• Patton

Varför är det så svårt att få jobb som processoperatör

När jag gick min utbildning till processoperstör inom läkemedelsbranschen utlovades en god arbetsmarknad. På en av praktikplatserna hävdade de att de skriker efter folk. Prognoserna säger "Lätt attt få jobb". Min tanke inför examen var alltså att det inte kommer vara någon svårighet att hitta anställning - tvärtom skulle jag kunna välja och vraka mellan företagen.

Corona har påverkat, men bara inte överallt. Enligt min utbildningsledare har behovet rentav ökat på flera platser (det är ju trots allt medicin vi talar om). Jag kan alltså inte skylla på pandemin. Mitt CV då? Enligt min jobbcoach och andra som tittat på det ser det alldeles utmärkt ut. Jag har en luckor, men har valt att lägga upp mitt CV på ett sätt som betonar det som faktiskt är relevant (utbildningen och två praktikperioder). Att jag är inåtvänd och obekväm mes intervjuer är naturligtvis ingen fördel, men nu har det gått fyra månader utan en enda sådan och innan dess fick jag knappt heller någon.

Jag har testat alla möjliga vägar - platsbanker, bemanningsföretag, spontanansökningar och LinkedIn men nej, det är omöjligt. Intresset för att anställa mig verkar vara helt obefintligt, och tretton månader efter examen har jag nu börjat inse att jag troligen slösade bort två år av mitt liv på en chimär. Men samtidigt har de flesta i klassen anställning, så det GÅR ju. Mem vad gör man när man gång på gång nekas för att det varit "många sökande"?

Mitt sista hopp är att få hjälp via Arbetsförmedlingens SIUS-program. Fallerar även det ger jag upp detta helt och hållet. Frågan är hur jag i så fall ska våga utbilda mig på nytt.

Tips?

• Svar på tråden Varför är det så svårt att få jobb som processoperatör
  • Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-12 17:38:39 följande:
    Bortförklaringar blir sällan bra i ansökningshandlingar. Men du ger strulvarning, inte samma sak som att du är trasslig. Olika korta utbildningar, inga stabila jobb. Hur är din familjesituation?

Tycker fortfarande du ska öva intervju i första hand.

Tyvärr är det väl så. Jag har ingen familj (syskonlös, föräldrar döda). Ska absolut öva på intervjuer! Kanske rentav spela in olika klipp där jag övar på olika karaktärer eller nåt. Är väldigt ovan vid att framhäva mig som något speciellt och uttrycka entusiasm inför främlingar (dvs svårt att iklä mig en "social roll").

Praktiker är säkert bra också, så att jag kan fylla i luckor. Kanske bredda sökandet till alla operatörsjobb, och inte bara läkemedel.

• Anonym (teknator)

Grattis FL- fick som vanligt error när jag postade så nu copypastat genom OpenOffice:
    ..
    Jag tänker om du kan använda ditt "trassel" till att ändå ge en positiv bild av dig som får dig att stå ut lite?

"Min sociala omgivning under uppväxten var inte enkel att hantera och tyvärr påverkade det mina första försök att utbilda mig, fast jag visste att vägen fram krävde studier. Nu står jag här och har äntligen slutfört det jag vill: En tvåårig utbildning till processoperatör.

Ni vill anställa mig för att:

-Jag har lagom många år och tillräckligt med livserfarenhet med mig för att kunna bidra till stabilitet, effektivitet och fokus i ett skiftgående team.

-Min bakgrund har gjort mig rätt ödmjuk och gett mig förståelse för olikheter och att andra kan ha det svårt fast det inte alltid syns. Jag bryr mig mycket om min omgivning och vill skapa god stämning i teamet förutom att vara alert med åtgärder och daglig kommunikation.

-....något om vad du kan som är relevant för just det företaget, eller att du är intresserad av deras produkter och hur de bidrar till bättre hälsa för folk/eller vad som nu passar.

[Visa att du tänker framåt:]

- Jag kommer att ta alla möjligheter att lära mig mer om mina arbetsområden och linjer av tekniker och mer erfarna operatörer. Jag är en van datoranvändare och bra på engelska [obs bara om det är sant]. Om rollen senare kan utökas eller det behövs operatörsresurser till internprojekt är jag särskilt intresserad av....

