• Sandbergjosefine

    Förskolan arbetar emot oss..?

    Vår dotter (L) är 2 år och 4 månader gammal. Hon är en väldigt verbal tjej, mogen för sin ålder och pratar konstant. Hon tog för 5 dagar sedan initiativet att kissa på pottan hemma och gå utan blöja. Sedan dess har vi haft en olycka då hon kände av det och sa till men pottan stod 2 rum bort och hon hann inte ända fram. Hon säger till, men står jag tex och lagar mat och hon leker i vardagsrummet så sköter hon det helt själv. Hon avbryter både lek och måltider för att kissa. Hemma på dagen är hon alltså blöjfri, samt kortare utflykter (tex till affären 500m bort). På natten, längre utflykter samt förskolan har hon hittills blöja.

    Idag skulle vi ta på blöjan inför att gå till förskolan, L ville inte ha blöjan utan ville ha sina nya Greta Gris-trosor och klänning, så klart fick hon det. Vi packade med massor extra kläder och kissade henne innan vi gick. Väl på förskolan visade hon stolt upp sina nya trosor och berättade att hon inte hade blöja idag, och vi berättade hur duktig hon är hemma, bemötandet blev att fröken pratade över huvudet på henne till oss och sa "jaha, men det är väldigt olika att vara på förskolan mot hemma, förstår ni va? Men ja vi kan väl prova då", självklart förstår vi det och eftersom de skulle vara ute och leka 2 timmar när vi lämnade så föreslog jag att de tar in henne och "säger åt" henne att nu ska vi kissa, efter ca halva tiden, och frågar/påminner henne lite. Lämnade 09.

    När jag hämtade vid 14 hade hon blöja på sig, och hon själv sa "mamma, L kissade i hallen, nu ja ha blöja igen.." med en nedstämd röst. Samma fröken jag lämnat till kom direkt fram och sa "Jaa vi hade inget val. Hon höll sig i 2 timmar ute och sa inte till en enda gång själv, så när vi kom in så kissade hon i byxorna så vi fick ta på en blöja, så ja hon får helt enkelt ha blöja på fsk men sättas på pottan i samband med blöjbyte".

    Denna pedagog menar nu att L inte är redo att vara utan blöja på fsk. Trots att de endast gett henne 2 timmar, UTOMHUS, utan att fråga/påminna/rutinpotta eller uppmuntra L det minsta, för att sedan slänga på en blöja efter första olyckan.

    Detta är samma fröken som alltid pratar nedlåtande med mig, som alltid pratar med mig som att jag är ett barn själv i princip. Samma fröken som behandlar mitt barn som yngre än hon är mentalt för att andra barn i liknande ålder minsann inte är där hon är, så då kan hon inte vara det. Samma fröken (säger fröken för hon är inte pedagogisk för fem öre) som ofta byter byxor på mitt barn minst 1 gång om dagen för att de vi satt på henne "kvävde henne nästan och gav stora röda märken" trots att byxorna är L's favoriter som hon aldrig klagar över.. Allmänt negativ person.

    Vad har vi rätt till här? Kan vi ta hem blöjorna och säga att från och med nu har hon inte blöja på fsk? Eller "måste" hon ha blöja på fsk nu (som denna fröken antyder) för att de är lata? Älskar förskolan i övrigt.. Men detta stör jag ihjäl mig på faktiskt. De ska väl främja hennes utveckling, inte hämma den??

  • Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?
  • Physalis
    Bobo skrev 2020-06-13 10:24:15 följande:

    Jag har aldrig påstått att hon är liten! Min son blev blöjfri runt 2- årsåldern och slutade med blöja på förskolan när han var 2 år och 2 månader. Det skedde efter en dialog och efter att vi hade tränat tillräckligt  mycket hemma för att vara säkra på att (i princip) inga olyckor skedde,  varken vid bajs eller kiss. 

