• Hyllemor

Hur många böcker har ni?

Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.

Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.

Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?

• Svar på tråden Hur många böcker har ni?
  • Anonym (vänligtråd)
    Hyllemor skrev 2021-01-15 16:12:56 följande:

Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.

Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.

Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?

När jag växte upp fanns det fåtal böcker i bokhyllan, men de var för att min far hellre läste tidningar inne på toan tex illustrerad vetenskap osv. Jag visste att mina föräldrar värderade böcker men jag såg dem aldrig läsa i soffan för de jobbade så mycket. De läste på internet i varje fall.

När jag blev 30 år gammal så började jag läsa seriöst, och nu satsar jag på 4 böcker per månad. Jag har inte tid för netflix längre hehe. Är det någon annan som också fått böcker/läsning som hobby?

hittills har jag över 100 böcker synligt i min egen bokhylla, och en dag när jag har barn hoppas jag att den bokhyllan fortfarande växer med allt.. med mina böcker, med min partners böcker, och med barnböcker :) 
  • qvist
    Hyllemor skrev 2021-01-17 23:55:47 följande:
    Nä, att veta exakt hur många böcker man har är nog svårt (jag vet inte själv, men uppskattningsvis är det runt 3000 böcker.) Jag hade förvisso kunnat fråga om hyllmeter också, men valde bort det, då en "hyllmeter" inte är något som gemene man vet hur långt det är.
    Finns det verkligen folk som inte förstår ett så lättfattligt begrepp som hyllmeter?
  • Hyllemor
    qvist skrev 2021-01-23 04:41:24 följande:
    Finns det verkligen folk som inte förstår ett så lättfattligt begrepp som hyllmeter?
    Risken om man skriver hyllmeter är att folk stirrar på sin Billy-bokhylla och räknar varje hyllplan som en hyllmeter.
  • Hippolyte

Är det inte fjantigt att dividera om hyllmeter? Som det vore bevis på bildning eller nåt. Lustigt nog blir jag påmind om en barnvisa varje gång jag läser rubirken: "Hur många ungar har du? Sjuttiotvå." Tycker alla dagisbarn ska ta en bok och gå och lägga sig.

• qvist
    Hyllemor skrev 2021-01-23 21:22:31 följande:
    Risken om man skriver hyllmeter är att folk stirrar på sin Billy-bokhylla och räknar varje hyllplan som en hyllmeter.
    Billy är inte 1 m bred.
  • Hyllemor
    qvist skrev 2021-01-25 02:01:35 följande:
    Billy är inte 1 m bred.
    Precis. Det var därför jag valde att inte skriva hyllmeter utan bad folk att uppskatta ungefär hur många böcker de har istället. En del folk har ju inte ens en hyllmeter böcker framme, har ju dessutom framgått i den här tråden.
  • sextiotalist
    Hippolyte skrev 2021-01-24 08:26:19 följande:

Är det inte fjantigt att dividera om hyllmeter? Som det vore bevis på bildning eller nåt. Lustigt nog blir jag påmind om en barnvisa varje gång jag läser rubirken: "Hur många ungar har du? Sjuttiotvå." Tycker alla dagisbarn ska ta en bok och gå och lägga sig.

Lättare att säga hyllmeter än räkna böcker. Nej böckerna står inte i en billybokhylla

Nu var det en tråd om hur många böcker man har, dvs helt relevanta svar
  • Anonym (Böcker)

Synligt har vi 6 fullproppade 80-centimeters fullhöjds-Billy i bilioteket, och barnen har några hyllmeter på sina rum. Sen har vi drygt hundratalet böcker i staplar i sovrummet. Min facklitteratur har jag i syrummet, och det är väl ett hundratal böcker där. Varje år försöker vi rensa för att få plats med nytt, och då är det i första hand mainstreamskönlitteratur som ryker, eftersom den är så lätt att hitta på bibliotek om man skulle vilja läsa om någon bok.