[skriv något om vad du skulle vilja eller kunna utöka din kompetens med, t.ex.:
    Är du en god dokumentatör och skulle kunna skriva arbetsrutiner (SOPar) eller avvikelseutredningar? 
    Är du bra på att lära dig använda nya system/ny utrustning? 
    Är du intresserad av el/automation/programmering eller periodiskt underhåll av utrustning? 
    Är du intresserad av testkörning och validering?]

Att få vara en del i ett produktivt team hos en driftig arbetsgivare med sikte på framtiden ser jag som en spännande möjliighet, så jag hoppas att ni vill ge mig ett personligt möte och berätta mer om era behov och utmaningar."

--

Jag har jobbat 20 år inom pharma/medtech och detta är en operatör jag hade anställt.
    Men då måste du hitta lite energi och glatt humör till intervjun också!

• Kjell2
    Patton skrev 2021-01-12 18:18:20 följande:

Tyvärr är det väl så. Jag har ingen familj (syskonlös, föräldrar döda). Ska absolut öva på intervjuer! Kanske rentav spela in olika klipp där jag övar på olika karaktärer eller nåt. Är väldigt ovan vid att framhäva mig som något speciellt och uttrycka entusiasm inför främlingar (dvs svårt att iklä mig en "social roll").

Praktiker är säkert bra också, så att jag kan fylla i luckor. Kanske bredda sökandet till alla operatörsjobb, och inte bara läkemedel.

Söker du jobb i hela Sverige?

Försök få någon som kan att öva med

Leta svenska föreläsningar och artiklar om intervjuer

Undvik att försöka spela en roll eller vara allt för entusiastisk.. Sånt lyser ofta igenom och blir helt fel.

Är du allt för nervös och fyrkantig blir det lätt att du ses som osäker, stel, asocial. Hitta inte på svar du tror de vill höra. Undvik svara med enstaka ord. Var inte rädd för att fundera lite innan du svarar eller be om förtydligande om du är osäker. Förbered egna frågor. Läs på om jobbet och företaget innan. Googla chefen.

Förbered lite svar på vanliga frågor som

Varför vill du jobba här?

Vad har du gjort tidigare?

Varför ska vi anställa dig?

Gå igenom tidigare intervjuer och åtgärda saker som gick fel.
  • Anonym (teknator)

Som Kjell skriver- förbered dig på att berätta vem du är och var du kom ifrån.

Googla "vanligaste intervjufrågor" och tänk igenom svaren för de flesta intervjuare har inte så mycket fantasi måste jag påstå.

Frågor som nog kan komma upp i operatörsintervjuer i GMP-miljö är:

Vad gör du om en kollega föreslår ett enklare sätt att göra en
    sak på än arbetsrutinen beskriver?
    (Säger: "Det var en jättebra idé men vi får ta den på förbättringsmöte, just nu måste vi göra som det står")

Vad gör du när linjen stannar?
    (ser om jag kan avhjälpa felet själv, men om jag inte är helt säker eller inte har fått utbildning på åtgärden så måste jag ringa en tekniker. )

Vad gör du om någon ber dig rycka in på en annan linje medan din egen står stilla?
    (jag stämmer av med teamledare och kontrollerar att jag har utbildning för att köra de maskinerna/utföra arbetet innan jag hoppar in.)

Vad betyder kvalitet för dig?
    (Att allt som produceras och bedöms som godkänt av oss på linjen måste uppfylla
    krav, så att patienterna kan lita på att företagets produkter är säkra. )

Hur ser du på ditt ansvar i jobbet?
    (Det är mitt ansvar att utföra och dokumentera arbetet enligt de rutiner vi har, och även att säga ifrån när jag ser att andra gör misstag, praktiskt eller i kvalitetsdokument. Ibland får det ta tid att rätta till för det vi lämnar ifrån oss ska vara korrekt.)

• Jonnynilsson
    Patton skrev 2021-01-12 12:37:20 följande:
    Blir tyvärr ganska nervös och fyrkantig på intervjuer, särskilt nu när allt ska ske över datorn. Är en sån som långsamt växer in i sammanhang och har svårt att vara säljande som person. Vet inte riktigt hur jag ska ändra på det just i intervjusituationer. Har rentav funderat på att ta en öl inför nästa för att se om det hjälper.
    Ok tror jag börjar få en bild av dig. Och är nog inne på samma sak att det är på själva intervjun som det brister. Hos oss får kandidaten träffa delar av ledningsgruppen på tredje och sista intervjun som är helt avgörande. Här åker ungefär en tredjedel av kandidaterna ut.

