• Sackolina

    Vore det dumt av oss att skaffa en katt?

    Vi är en familj med två barn på 2 och 7 år som bor i radhus i central stadsdel i en mellanstor svensk stad. Vi bor med "baksidan" nära en ganska hårt (speciellt i rusningstid) trafikerad 50 väg men framsidan mot radhusområdet och nära stora parker/grönområden och skog. Eftersom vi bor centralt i radhus/villaområde så finns trafik runt omkring oss men den väg som oroar allra mest är såklart den trafikerade 50 vägen. Grannar i våran samfällighet har katt och de tycks mest röra sig ute i parkområdet, vi bor dock i längan närmast vägen.

    Våra barn fullkomligt älskar katten och vår lilla 2 åring gör allt i sin makt för att få chans att kela med grannkatter i området. Vi har börjat fundera eller pratat om att det vore mysigt om vi kunnat ha en egen men räknat bort det lite just på grund av att vi oroar oss för trafiken och anser att katter ska ha möjlighet till utevistelse. Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Vore det dumt av oss att skaffa en katt?
  • H4llongr0ttan

    Vi har haft tusentals katter under min uppväxt känns det som. Vi bor som du väldigt nära en 50-väg, vår häck går precis vid diket faktiskt. Vi har aldrig haft några innekatter eller katt i koppel, tycker som du synd om såna katter. Men sedan har ju nån katt blivit överkörd också. Ca 2/10.

  • fjanten
    Deeru skrev 2020-08-23 11:22:15 följande:

    Jag tycker mer synd om utekatter som kan bli 

    Påkörda

    Tagna av räven

    Slagsmål med svåra skador från andra katter

    Få i sig råttgift

    Vandra iväg och inte hitta hem

    Dessutom finns det så jävla mycket psychos ute som gärna torterar

    en stackars försvarslös katt så nej. Om jag inte bodde mitt ute i ingenstans skulle jag inte släppa ut katten.

    En katt som växer upp som innekatt vet inget annat och det är inget synd om den. Det är skillnad på att tvinga in en katt som redan är van att vara ute jämt.

     


    Jag med. Riskerar även diverse virussjukdomar, snigelgift från pellets, bli instängda i någons garage eller förråd o.s.v. Stackars djur! Tänk om man resonerade så om hundar också - det är ju inte heller naturligt för dem att bo inne eller i hundhagar ute, ska vi kanske släppa ut dem vind för våg också..?
  • helstanonymhelstanonym
    Sackolina skrev 2020-08-23 10:23:40 följande:

    Tack för era svar. Vill dock inte ha en katt att gå med i koppel utan då avstår vi nog hellre. Vi vill kunna låta katten vistas ute på egen hand eftersom vi anser att det hör till kattens rättigheter (vet att många tänker olika) men tycker tyvärr synd om innekatter. Tänkte mer om det är möjligt att katten själv lär sig att trafik är farligt, att inte gå ner till 50vägen som är som en huvudled upp till området och istället kan lära sig hålla till i de grönområden som finns här också. Är dock inte helt med på hur man lär en katt vart den bor men tänker att det får vi i så fall läsa på om.


    En del till att tänka på är att katter är solitära, och undviker gärna varandras revir. Om flera andra katter i grannskapet har revir mot grönområdena kan det bli tufft för en ung katt att våga skapa eget revir däråt, då kan det vara lättare för den att ha sitt revir åt andra hållet, mot vägen... Vi bor på gård och brukar ha katt både i ladugården och i boningshuset. Bortanför ladugården finns massa skog och gärden, medan nedanför huset ligger en trafikerad väg. Katterna lever längre när vi har en tuff katt som bor i huset som kan hävda revir mot ladugården och bortanför den och ladugårdskatten viker sig och skapar ett revir bortanför detta eller håller sig borta när huskatten är ute. Med en tuff ladugårdskatt som stället tvingar huskatten ner mot länsvägen så blir det inte så bra....
  • Jemp

    Inga problem att skaffa katt. Ha den inne, arbeta med miljöberikning och ta ut den i sele.

    Som utekatt- nej. Den formen av ansvarslös djurhållning passar på extremt få ställen.

  • Dennadagdettaårdennastund

    Till er som räknar upp allt hemskt som kan hända utekatter, så är det faktiskt så att det händer oss människor också. Olyckor, sjukdomar, utsatta för våld och tom blir mördade. Vissa har taskigt lokalsinne och därmed svårt att hitta hem.