    Jag har bra koll på läroplanen, tack, och jag vet att förskolan ska uppmuntra barnen men jag vet också att förskola och hem ska samverka. Att komma en morgon och meddela att ett barn nu är blöjfri är inte samverkan. När ts nu gör ett nytt Försök är förskolan redan medveten om föräldrarna och barnets önskan och har då bättre möjlighet att bemöta dem. Kanske är det så att de som arbetar på avdelningen inte är bra på att ta saker på uppstuds. Inte superbra såklart men knappast ovanligt eller ett tjänstefel.

    TS skriver att det bara är ytterligare ett barn som pottränas men hur kan hon veta det? Om det bara är att komma på morgonen och meddela dylika förändringar så kanske det var fler föräldrar som börjat potträna samtidigt? Någon förälder kanske bad om skuggning på sitt barn för att det blivit bitit och någon annans förälder har kanske ytterligare ett önskemål? Nu raljerar jag givetvis, risken att allt det sker samtidigt är minimal men jag tycker inte att det är orimligt att man med någon dags framförhållning meddelar pedagogerna om de förändringar man väntar sig (även om man har rätt till dem).


    Vadå inte samverkan att berätta samma dag? Ts hade inte mer tid på sig och förskolepersonal gör sånt här hela tiden och tar själva beslut med en dags varsel utan problem. Att ett barn till har kommit till punkten att det är dags för potta är vardagsmat för dem inte en börda eller ett stort problem som behöver planering.

    Det finns inga ursäkter för hur den här personalen bemöter ts i varken den här situationen eller hur hon bemött ts tidigare.
    Korrekturläser som en kratta
  • EvaLisaP
    Bobo skrev 2020-06-13 10:24:15 följande:

    Jag har aldrig påstått att hon är liten! Min son blev blöjfri runt 2- årsåldern och slutade med blöja på förskolan när han var 2 år och 2 månader. Det skedde efter en dialog och efter att vi hade tränat tillräckligt  mycket hemma för att vara säkra på att (i princip) inga olyckor skedde,  varken vid bajs eller kiss. 

    Jag har bra koll på läroplanen, tack, och jag vet att förskolan ska uppmuntra barnen men jag vet också att förskola och hem ska samverka. Att komma en morgon och meddela att ett barn nu är blöjfri är inte samverkan. När ts nu gör ett nytt Försök är förskolan redan medveten om föräldrarna och barnets önskan och har då bättre möjlighet att bemöta dem. Kanske är det så att de som arbetar på avdelningen inte är bra på att ta saker på uppstuds. Inte superbra såklart men knappast ovanligt eller ett tjänstefel.

    TS skriver att det bara är ytterligare ett barn som pottränas men hur kan hon veta det? Om det bara är att komma på morgonen och meddela dylika förändringar så kanske det var fler föräldrar som börjat potträna samtidigt? Någon förälder kanske bad om skuggning på sitt barn för att det blivit bitit och någon annans förälder har kanske ytterligare ett önskemål? Nu raljerar jag givetvis, risken att allt det sker samtidigt är minimal men jag tycker inte att det är orimligt att man med någon dags framförhållning meddelar pedagogerna om de förändringar man väntar sig (även om man har rätt till dem).


    Inte för att vara sån, om någon kräver "skuggning" så får inte detta ske på bekostnad av gruppen, dvs deras ordinarie arbetsuppgift utan då ska de begära extra resurs (vilket de ska finnas på varje förskola). Dessutom skuggar man inte barn som blivit biten utan det barnet som bits.

    Detta tillhör deras ordinarie arbetsuppgift och deras skyldighet!
  • Bobo
    EvaLisaP skrev 2020-06-13 17:11:50 följande:
    Inte för att vara sån, om någon kräver "skuggning" så får inte detta ske på bekostnad av gruppen, dvs deras ordinarie arbetsuppgift utan då ska de begära extra resurs (vilket de ska finnas på varje förskola). Dessutom skuggar man inte barn som blivit biten utan det barnet som bits.

