• HigherMinds

Pojkar och flickors lek, en social konstruktion?

"Flickor leker med dockor och pojkar leker med bilar"

Det sägs att det där är något vi lär barnen, vilken typ av lekar, vad de ska leka, att det med andra ord är en social konstruktion, att det finns inget som talar för att det är biologiskt betingat.

Nu tänker jag naturligtvis inte dockor och bilar utesludande, utan syftar på det där man traditionellt anser vara pojklekar respektive flicklekar.

Man har forskat kring det där. I gruooen ingick ett större antal bebisar, ett par månader gamla, hälften flickor och hälften pojkar.

Man höll med ena handen fram en "mjuk" leksak som hade ögon och mun, och en hand med en "hård" leksak, alltså två leksaker varav den ena faller in under traditionellt pojkigt och den andra traditionellt flickigt.

Bebisarna fick titta på och sträcka ut handen mot och känna på båda.

Mönstret som framträdde var att flickor i långt större utsräckning sträckte sin hand efter den mjuka leksaken, och pojkarna efter den hårda.

Jag tänker, bebisar ett par måmader gamla kan ju omöjligen ha låtit sig påverkas av normer?!?!

Genusförskolor finns det gott om. Målet är, bland mycket annat, att flickor och pojkar ska leka med allt, inte alls falla för "samhällets förväntningar" på en utifrån könstillhörighet. Men är det så enkelt?

Till en början erbjöds alla leksaker både pojkar och flickor.

Till genusvetarnas störa förtret kubde man snart konstatera att flickorna mestadels lekte med dockor och pojkar med bilar.

Här tog man nya grepp, man delade in pojkar och flickor i två grupper, och man tog bort leksaker som anses vara typiskt flickiga respektive pojkiga.

Vad säger detta? Jo, det enda det säger är att kan inte verkligheten anpassa sig och se ut på det sätt vi önskar så får man anpassa verkligheten efter hur vi önskar den såg ut.

Vi har bekanta, ett jättetrevligt par. Båda har falllt fullständigt för genus-hysterin och låter sig helt okritiskt hjärntvättas, helt kopplat bort logiskt och rationellt tänkande när det kommer till genus.

Jag minns för ett halvår sen. Deras son fyllde fem år. En charmog liten kille, som vem som helst.

I födelsedagspresent fick han ett dockhus, samt lite dockhusmöbler och små dockor i samma skala som dockhuset.

Idag, sex månader senare använder pojken dockhuset som garage. Han ställer in leksaksbilar i dockhuset, uppradade i sidled som en parkeringsplats.

Vad är din åsikt? Detta med genus, normer och sociala konstruktioner, beror pojkars och flickors val av lek till största del på oss vuxna, våra förväntningar och våra normer?

Eller är det så att skillnaderna mellan pojkars och flickors lek beror till största del på biologiska faktorer?

• Svar på tråden Pojkar och flickors lek, en social konstruktion?
  • KlantSmurfen
    Avenia skrev 2020-08-10 23:11:35 följande: #39

Mina döttrar ratar dockor trots att de fått det i present av avlägsna släktingar. Skulle vi propsa på att de ska leka med dem ändå "för att forskning säger det" eller ska vi ge dem alla möjligheter?

Var finns studien förresten? Vill läsa den.

Det är snarare så att forskningen säger att intresset kan vara svårt att förändra.
  • annabellelee
    HigherMinds skrev 2020-08-10 15:54:45 följande:

Återigen, du behöver ta med biologi och evolutionslära, alltså använda hjärnan, tänka logiskt och rationellt, istället för att tänka enbart utifrån känslobaserade argument.

Oavsett ifall vi önskar att verkligheten såg ut på ett sätt så betyder det inte att vi kan undervisa och lära fram det samhället. Då behöver man bortse helt ifrån biologi och evolution.

