• Anna Pernilla

Dokumentär om vaccin på SVT

Nån mer som sett Vaccinkrigarna på SVT? Så intressant ju!! Jag kan verkligen känna igen mig i mamman Diza, svårt att veta vad som är bäst när man läser både bra och dåliga saker om vaccin på internet. Jag har gett vaccin till mina barn men minns att jag hade samma tvivel som Diza med första barnet. Nån mer som känner igen sig?

Vaccin
  • Svar på tråden Dokumentär om vaccin på SVT
  • Maymom
    Sk007 skrev 2020-12-17 12:45:24 följande:

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om all denna hysteri kring vaccin. Jag lyssnar mycket på radio om dagarna och gång efter annan hakar SR upp sig på en och samma nyhet dag ut och dag in. För några år sedan pratades det på nyheterna dagligen om ett nytt mässlingsutbrott och hur galet det var att det över huvud taget finns vaccinationsmotståndare. Sedan gick det någon vecka och det blev tvärtyst om detta mässlingsutbrott. Jag började söka lite på nätet och kunde läsa mig till att större delen av de som fått mässling i det rapporterad nya utbrottet var vaccinerade. Sen blev det locket på och inget mer rapporterades. Inget av detta togs upp i Sveriges radio.

.

Om du söker lite mer på nätet finner du att de som är vaccinerade mot mässling men ändå får det får en lindrigare variant som går över snabbare/lättare.

Och så är det med fler vaccin, du kan fortfarande få sjukdomen men ditt immunförsvar reagerar snabbare så du tillfrisknar snabbare eller kanske inte ens får några symptom.

Det kan ju ha varit så att eftersom de fick bukt med det utbrottet snabbt så var fortsatt rapportering inte intressant. Är ju ofta så, så fort nyhetsvärdet försvinner slutas det rapporteras...
  • momjanet
    Maymom skrev 2020-12-21 23:03:59 följande:
    Om du söker lite mer på nätet finner du att de som är vaccinerade mot mässling men ändå får det får en lindrigare variant som går över snabbare/lättare.
    Och så är det med fler vaccin, du kan fortfarande få sjukdomen men ditt immunförsvar reagerar snabbare så du tillfrisknar snabbare eller kanske inte ens får några symptom.
    Det kan ju ha varit så att eftersom de fick bukt med det utbrottet snabbt så var fortsatt rapportering inte intressant. Är ju ofta så, så fort nyhetsvärdet försvinner slutas det rapporteras...
    I det aktuella mässingsutbrottet dog en människa. 51 blev sjuka.

Det jag saknar i rapporten är vad detta kostat samhället och individer. Smittspårning kostar massor av pengar, dödsfall kostar massor både i pengar och personliga tragedier. Hur många vårdades på sjukhus med avancerad vård och vad kostade det?

Antivaxxers kostar samhället ENORMA belopp. Det är något vi faktiskt måste börja diskutera.
  • jrockyracoon
    Anna Pernilla skrev 2020-12-15 21:40:00 följande:

Nån mer som sett Vaccinkrigarna på SVT? Så intressant ju!! Jag kan verkligen känna igen mig i mamman Diza, svårt att veta vad som är bäst när man läser både bra och dåliga saker om vaccin på internet. Jag har gett vaccin till mina barn men minns att jag hade samma tvivel som Diza med första barnet. Nån mer som känner igen sig?

Jag förstår att man kan få tvivel om man lyssnar och tror på en övertygad vaccinmotståndare som sprider lögner och felaktigheter.

Men jag förstår inte varför man inte skaffar sig mer kunskap från mer tillförlitliga källor och drar korrekta slutsatser utifrån dessa. Varför kan inte somliga skilja mellan korrekt, vetenskaplig information och rena påhitt?

Jag gissar att det kan bero på följande faktorer:
    1. Man är för lat / okunnig / ointresserad för att ta reda på mer, utan köper vaccinmotståndares argument rakt av.

2. Man inser inte värdet av vetenskaplig och beprövad forskning utan likställer trovärdighetsgraden av den med annan information som saknar vetenskaplig grund. Det blir ju i så fall lika knasigt som att be en städerska operera bort ens blindtarm istället för en för ändamålet utbildad kirurg.

3. Man misstror vetenskapen och förhåller sig kritisk till allt man själv inte förstår. Det är bra att vara kritisk, och forskare fuskar faktiskt ibland eller har egna agendor, t.ex. är påverkade av företag, etc. Men inte alla, och i de situationer när forskningen har en ganska stor konsensus kring fenomen, är de oftast sanna. I fallet med gamla vacciner har det ju bedrivits forskning under så lång tid att man nu har enats i sin syn.

