Hyllemor skrev 2021-01-15 16:12:56 följande:
Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.
Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.
Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?
När jag växte upp fanns det fåtal böcker i bokhyllan, men de var för att min far hellre läste tidningar inne på toan tex illustrerad vetenskap osv. Jag visste att mina föräldrar värderade böcker men jag såg dem aldrig läsa i soffan för de jobbade så mycket. De läste på internet i varje fall.
När jag blev 30 år gammal så började jag läsa seriöst, och nu satsar jag på 4 böcker per månad. Jag har inte tid för netflix längre hehe. Är det någon annan som också fått böcker/läsning som hobby?
Så
hittills har jag över 100 böcker synligt i min egen bokhylla, och en dag när jag har barn hoppas jag att den bokhyllan fortfarande växer med allt.. med mina böcker, med min partners böcker, och med barnböcker :)