Evolution handlar om att vi anpassar oss efter det som är bäst för vår arts överlevnad. Det är liksom inget Pride eller Miljöpartiet styr över, utan det sköter naturen själv, utifall naturen anser att det du skriver är det bästa för vår arts överlevnad. Och skulle det nu vara så så är det liksom inte gjort på ett århundrade.

Det är en otroligt långsam process, men ändå en process vi har att tacka för att vår art överlevt så pass lång tid som vi faktiskt gjort.

Just det jag beskrev, det är anledningen till att man aldrig tar med biologi och/eller evolution som faktorer när det kommer till den här typen av diskussioner, för då faller allt på en sekund, och kvar står man med lpng näsa och inser att verkligheten den kommer rulla på oavsett hur vi skriker och gapar om hur än det ena behöver än hit och än dit.

Men å andra sidan, fortsätt banka huvudet i väggen ni, naturen bryr sig inte nämnvärt, misstänker jag. :)

Dessutom ifrågasätter du hur ett förhålöande ska se ut ifall bara den ena parten har förmågan till empati.

Skrev jag någonstans att män saknar förmågan?

Jag resonerade kring varför det kanske är just kvinnor som har en mer väl utvecklad förmåga till empati och omhändertagande.

Och du tar upp mobbning. Barn vet redan i mycket tidig ålder vad som sårar en annan människa. Ondska finns i olika former, både mildare former och grövre. Ondska är inget du kan få bukt med genom att lära ut eller undervisa bort, för det är inte precis så att de som mobbar gör det för att de trodde att det var okej och accepterat.

Vill du förresten att jag länkar till intressanta sidor där det beskrivs i enkla termer hur evolutionen fungerar, och varför den fungerar som vi gör?

Jag förstår hur det naturliga urvalet fungerar, men du missar helt mitt argument, och bara fortsätter upprepa hur du anser evolutionen fungerar.

Men mitt argument är: Bara för att något är "naturligt" innebär inte att det är önskvärt i ett civiliserat samhälle. Exempelvis finns det väl skäl att tro att det skulle vara bättre för överlevnaden att göra sig av med sjuka, handikappade eller svaga individer. Men den sortens samhälle vill vi inte ha, trots att det kanske är fördelaktigt ur ett evolutionär perspektiv. Vi kan alltså välja bort det som överlevnadsmässigt hade varit "bäst". Naturen påverkar oss, men vi kan använda vår rationalitet och behöver inte följa vår lägsta instinkt.

Just eftersom vi är rationella varelser kan vi använda vårt förnuft till att resonera oss fram till vad som vi anser är bra. Ett jämlikt samhälle där alla människor kan få vara den de är, och där vi människor kan få utveckla både vår känslomässiga och förnuftsmässiga sida, oavsett kön.
  • annabellelee
    KlantSmurfen skrev 2020-08-10 22:07:45 följande:

Det underlättar om man ser bilen som ett rörligt föremål. Finns en förklaring långt ner i artikeln

www.todaysparent.com/family/parenting/i-thought-it-was-a-cliche-that-boys-like-cars-and-then-i-had-my-son/amp/

I din artikel uttalar si Joe Henrich, evolutionsforskare, och säger:

"A division of labour started about a million years ago. Men tend to do the hunting?especially when it comes to hunting big prey with projectiles. Girls had to trade off time spent throwing rocks with time spent being mothers, nursing, caring for infants.?

Kan man verkligen se detta på en miljon år gamla skelettdelar? Att männen jagade medan kvinnorna inte hade tid att kasta stenar eftersom de tog hand om barnen? Eller är det forskarens egen tolkning av hur han tror/tycker att det borde vara?

Först tolkar forskaren benresterna utifrån den arbetsfördelning vi har idag. Sedan använder han den för att rättfärdiga dagens ojämlika samhälle genom att förklara att denna arbetsfördelning är den naturliga som vi haft i miljontals.
  • Embla twopointoh

Genusvetenskap gör sig inte förtjänt av vetenskaps-biten i namnet. Det är en postmodernistisk ideologi, inte en vetenskap. Den har stark bias och ensidigt bekräftelsesökande i sin natur, tvärt om vad sann vetenskap ska handla om.