4. Man tror på någon form av konspirationsteori, d.v.s. att samhället eller staten försöker mörka sanningen, och att forskningen är styrd, etc. Men då förstår man inte hur ett demokratiskt samhälle fungerar, där människor inte är rädda för att söka efter sanningen. Det finns mycket pengar och prestige för den som avslöjar en sådan potentiell konspiration, så många skulle försöka dra nytta av att försöka leda det i bevis, om det var sant. Det går inte att dölja sådana stora lögner under någon längre tid. 

Det är ju väldigt intressant att människor är så lättmanipulerade, och att de inte lyckas komma fram till rationella beslut. Och hur mycket utbildning vi än satsar på i Sverige så tycks inte kvalitén i det rationella tänkandet öka. Snarare minskar det. 

• Kentaur

Det är förjävligt!
    Att folk inte går ut på gatorna och protesterar!

En bekant till mig berättade att hans farbrors med fru satte maten i halsen. Och DOG!
    Så fruktansvärt hemskt. Små barn hade de också, tror den yngsta var 3 år. Så fruktansvärt hemst att se det där. Och av mat. Hon dog av mat!

Jag har tänkt mycket på det där och det gör mig så fruktansvärt orolig att samma ska ska kunna hämta mig eller mina barn! Jag skulle inte överleva om det hände mina barn!

Det som gör mig så otroligt upprörd är att regeringen och alla våra myndigheter inte gör något! Varför är Löfven helt tyst?
    Regeringen borde rekommendera att folk inte ska äta mat! Folk dör av mat!
    Alltså, myndigheterna bara måste reagera mot det här och se till att människor slutar äta mat, sätta i halsen och dö!

Visst, det är sant att mat förhindrar svält och annat tjafs men ändå. Det spelar ingen roll för man kan dö av att sätta i halsen också. MAT ÄR LIVSFARLIGT! När ska folk fatta det?

Så tänker jag.

Så tänker antivaxxers.

• Sk007
    momjanet skrev 2020-12-22 11:54:08 följande:

I det aktuella mässingsutbrottet dog en människa. 51 blev sjuka.

Det jag saknar i rapporten är vad detta kostat samhället och individer. Smittspårning kostar massor av pengar, dödsfall kostar massor både i pengar och personliga tragedier. Hur många vårdades på sjukhus med avancerad vård och vad kostade det?

Antivaxxers kostar samhället ENORMA belopp. Det är något vi faktiskt måste börja diskutera.

I det fall jag tänkte på var det 28 sjuka och ingen av dem dog.

Dessa enorma kostnader du nämner, har du några siffror att presentera där?
  • Kentaur
    Sk007 skrev 2020-12-27 10:43:19 följande:
    I det fall jag tänkte på var det 28 sjuka och ingen av dem dog.
    Dessa enorma kostnader du nämner, har du några siffror att presentera där?

Ja det kostar men utan mässlingsvaccinet skulle många dö varje år. Det är framförallt barn som dör. De som har riktigt otur får mycket grava hjärnskador och dör inte. Just det. De dör inte och det är otur för dem eftersom de blir mer eller mindre grönsaker. Risken för det här är mycket, mycket större än biverkning från vaccin som är betydligt lindrigare än hjärnskador och död.

Så att man vägrar vaccinera sig, framförallt mot mässling kan bara förklaras med att man är stenkorkad.

• Jinks
    Kentaur skrev 2020-12-28 08:51:19 följande:

Ja det kostar men utan mässlingsvaccinet skulle många dö varje år. Det är framförallt barn som dör. De som har riktigt otur får mycket grava hjärnskador och dör inte. Just det. De dör inte och det är otur för dem eftersom de blir mer eller mindre grönsaker. Risken för det här är mycket, mycket större än biverkning från vaccin som är betydligt lindrigare än hjärnskador och död.

Så att man vägrar vaccinera sig, framförallt mot mässling kan bara förklaras med att man är stenkorkad.

Mässling är oerhört smittsamt och farligt för små barn och äldre. Jag har haft det. På 70.talet var det inte vanligt med vaccinering mot detta. Gick i vågor men inte stängde man ner någonting. Känns absurt nu när man stänger ner bibiliotek och allmänna platser trots att ingen är sjuk. Under mina 50 år har jag aldrig upplevt någonting liknande.
  • Ekdahl
    jrockyracoon skrev 2020-12-24 02:27:30 följande:

Jag förstår att man kan få tvivel om man lyssnar och tror på en övertygad vaccinmotståndare som sprider lögner och felaktigheter.