    Detta tillhör deras ordinarie arbetsuppgift och deras skyldighet!
    Ja, men uppenbarligen kan man ju komma med sådana krav samma dag som de5 ska ske? Du kan inte alltid veta vilket barn som bitit, därför kan det bitna barnet behöva uppsikt och det kan komma att ske med kort varsel- man har inte tid att kräva  in en resurs. Men i vilket fall, jag skrev tydligt att jag raljerade och att risken för allt detta ska ske samtidigt är väldigt lite.  Poängen är att jag tycker inte att det är konstigt att man samverkar på ett sådant sätt att parterna känner att man är med på tåget. Om flickan nu varit blöjfri i 5 dagar. Varför sa man inte dagen innan att imorgon tänker vi testa blöjfritt? Då hade  man kunnat bemöta eventuella frågor och negativ inställning från förskolan och varit tydlig med sin ståndpunkt. Jag ifrågasätter inte på något sätt att det är deras ordinarie arbetsuppgift och skyldighet. Jag ifrågasätter samarbetet förskola/ hem. Visst har förskolan ett större ansvar för att det fungerar, och det kanske ligger mer bakom i denna historien, men som förälder kan man ändå göra vad man kan. 

    Ponera att en förälder står i dörren till mitt klassrum kl 8 och berättar att hens barn varit hos optikern och att de fått reda på att barnet måste sitta längst fram i klassrummet. Jag kan inte där och då flytta runt på alla barn i rummet för att passa denna elev, även om denne har rätt till att kunna se så bra som möjligt. Jag har nämligen  elev x och y att ta hänsyn till som inte kan sitta bredvid vem  som helst, som behöver förberedelse av både mig och föräldrar hemma. Jag måste skjuta på den ena elevens rättighet en dag till förmån för de andra två. Gör jag inte det kommer det att resultera i ångest och utbrott hos elev x och y vilket kommer påverka den synnedsatta eleven mer än att se sämre ytterligare en dag.  Jag förstår att jämförelsen haltar lite men hade föräldern i exemplet (kunnat) meddelat mig dagen innan hade jag kunnat göra dessa förändringar och situationen hade blivit bra för alla. 
  • annabellelee
    Bobo skrev 2020-06-13 10:24:15 följande:

    Jag har aldrig påstått att hon är liten! Min son blev blöjfri runt 2- årsåldern och slutade med blöja på förskolan när han var 2 år och 2 månader. Det skedde efter en dialog och efter att vi hade tränat tillräckligt  mycket hemma för att vara säkra på att (i princip) inga olyckor skedde,  varken vid bajs eller kiss. 

    Jag har bra koll på läroplanen, tack, och jag vet att förskolan ska uppmuntra barnen men jag vet också att förskola och hem ska samverka. Att komma en morgon och meddela att ett barn nu är blöjfri är inte samverkan. När ts nu gör ett nytt Försök är förskolan redan medveten om föräldrarna och barnets önskan och har då bättre möjlighet att bemöta dem. Kanske är det så att de som arbetar på avdelningen inte är bra på att ta saker på uppstuds. Inte superbra såklart men knappast ovanligt eller ett tjänstefel.

    TS skriver att det bara är ytterligare ett barn som pottränas men hur kan hon veta det? Om det bara är att komma på morgonen och meddela dylika förändringar så kanske det var fler föräldrar som börjat potträna samtidigt? Någon förälder kanske bad om skuggning på sitt barn för att det blivit bitit och någon annans förälder har kanske ytterligare ett önskemål? Nu raljerar jag givetvis, risken att allt det sker samtidigt är minimal men jag tycker inte att det är orimligt att man med någon dags framförhållning meddelar pedagogerna om de förändringar man väntar sig (även om man har rätt till dem).