    Jag tycker inte att man har rätt att bestämma över någonannans liv på det sättet, ett helt liv att bara vara inne. Det är inte hälsosamt för någon. Och ni som säger om de blir innekatter direkt vet de inget bättre, ganska elakt faktiskt. Vi vet ju vad den missar och hur bra den kan ha det ute.

    Men som svar på din fråga ts så tycker jag tyvärr att ni kanske bor för nära vägen :( finns risk att katten vill över till andra sidan, tar risker mm. Ni får kanske söka er efter en försiktig katt isåfall de tar nog inga större risker. Man märker ganska tidigt vem katten är, redan som kattunge.

    Jag hade en katt som nästan var blind på ett öga, grå starr. Han var väldigt försiktig och höll sig precis utanför vår bostad. Gick omkring i buskarna och njöt. Han var nöjd.

  • Törstiga tuppen

    Jag tycker tyvärr att det är en dum idé. Inte pga vägen eller er boendesituation utan för att det låter som att ni tror att en katt är en leksak/ gosedjur till era barn. En katt skaffar man om de vuxna i familjen har intresse och det engagemang som krävs för att ta hand om ett liv i ca 15 år. Det är många katter som inte tycker om att ha barn omkring sig.

  • Sasu

    ni får ju räkna med mer veterinärbesök ifall ni har utekatt, behöver avmaskas oftare, mer skador, måste kastreras, årliga vaccinationer[gäller såklart innekatt också]. En katt är mer ansvar än vad folk tror. Man skaffar inte en bara för att det är mysigt och för att barnen vill ha en.. Barn tröttnar fort. Sen är det ju alla riskerna för katten utomhus, rävar, andra katter, hundar, gå vilse, springa bort, fastna någonstans, bli innestängd, bli påkörd etc etc. Sen om ni inte vill ha världens räkning från veterinären så ska ni ju helst ha en försäkring på katten.


    Om du är beredd på alla kostnader och ansvar som kommer med en katt, speciellt en utekatt. Så kör på.

  • Jemp
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-08-24 14:39:52 följande:

    Till er som räknar upp allt hemskt som kan hända utekatter, så är det faktiskt så att det händer oss människor också. Olyckor, sjukdomar, utsatta för våld och tom blir mördade. Vissa har taskigt lokalsinne och därmed svårt att hitta hem.

    Jag tycker inte att man har rätt att bestämma över någonannans liv på det sättet, ett helt liv att bara vara inne. Det är inte hälsosamt för någon. Och ni som säger om de blir innekatter direkt vet de inget bättre, ganska elakt faktiskt. Vi vet ju vad den missar och hur bra den kan ha det ute.

    Men som svar på din fråga ts så tycker jag tyvärr att ni kanske bor för nära vägen :( finns risk att katten vill över till andra sidan, tar risker mm. Ni får kanske söka er efter en försiktig katt isåfall de tar nog inga större risker. Man märker ganska tidigt vem katten är, redan som kattunge.

    Jag hade en katt som nästan var blind på ett öga, grå starr. Han var väldigt försiktig och höll sig precis utanför vår bostad. Gick omkring i buskarna och njöt. Han var nöjd.


    Visst händer det människor också. Därför låter man tez inte små barn gå själva längs vägen. En katt kan inte heller fullt ut förstå faran med bilar, kommunicera om den blir instängd eller påkörd men överlever för skadad för att ta sig hem.

    Vill man inte "bestämma över ett liv så" gör man nog bäst i att inte skaffa djur. Ett helt liv inne behöver de ju inte ha.

    Att innekatter klarar sig för att de inte vet något annat är mycket riktigt inte helt sant. Djur har samma instinkter oavsett, som de måste få utlopp för. Men detta kan göras inomhus också, det bara kräver lite mer aktivering och kunskap (som även djurskyddslagen säger är ens skyldighet som djurägare).
  • Fillibom
    Sackolina skrev 2020-08-23 10:23:40 följande:

    Tack för era svar. Vill dock inte ha en katt att gå med i koppel utan då avstår vi nog hellre. Vi vill kunna låta katten vistas ute på egen hand eftersom vi anser att det hör till kattens rättigheter (vet att många tänker olika) men tycker tyvärr synd om innekatter. Tänkte mer om det är möjligt att katten själv lär sig att trafik är farligt, att inte gå ner till 50vägen som är som en huvudled upp till området och istället kan lära sig hålla till i de grönområden som finns här också. Är dock inte helt med på hur man lär en katt vart den bor men tänker att det får vi i så fall läsa på om.