Men jag förstår inte varför man inte skaffar sig mer kunskap från mer tillförlitliga källor och drar korrekta slutsatser utifrån dessa. Varför kan inte somliga skilja mellan korrekt, vetenskaplig information och rena påhitt?

1. Man är för lat / okunnig / ointresserad för att ta reda på mer, utan köper vaccinmotståndares argument rakt av.

2. Man inser inte värdet av vetenskaplig och beprövad forskning utan likställer trovärdighetsgraden av den med annan information som saknar vetenskaplig grund. Det blir ju i så fall lika knasigt som att be en städerska operera bort ens blindtarm istället för en för ändamålet utbildad kirurg.

3. Man misstror vetenskapen och förhåller sig kritisk till allt man själv inte förstår. Det är bra att vara kritisk, och forskare fuskar faktiskt ibland eller har egna agendor, t.ex. är påverkade av företag, etc. Men inte alla, och i de situationer när forskningen har en ganska stor konsensus kring fenomen, är de oftast sanna. I fallet med gamla vacciner har det ju bedrivits forskning under så lång tid att man nu har enats i sin syn.

4. Man tror på någon form av konspirationsteori, d.v.s. att samhället eller staten försöker mörka sanningen, och att forskningen är styrd, etc. Men då förstår man inte hur ett demokratiskt samhälle fungerar, där människor inte är rädda för att söka efter sanningen. Det finns mycket pengar och prestige för den som avslöjar en sådan potentiell konspiration, så många skulle försöka dra nytta av att försöka leda det i bevis, om det var sant. Det går inte att dölja sådana stora lögner under någon längre tid. 

Det är ju väldigt intressant att människor är så lättmanipulerade, och att de inte lyckas komma fram till rationella beslut. Och hur mycket utbildning vi än satsar på i Sverige så tycks inte kvalitén i det rationella tänkandet öka. Snarare minskar det. 

Folk vill sätta sig själva i centrum. Man vill ha gjort en enorm upptäckt. Vardagen är dock inte så spännande så man gör bäst i att hitta spänning på annat håll.
  • Jinks
    jrockyracoon skrev 2020-12-24 02:27:30 följande:

Angående punkt 4. Om du avslöjar någonting, var ska du nå ut med informationen? Den tredje statmakten är död. Det finns ingen granskande journalistik. Har du en avvikande uppfattning kommer du att bli betraktad som dissident och knäpp konspirationsteoretiker. Ett skräckexempel är hur social media behandlat Judy Milkovits. Video efter video på youtube där doktorer och psykologer idiotförklarar henne medan hon själv är avstängd från plattformen och hindrad att försvara sig. Påståenden om att hon stal information men ingen nämner att det var hennes egen forskning som hon försökte rädda. Psykologer som ställer diagnoser på henne. Naturligtvis plockar youtube inte ner dessa videos. Vem som helst med en annorlunda ppfattning kommer att möta samma öde. Tredje statsmakten är en grundpelare för demokratin. Utan den faller alltsammans som ett korthus. Vilket är vad som sker. När folk märker att demokratin är borta har de redan glömt vad demokrati innebär. Ingen gjorde uppror. Ingen lyfte ett finger. Den bara tynade bort och försvann.
  • AndreaBD
    Jinks skrev 2020-12-28 09:24:09 följande:
    Mässling är oerhört smittsamt och farligt för små barn och äldre. Jag har haft det. På 70.talet var det inte vanligt med vaccinering mot detta. Gick i vågor men inte stängde man ner någonting. Känns absurt nu när man stänger ner bibiliotek och allmänna platser trots att ingen är sjuk. Under mina 50 år har jag aldrig upplevt någonting liknande.
    Nej, det är klart man inte stängde ner då. Iofs tror jag att man har gjort det också några gånger, när det var illa. Men stora skillnaden är ju att det inte var ett nytt virus, att inte alla kunde få det. Nästan alla vuxna var ju immuna. 

Och förr i tiden, och även numera i utvecklingsländer, har man helt enkelt inte råd att stänga ner. Folk är tvungna att fortsätta jobba, även om de riskerade sina liv.  Därför irriterar det mig om folk klagar över att inte kunna gå på bibliotek.
  • Jinks
    AndreaBD skrev 2020-12-28 12:18:33 följande:

Nej, det är klart man inte stängde ner då. Iofs tror jag att man har gjort det också några gånger, när det var illa. Men stora skillnaden är ju att det inte var ett nytt virus, att inte alla kunde få det. Nästan alla vuxna var ju immuna. 