    Jag tycker Bobo har en poäng här,. Jag är lärare för mycket äldre barn, men jag hade velat ha några dagars varsel, speciellt som en förskolegrupp består av många olika personal. Man vill kanske prata igenom hur morgonen ser ut, när det är lämpligt att rutinkissa, vem som har ansvaret för att fråga om barnet är kissnödig (om den pedagog du talade med kanske hade en annan arbetsuppgift, tex organisera någon aktivitet), se till att informationen gick fram vid personalbyte under dagen...
  • S23
    annabellelee skrev 2020-06-14 10:18:41 följande:

    Jag tycker Bobo har en poäng här,. Jag är lärare för mycket äldre barn, men jag hade velat ha några dagars varsel, speciellt som en förskolegrupp består av många olika personal. Man vill kanske prata igenom hur morgonen ser ut, när det är lämpligt att rutinkissa, vem som har ansvaret för att fråga om barnet är kissnödig (om den pedagog du talade med kanske hade en annan arbetsuppgift, tex organisera någon aktivitet), se till att informationen gick fram vid personalbyte under dagen...


    Det kan jag förstå. Men här var det ju barnet själv som tog initiativet samma morgon och då vill man kanske som förälder inte hindra barnet
  • Bobo
    S23 skrev 2020-06-14 10:36:19 följande:
    Det kan jag förstå. Men här var det ju barnet själv som tog initiativet samma morgon och då vill man kanske som förälder inte hindra barnet
    Nej, det kan jag ha förståelse för men man kanske man prata med barnet och berätta att vi kör utan blöja hemma och säger vi till på förskolan så ska du snart få vara utan blöja där med! Göra det till en positiv grej, liksom!
  • EvaLisaP
    Bobo skrev 2020-06-14 10:03:29 följande:

    Ja, men uppenbarligen kan man ju komma med sådana krav samma dag som de5 ska ske? Du kan inte alltid veta vilket barn som bitit, därför kan det bitna barnet behöva uppsikt och det kan komma att ske med kort varsel- man har inte tid att kräva  in en resurs. Men i vilket fall, jag skrev tydligt att jag raljerade och att risken för allt detta ska ske samtidigt är väldigt lite.  Poängen är att jag tycker inte att det är konstigt att man samverkar på ett sådant sätt att parterna känner att man är med på tåget. Om flickan nu varit blöjfri i 5 dagar. Varför sa man inte dagen innan att imorgon tänker vi testa blöjfritt? Då hade  man kunnat bemöta eventuella frågor och negativ inställning från förskolan och varit tydlig med sin ståndpunkt. Jag ifrågasätter inte på något sätt att det är deras ordinarie arbetsuppgift och skyldighet. Jag ifrågasätter samarbetet förskola/ hem. Visst har förskolan ett större ansvar för att det fungerar, och det kanske ligger mer bakom i denna historien, men som förälder kan man ändå göra vad man kan. 

    Ponera att en förälder står i dörren till mitt klassrum kl 8 och berättar att hens barn varit hos optikern och att de fått reda på att barnet måste sitta längst fram i klassrummet. Jag kan inte där och då flytta runt på alla barn i rummet för att passa denna elev, även om denne har rätt till att kunna se så bra som möjligt. Jag har nämligen  elev x och y att ta hänsyn till som inte kan sitta bredvid vem  som helst, som behöver förberedelse av både mig och föräldrar hemma. Jag måste skjuta på den ena elevens rättighet en dag till förmån för de andra två. Gör jag inte det kommer det att resultera i ångest och utbrott hos elev x och y vilket kommer påverka den synnedsatta eleven mer än att se sämre ytterligare en dag.  Jag förstår att jämförelsen haltar lite men hade föräldern i exemplet (kunnat) meddelat mig dagen innan hade jag kunnat göra dessa förändringar och situationen hade blivit bra för alla. 


    Förstår vad du menar men håller inte med, som lärare har du ändå skyldighet att se till att alla kan delta på undervisningen. Om någon inte ser längst bak så innebär att den eleven inte deltar och det strider även det mot läroplanen.

