Medlem i facket?!
Du som inte är med i ditt fackförbund på arbetsplatsen. Varför?
Och vad skulle skulle kunna få dig att gå med?
Du som inte är med i ditt fackförbund på arbetsplatsen. Varför?
Och vad skulle skulle kunna få dig att gå med?
Tänk dig följande.
Du drar in 40-50k månaden.
Fack avg. Säg 1600 månad.
Du kan med ett samtal få ett nytt jobb dagen efter.
Du har minst 5 st Du kan ringa bara i din stad.
Du blir headhuntad regelbundet men tackar nej hela tiden.
Alla förmåner har du gratis, billigare eller från annat håll (partner)
Facket kan bara för bättra möjlighet att du får behålla jobbet.
Du har pengar nog att klara dig några år fram över och saknar lån på villa och bilar.
Vart ligger okunskapen då?
Som jag skrev. Nästa uteslutande. Det du beskriver hör ju inte till en vanlig knegares vardag.
Men fy! Jag betalar 350:-, och det inkluderar sjuk/olycksfallsförsäkring och a-kassa.
Att jämför ersättningsdagar utan att jämföra priset på försäkringen säger inte så mycket. De privata alternativ jag hittade kostade dubbelt så mycket som hela fackavgiften inkl a-kassa. A-kassa måste man ha i alla alternativ. Även upphandlad gruppförsäkring för inkomst var dyrare. Men vill man ha längre perioder inkomstförsäkring är privata alternativ super.
Jag jämförde med en lön på 55.000kr.
Ja ja rätta bäst du vill, jobba 20+ timmar och skriv själv så ser du. Sen orkar jag ej bry mig allt för mkt i hur det ser ut.
2. Hur kommer du fram till den siffran? Här betalar många runt 1600 månaden vill jag minnas. Det är övre taket på fackkostnad. Avrundade rätt grovt så vi har betydligt mer i lön.
Nee nu ska jag betala min statlig inkomstskatt och torka mina tårar med Hammarskjöld. Om jag ändå tjänade bättre :(
Nä precis, och inte att bara jämföra priset per månad heller...
För min del, lön på 54000 blev det något dyrare med a-kassa och privat försäkring, men absolut inte dubbelt upp. Helt klart värt att veta att man har lång tid på sig, ffa i pandemi eller en vanlig rejäl lågkonjunktur trots utbildning och spontana jobberbjudanden i normala tider.
Min man har gått med i facket för att ha en bra inkomstförsäkring då om han blir av med jobbet kan det bli svårt för honom att hitta ett nytt. Jag ska inte ha några problem med det och därför ser ingen anledning till att vara medlem där. Dessutom tycker jag att det är totalt oacceptabelt att Unionen för tjänstemän har billigare medlemsavgifter än t ex IF Metall för arbetarna - vem, fasiken, tjänar mer pengar?
Har aldrig haft hjälp av facket när jag behövt det.
Har tillgång till egen släpkärra osv så inte intresserad av de lägger pengar på personal som ska skriva avtal med olika företag för att medlemmarna ska kunna konsumera billigare- varför ska facket styra vilka man ska handla av?
Sedan gillar jag inte fackets metoder mot små företag som inte är anslutna och där personalen heller inte vill vara med i facket. Då drar svenska maffian igång- vilken annan organisation kan lagligt blockera och hota företag?
Och de tränger sig in och kräver att personal som inte ens vill ska lyssna på dem och företaget får snällt pynta lön till anställda som sitter och lyssnar på saker de inte är intresserade av.
Det roliga är att bara för att företag inte har kollektivavtal så förutsätter facket att de betalar usla löner och har usla arbetsvillkor.
Facket likt socialdemokraterna har gjort mycket bra för Sverige, men det var länge sedan och man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst.
Fast det stämmer ju inte, i alla fall i jämförelse. Vi hade en anställd som varit medlem i Unionen under flera år innan hen fick veta att hen egentligen tillhör arbetarna och inte tjänstemän (fråga mig inte varför hen trodde det). Så. hen byte till IF Metall och fick t o m behålla sina år från Unionen, men som hen sen sa själv till mig, det var nästan dubbelt så dyrt att vara medlem i IF Metall i jämförelse med Unionen, så hen gick ur facket alls.