• Anonym (Arg)

Kan vi sparka ut dom?

En pappa och hans barn fick bo hos oss ett tag medan deras lägenhet renoverades på grund av vattenskador. Det blev ett större projekt som ledde till att de blev av med kontraktet.

Nu vägrar de flytta och hävdar att vi inte har rätt att kasta ut dom hur som helst och att vi har kontrakt på att de får bo här medan den renoverades. Detta kontrakt är bara några sms där vi erbjuder dem att låna gästdelen under tiden.

Det stämmer väl inte?

• Svar på tråden Kan vi sparka ut dom?
  • Anonym (.)
    Anonym (intesomiengland) skrev 2021-01-26 12:33:06 följande:
    Men är det inte en folkbokföring som avgör hur TS kan gå tillväga eller inte? Om personen folkbokfört sig, måste spela roll. Om personen inte folkbokfört sig, har den absolut ingen rätt att påstå sig bo där.. lagligt..
    Nej det är det inte.
    Om de inte är folkbokförda där och TS tipsar skatteverket kommer de göra en utredning och folkbokföra dem där. De har ju sin huvudsakliga vila där och ska således vara skrivna där.

Det gör varken till eller från för TS problem med andra ord.
  • Anonym (intesomiengland)
    Anonym (.) skrev 2021-01-26 21:11:27 följande:
    Nej det är det inte.
    Om de inte är folkbokförda där och TS tipsar skatteverket kommer de göra en utredning och folkbokföra dem där. De har ju sin huvudsakliga vila där och ska således vara skrivna där.

Tipsar vad? TS ska bara ringa och kolla vilka eller OM fler än TS själv är folkbokförd i sitt eget hem. Skatteverket ger ut sådana uppgifter utan att lägga sig i varför. Det är helt vanligt rutin.

Dom har bara inte ett internetbaserat sätt att ge ut infon tror jag, så därför gör man det manuellt över telefonsamtal på efterfrågan.

Nästan löjligt att du nämner "..kommer de göra en utredning och folkbokföra dem där.." -- absolut inte. Det är ingenting de startar bara sådär. Vilken dimension kommer du ifrån?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (intesomiengland) skrev 2021-01-27 10:03:19 följande:
    Tipsar vad? TS ska bara ringa och kolla vilka eller OM fler än TS själv är folkbokförd i sitt eget hem. Skatteverket ger ut sådana uppgifter utan att lägga sig i varför. Det är helt vanligt rutin.

Dom har bara inte ett internetbaserat sätt att ge ut infon tror jag, så därför gör man det manuellt över telefonsamtal på efterfrågan.

Nästan löjligt att du nämner "..kommer de göra en utredning och folkbokföra dem där.." -- absolut inte. Det är ingenting de startar bara sådär. Vilken dimension kommer du ifrån?
    Det går väl enkelt att kolla på tex. Mrkoll.se också?!
    Anonym (Linda) skrev 2021-01-27 12:55:31 följande:
    Det går väl enkelt att kolla på tex. Mrkoll.se också?!
    Mrkoll är inte alltid uppdaterad. Det är meningen att man ska ringa skatteverket, deras avdelning som heter FOLKBOKFÖRINGEN och där får man fakta. gratis och enkelt
  • Anonym (Peter)
    Anonym (.) skrev 2021-01-26 21:11:27 följande:
    Nej det är det inte.

Man kan inte bara annektera platser för att man har sin huvudsakliga vila där heller, hur skulle samhället då se ut?
  • Anonym (.)
    Anonym (intesomiengland) skrev 2021-01-27 10:03:19 följande:

Du har alltså varken läst eller har erfarenhet av det?

Då kan jag tala om att det är en del av deras verksamhet, att de utreder var en person har sin huvudsakliga vila och folkbokför dem där de har den.

Googla vet jag. Du kanske lär dig något nytt på kuppen ;)
    Anonym (Peter) skrev 2021-01-27 14:00:59 följande:
    Man kan inte bara annektera platser för att man har sin huvudsakliga vila där heller, hur skulle samhället då se ut?
    Vet du vad "huvudsakliga vila" betyder?
    Det är allmänbildning så jag uppmuntrar dig att googla...

• Anonym (Peter)
    Anonym (.) skrev 2021-01-27 18:57:47 följande:

Då kan jag tala om att det är en del av deras verksamhet, att de utreder var en person har sin huvudsakliga vila och folkbokför dem där de har den.

Googla vet jag. Du kanske lär dig något nytt på kuppen ;)Vet du vad "huvudsakliga vila" betyder?

Jag vet vad det är, men det innebär inte att man bara kan hugga ett ställe och påstå sig bo där.

Men motbevisa mig gärna med lagtext där det står att man kan knalla in som gäst och få besittningsrätt .
    Anonym (.) skrev 2021-01-27 18:57:47 följande:

Googla vet jag. Du kanske lär dig något nytt på kuppen ;)
    Anonym (Peter) skrev 2021-01-27 14:00:59 följande:
    Vet du vad "huvudsakliga vila" betyder?

Jag har hört att dem utreder fall där de misstänker att någon hyr ut sitt hem, när det är förbjudet, och bor någon annanstans i smyg. Kan tänka mig att det är ett av de fåtal gånger de bryr sig om att utreda saken också. Allt har med omständigheterna att göra, det är inte svart/vitt alla gånger som du verkar anta
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Peter) skrev 2021-01-27 19:01:19 följande:
    Jag vet vad det är, men det innebär inte att man bara kan hugga ett ställe och påstå sig bo där.

Men motbevisa mig gärna med lagtext där det står att man kan knalla in som gäst och få besittningsrätt .
    Men att vara folkbokförd någonstans och ha besittningsrätt har ju inget att göra med varandra. Där man är folkbokförd (där man huvudsakligen bor) reglerar i vilken kommun man får rösta, ska betala skatt etc, men säger noll om besittningsrätt. 
    Det är ovidkommande för TS var personerna är folkbokförda. 
  • fornminne

Knäckfrågan här, är ju om det räknas som hemfridsbrott eller inte. Om gäster eller tillfälligt boende vägrar lämna ens bostad, ska det normalt bara vara att ringa polisen. Om det däremot handlar om någon som har bott där en längre tid, får man gå via kronofogden. Det betyder inte att de har rätt att bo kvar, men det är lite krångligare. Huruvida personen betalar hyra eller inte är irrelevant, likaså var man är skriven. Det relevanta är var man bor eller har sin huvudsakliga dygnsvila, men detta gäller självklart inte om det bara är tillfälligt. Gäst som vägrar lämna = hemfridsbrott. Inneboende som vägrar flytta = något annat.

Svar på tråden Kan vi sparka ut dom?