    Däremot är jag för att man har en dialog och kommer fram till något som fungera för alla.

    Om ett barn känner sig straffad på detta sätt som TS beskriver så är det något riktigt fel på barnskötarena (för jag hoppas inte de är pedagoger som beter sig så där)

    Dessutom hade inte TS möjlighet att förvarna eftersom initiativet kom från barnet själv!
  • S23
    Bobo skrev 2020-06-14 10:56:35 följande:

    Nej, det kan jag ha förståelse för men man kanske man prata med barnet och berätta att vi kör utan blöja hemma och säger vi till på förskolan så ska du snart få vara utan blöja där med! Göra det till en positiv grej, liksom!


    Jag ser nog inte riktigt det problematiska i att ett barn ska vara utan blöja och hur detta skulle försvåra arbetet för pedagogerna. Har själv arbetat som vikarie och kan enbart utgå från de erfarenheter jag har utav det.

    Förskolan är rimligtvis van vid att barn slutar med blöja. Detta är inget nytt. därför ser jag inte problemet i att förvarna samma morgon.

    Många barn blir dessutom blöjfria bara på några dagar. Lite svårt att förvarna långt innnan då.

    Det är nu personalen som gjort det till något negativt anser jag. Det hade inte varit hela världen om barnet kissat på sig två gånger till på den dagen. Bara att tvätta av och byta kläder. Lär gå snabbare än att fixa plåster till ett barn som ramlat.
  • Jemp
    annabellelee skrev 2020-06-14 10:18:41 följande:

    Jag tycker Bobo har en poäng här,. Jag är lärare för mycket äldre barn, men jag hade velat ha några dagars varsel, speciellt som en förskolegrupp består av många olika personal. Man vill kanske prata igenom hur morgonen ser ut, när det är lämpligt att rutinkissa, vem som har ansvaret för att fråga om barnet är kissnödig (om den pedagog du talade med kanske hade en annan arbetsuppgift, tex organisera någon aktivitet), se till att informationen gick fram vid personalbyte under dagen...


    Jag är tacksam att ha en förskola som inte visar några problem med att föra vidare information under dagen eller utbyta två meningar med varandra för att avgöra vem som tar ansvar för att påminna. Och glöms det bort är det ju bara att byta till torra kläder på barnet.
  • Sandbergjosefine

    Hej igen!

    Vi har tyvärr börjat märka att förskolans uppmuntrande av användning av blöja har börjat förvirra lillan. Hon har börjat bli motsträvig mot toaletten/pottan när hon kommer hem från fsk på dagarna, innan har vi helt enkelt tagit av den direkt när vi kommit hem vilket hon varit taggad på, men nu när man frågar om vi ska ta av den så säger hon "neeej *** ha blöja de bra".

    Sen släpper det oftast efter ett par timmar hemma.

    Jag bestämde mig idag för att skicka ett sms (de använder sig inte av mejl) till avdelningen nu ikväll som de kan läsa imorgon bitti. De öppnar 06 och vi kommer 09, då utan blöja. För nu vill jag inte förvirra henne något mer. Smset lyder:

    "Hej!

    ***** är nu utan blöja hemma, samt ute på utflykter hemifrån (4-5h långa), sedan 10 dagar tillbaka. Under dessa dagar har 2 olyckor skett, hon är jätteduktig! Däremot börjar vi märka att hon börjar bli lite förvirrad över detta med blöja/inte blöja på olika platser och vill därför sätta igång och få bort blöjan på förskolan med, för att underlätta för henne.

    Hemma gör hon både nr 1 och 2 på toaletten, antingen med mindre toaring för barn eller så håller vi i henne. Hon säger till när hon måste göra båda två. Däremot är det självklart lätt att glömma säga till i tillräckligt god tid när man har så roligt som på förskolan, och det kan därför i början behövas att man tar henne i handen och säger "nu går vi och provar kissa" ibland om hon inte kissat på eget initiativ eller på rutin på ett tag, och att man frågar henne då och då om hon måste kissa, utöver det vanliga tex innan/efter vila/måltid/utevistelse etc.

