• Anonym (Förstörd mamma)

    Orosanmälan från bvc

    Hej, idag var jag på Bvc för en vanlig kontroll, under besöket informerar bvc sköterskan att hon tänkte anmäla mig till Soc.


    Jag står där som ett levande frågetecken och frågar varför?


    Till svar får jag "Jag kan inte sätta fingret på det men när jag var hos er så kände jag en oro."


    "Jag oroar mig bara för att ni inte klarar av att hantera er son med speciella behov samtidigt som ni tar hand om en bebis."


    Min son har en mild form av autism och är verkligen inte svår att ta hand om. Det enda som han är efter är talet vilket inte ens hans logoped är orolig för! Annars är han en supergo kille som beter sig som vilket barn som helst.


    Jag förstår ärligt talat inte vad hon skulle ha sett som gjort henne orolig. Vårt hem är rent och barnsäkert.


    Men jag har en känsla att det kan ha göra med att jag har haft depressioner förut... (då hon frågade förut om jag fortfarande gick till psykiatrin.)


    Känner mig helt förstörd och har bara gråtit sen jag kom hem.


     


    Någon som blivit anmäld till soc av bvc och kan berätta vad som hände efteråt? 


     


     

  • Svar på tråden Orosanmälan från bvc
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 18:36:25 följande:

    Haha, nej men visst.

    Därav ditt långa försvarstal.


    Men snälla? Vad har du för belägg för att personen inte arbetar för soc? Att hon Särskrev ETT ord?

    Och fortfarande. Oavsett så har ju denna person på ett rimligt sätt förklarat varför man inte tvångshjälper en person som inte är del av barnens liv
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-27 18:37:57 följande:
    Jag behöver inte försvara något. Jag hoppades att vi skulle kunna få tillbaks diskussionen på ett rimligt spår igen. Mina förhoppningar dog just.
    Nej, du får fortsätta att ljuga om du vill.
    Dina bidrag till diskussionen är ändå utan värde, så hej då.
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Hej) skrev 2020-09-27 18:45:24 följande:
    Men snälla? Vad har du för belägg för att personen inte arbetar för soc? Att hon Särskrev ETT ord?

    Och fortfarande. Oavsett så har ju denna person på ett rimligt sätt förklarat varför man inte tvångshjälper en person som inte är del av barnens liv
    Läs allt hon skrivit så förstår du att hon ljuger.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 18:56:04 följande:

    Läs allt hon skrivit så förstår du att hon ljuger.


    Jag har läst hela tråden och anser att de enda konkreta belägg du haft för att hon skulle ljuga är särskrivningen
  • Anonym (Mars)
    Anonym (Hej) skrev 2020-09-27 19:06:59 följande:
    Jag har läst hela tråden och anser att de enda konkreta belägg du haft för att hon skulle ljuga är särskrivningen
    Då får du läsa igen.
    Det mesta hon skriver skvallrar om sanningen.

    Jag tänker inte kopiera upp det till dig.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 18:56:04 följande:

    Läs allt hon skrivit så förstår du att hon ljuger.


    Nu har jag dock läst allt igen och undrar. Vad menar du att din länk till universitetet ska visa? Vad har de använt för korrekta termer som inte soc gjort?

    Varför är du så bitter på henne? Hon har inte sagt att man inte indirekt tvingar föräldrar till drogprov. Det hon sagt är att en förälder som inte är involverade i barnens liv inte tvångstestas.

    Att din bekanta testades är ju rimligt, hon ville ha tillbaka sina barn.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Mars) skrev 2020-09-27 19:10:14 följande:

    Då får du läsa igen.

    Det mesta hon skriver skvallrar om sanningen.

    Jag tänker inte kopiera upp det till dig.


    Ska tillägga. Jag anser naturligtvis att din bekanta kunnat ha barnen hos sig under det året hon fick gå att testa sig. Inte att hon skall behövs bevisa sig ren i ett år innan hon fick tillbaka barnen. Jag vet ju inte hur det var i det fallet
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Hej) skrev 2020-09-27 18:45:24 följande:

    Men snälla? Vad har du för belägg för att personen inte arbetar för soc? Att hon Särskrev ETT ord?

    Och fortfarande. Oavsett så har ju denna person på ett rimligt sätt förklarat varför man inte tvångshjälper en person som inte är del av barnens liv


    Vill här påpeka att vi är två soc i tråden, en utan punkt och en med punkt som är jag. Det var inte jag som särskrev, även om just särskrivningen är irrelevant i sammanhanget.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-27 19:26:56 följande:

    Vill här påpeka att vi är två soc i tråden, en utan punkt och en med punkt som är jag. Det var inte jag som särskrev, även om just särskrivningen är irrelevant i sammanhanget.