Det finns definitivt biologiska, medfödda skillnader mellan män och kvinnor (och pojkar och flickor). Försöken att bortförklara detta är förnekelse av vetenskapliga faktum.

Sedan är absolut en hel del av det vi uppfattar som manligt och kvinnligt beroende av kultur (eller normer, med ett annat ord), men att kön till 100% skulle vara en social konstruktion är BS. Men, de som vågar påstå det försöker anhängare av denna ideologi brännmärka med lämpligt invektiv, allt för att tysta kritiska röster i sann totalitär anda.

De senare åren har "jämställdhet mellan könen" börjat bytas ut mot "genusperspektiv". Att det måste finnas två kön för att man ska kunna ha någon typ av jämställdhet dem emellan verkar gå dessa "det finns inga medfödda skillnader mellan könen" förbi. Konsekventa resonemang är överhuvudtaget inte utmärkande för anhängarna av postmodernism.

Så, TS, det är vad jag tycker.

• KlantSmurfen
    annabellelee skrev 2020-08-11 00:17:59 följande: #43

"A division of labour started about a million years ago. Men tend to do the hunting?especially when it comes to hunting big prey with projectiles. Girls had to trade off time spent throwing rocks with time spent being mothers, nursing, caring for infants.?

Kan man verkligen se detta på en miljon år gamla skelettdelar? Att männen jagade medan kvinnorna inte hade tid att kasta stenar eftersom de tog hand om barnen? Eller är det forskarens egen tolkning av hur han tror/tycker att det borde vara?

Först tolkar forskaren benresterna utifrån den arbetsfördelning vi har idag. Sedan använder han den för att rättfärdiga dagens ojämlika samhälle genom att förklara att denna arbetsfördelning är den naturliga som vi haft i miljontals.
    www.survivalinternational.org/galleries/hunters
  • Anonym (E)

Har två döttrar i nära ålder. Uppfostrat dem lika.

Dotter 1 hatar dockor och gossedjur. Hon skulle aldrig ta på sig en prinsessklänning frivilligt. Hon leker kreativa lekar och skapar. Hon är modig och vild. Betydligt tuffare än någon av pojkarna I området. Ändå väldigt flickig i sitt sätt och personlighet.

Dotter 2, älskar dockor, Är mer försiktig och gillar glitter och rosa. Känslig och blyg.

Helt olika intressen. Helt olika energier trots samma kön.

Helt olika individer.

Så varför skulle vi försöka styra dem efter trånga mallar utifrån uppfattning om vad en flicka bör leka med?

Vi erbjuder istället ett brett utbud av leksaker istället utan att lägga någon värdering. Och det händer faktiskt att äldsta dottern bryter av och börjar prata med ett gossedjur och det händer allt oftare att minsta leker med piratskeppet och kör bilar istället.

Genuspedagogiken handlar INTE om att göra pojkar till flickor och vise versa utan att öppna upp för lek utan att vi vuxna är inne och geggar med vad vi tycker en pojke och flicka bör leka med.

För handen på hjärtat, hur många pappor är coola med att deras söner väljer att gå till förskola i klänning? Hur många pappor ser det som icke problematiskt om pojken leker med dockor? Alla fäder som applåderar över sin coola pojkflicka, hur mycket berömmer de sin flickpojke egentligen?

• Anonym (Både och)
    Jemp skrev 2020-08-10 22:11:05 följande:

Hade båda två samma uppsättning leksaker vid samma ålder? Tvillingar eller vem är äldst? Lever du själv eller hur beter er du resp din partner (heterosexuella?) i hemmet med sysslor osv? Hade de ingen kontakt med andra i omgivningen? Hur vet du att du betedde dig på samma sätt?

Du behöver såklart inte redogöra för varenda fråga. Anledningen till dem är att jag själv tycker det är svårt. Vi är uppvuxna med väldigt mycket normer och könsroller som vi i många fall är omedvetna om, inkl att vi bemöter pojkar och flickor olika redan som spädbarn. Därför blir det ju också ett svårt ämne att studera.

