• Xmion

    Förlossning under Covid 19

    Hej!

    Måste vara få skriva av mig lite och få lite tankar och funderingar kring dethär med alla reglage nu under Corona.

    Är gravid med mitt första barn och ska föda nästa år i Maj. Nu är det väldigt tidigt men ändå har man ju mycket tankar kring allt speciellt när allt är så nytt. Men något jag verkligen inte kan släppa irritationen över är dethär med att partnern inte får följa med på BB efter förlossningen. (Nu är det lite olika från region till region men i de flesta fall får partnern inte följa med). Detta är då för alla som har en partne eller pappa till barnet som kommer vara delaktig med barnet. Det är ju lite annat om man är ensamstående eller situationen ser annorlunda ut.

    För min del frustrerar det mig något enormt då jag tycker det är SJÄLVKLART att min sambo har exakt samma rättighet som jag att få spendera första dygnen med VÅRAT barn. Absolut det är inte han som bär barnet i 9 månader för att sen gå igenom en tuff förlossning men det är ju fortfarande HANS barn. Han ska väll också få lära sig och få tips, vara med när man gör hälsokontroller och såklart allra viktigaste få spendera tid och knyta an med sin bebis. Det är ju inte bara jag som ska bli föräldrr utan även han? Och kan inte direkt se hur smittorisken kan öka. Är någon av oss smittad så kommer oavsett smittan komma in på sjunhuset då vi bor och delar bakterier och virus ihop. Skulle jag bli smittad på sjukhuset så kommer ju han oavsett bli smittad när jag väl kommer hem. Det är ju inte direkt så att han kommer springa runt i alla rum och hosta på folk. Sjukvårdarna byts ju ut, går från rum till rum och kan under sin fritid bli lika smittade som jag och min sambo. Jag förstår att man inte ska släpa med sig mamma, mormor, faster och hela släktkalaset men pappan till barnet lär väll för fan (ursäkta språket) få vara med sitt barn. Denhär svenska jämställdheten kan ju gå och trycka sig i *******.

    Detsamma tycker jag gäller under ultraljud men där kan jag iaf ge mig lite. Men inte när det gäller förlossningsbiten. Nu hoppas jag dethär släpper lite tills jag ska föda nästa år så man slipper skiten men jag tycker synd om alla föräldrar (speciellt förstagångsföräldrar) som antingen måste sitta på ett sjukhus helt ensam med alla könslor o räslor som tillhör samt alla partners som får sitta hemma och inte träffa sitt barn. Absolut man måste inte stanna kvar efter förlossningen om allt gått som det ska men för vissa kan de kännas som en trygghet innan man riktigt får kläm på allt i början.

    Ursäkta för ett lite passivt agressivt inlägg men det är verkligen något jag inte kan förstå mig på.

    Vad har ni för åsikter gällande dethär? Är jag ensam med att könna såhär eller har någon annan tänkt på samma sak?

  • Svar på tråden Förlossning under Covid 19
  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-02 06:50:32 följande:

    Antagligen för att smittläget inte ser likadant ut i alla regioner, man måste kunna anpassa sig till omständigheterna. De flesta vill nog att man ska kunna ha så öppet som möjligt, men det går inte överallt.


    Det är det som är så märkligt. I Stockholm, där smittspridningen är som störst, får partners vara med hela vägen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (E) skrev 2020-10-02 08:38:53 följande:
    Det är det som är så märkligt. I Stockholm, där smittspridningen är som störst, får partners vara med hela vägen.
    Ja det är jättemärkligt verkligen! Där borde man ju ha riktigt starka restriktioner, jag förstår inte alls hur de tänker.
  • Anonym (Tråkigt)
    Jemp skrev 2020-10-02 07:21:18 följande:

    För förlossningar, vilket gör att "försöka vara positiv" låter rätt fånigt.

    Sen har jag svarat ang restriktionerna ovan ja.


    Jag har gått i terapi i många år pga ångest, så vet av egen erfarenhet att det bästa om man är livrädd för något är att försöka tänka positivt. Det hjälper inte det minsta att gå upp i sin egen oro och panik. Men du gör som du vill ;) Varför kämpa emot något som är totalt meningslöst att försöka ändra på? Covidrestriktionerna kommer inte försvinna för att man är förbannad och ledsen.
  • Jemp
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-02 10:23:58 följande:

    Ja det är jättemärkligt verkligen! Där borde man ju ha riktigt starka restriktioner, jag förstår inte alls hur de tänker.


