• Anonym (Arg)

Kan vi sparka ut dom?

En pappa och hans barn fick bo hos oss ett tag medan deras lägenhet renoverades på grund av vattenskador. Det blev ett större projekt som ledde till att de blev av med kontraktet.

Nu vägrar de flytta och hävdar att vi inte har rätt att kasta ut dom hur som helst och att vi har kontrakt på att de får bo här medan den renoverades. Detta kontrakt är bara några sms där vi erbjuder dem att låna gästdelen under tiden.

Det stämmer väl inte?

• Svar på tråden Kan vi sparka ut dom?
  • Anonym
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-24 20:56:47 följande:
    Det är inte mesigt att vilja vara säker på sina rättigheter innan man handlar. Vi vill inte behöva få jobbiga konsekvenser av något som till att börja med bara var av godhet från vår sida.
    Men varifrån kommer iden? Det verkar som du tror att folk har någon rätt till din privata bostad. Typ som det var någon allemansrätt som gällde om någon var bostadslös. 
    Ingen skulle våga bjuda hem gäster att stanna några dagar om det innebar att de hade lagen på sin sida att fortsätta bo hos mig till de hittade en ny bostad.
  • Tomelilla15
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-24 19:05:59 följande:

Vi har inte pengar att lägga på det tyvärr, min man blev tipsad att kolla upp om försäkringen täcker något.

Nej vi har ingen att slussa dom vidare till.

Det finns gratis rådgivning ibland på bibliotek. Beror på var du bor. Men om inte kan det löna sig ändå. Kanske kan det kosta er mer att ha dem kvar än att betala någon timme juridik hjälp.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-24 17:47:50 följande:

En pappa och hans barn fick bo hos oss ett tag medan deras lägenhet renoverades på grund av vattenskador. Det blev ett större projekt som ledde till att de blev av med kontraktet.

Nu vägrar de flytta och hävdar att vi inte har rätt att kasta ut dom hur som helst och att vi har kontrakt på att de får bo här medan den renoverades. Detta kontrakt är bara några sms där vi erbjuder dem att låna gästdelen under tiden.

Det stämmer väl inte?

Berätta för dom att om dom inte flyttar ut nu, går du via kronofogden, och då blir det dyrare för dom att flytta, eftersom dom får betala kronofogdens kostnader. 
    De har ingen rätt att stanna som gäster. 
    Om jag berättar för Rädda Barnen att nu ger jag er 100kr per månad, men sen avslutar jag det, samma sak, helt ok. Det finns ingen motprestation från mannens sida. 
  • Anonym (C)
    riboflavin skrev 2021-01-24 19:20:13 följande:

Om du hade tak över dina barns huvud enbart genom att dra nytta av någons vänlighet hade du då inte också gripit efter halmstrån? Det verkar ju som om familjen blir hemlösa om TS kastar ut dem.

Du vet inte om pappan verkligen har tak över sina barns huvud ENDAST på grund av att han utnyttjar TS , eller han helt enkelt bor gärna gratis och snyltar på TS.
  • Sven19

Hur kunde de bli av med sin lägenhet till att börja med?

• Anonym (C)
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-24 17:47:50 följande:

Det stämmer väl inte?

Har de själva orsakat vattenskadan?

Vad har pappan gjort för att lösa boendesituationen efter att de har blivit vräkta?

De har ingen rätt a bo hos dig oavsett såklart.
  • Anonym (C)
    riboflavin skrev 2021-01-24 19:44:57 följande:

Ja, så är det ju. Man ska aldrig skippa avtal, vare sig det gäller tillfälligt erbjudande om boende, ett lån etc. Jag förstår dock bägge parter här. Såklart vill man inte ha folk boendes gratis på obestämd framtid men samtidigt så kan man ju inte ställa sig på gatan med barn för att man vill vara schysst och göra det rätta.

TS finns det någon gyllene medelväg här? Kan ni tänka er att låta dem bo kvar säg 3 månader, med ett korrekt avtal med ett slutdatum, där de faktiskt betalar hyra. De får tid på sig att fixa nytt boende, reda ut en lösning, och ni slipper vara "the bad guy" och riskera en tvist. Jag tror egentligen inte de har speciellt mycket rättigheter i det här läget men jag antar att pappan är en vän/släkting och att det finns ett socialt behov av att hitta en fredlig lösning?

De kan be TS om deras telefonnummer och du kan erbjuda dem att flytta in till dig istället?

;)
  • Aniiee
    Sven19 skrev 2021-01-25 10:45:51 följande:

Hur kunde de bli av med sin lägenhet till att börja med?

Jag gissar vilt nu, men jag anar att hyresvärden osv kom fram till att vattenskadan som skulle åtgärdas var mer omfattande och berodde på vårdslöshet.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (.)

Nej du kan inte sparka ut dem hur som helst.

Gör du det ändå kan de anmäla dig och du kommer att åka dit så det visslar om det.

Det finns inget krav på skriftliga kontrakt men det underlättar i bevisningen.

Var de är skrivna är oväsentligt i detta fall. Hemlösa tex är skrivna "på församlingen". De sover i härbärge men är aldrig skrivna där. Bara för att de inte ska kunna räknas som bofasta så sparkas alla ut vid ett visst klockslag och får sedan återvända först på kvällen.

Man kan inte vräka ut folk till hemlöshet hur som helst.

Hyra har heller inget med saken att göra, hemlösa betalar oftast ingen hyra eller en blygsam avgift som innefattar kost, möjligheter till tvätt etc.

Det som spelar roll är att han bor där idag. Vill du ha honom vräkt måste du gå via kronofogden. Den kostnaden faller alltid på den som blir vräkt och alltså inte på hyresvärden. Ring och prata med dem. Prata även med soc eftersom du har en skyldighet till det enligt lag då du vill vräka en barnfamilj.

www.boupplysningen.se/hyra/vr%C3%A4kning
    bostadsportal.se/info/nar-kan-jag-vrakas/

Svar på tråden Kan vi sparka ut dom?