Mina barn har relativt könsstereotypa intressen, men inte enbart. Bland de senaste sakerna som slog mig var väl att vi förklarade sonens dockintresse delvis med att han nyss fått ett syskon, men dotterns intresse i samma ålder dras slutsatsen att "det kanske är typiskt tjejer trots allt..."

Varför vill inte folk tro att det är så som jag har skrivit ?Måste man födas som hen?Är det fel att 1-åring pojke visar stort intresse för bilar ,trafik ?Att jämnårig tjej vill inte ens se detta,utan vill leka med annat.Skärp er nu.
  • HigherMinds
    annabellelee skrev 2020-08-11 00:02:52 följande:

Exempelvis finns det väl skäl att tro att det skulle vara bättre för överlevnaden att göra sig av med sjuka, handikappade eller svaga individer.

Fanns ju en gubbe för en så där 80 år sen som resonerade på samma vis, va hette han nu igen? Arnold Hiller, eller nåt sånt. :)
  • HigherMinds
    annabellelee skrev 2020-08-11 00:02:52 följande:

Jag förstår hur det naturliga urvalet fungerar, men du missar helt mitt argument, och bara fortsätter upprepa hur du anser evolutionen fungerar.

Men mitt argument är: Bara för att något är "naturligt" innebär inte att det är önskvärt i ett civiliserat samhälle. Exempelvis finns det väl skäl att tro att det skulle vara bättre för överlevnaden att göra sig av med sjuka, handikappade eller svaga individer. Men den sortens samhälle vill vi inte ha, trots att det kanske är fördelaktigt ur ett evolutionär perspektiv. Vi kan alltså välja bort det som överlevnadsmässigt hade varit "bäst". Naturen påverkar oss, men vi kan använda vår rationalitet och behöver inte följa vår lägsta instinkt.

Just eftersom vi är rationella varelser kan vi använda vårt förnuft till att resonera oss fram till vad som vi anser är bra. Ett jämlikt samhälle där alla människor kan få vara den de är, och där vi människor kan få utveckla både vår känslomässiga och förnuftsmässiga sida, oavsett kön.

Du har absolut en väldigt relavant poäng i att bara för att något är naturligt så betyder det inte att det är önskvärt. Vårat immunförsvar till exempel, det är så pass effektivt att det är ofta immunförsvaret som tar livet av oss snarare än det hot immunförsvaret försvarar oss mot.

Så jo, det finns mycket som är naturligt, men ändå inte önskvärt.

Men på det vis flickor och pojkar skiljer sig, vilket är på otroligt många vis, men i detta fallet vid lek, vad är det som är så problematiskt med att 999 av 1000 flickor väljer att leka med dockor, och pojkar med bilar?

På vilket vis är det inte alls önskvärt?

Kan det vara så att det är den där nr 1000, att det är honom eller henne vi försöker kröka och anpassa verkligheten till? Är det hysterinn kring inkludering, "ingen ska känna sig exkluderad", är det det som är drivkraften? Är det det som känns så otroligt viktigt att vi till och med ifrågasätter det mest naturliga, oavsett vad det må vara?

Om inte, berätta vad i hela detta med de naturliga skillnader mellan pojkar och flickors hjärna som är så problematiskt och icke önskvärt?
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2020-08-11 00:19:06 följande:
    Genusvetenskap gör sig inte förtjänt av vetenskaps-biten i namnet. Det är en postmodernistisk ideologi, inte en vetenskap. Den har stark bias och ensidigt bekräftelsesökande i sin natur, tvärt om vad sann vetenskap ska handla om.

Det finns definitivt biologiska, medfödda skillnader mellan män och kvinnor (och pojkar och flickor). Försöken att bortförklara detta är förnekelse av vetenskapliga faktum.