    Händer en olycka vill vi inte att blöjan åker på, utan att hon uppmuntras till att säga till tidigare/tänka efter nästa gång och på med nya kläder som kommer finnas på hennes hylla. Hon börjar lätt tvivla på sig själv annars. Hon behöver alltså inte "pottränas" på så sätt, då hon vet precis vad som ska göras, var det ska göras och hur kissnödighet/nr 2 känns, hon behöver dock påminnas och "rutinkissas" ibland för att komma in i det hela.

    Vi hoppas att ni vill vara med och göra detta möjligt för *****, då det hela är helt på hennes initiativ från början.

    Fråga gärna om något är oklart!

    Ses imorgon (tisdag)

    Mvh

    *****s mamma och pappa :)"

    Jag kommer lägga dit massor extrakläder imorgon, och säkerställa att de läst meddelandet. Jag vägrar låta denna pedagogs negativitet förstöra dotterns självkänsla och hela processen mot blöjfrihet, hon måste ju få öva!

  • Hyllemor

    Jag förstår din frustration. Jag arbetar själv i förskolan, men kom ändå i konflikt med personalen på min sons förskola när han skulle sluta med blöja, vilket gjorde mig galen, eftersom jag själv arbetar utefter devisen att om bara föräldrarna har kläder (om så 20 ombyten) så om barnet är torrt hemma, så fortsätter vi på samma vis på förskolan. Alla håller inte med om det arbetssättet. 


    Jag propsade på och det blev inte alls bra för mitt barn, så om ni ska lyckas få ert barn blöjfri på förskolan, så rekommenderar jag att ni bokar in ett samtal med personalen och frågar hur de vill lägga upp det hela och så gör ni likadant hemma. Jag var dum nog att tänka - jag jobbar själv i förskolan och har koll på läget, så då borde de ju fatta - vilket de inte gjorde, tråkigt nog. Det hela slutade med att vår son var blöjfri utan en enda olycka hela julen och sedan hela sommaren och efter det var han så "störd" av det hela att han bajsade på sig upp i 3,5-årsåldern (enbart på förskolan.) Idag är han 6 år och han har inte bajsat på förskolan någonsin, vilket har orsakat diverse problem.


    Jag önskar än idag att jag hade från början satt mig ned med personalen i lugnt och ro från första början och berättat hur det funkar hemma och frågat dem hur de kan göra i förskolan.


    Jag borde ju ha vetat att det finns flera yrkesgrupper inom förskolan och att inte alla har utbildning eller erfarenhet kring detta eller att man kanske ska vänta 4 dagar, eftersom det just den dagen man börjar pot/toaletträna det enbart är vikarier på plats, men jag tänkte aldrig så.


    Som sagt: boka ett möte med personalen (inte i hallen, och över huvudet på barnen) och diskutera hur ni ska lägga upp det hela.

  • Hyllemor
    Hyllemor skrev 2020-06-16 00:53:33 följande:

    Jag förstår din frustration. Jag arbetar själv i förskolan, men kom ändå i konflikt med personalen på min sons förskola när han skulle sluta med blöja, vilket gjorde mig galen, eftersom jag själv arbetar utefter devisen att om bara föräldrarna har kläder (om så 20 ombyten) så om barnet är torrt hemma, så fortsätter vi på samma vis på förskolan. Alla håller inte med om det arbetssättet. 