    TS, det är helt omöjligt att lära en katt att den bara skall gå inom ett visst område eller åt ett visst håll. En katt har ett revir och bestämmer helt själv hur stort och vart det är. Det kan man som människa inte påverka ett enda dugg. En del katter går inte så långt från sitt hus, andra katter har jättestora områden, det beror helt på kattens personlighet. Vilket område som er katt väljer kan ni inte styra alls. Tvärtom skulle jag säga att det troligaste är att en ny katt i området inte väljer i första hand att gå på det håll som den katten som redan nu finns där väljer, för det är den kattens "område".
    Nej, ts tycker inte ni skall ha katt av en hel massa skäl. Ert lilla barn är ännu lite för litet för att kunna lämnas obevakad med en katt som kan rivabita till om katten känner sig fasthållen eller besvärad av barnet. Och sedan dessa med utevistelsen. Förstår helt och fullt att ni vill ha en katt som går ut fritt, men då kan man inte bo som ni gör utan måste på helt utanför tätbebyggt område.

    Sikta in på en hamster eller något sådant istället i nuläget skulle jag vilja rekommendera.
  • Deeru
    Sasu skrev 2020-08-24 14:46:40 följande:

    ni får ju räkna med mer veterinärbesök ifall ni har utekatt, behöver avmaskas oftare, mer skador, måste kastreras, årliga vaccinationer[gäller såklart innekatt också]. En katt är mer ansvar än vad folk tror. Man skaffar inte en bara för att det är mysigt och för att barnen vill ha en.. Barn tröttnar fort. Sen är det ju alla riskerna för katten utomhus, rävar, andra katter, hundar, gå vilse, springa bort, fastna någonstans, bli innestängd, bli påkörd etc etc. Sen om ni inte vill ha världens räkning från veterinären så ska ni ju helst ha en försäkring på katten.


    Om du är beredd på alla kostnader och ansvar som kommer med en katt, speciellt en utekatt. Så kör på.


    Oavsett inne eller utekatt måste den ju kastreras
  • Sasu
    Deeru skrev 2020-08-24 14:58:00 följande:
    Oavsett inne eller utekatt måste den ju kastreras
    Tänker mer på lagen som kom nu i våras, innekatter måste inte kastreras vad jag har läst mig till, men utekatter måste kastreras eller hindras från att föröka sig. Jag har mina innekatter kastrerade eftersom de inte är avelskatter.
  • mari123
    Sackolina skrev 2020-08-22 19:00:27 följande:

    Vi är en familj med två barn på 2 och 7 år som bor i radhus i central stadsdel i en mellanstor svensk stad. Vi bor med "baksidan" nära en ganska hårt (speciellt i rusningstid) trafikerad 50 väg men framsidan mot radhusområdet och nära stora parker/grönområden och skog. Eftersom vi bor centralt i radhus/villaområde så finns trafik runt omkring oss men den väg som oroar allra mest är såklart den trafikerade 50 vägen. Grannar i våran samfällighet har katt och de tycks mest röra sig ute i parkområdet, vi bor dock i längan närmast vägen.

    Våra barn fullkomligt älskar katten och vår lilla 2 åring gör allt i sin makt för att få chans att kela med grannkatter i området. Vi har börjat fundera eller pratat om att det vore mysigt om vi kunnat ha en egen men räknat bort det lite just på grund av att vi oroar oss för trafiken och anser att katter ska ha möjlighet till utevistelse. Hur tänker ni?


    Jag har en innekatt för jag bor högt upp i ett hus och hon har bott här nu i sju år och min upplevelse är att hon mår väldigt bra. Katter kan ju ha sitt revir inomhus också (min har 78 kvm+ balkong)och leker man lite "jaktlekar" med den så får den ju den stimulansen också. Här är mkt trafik i området och jag skulle oroa ihjäl mig om jag hade utekatt...FAST många har ju det här och det är ju val man gör. En sak som jag hört kattägare klaga lite på är att deras utekatter ska in och ut hela tiden. Även på natten och tidigt på morgonen......men man kan ju ha kattlucka!
  • LFF

    Hägna in tomten a la hönsbur med nättak och sen gör klättermöjligheter till den. I övrigt så anser jag att utekatter bör förbjudas i tätbebyggda områden.

Svar på tråden Vore det dumt av oss att skaffa en katt?