Sedan är absolut en hel del av det vi uppfattar som manligt och kvinnligt beroende av kultur (eller normer, med ett annat ord), men att kön till 100% skulle vara en social konstruktion är BS. Men, de som vågar påstå det försöker anhängare av denna ideologi brännmärka med lämpligt invektiv, allt för att tysta kritiska röster i sann totalitär anda.

De senare åren har "jämställdhet mellan könen" börjat bytas ut mot "genusperspektiv". Att det måste finnas två kön för att man ska kunna ha någon typ av jämställdhet dem emellan verkar gå dessa "det finns inga medfödda skillnader mellan könen" förbi. Konsekventa resonemang är överhuvudtaget inte utmärkande för anhängarna av postmodernism.

Så, TS, det är vad jag tycker.
    Så jäkla bra skrivet! Uttrycket postmorden ideologi lånar jag, det är perfekt i sammanhanget.
  • Tecum
    Tecum skrev 2020-08-11 10:36:59 följande:
    Så jäkla bra skrivet! Uttrycket postmorden ideologi lånar jag, det är perfekt i sammanhanget.
    ...postmodernistisk
  • Embla twopointoh
    Tecum skrev 2020-08-11 10:36:59 följande:
    Låna på du, kul att någon uppskattar ett ihophafsat inlägg från mitt i natten...Glad
  • HigherMinds
    Embla twopointoh skrev 2020-08-12 14:24:13 följande:

Låna på du, kul att någon uppskattar ett ihophafsat inlägg från mitt i natten...

Med det sagt läser man underförstått att du anser genustramset bygga på vetenskapliga grunder?
  • cosinus

Jag förutsätter att man kan hitta skillnader mellan könen på gruppnivå. Det är i sig inget problem.

Problemen blir om man förutsätter att alla individer ska passa in i mallen för sin grupp.

För mig är det självklart att alla barn ska erbjudas alla lekar och leksaker. Om det sen är 85 % killar som väljer den ena är det inget problem så länge man accepterar de 15 % tjejer som också vill vara med och de killar som väljer annorlunda (och så klart då tvärtom).

Sen är jag också rätt säker på att omgivningens förväntningar styr en hel del. Har ännu inte stött på en småtting som inte tittat storögt på en stor gul blinkande traktor som åker förbi. Om man här som förälder förutsätter att barnen ska tycka det är världens grej och uppmuntrar, pratar, pekar och stannar och tittar ger det såklart ett betydligt större engagemang nästa gång det kommer en traktor än om föräldern inte bryr sig eller bara hmmm-ar slött som gensvar på barnens pekningar.

Mina ena son hade också vårt dockskåp som garage till hela blixten Mc Queen familjen, svinbra. Han var nöjd, dockhuset användes och vem tusan bryr sig om att det eg är tänkt att bo små dockar där. Låt fantasin flöda.

• Embla twopointoh
    HigherMinds skrev 2020-08-12 14:28:45 följande:
    Med det sagt läser man underförstått att du anser genustramset bygga på vetenskapliga grunder?
    Jag förstår inte vad du anser vara underförstått i mitt inlägg. Jag menar att genusideologin inte är vetenskapligt underbyggd, eftersom genusvetarna inte arbetar på ett vetenskapligt sätt, bias och ensidigt bekräftelsesökande. De försöker forma världen efter deras teori, istället för att forma teorin efter världen.
  • KlantSmurfen
    annabellelee skrev 2020-08-11 00:17:59 följande: #43
    KlantSmurfen skrev 2020-08-10 22:07:45 följande:

Det underlättar om man ser bilen som ett rörligt föremål. Finns en förklaring långt ner i artikeln

www.todaysparent.com/family/parenting/i-thought-it-was-a-cliche-that-boys-like-cars-and-then-i-had-my-son/amp/

