• Anonym (Arg)

Kan vi sparka ut dom?

En pappa och hans barn fick bo hos oss ett tag medan deras lägenhet renoverades på grund av vattenskador. Det blev ett större projekt som ledde till att de blev av med kontraktet.

Nu vägrar de flytta och hävdar att vi inte har rätt att kasta ut dom hur som helst och att vi har kontrakt på att de får bo här medan den renoverades. Detta kontrakt är bara några sms där vi erbjuder dem att låna gästdelen under tiden.

Det stämmer väl inte?

• Svar på tråden Kan vi sparka ut dom?
  • Anonym (.)
    Anonym (intesomiengland) skrev 2021-01-28 16:50:24 följande:
    Du verkar vara övertygad om att de inte har bättre saker för sig på skatteverket..

Men snälla nån. Kom inte med halmdockor. Skatteverket gör många saker.
    Varför ska man misstänka folk för saker utan underlag, man har inte resurser till sånt. Jag tycker verkligen du är mer paranoid än nödvändigt.. Är du det?

Det här är en halmdocka som inte går att besvara. Ditt syfte är mycket tydligt att skifta fokus från sakfrågan till personliga angrepp gällande något helt annat.
    Om det handlar om barn och skilsmässor, och föräldrarpenning, och vabb och sånt- Det har inte med TS att göra just nu. TS har folk som tränger sig på i hemmet. TS kan ringa folkbokföringen och ta reda på om de skrivit sig på adressen eller inte, och således veta om det behövs ge dem någon slags uppsägsningstid så som 3 månader eller om det går att kräva 14 dagar istället (för att vara schysst).

Läs inlägget jag besvarade så kanske du förstår vad jag besvarade och varför svaret blev som det blev?

Vill du återgå till att strikt avhandla TS ursprungliga inlägg är du fri att göra det men då får du vara tydlig med det och inte blanda in mig i det.

• Anonym (.)
    TS har folk som tränger sig på i hemmet. TS kan ringa folkbokföringen och ta reda på om de skrivit sig på adressen eller inte, och således veta om det behövs ge dem någon slags uppsägsningstid så som 3 månader eller om det går att kräva 14 dagar istället (för att vara schysst).

Folkbokföringsadressen har inget med saken att göra. Det spelar ingen som helst roll var de är skrivna. Man kan inte slänga ut folk hur som helst.
    TS bjöd in dem helt frivilligt att bo i dennes hem. Det är det viktiga.
    Nu kan hon inte bara slänga ut dem på gatan utan de måste avhysas på korrekt sätt, annars 'är det TS som åker dit.
  • Anonym (intesomiengland)
    Anonym (.) skrev 2021-01-28 16:59:24 följande:
    Folkbokföringsadressen har inget med saken att göra. Det spelar ingen som helst roll var de är skrivna. Man kan inte slänga ut folk hur som helst.
    Nu kan hon inte bara slänga ut dem på gatan utan de måste avhysas på korrekt sätt, annars 'är det TS som åker dit.
    aa du jag orkar inte diskutera med dig. Jo det är skillnad om man är folkbokförd någonstans eller inte. För med en folkbokföring kan man KRÄVA rättigheter. Utan, så är det inte lika enkelt för man har inte samma bevis.. så är det.
  • Occam
    Anonym (intesomiengland) skrev 2021-01-28 17:36:10 följande:

aa du jag orkar inte diskutera med dig. Jo det är skillnad om man är folkbokförd någonstans eller inte. För med en folkbokföring kan man KRÄVA rättigheter. Utan, så är det inte lika enkelt för man har inte samma bevis.. så är det.

Nej, så är det inte. Folkbokföring ger inte besittningsskydd eller andra rättigheter. Jag kan utan hinder folkbokföra mig på valfri herrgård, men jag kommer inte ha några rättigheter för det. Det ger inga bevis.

Var man är folkbokförd kan dock vara en av flera omständigheter som påverkar bedömningen, och att hävda besittningsskydd på en bostad man inte ens är folkbokförd på kan såklart vara svårare ...
  • Occam
    Anonym (.) skrev 2021-01-28 16:59:24 följande:

Det är inte heller säkert. En gäst slutar vara en gäst så fort någon stadigvarande boende inte längre vill ha hen i sitt hem. Den gäst som då inte lämnar gör sig skyldig till hemfridsbrott. Och utifrån det som framkommit här är det inte sådär jättelätt att avgöra om det är fråga om gäster eller inneboende. Är de inneboende så har du rätt, är de gäster så har du fel.
  • Occam
    Occam skrev 2021-01-28 20:38:37 följande:

Det är inte heller säkert. En gäst slutar vara en gäst så fort någon stadigvarande boende inte längre vill ha hen i sitt hem. Den gäst som då inte lämnar gör sig skyldig till hemfridsbrott. Och utifrån det som framkommit här är det inte sådär jättelätt att avgöra om det är fråga om gäster eller inneboende. Är de inneboende så har du rätt, är de gäster så har du fel.