Och förr i tiden, och även numera i utvecklingsländer, har man helt enkelt inte råd att stänga ner. Folk är tvungna att fortsätta jobba, även om de riskerade sina liv.  Därför irriterar det mig om folk klagar över att inte kunna gå på bibliotek.

Spanska sjukan var ett nytt virus men msn stängde inte ner trots att det drabbade främst den yngre, arbetsföra befolkningen. Visst hände det på lokalt initiativ att städer som var hårt drabbade stängde ner biografen eller restaurangen men någon global lockdown fanns inte. Det irriterar mig att man genomför åtgärder mot ett problem som inte finns. Inte en jävel är sjuk men ändå skulle man kuna tro att döden drar fram och hämtar alla som inte målat kors på sina dörrar. Vi har inga fall av corona där jag bor.
  • AndreaBD
    Jinks skrev 2020-12-28 12:28:11 följande:
    Spanska sjukan var ett nytt virus men msn stängde inte ner trots att det drabbade främst den yngre, arbetsföra befolkningen. Visst hände det på lokalt initiativ att städer som var hårt drabbade stängde ner biografen eller restaurangen men någon global lockdown fanns inte. Det irriterar mig att man genomför åtgärder mot ett problem som inte finns. Inte en jävel är sjuk men ändå skulle man kuna tro att döden drar fram och hämtar alla som inte målat kors på sina dörrar. Vi har inga fall av corona där jag bor.
    ?? Var är det du bor?  Och angående att man inte stängde ner vid spanska sjukan - man var fortfarande i ett världskrig! Man hade ingen förvarning, visste inte vad som var på gång och eftersom första och även andra vågen verkade vara harmlösa, så hade man ju ingen aning om hur illa det kan bli. 

Och kanske hade det då inte blivit 50 miljoner döda, om man hade gjort fler åtgärder? Än så länge är det under 2 miljoner i covid.
  • momjanet
    AndreaBD skrev 2020-12-28 13:18:26 följande:
    ?? Var är det du bor?  Och angående att man inte stängde ner vid spanska sjukan - man var fortfarande i ett världskrig! Man hade ingen förvarning, visste inte vad som var på gång och eftersom första och även andra vågen verkade vara harmlösa, så hade man ju ingen aning om hur illa det kan bli. 

Och kanske hade det då inte blivit 50 miljoner döda, om man hade gjort fler åtgärder? Än så länge är det under 2 miljoner i covid.
    Spanska sjukan spreds med hemvändande soldader, dvs efter freden.

Många länder stängde ner på exakt samma sätt som skedd i dag i många länder. Resultatet blev att de länder som stängde ner hade den värsta smittspridningen.
    En anledning är att även den smittan spreds värre ju tätare man levde på varandra. Det alltra värsta man då kan göra är att isolera sig hemma.
    En annan var att människor gick ut på natten, för att inte bli påkomna med att bryta mot utegångsförbuden.
    Resultaten blev en ohämmad smittspridning.

250 miljoner dog. 60 miljoner dog i västvärlden.
  • AndreaBD
    momjanet skrev 2021-01-13 00:57:57 följande:
    Spanska sjukan spreds med hemvändande soldader, dvs efter freden.

Många länder stängde ner på exakt samma sätt som skedd i dag i många länder. Resultatet blev att de länder som stängde ner hade den värsta smittspridningen.
    En anledning är att även den smittan spreds värre ju tätare man levde på varandra. Det alltra värsta man då kan göra är att isolera sig hemma.
    En annan var att människor gick ut på natten, för att inte bli påkomna med att bryta mot utegångsförbuden.
    Resultaten blev en ohämmad smittspridning.

250 miljoner dog. 60 miljoner dog i västvärlden.
    Det är möjligt, men det beror ju också väldigt mycket på vad det är för virus. Visst, man har ju sagt det om det här viruset också, framför allt Giesecke, Tegnells föregångare menar ju att det inte spelar någon större roll vad man gör.