The End of Gender: Debunking the Myths about Sex and Identity in Our Society

As despised as evolutionary biology may be, it is a critical piece of the discussion on gender. Case in point: I will often hear women who aren't in favor of biological explanations, saying things like "I've never been a girly-girl; I've always been more interested in things that men do," and they will take this as evidence that femininity is the result of an individual's life choices. In reality, from a scientific perspective, women who are gender-atypical, like myself, were likely exposed to higher levels of testosterone in utero. This can occur due to a variety of factors, including normal variation, young maternal age, maternal weight gain, genetic conditions, 23 and hormonal treatment during pregnancy. 24. As Damore mentioned in his memo, gendered interests are predicted by this exposure-higher levels are associated with male-typical interests and behaviors, regardless of whether the baby is male or female. These interests include a preference for mechanically interesting objects and systemizing occupations in adulthood Lower levels are associated with a preference for people-oriented activities and occupations, stemming from evolutionary roots. Women, who are tasked with the role of bearing children, evolved to be more sociable, empathic, and people-focused, while men, as hunter-gatherers, were rewarded for strong visuospatial skills and the ability to build and use tools. This explains why STEM (science, technology, engineering, and mathematics) fields tend to be dominated by men.

A big part of the problem seemed to be that many of Damore's critics didn't understand the concept of statistical averages. Even as I summarize the research now, I want to be very clear. Group averages don't say anything about an individual person, but rather, what would be found when comparing a random selection from one group (say, men) to a random selection of another group (in this case, women). More important, Damore was referring to interest in scientific fields, not ability.
    [...]
    In order to maintain a 50:50 sex ratio, we will be forcing women to do jobs they don?t want to do.
    [...
    In theory, the separation of gender from biology and sex would help to further facilitate female emancipation. If gender and gender roles are socially imposed, it becomes more difficult for society to justify defining women and their opportunities by these roles, instead of encouraging them to flourish as individuals.

The bottom line is, all of this messaging sounds nice. I can see why people like it. It absolves us of having to wrangle with the complexity and the implications that come from acknowledging that our gender is mostly hardwired and unchangeable. If gender is learned, you can change it. If there's anything you don't like about who you are, it's not your fault; it's the fault of cultural conditioning.
    If women aren't choosing occupations in science and tech because they'd prefer to fulfill other career aspirations, this shouldn't be interpreted as a problem. As a woman with a PhD in a STEM discipline who has mentored female students, I understand why this perspective is seen as dangerous. It could be used to drag women back a century or two, to deny our basic freedoms. But fearmongering isn't honest, ethical, or empowering. Women should be allowed to own the decisions we make.

There is nothing more infantilizing than the belief that women who think independently aren't aware of their own oppression.

23. Kallak, T. K., Hellgren, C., Skalkidou, A., Sandelin-Francke, L., Ubhayasekhera, K., Bergquist, J.,? Sundström Poromaa, I. (2017). Maternal and female fetal testosterone levels are associated with maternal age and gestational weight gain. European Journal of Endocrinology, 177, 379?388.

24 Hines, M. (2006). Prenatal testosterone and gender-related behaviour. European Journal of Endrocrinology, 15S, S115?S121

www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1982132515
    www.drdebrasoh.com/
    quillette.com/2019/03/11/science-denial-wont-end-sexism/
  • Embla twopointoh
    KlantSmurfen skrev 2020-08-12 17:25:32 följande:
    The End of Gender: Debunking the Myths about Sex and Identity in Our Society

As despised as evolutionary biology may be, it is a critical piece of the discussion on gender. Case in point: I will often hear women who aren't in favor of biological explanations, saying things like "I've never been a girly-girl; I've always been more interested in things that men do," and they will take this as evidence that femininity is the result of an individual's life choices. In reality, from a scientific perspective, women who are gender-atypical, like myself, were likely exposed to higher levels of testosterone in utero. This can occur due to a variety of factors, including normal variation, young maternal age, maternal weight gain, genetic conditions, 23 and hormonal treatment during pregnancy. 24. As Damore mentioned in his memo, gendered interests are predicted by this exposure-higher levels are associated with male-typical interests and behaviors, regardless of whether the baby is male or female. These interests include a preference for mechanically interesting objects and systemizing occupations in adulthood Lower levels are associated with a preference for people-oriented activities and occupations, stemming from evolutionary roots. Women, who are tasked with the role of bearing children, evolved to be more sociable, empathic, and people-focused, while men, as hunter-gatherers, were rewarded for strong visuospatial skills and the ability to build and use tools. This explains why STEM (science, technology, engineering, and mathematics) fields tend to be dominated by men.