Men det finns en sak som jag misstänker gör det svårare för TS att hävda sin rätt även om de faktiskt är gäster utan rätt att stanna. I det fallet så skulle polisen kunna vara behjälplig att avhysa dem, såsom hemfridsstörare. Om de då mot polisen invänder att de faktiskt bor där misstänker jag, utan egen erfarenhet av det, att polisen inte kommer våga fullfölja då de inte tror sig kunna bedöma den frågan. Då kommer TS hänvisas till kronofogden.

Jag är tveksam till om TS har fått inneboende på halsen, det känns inte som att tiden och omständigheterna i övrigt borde innebära det. Men jag tror att om gästerna är riktigt envisa så kommer inte polisen vara en hjälp, bäst då att med bestämdhet (men utan våld heller hot) försöka få dem att lämna.

Om TS är bekväm med att de faktiskt inte är inneboende så kan viss egenmäktighet också kanske bidra, exempelvis genom ett låsbyte (men ta inga saker som gisslan) ...
  • Anonym (.)
    Occam skrev 2021-01-28 20:38:37 följande:
    Nu handlar det inte om tillfälliga gäster utan människor som blev erbjudna att bo hos TS.
    Den springande punkten man måste ta hänsyn till är alltså syftet med inbjudan: att bo.
    Sedan vad TS eller andra kallar det för är oväsentligt.
    Man får inte sparka ut någon från sitt boende.

Gör man som du föreslår och byter lås så är det som du säger egenmäktighet och det åker TS dit för snabbare än en höna skiter. Det räcker med ett samtal till polisen.
  • Occam
    Anonym (.) skrev 2021-01-31 08:54:50 följande:

Nu handlar det inte om tillfälliga gäster utan människor som blev erbjudna att bo hos TS.

Den springande punkten man måste ta hänsyn till är alltså syftet med inbjudan: att bo.

Gör man som du föreslår och byter lås så är det som du säger egenmäktighet och det åker TS dit för snabbare än en höna skiter. Det räcker med ett samtal till polisen.

Du kan inte avgöra om det finns besittningsskydd bara utifrån TS ordval. Man använder ordet bo i många sammanhang utan att det uppstår ett stadigvarande boende. Bo på hotell, bo över (hos kompis), får jag bo hos dig i helgen osv.
  • Anonym (fd)

Det räcker inte alls med ett samtal till polisen för att mot ägarens vilja hålla sig kvar i dennes hem.
  • Anonym (fd)

Jag tror också på att byta lås. 
    Då faller det på de objudna gästerna att blanda in någon för att få rätt, hitta hållbara argument till att hålla sig kvar i någons bostad mot ägarens vilja. Och det finns inga bevis, inget kontrakt eller dylikt som bevisar att de får bo där. Ingen kommer hjälpa dem till att tvinga sig in i bostaden.

• fornminne
    Nu handlar det inte om tillfälliga gäster utan människor som blev erbjudna att bo hos TS. Den springande punkten man måste ta hänsyn till är alltså syftet med inbjudan: att bo. Sedan vad TS eller andra kallar det för är oväsentligt. Man får inte sparka ut någon från sitt boende. Gör man som du föreslår och byter lås så är det som du säger egenmäktighet och det åker TS dit för snabbare än en höna skiter. Det räcker med ett samtal till polisen.

Det stämmer att man inte får kasta ut inneboende hur som helst. Nu verkar det dock inte handla om ett stadigvarande boende. Om jag förstår ts rätt, blev de erbjudna att bo där tillfälligt under renovering. Inte permanent eller tills vidare. Om ts byter lås måste de objudna gästerna kontakta polisen och själva driva fallet. De måste bevisa att de har rätt att bo där, vilket blir svårt. Det finns inget skrivet och överenskommelsen var bara tillfällig. Som någon redan har skrivit, de kommer knappast att kunna tvinga sig in med myndigheternas hjälp.
Svar på tråden Kan vi sparka ut dom?