Att det skulle vara värre att isolera sig hemma, låter inte rimligt. Framför allt inte i Sverige, där vi inte bor så många ihop och många bor ensamma. Snarare verkar det ju vettigt att undvika alla övriga människor. Det vore ju fullständigt orealistiskt att försöka isolera familjemedlemmar ifrån varandra, framför allt under hela pandemin.
  • momjanet
    AndreaBD skrev 2021-01-13 09:47:54 följande:
    Det är möjligt, men det beror ju också väldigt mycket på vad det är för virus. Visst, man har ju sagt det om det här viruset också, framför allt Giesecke, Tegnells föregångare menar ju att det inte spelar någon större roll vad man gör.

Att det skulle vara värre att isolera sig hemma, låter inte rimligt. Framför allt inte i Sverige, där vi inte bor så många ihop och många bor ensamma. Snarare verkar det ju vettigt att undvika alla övriga människor. Det vore ju fullständigt orealistiskt att försöka isolera familjemedlemmar ifrån varandra, framför allt under hela pandemin.
    ?
    Du pratade om spanska sjukan. Ett inlägg som var full med faktafel. Helt ärligt gfanns det inte många rätt i det inlägget.
    Jag rättade sakfelen. Endast det.

Du får tycka vad du vill, ha vilkern åsikt du vill men om du läser på om spanska sjukan, det du diskuterade i inlägget, så visar FAKTA att smittspridningen blir värre av att isolera folk hemma.
    Detta var orsaken till att FHM inte rekommenderade karantän utan att människor hellre ska vistas ute - med distans.
  • AndreaBD
    momjanet skrev 2021-01-13 10:10:49 följande:
    Du är en rabiat lärare som inte tål att ha fel.

För att kunna se helhet måste man ha rätt fakta bakom sig.
    Du är väldigt osakligt. Mitt inlägg var allt annat än rabiat och det handlar inte om att ha rätt över huvudtaget. Snarare var jag inne på att det inte går att veta allt detta så exakt, att man bör vara lite ödmjuk och öppen för olika tolkningar där. Allt i livet är inte 100 % säker fakta. 
  • momjanet

För att kunna se helheten måste man ha fakta bakom sig. Fakta och åsikt. Det är stor skillnad på de sakerna.
    Man kan inte bara påstå saker och förvänta sig av vara oemotsagt när påståenden är felaktiga och falska.

Det gäller i stort som i smått. Jorden är inte platt, vaccin är inte till för att förvandla befolkningen till zoombies och spanska sjukan blev en pandemi med hemvändande soldater vid freden för WWII.
    Finns att läsa på wikipedia för den intresserade och som saknar detta i allmänbildningen. De har en bra källförteckning för den som vill fördjupa sig.

• momjanet
    AndreaBD skrev 2021-01-13 11:57:19 följande:
    Du är väldigt osakligt. Mitt inlägg var allt annat än rabiat och det handlar inte om att ha rätt över huvudtaget. Snarare var jag inne på att det inte går att veta allt detta så exakt, att man bör vara lite ödmjuk och öppen för olika tolkningar där. Allt i livet är inte 100 % säker fakta. 
    Det var ett svar på ditt osakliga påhopp på mig.

Jag svarade mycket sakligt och rättade dina sakfel. Du hade inte ett enda rätt angående spanska sjukan utan det handlade helt om vad du tror snarare än fakta.

Till svar fick jag ett osakligt påhopp. Jag svarade på det.
    Bägge inläggen har tagits bort, såklart. Men du av alla måste inse att man rättar sakfel.

Du om någon måste förstå varför man gör det.
    Trots din yrkestitel så verkar du ha en mycket dubbel inställning till fakta och åsikter. Att man rättar andra men finner sig inte i att bli rättad av andra?

Men, speciellt med denna pandemi och den massiva propaganda och desinformation vi utsätts för är det än viktigare att skilja på åsikter och fakta. Det har blivit än mer viktigt att rätta rena sakfel.

Pratar man om spanska sjukan och det bara är fel det man påstår så handlar det faktiskt om rätt eller fel. speciellt när detta ligger till grund för en vidare argumentation. För bygger man argumentationen på helt fel grunder så faller hela argumentationen.
    Såklart.

Så jo, det handlar om rätt eller fel och man har inte rätt eller frihet att oemotsagt påstå vilka félaktigheter som helst.
    Det måste du faktiskt acceptera.
  • momjanet
    AndreaBD skrev 2021-01-13 11:57:19 följande:
    Är förintelsen en fråga om ödmjuk tolkning, har den inträffat eller ej?

Man kan inte förneka fakta med sådant tramsig argumentation som att det handlar om ödmjuka tolkningar och öppenhet för alternativ fakta.
Svar på tråden Dokumentär om vaccin på SVT