A big part of the problem seemed to be that many of Damore's critics didn't understand the concept of statistical averages. Even as I summarize the research now, I want to be very clear. Group averages don't say anything about an individual person, but rather, what would be found when comparing a random selection from one group (say, men) to a random selection of another group (in this case, women). More important, Damore was referring to interest in scientific fields, not ability.
    [...]
    In order to maintain a 50:50 sex ratio, we will be forcing women to do jobs they don?t want to do.
    [...
    In theory, the separation of gender from biology and sex would help to further facilitate female emancipation. If gender and gender roles are socially imposed, it becomes more difficult for society to justify defining women and their opportunities by these roles, instead of encouraging them to flourish as individuals.

The bottom line is, all of this messaging sounds nice. I can see why people like it. It absolves us of having to wrangle with the complexity and the implications that come from acknowledging that our gender is mostly hardwired and unchangeable. If gender is learned, you can change it. If there's anything you don't like about who you are, it's not your fault; it's the fault of cultural conditioning.
    If women aren't choosing occupations in science and tech because they'd prefer to fulfill other career aspirations, this shouldn't be interpreted as a problem. As a woman with a PhD in a STEM discipline who has mentored female students, I understand why this perspective is seen as dangerous. It could be used to drag women back a century or two, to deny our basic freedoms. But fearmongering isn't honest, ethical, or empowering. Women should be allowed to own the decisions we make.

There is nothing more infantilizing than the belief that women who think independently aren't aware of their own oppression.

23. Kallak, T. K., Hellgren, C., Skalkidou, A., Sandelin-Francke, L., Ubhayasekhera, K., Bergquist, J.,? Sundström Poromaa, I. (2017). Maternal and female fetal testosterone levels are associated with maternal age and gestational weight gain. European Journal of Endocrinology, 177, 379?388.

24 Hines, M. (2006). Prenatal testosterone and gender-related behaviour. European Journal of Endrocrinology, 15S, S115?S121

www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1982132515
    www.drdebrasoh.com/
    quillette.com/2019/03/11/science-denial-wont-end-sexism/
    Som kvinna inom STEM kan jag bara hålla med.

Det är intressant, att många av genusförspråkarna både försöker hävda att kön enbart (eller till största delen) är en social konstruktion, och samtidigt tycker att det är viktigt med en jämn fördelning av könen (märk väl att det handlar bara om två kön, vad de X antal andra kön som det propageras för hör hemma ignorerar man). Den kognitiva dissonansen är rent hysterisk. Men, som jag skrev tidigare, konsekvent tänkande är inte direkt utmärkande inom dessa ideologier/världsbilder.
  • HigherMinds

Genus-"vetenskapen har aldrig fört med sig något positivt, gör inte än idag, och kommer aldrig så göra.

Anledningen är att det går inte underbygga allt trams med vetenskap.

Anledningen att det finns så lite seriös forskning kring hela genusgalenskapen är för att seriös och oberoende forskning skulle få korthuset att falla med ett magplask.

Man har nån världsbild av hur man skulle önska att verkligheten såg ut. Verkligheten brukar dock sällan gå ihop med vanföreställningar som är sprungna ur ett postmodernistiskt marxistiskt önsketänkande.

Hela den här hysterin och alla hokus-pokus-genus-teorier, det kommer ebba ut. Kvar står vänstermänniskor med multifärgat otvättat hår och ring i näsan och gurglar sitt regnvatten och ekologiska ärtskott, yrvakna och undrar vad det var som hände.

Svar på tråden Pojkar och flickors lek, en social konstruktion?