    Jag propsade på och det blev inte alls bra för mitt barn, så om ni ska lyckas få ert barn blöjfri på förskolan, så rekommenderar jag att ni bokar in ett samtal med personalen och frågar hur de vill lägga upp det hela och så gör ni likadant hemma. Jag var dum nog att tänka - jag jobbar själv i förskolan och har koll på läget, så då borde de ju fatta - vilket de inte gjorde, tråkigt nog. Det hela slutade med att vår son var blöjfri utan en enda olycka hela julen och sedan hela sommaren och efter det var han så "störd" av det hela att han bajsade på sig upp i 3,5-årsåldern (enbart på förskolan.) Idag är han 6 år och han har inte bajsat på förskolan någonsin, vilket har orsakat diverse problem.


    Jag önskar än idag att jag hade från början satt mig ned med personalen i lugnt och ro från första början och berättat hur det funkar hemma och frågat dem hur de kan göra i förskolan.


    Jag borde ju ha vetat att det finns flera yrkesgrupper inom förskolan och att inte alla har utbildning eller erfarenhet kring detta eller att man kanske ska vänta 4 dagar, eftersom det just den dagen man börjar pot/toaletträna det enbart är vikarier på plats, men jag tänkte aldrig så.


    Som sagt: boka ett möte med personalen (inte i hallen, och över huvudet på barnen) och diskutera hur ni ska lägga upp det hela.


    Tillägg: Han var helt och hållet blöjfri 6 veckor under sommaren och 4 veckor under julen, men personalen "förstörde" det hela genom att stressa upp sig.


    Förvisso finns det barn som ber om en blöja på förskolan, och då får inte personalen neka, för att inte kränka barnet, men i de fallen låter man barnet bajsa/kissa i blöjan och sedan tar man av den. Det märks inte ens hemma och föräldrarna brukar bli fundersamma när man säger det, men förskoletoaletter är inte alltid lätta att kissa/bajsa på eftersom det alltid är ljud runtomkring. Detta brukar ge sig efter två veckor eller så.

  • Bobo
    Sandbergjosefine skrev 2020-06-15 22:32:33 följande:

    Hej igen!

    Vi har tyvärr börjat märka att förskolans uppmuntrande av användning av blöja har börjat förvirra lillan. Hon har börjat bli motsträvig mot toaletten/pottan när hon kommer hem från fsk på dagarna, innan har vi helt enkelt tagit av den direkt när vi kommit hem vilket hon varit taggad på, men nu när man frågar om vi ska ta av den så säger hon "neeej *** ha blöja de bra".

    Sen släpper det oftast efter ett par timmar hemma.

    Jag bestämde mig idag för att skicka ett sms (de använder sig inte av mejl) till avdelningen nu ikväll som de kan läsa imorgon bitti. De öppnar 06 och vi kommer 09, då utan blöja. För nu vill jag inte förvirra henne något mer. Smset lyder:

    "Hej!

    ***** är nu utan blöja hemma, samt ute på utflykter hemifrån (4-5h långa), sedan 10 dagar tillbaka. Under dessa dagar har 2 olyckor skett, hon är jätteduktig! Däremot börjar vi märka att hon börjar bli lite förvirrad över detta med blöja/inte blöja på olika platser och vill därför sätta igång och få bort blöjan på förskolan med, för att underlätta för henne.

    Hemma gör hon både nr 1 och 2 på toaletten, antingen med mindre toaring för barn eller så håller vi i henne. Hon säger till när hon måste göra båda två. Däremot är det självklart lätt att glömma säga till i tillräckligt god tid när man har så roligt som på förskolan, och det kan därför i början behövas att man tar henne i handen och säger "nu går vi och provar kissa" ibland om hon inte kissat på eget initiativ eller på rutin på ett tag, och att man frågar henne då och då om hon måste kissa, utöver det vanliga tex innan/efter vila/måltid/utevistelse etc.

    Händer en olycka vill vi inte att blöjan åker på, utan att hon uppmuntras till att säga till tidigare/tänka efter nästa gång och på med nya kläder som kommer finnas på hennes hylla. Hon börjar lätt tvivla på sig själv annars. Hon behöver alltså inte "pottränas" på så sätt, då hon vet precis vad som ska göras, var det ska göras och hur kissnödighet/nr 2 känns, hon behöver dock påminnas och "rutinkissas" ibland för att komma in i det hela.