Första intervjun är med avdelningschef, går man vidare får man träffa teamet. Är chef och team överens skickas man vidare tredje intervjun som lite humoristiskt internt kallas för Högsta domstolen. Det går inte att överklaga beslutet.

Ledningsgruppen ser inte till de kunskaper som ligger till grund för ansökan det vill säga kandidatens kompetens. De fokuserar på EQ eller social kompetens. Nu för tiden vill man inte ha kufar som sitter i hörn för sig själva oavsett kompetens.

Så jag tror att det är social kompetens som är nyckel i ditt fall.

Lycka till i framtiden. 
  • Patton
    Jonnynilsson skrev 2021-01-13 07:27:14 följande:

Ok tror jag börjar få en bild av dig. Och är nog inne på samma sak att det är på själva intervjun som det brister. Hos oss får kandidaten träffa delar av ledningsgruppen på tredje och sista intervjun som är helt avgörande. Här åker ungefär en tredjedel av kandidaterna ut.

Första intervjun är med avdelningschef, går man vidare får man träffa teamet. Är chef och team överens skickas man vidare tredje intervjun som lite humoristiskt internt kallas för Högsta domstolen. Det går inte att överklaga beslutet.

Ledningsgruppen ser inte till de kunskaper som ligger till grund för ansökan det vill säga kandidatens kompetens. De fokuserar på EQ eller social kompetens. Nu för tiden vill man inte ha kufar som sitter i hörn för sig själva oavsett kompetens.

Så jag tror att det är social kompetens som är nyckel i ditt fall.

Lycka till i framtiden. 

Det förhåller sig inte riktigt så i min bransch. Där uppskattas man rentav om man är lite "kufig" eftersom det är så viktigt att vara detalfokuserad i arbetet. Man ska inte vara en person som rlr om för mycket i grytan eller står och pratar hela tiden. Detta var vad chefen för HR-avdelningen på företaget kag praktiserade på. Min nuvarande jobbcoach har sagt samma sak. Ett problem är dock att många av jobben förmedlas via bemanningsföretag (jag har enbart varit på såna intervjuer), och där går rekryterarna efter den mer gängse bilden, dvs att man ska ha mer av den där servicepersonan som är gångbar i yrken med mycket kundkontakt.

Kommer besvara resten av inläggen senare
  • Patton

Ytterst komiskt med felstavningen av detalJfokuserad. Bjussar på den. Har FL ens övervägt att uppdatera sin plattform?

• Kjell2
    Patton skrev 2021-01-13 13:08:21 följande:
    Det förhåller sig inte riktigt så i min bransch. Där uppskattas man rentav om man är lite "kufig" eftersom det är så viktigt att vara detalfokuserad i arbetet. Man ska inte vara en person som rlr om för mycket i grytan eller står och pratar hela tiden. Detta var vad chefen för HR-avdelningen på företaget kag praktiserade på. Min nuvarande jobbcoach har sagt samma sak. Ett problem är dock att många av jobben förmedlas via bemanningsföretag (jag har enbart varit på såna intervjuer), och där går rekryterarna efter den mer gängse bilden, dvs att man ska ha mer av den där servicepersonan som är gångbar i yrken med mycket kundkontakt.

Kommer besvara resten av inläggen senare
    Inom de flesta skiftgående producerande industrier vill man ha produktionspersonal som funkar i gruppen. Att vara kuf och detaljfokuserad är sällan fel men man ska funka i laget också.

Jobbar man inom bemanning bli det extra vikten att snabbt kunna komma in och funka på en ny arbetsplats.

Sätt inte likhet kuf med asocial och inte funka, eller ickekuf och pratar hela tiden.

Har möt kufar som är detaljfokuserade och helt omöjlig att ha i ett team. De pratar hela tiden och kan inte förstå skillnaden mellan en liten detaljfråga och det stora hela och har en förmåga att skapa otrivsel i ett team.

Vid rekrytering av produktionspersonal är frågan "Kommer personen funka i teamet?" jätteviktig. 

När man har fastställd att rätt kompetens, erfarenhet och  utbildning är det ofta med den frågan nästa sortering sker.

• Patton
    Kjell2 skrev 2021-01-13 15:19:38 följande:

Inom de flesta skiftgående producerande industrier vill man ha produktionspersonal som funkar i gruppen. Att vara kuf och detaljfokuserad är sällan fel men man ska funka i laget också.