    Hahaaa. Jadu. Det gör ju detta ännu mer komiskt
  • pyssel
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-27 19:26:56 följande:

    Vill här påpeka att vi är två soc i tråden, en utan punkt och en med punkt som är jag. Det var inte jag som särskrev, även om just särskrivningen är irrelevant i sammanhanget.


    Då vill jag tillägga att varken du eller "Soc" har skrivit några konstigheter.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Soc) skrev 2020-09-27 09:34:49 följande:

    Ursäkta. Gammal tråd. Tänkte att du var ts.

    Barn med diagnoser får ibland inte rätt stöd och som jag skrev så bollas ibland elever mellan skola och bup. Det är jättetufft för föräldrarna och vi på socialtjänsten kan hjälpa till med att se till att samverkan blir bättre och försöka se till att barnet inte faller mellan stolarna. Upplever också att förldrastödet på bup inte alltid är tillräckligt utan föräldrar får ofta söka stöd hos oss på socialtjänsten istället.

    Jag är för övrigt utbildad ja. Och har jobbat med barn utredningar i fyra år.


    Ett barn med autism tillhör efter diagnos habiliteringen, inte BUP och därmed ligger barnet under LSS, därav att jag funderade på om du var socionom. Men det kanske skiljer sig i landet?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-27 21:03:00 följande:

    Ett barn med autism tillhör efter diagnos habiliteringen, inte BUP och därmed ligger barnet under LSS, därav att jag funderade på om du var socionom. Men det kanske skiljer sig i landet?


    Även ett barn som tillhör LSS kan ha behov av BUP.
  • pyssel
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-27 21:03:00 följande:

    Ett barn med autism tillhör efter diagnos habiliteringen, inte BUP och därmed ligger barnet under LSS, därav att jag funderade på om du var socionom. Men det kanske skiljer sig i landet?


    I länet här beror det på om man har delar som ligger kvar under BUPs försorg pga etablerad kontakt och om man i nuläget saknar behov av Habiliteringens insatser. I så fall händer det att man ligger kvar på BUP i mitt län, oftast för den medicinska biten. Om vh inte själv begär överflyttning till HAB. Ibland tillhör man båda. Här i stan kan HAB autism men säger sig inte ha särskild kompetens på OCD. Är det då fallet, så tillhör barnet båda. På socialförvaltningen förväntas de dock inte ha koll på allt sådant, däremot att veta hur man samverkar med de myndigheter där barnet/familjen är aktuella.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-27 21:06:49 följande:

    Även ett barn som tillhör LSS kan ha behov av BUP.


    Precis! Habiliteringens uppgift är en sak, psykiatrins en annan, även om vissa uppgifter överlappar.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-27 21:03:00 följande:

    Ett barn med autism tillhör efter diagnos habiliteringen, inte BUP och därmed ligger barnet under LSS, därav att jag funderade på om du var socionom. Men det kanske skiljer sig i landet?


    Jag är inte expert på vem som tillhör vad. Vi har kontakt med mängder av vårdinstanser och myndigheter. Omöjligt att ha koll på alla. Jag tror att det har lite med åldern att göra hos oss. Vill minnas att någon sa till mig att det händer något vid sex års ålder. Hur som hur kan du byta ut BUP mot HAB i min text. Spelar ingen roll
  • Anonym (NPF)

    Grattis! Du tillhör nu den stora grupp föräldrar till NPF- barn som blivit anmälda till socialtjänsten. Tyvärr skulle jag inte räkna med att det var sista gången. Fler vård- och stödkontakter än normalt, i kombination med ett avvikande beteende hos barnet och en ofta dåligt anpassad skolgång är som gjort för att bli anmäld. Har man tur får man en kunnig och proffsig handläggare. Önskar verkligen att man slapp lita till turen ...

    Känns det bara för mycket någon gång i framtiden, så gå med i någon autismförening. De har också gått igenom det och vet hur det är.

    attention.se/2019/05/skola-och-socialtjanst-sviker-barn-med-npf/

  • Anonym (Jasså)

    Bra anledning till att tacka nej till hembesöket från BVC. Det är ganska uppenbart att man vill ?kontrollera? människors hem och levnadssätt. 


    Kommer tacka nej den här gången det är dags. 

Svar på tråden Orosanmälan från bvc