    Kan det ha nåt att göra med att man alltid har eget rum på BB i Stockholm?
  • Jemp
    Anonym (Tråkigt) skrev 2020-10-02 19:42:49 följande:

    Jag har gått i terapi i många år pga ångest, så vet av egen erfarenhet att det bästa om man är livrädd för något är att försöka tänka positivt. Det hjälper inte det minsta att gå upp i sin egen oro och panik. Men du gör som du vill ;) Varför kämpa emot något som är totalt meningslöst att försöka ändra på? Covidrestriktionerna kommer inte försvinna för att man är förbannad och ledsen.


    Har din ångest blivit mycket hjälpt av att nån annan säger "tänk positivt"? Själv tycker jag det är nåt av det mest oförstående och respektlösa sätten som finns att bemöta ångest.

    Sen är det klart att det inte hjälper att sura över restriktioner, men jag förstår att det känns skit.
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2020-10-03 14:44:58 följande:
    Kan det ha nåt att göra med att man alltid har eget rum på BB i Stockholm?
    Även om du har eget rum så ligger du ju inte isolerad där, man går väl ändå ut i matsalen där andra vistas (på distans). Det enda jag hört från BB om varför man ska vara ensam är att en partner kan dra med sig smitta in, vissa tillåter t ex "pappan" att komma dit men om hen lämnar får den inte komma tillbaka, det finns alla möjliga varianter.
  • Anonym (E)
    Jemp skrev 2020-10-03 14:44:58 följande:

    Kan det ha nåt att göra med att man alltid har eget rum på BB i Stockholm?


    Det har man här också, så nej det kan inte vara anledningen.
  • Anonym (Tråkigt)
    Jemp skrev 2020-10-03 14:47:03 följande:

    Har din ångest blivit mycket hjälpt av att nån annan säger "tänk positivt"? Själv tycker jag det är nåt av det mest oförstående och respektlösa sätten som finns att bemöta ångest.

    Sen är det klart att det inte hjälper att sura över restriktioner, men jag förstår att det känns skit.


    Jag håller med dig om att det är skit, men det går ju inte att göra något åt det. Och ja, min psykolog har jobbat med mig i flera år på att försöka att tänka positivt istället för negativt i situationer som jag inte kan påverka, det kallas KBT och jag har betalat 1000 kr i veckan för det. Och det har hjälpt mig väldigt mycket. Det är inget respektlöst eller oförstående alls, det är bra att försöka lära hjärnan att ändra sitt sätt att hantera problem. Man behöver inte se glaset som halvtomt hela tiden, man kan lära sig att se det som halvfullt. Men vi får nog agree to disagree. Om du tror att det hjälper att sitta på sin kammare och gråta och svära för att Corona-restriktionerna finns istället för att försöka fokusera på andra saker som man faktiskt kan påverka så tror du det.
  • Anonym (Em)

    Jag födde vårt första barn för 4 veckor sedan. Fick gå in på förlossningen ensam utan pappa för att han fick komma in först när jag blev inskriven, dvs efter första undersökningen.

    Då jag var förstföderska och vattnet gått men inga värkar börjat så förberedde dom mig på att troligen få åka hem efter kontrollen, fick vänta ett ganska bra tag där inne för kontrollen. Väl kontrollerad var jag 4 cm öppen och hade etablerade värkar enligt ctg, något som jag inte kände av förens krystvärkarna.

    Då jag fick en infektion under förlossningen var vi tvungna att stanna kvar på bb jag och bebisen, annars hade vi valt att åka hem efter 6 timmar. Jättetråkigt för både mig och pappa, men är ändå så tacksam för att jag hade någonstans att föda.

    Men då vi var 3-4 mammor+barn på rummet hela tiden så kan jag tänka mig det vore ganska fullt om man skulle trycka in en partner till varje också.. med tanke på att alla inte mådde så bra att de kunde gå till sällskapsytan osv.

    Nu börjar väl fler och fler sjukhus tillåta besök osv så förhoppningsvis är förbudet borta innan du ska föda!

  • Anonym (J)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-03 14:53:50 följande:

    Även om du har eget rum så ligger du ju inte isolerad där, man går väl ändå ut i matsalen där andra vistas (på distans). Det enda jag hört från BB om varför man ska vara ensam är att en partner kan dra med sig smitta in, vissa tillåter t ex "pappan" att komma dit men om hen lämnar får den inte komma tillbaka, det finns alla möjliga varianter.


    På de flesta kliniker får du inte gå utanför bb-rummet. Absolut inte till någon matsal med andra mammor. Är väl rätt självklart.

    Har själv fött under pandemin och tycker att det är ett jävla orimligt gnäll här inne. Läget är som det är och vad ni än tror så klarar ni er utan er partner ett dygn eller två. Vad är det med alla osjälvständiga människor idag? Skärp er!
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2020-10-03 15:37:15 följande:

    På de flesta kliniker får du inte gå utanför bb-rummet. Absolut inte till någon matsal med andra mammor. Är väl rätt självklart.