Jobbar man inom bemanning bli det extra vikten att snabbt kunna komma in och funka på en ny arbetsplats.

Sätt inte likhet kuf med asocial och inte funka, eller ickekuf och pratar hela tiden.

Har möt kufar som är detaljfokuserade och helt omöjlig att ha i ett team. De pratar hela tiden och kan inte förstå skillnaden mellan en liten detaljfråga och det stora hela och har en förmåga att skapa otrivsel i ett team.

Vid rekrytering av produktionspersonal är frågan "Kommer personen funka i teamet?" jätteviktig. 

När man har fastställd att rätt kompetens, erfarenhet och  utbildning är det ofta med den frågan nästa sortering sker.

Förstår. Första intrycket av någon kan förstås ge en fingervisning om hur vederbörande fungerar i grupp, men det är ju långt från en garant. Tyvärr sållas väl såna som jag bort eftersom människor kan bli lite obekväma när inte kemin finns där direkt. "Det måste vara nåt fel på'n". Man ska förstås snabbt kunna glida in i gänget. Jag vet ju vem jag är och att jag när folk väl lär känna mig brukar ses som trevlig och jordnära, men det är ju först när min hjärna förstått att personerna jag pratar med inte är farliga. Jag är själv väldigt odömande (man kan inte rakt av avgöra hur en person när man enbart träffat personen i ett sammanhang), men relryterarna måste förstås se till företagets bästa, och då är det väl "rätt" att välja kandidater som vid en första anblick förmedlar vissa egenskaper.

Tyvärr försvårar coronan för mig eftersom jag har lättare att träffa folk irl än via datorn. Det flyter på betydligt bättre. Min spegelneuron står ju då i direkt förbindelse med med den jag pratar med så att min mimik blir mer otvingad. Tror det varit till stor nackdel för mig. Senast jag var på en irl-intervju fick jag jobbet. Var inga större problem. Men på Zoom/Skype osv. sker nåt som gör mer hämmad i framtoningen.
  • Kjell2
    Patton skrev 2021-01-13 16:27:06 följande:
    Förstår. Första intrycket av någon kan förstås ge en fingervisning om hur vederbörande fungerar i grupp, men det är ju långt från en garant. Tyvärr sållas väl såna som jag bort eftersom människor kan bli lite obekväma när inte kemin finns där direkt. "Det måste vara nåt fel på'n". Man ska förstås snabbt kunna glida in i gänget. Jag vet ju vem jag är och att jag när folk väl lär känna mig brukar ses som trevlig och jordnära, men det är ju först när min hjärna förstått att personerna jag pratar med inte är farliga. Jag är själv väldigt odömande (man kan inte rakt av avgöra hur en person när man enbart träffat personen i ett sammanhang), men relryterarna måste förstås se till företagets bästa, och då är det väl "rätt" att välja kandidater som vid en första anblick förmedlar vissa egenskaper.

Tyvärr försvårar coronan för mig eftersom jag har lättare att träffa folk irl än via datorn. Det flyter på betydligt bättre. Min spegelneuron står ju då i direkt förbindelse med med den jag pratar med så att min mimik blir mer otvingad. Tror det varit till stor nackdel för mig. Senast jag var på en irl-intervju fick jag jobbet. Var inga större problem. Men på Zoom/Skype osv. sker nåt som gör mer hämmad i framtoningen.
    Tänk dig själv, man har valt ut några kandidater till intervju, alla har redovisat vettig utbildning, erfarenhet och kompetens som passar och behövs.

Man kallar till intervju för att stämma av och se hur personen är.

En av kandidaterna ger ett väldigt fyrkantigt och slutet intryck till skillnad från minst en av de övriga. När man dubbelkollar CV mm ser man att det varit lite småstökigt.

Att plocka in en ny processoperatör är en tidskrävande och ofta dyr process, väldigt dumt om det blir fel.

Är det då så konstigt att den personen blir bortval?

Återigen, öva på intervju, då helst på distans.

Har inte vi haft denna diskussion för några månader sen?
  • Kjell2

Ett förslag till. Nästa gång du blir kallad till en distansintervju säg precis som det är. Att du tycker det blir fel och du blir väldigt nervös och obekväm. Erbjud dig sen att ta en uteintervju istället där ni kanske tar en promenad tillsammans.

Svar på tråden Varför är det så svårt att få jobb som processoperatör