jag är i vecka 12.? Inom vården räknar man mer noggrant, där räknas även dagar. När graviditeten anges med vecka + dagar är det alltid hela avslutade veckor som räknas.En barnmorska kan till exempel säga att du är i vecka 19 + 3. Det betyder att du har varit gravid i 19 hela veckor och 3 dagar. Då har du påbörjat vecka 20. Alltså, när graviditeten är i en viss vecka betyder det att det är den veckan som har börjat.

Man räknar alltså ALLTID fulla veckor. Inte veckan som börjat.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:42:02 följande:
    Man räknar alltså ALLTID fulla veckor. Inte veckan som börjat.
    Nej det var just poängen. Säger man att man är i vecka 13 har man alltså gått 12 fulla veckor och x dagar.
  • Anonym (J)
    Anonym (Gravid) skrev 2020-06-06 09:43:52 följande:

Nej det var just poängen. Säger man att man är i vecka 13 har man alltså gått 12 fulla veckor och x dagar.

Ja precis. Det var därför jag frågade ts vad hon menade med att hon gått över 2 dagar men är i v 42 på tisdag. Men antar att hon då menar v 41+0
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:41:09 följande:
    Nu är det så att jag är bm själv men tack för förtydligandet ;).

Svensk förlossningsvård har som många andra haft som rutin (i alla fall de flesta landsting/regioner) att sätta igång förlossningar som ej startat av sig själva i v 42+0. Du skulle väl säga v 43. Efter att nya svepisstudien kommit har många regioner ändrat sina rutiner och erbjuder nu induktion i v 41+0, eller som du skulle säga v 42.

Ville bara förtydliga.
    Det är otroligt förvirrande med veckor då olika källor säger olika men jag försöker hålla mig till de bättre.

Jag skulle nog säga v. 43 i det läget ja, enligt informationen som jag hittade. Om jag skulle behöva sättas igång i v. 41 är det 40 fullgångna veckor + x dagar. När det är noll dagar blir det ju inte mycket att fundera på men det är skillnad på 41+0 eller 41+6. Kan man verkligen räkna med att få bli igångsatt på "nolldagen"?
  • Anonym (F)

Det är absolut inte riskfritt med igångsättning heller, gäller särskilt förstföderskor. Men det har du kanske koll på också? Menar bara att man måste göra en egen riskbedömning och väga fördelar och nackdelarna

• Sooolen
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:29:55 följande:

Jag skrev fel. Vecka 41 är på onsdag för mig.
  • Sooolen
    Anonym (J) skrev 2020-06-06 09:46:55 följande:

Ja precis. Det var därför jag frågade ts vad hon menade med att hon gått över 2 dagar men är i v 42 på tisdag. Men antar att hon då menar v 41+0

Ja precis, det var det jag menade.
  • Sooolen
    Anonym (F) skrev 2020-06-06 11:03:48 följande:

Det är absolut inte riskfritt med igångsättning heller, gäller särskilt förstföderskor. Men det har du kanske koll på också? Menar bara att man måste göra en egen riskbedömning och väga fördelar och nackdelarna

Ja precis. Men jag känner att det är säkrare att bli igångsatt än att vänta till 42+0 med tanke på studien som visade att fler barn överlever om man blir igångsatt 41 istället för 42 som det är nu.
Svar på tråden Igångsättning vecka 41