    Har själv fött under pandemin och tycker att det är ett jävla orimligt gnäll här inne. Läget är som det är och vad ni än tror så klarar ni er utan er partner ett dygn eller två. Vad är det med alla osjälvständiga människor idag? Skärp er!


    Utan partner absolut. Men det var tufft att vara utan partner och bebis. Och vara akutsnittad och tvingas klara sig helt själv p.g.a. personalbrist. Samt vara svårt sjuk på det. Nej, jag håller inte med om att det är ett "orimligt jädra gnäll".
  • Xmion
    Anonym (J) skrev 2020-10-03 15:37:15 följande:

    På de flesta kliniker får du inte gå utanför bb-rummet. Absolut inte till någon matsal med andra mammor. Är väl rätt självklart.

    Har själv fött under pandemin och tycker att det är ett jävla orimligt gnäll här inne. Läget är som det är och vad ni än tror så klarar ni er utan er partner ett dygn eller två. Vad är det med alla osjälvständiga människor idag? Skärp er!


    Det har ju absolut inget o göra med att jag inte klarar av att vara utan min partner och inte är självständig. Han är förövrigt borta i veckorna på jobb så träffar honom endast på helger. Det jag tycker är fel är att han inte får spendera tid med sitt barn dem första dygnen. Han har precis lika stor rätt att vara med bebis som jag har. Precis lika stor rätt till att få höra tips och lära sig lite extra i början när man är lite osäker. Oavsett vem som föder och när. Jag förstår att det är pandemi men är man nogrann och försiktig är risken för smitta väldigt låg. Folk är ute och festar och handlar o har sig. Lovar att du har större chans till att bli smittad eller smitta någon annan när du handlar på Ica än om du sitter ensam på ett rum i sjukhuset med din bebis och partner.
  • Anonym (Ej jämställdhet)
    Xmion skrev 2020-10-07 03:10:51 följande:

    Det har ju absolut inget o göra med att jag inte klarar av att vara utan min partner och inte är självständig. Han är förövrigt borta i veckorna på jobb så träffar honom endast på helger. Det jag tycker är fel är att han inte får spendera tid med sitt barn dem första dygnen. Han har precis lika stor rätt att vara med bebis som jag har. Precis lika stor rätt till att få höra tips och lära sig lite extra i början när man är lite osäker. Oavsett vem som föder och när. Jag förstår att det är pandemi men är man nogrann och försiktig är risken för smitta väldigt låg. Folk är ute och festar och handlar o har sig. Lovar att du har större chans till att bli smittad eller smitta någon annan när du handlar på Ica än om du sitter ensam på ett rum i sjukhuset med din bebis och partner.


    Fast nu får du se till helheten istället för att se det ut ett själviskt perspektiv.

    För det första - att skaffa barn är ingen rättighet. Att man sen ska få vara med sitt barn är en självklarhet och din man kommer få vara det men man måste som människa förstå att även om det ser bättre ut på fronten så är det fortfarande en pågående pandemi.

    Tänk om din man skulle vara bärare av smittan och råka smitta ett annat spädbarn som hamnar på neo och kämpar för sitt liv? Risken kanske är liten men den finns ändå.

    Smittan är lömsk och visar sig inte på alla sätt så det är ju klart man gör sitt yttersta för att begränsa smittspridning, speciellt på ett sjukhus.

    En mamma som kanske har nedsatt immunförsvar efter ha gått barn på ett komplicerat sätt kan riskeras att smittas. Personal... vem ska ta hand om mammor och bebisar då?!

    Jag fattar att det är för jävligt men din man missar 1-3 dygn men kommer förmodligen och förhoppningsvis få en lång tid framöver med erat barn som ska växa upp i en säker miljö.

    Vad skulle du säga om en annan pappa som prompt ska vara med bär på smittan och smittar erat barn?

    Var arg, var sur och ledsen men ha en större förståelse för vad som sker i omvärlden.

    Ett spädbarn i Skåne har redan smittats på BB. Det ska inte behöva bli fler.

    Och även om risken är större att bli smittad på ICA så är ju inte det bland vårdpersonal och nyfödda/nyförlösta
  • Anonym (Jag)

    Jag har fött fyra barn varav sista under pandemin. Min man var med hela dagen på förlossningen men fick sen åka hem. På BB inga pappor och det var så SKÖNT!! Nu kunde man sitta och amma i lugn och ro med brösten hängandes och gå kobent som man gör utan att massa pappor var där och härjade.

    Med det sagt tycker jag ändå att det är synd att pappor inte får vara med på ultraljuden för där kan det ändå finnas en större poäng att båda är med

Svar på tråden Förlossning under Covid 19