• Anonym (Böcker)
    Hyllemor skrev 2021-01-25 02:27:53 följande:
    Precis. Det var därför jag valde att inte skriva hyllmeter utan bad folk att uppskatta ungefär hur många böcker de har istället. En del folk har ju inte ens en hyllmeter böcker framme, har ju dessutom framgått i den här tråden.
    Att inte få använda hyllmeter om böcker blir ju lika irrelevant som att be en skogsägare berätta hur många träd han äger istället för att fråga hur många hektar han har. Om man har mindre än en hyllmeter böcker så går det säkert lätt att räkna dem styckvis, på samma sätt som jag enkelt kan räkna att jag äger tre träd som står i trädgården.
  • sextiotalist
    Hyllemor skrev 2021-01-25 02:27:53 följande:
    Hade jag haft färre än hundra böcker, då hade jag kunnat ange antalet. Men det har vi inte. Just nu har jag nästan fyllt de bokhyllorna som vi ska ha till böcker, sedan  har jag 7 banankartonger att sortera. Ska jag fortfarande ange antalet?
  • Hyllemor
    Anonym (Böcker) skrev 2021-01-25 08:37:09 följande:
    Att inte få använda hyllmeter om böcker blir ju lika irrelevant som att be en skogsägare berätta hur många träd han äger istället för att fråga hur många hektar han har. Om man har mindre än en hyllmeter böcker så går det säkert lätt att räkna dem styckvis, på samma sätt som jag enkelt kan räkna att jag äger tre träd som står i trädgården.

Givetvis förbjuder jag inte folk att använda begreppet hyllmeter. Nu handlade ursprungstråden om att jag hade fått höra att det finns barn som växer upp helt utan synliga böcker i sitt hem, varför frågan om hyllmeter var irrelevant. Någon frågade varför jag inte frågade hur många hylleter böcker folk har synliga hemma och svaret på det är det samma. Däremot är det fortfarande intressant att veta hur många böcker man har synliga i sitt hem. Själv har jag drygt 40 hyllmeter böcker synliga, stående i bokhyllor, men en del människor har ju två böcker på nattygsbordet och ett 20-tal böcker i barnrummen. Då kan man inte fråga i trådstarten om hur många hyllmeter böcker folk har, eftersom det blir totalt missvisande då bara de med hyllmeter böcker svarar.

(Alla i Sverige vet faktiskt inte vad en hyllmeter är. När jag hade arbetskamrater på aw hemma, så frågade de mig om hur många böcker jag hade. Jag svarade i hyllmeter, varpå de sade: "nej, du har ju många fler!" och började räkna böcker i Billy-bokhyllorna.)

• Hyllemor
    sextiotalist skrev 2021-01-25 08:43:27 följande:
    Hade jag haft färre än hundra böcker, då hade jag kunnat ange antalet. Men det har vi inte. Just nu har jag nästan fyllt de bokhyllorna som vi ska ha till böcker, sedan  har jag 7 banankartonger att sortera. Ska jag fortfarande ange antalet?
    Kanske har jag felciterat dig? Jag tror att jag skulle citera en annan i tråden? Förlåt i så fall.
  • Anonym (li)
    Anonym (Bokmal) skrev 2021-01-17 12:56:09 följande:

Jag köper bara böcker på second hand. Erikshjälpen närmare bestämt. Vår butik är stor och har ett stort utbud av böcker. Visst, det är massor med samma deckarförfattare, men även annat som tilltalar mig. Vår närmaste loppis är tyvärr stängd pga corona, men även där hittar jag lite udda saker. Antika böcker, engelska böcker och annat skoj. Där kostar pocket 1 krona styck. 

Det har hänt att jag köpt böcker jag redan har för jag helt enkelt glömt att jag har dom. Skrattande  Då blir det att jag skänker tillbaks dom. Nån gång köper jag en bok jag inte gillar och då hamnar den på loppis igen.

Nu ska vi iväg till veckan igen och jag garanterar att nån bok kommer med hem. Glad

Det här stället med pocket för 1 kr, ligger det i närheten av Stockholm?
    I Sthlms innerstad brukar pocket på second hand gå på 20 kr st eller tre för 50. Det har jag tyckt varit billigt.
    Jag vill också fynda böcker för en kr st
  • Nandez
    Anonym (li) skrev 2021-02-01 14:22:05 följande:
    Det här stället med pocket för 1 kr, ligger det i närheten av Stockholm?
    I Sthlms innerstad brukar pocket på second hand gå på 20 kr st eller tre för 50. Det har jag tyckt varit billigt.
    Jag vill också fynda böcker för en kr st smile5.gif
    Det var billigt
Svar på tråden Hur många böcker har ni?