    Vi hoppas att ni vill vara med och göra detta möjligt för *****, då det hela är helt på hennes initiativ från början.

    Fråga gärna om något är oklart!

    Ses imorgon (tisdag)

    Mvh

    *****s mamma och pappa :)"

    Jag kommer lägga dit massor extrakläder imorgon, och säkerställa att de läst meddelandet. Jag vägrar låta denna pedagogs negativitet förstöra dotterns självkänsla och hela processen mot blöjfrihet, hon måste ju få öva!


    Jättebra formulerat av dig, tycker jag! Om de sätter sig på tvären även nu så tar du det vidare till deras chef. Nu har ni ju även innan gjort det klart för dem att ni slutat med blöja och nu dessutom skriftligt. 10 dagar är dessutom tillräckligt lång tid för att rutinerna ska ha satt sig hemma. Det finns ingen anledning för dem att inte vara med på tåget nu!
  • Bobo
    EvaLisaP skrev 2020-06-14 11:08:42 följande:
    Förstår vad du menar men håller inte med, som lärare har du ändå skyldighet att se till att alla kan delta på undervisningen. Om någon inte ser längst bak så innebär att den eleven inte deltar och det strider även det mot läroplanen.

    Däremot är jag för att man har en dialog och kommer fram till något som fungera för alla.

    Om ett barn känner sig straffad på detta sätt som TS beskriver så är det något riktigt fel på barnskötarena (för jag hoppas inte de är pedagoger som beter sig så där)

    Dessutom hade inte TS möjlighet att förvarna eftersom initiativet kom från barnet själv!
    Njae, en elev kan ändå delta och kompenseras på annat sätt. Jag kan t ex skriva extra stort på tavlan eller gå fram till eleven och klargöra och svara på frågor ifall det är något denne inte har uppfattat pga att hen ser dåligt. Det jag inte kan göra, just den dagen, är att tillgodose förälderns önskemål om att eleven ska sitta längst fram. Nu är ju detta väldigt fiktivt, med största sannolikhet hade det gått att ordna men som pedagog har man ju inte bara ett barn att ta hänsyn till utan en hel grupp. Det perspektivet glömmer man ibland som förälder.
  • Sandbergjosefine

    Uppdatering från TS:

    Skickade smset kvällen till i tisdags, på tisdagen kom vi dit utan blöja vid 09, i trosor och byxor, jag kissade henne själv innan jag gick. Vid 14 hämtade jag en superstolt tjej med exakt samma kläder som jag lämnat i. Hon hade skött sig felfritt. Onsdagen var hon ledig (går 15h/vecka) och var utan blöja hela dagen. Torsdagen lämnade jag återigen 09, hämtade vid 14 i samma kläder jag lämnat henne. Sen i tisdags har även nattblöjorna varit tomma på morgonen trots vatten på natten, och kiss på toan direkt på morgonen, så snart ryker nog nattblöjan också

  • S23
    Sandbergjosefine skrev 2020-06-18 22:53:24 följande:

    Uppdatering från TS:

    Skickade smset kvällen till i tisdags, på tisdagen kom vi dit utan blöja vid 09, i trosor och byxor, jag kissade henne själv innan jag gick. Vid 14 hämtade jag en superstolt tjej med exakt samma kläder som jag lämnat i. Hon hade skött sig felfritt. Onsdagen var hon ledig (går 15h/vecka) och var utan blöja hela dagen. Torsdagen lämnade jag återigen 09, hämtade vid 14 i samma kläder jag lämnat henne. Sen i tisdags har även nattblöjorna varit tomma på morgonen trots vatten på natten, och kiss på toan direkt på morgonen, så snart ryker nog nattblöjan också


    Så fint att det löste sig på förskolan och att dottern är fortsatt stolt!
Svar på tråden Förskolan arbetar emot oss..?