• Anonym (Arg)

Kan vi sparka ut dom?

En pappa och hans barn fick bo hos oss ett tag medan deras lägenhet renoverades på grund av vattenskador. Det blev ett större projekt som ledde till att de blev av med kontraktet.

Nu vägrar de flytta och hävdar att vi inte har rätt att kasta ut dom hur som helst och att vi har kontrakt på att de får bo här medan den renoverades. Detta kontrakt är bara några sms där vi erbjuder dem att låna gästdelen under tiden.

Det stämmer väl inte?

• Svar på tråden Kan vi sparka ut dom?
  • Fiona M
    Aniiee skrev 2021-01-24 18:43:22 följande:

Fast kan man verkligen jämställa gäster, som jag uppfattar detta som, och inneboende?  Det låter mer som att det är hemfridsbrott som är aktuellt om de vägrar flytta på sig. Att de har varit där i nätter i sträck spelar väl minder roll? Skulle ju vara rätt knäppt att ett "du får slagga hos oss tills de är klara" skulle bli "haha, vi bor här nu, skyll dig själv att du bjöd in oss".

• Anonym (C)

En inneboende inte har besittningsrätt, dvs. kan inte kräva att få bo krav på det sätt som en "vanlig" hyresgäst kan. (12 kap. 45 § JB)

De har inte betalat hyra , eller hur?

Och de har ingen lägenhet som renoveras längre...

• Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2021-01-24 19:00:15 följande:

En inneboende inte har besittningsrätt, dvs. kan inte kräva att få bo krav på det sätt som en "vanlig" hyresgäst kan. (12 kap. 45 § JB)

De har inte betalat hyra , eller hur?

Och de har ingen lägenhet som renoveras längre...

Men de är mer tillfälliga gäster , inte ens inneboende.

Men hyresgäster är de definitivt inte.
  • Anonym (Gissie)

Ni har inget hyreskontrakt, de har inte betalat hyra = de är varken hyresgäster eller inneboende.

De är vanliga gäster, släng ut dem!

Hade de betalat hyra hade det nog varit lite knepigare då även muntligt gäller. Men de har ju inget att komma med, gäster kan ju inte bara flytta in.

• Anonym (Gissie)

Dessutom är de väl inte skrivna på er adress?

• Friger

Är dom inte folkbokförda på din adress? Utan att vara jurist får jag för mig att den biten är viktig...

Vad gjorde dom med sin egen lägenhet för att bli vräkta? Så lätt är det väl inte att bli vräkt?

• Anonym (Arg)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-24 18:23:58 följande:

Antagligen komplicerat läge så sök juridisk rådgivning. Men det är ju ett barn med i bilden. Finns det något ni kan göra för att slussa dem till annat boende? Vad kan pappan betala? Går det att tipsa om annat boende? Ert avtal (via sms) var väl att de skulle få bo där medan renoveringen pågick i deras egen bostad. Det gäller ju inte längre eftersom de inte har någon bostad som renoveras längre.

Vi har inte pengar att lägga på det tyvärr, min man blev tipsad att kolla upp om försäkringen täcker något.

Nej vi har ingen att slussa dom vidare till.
  • Anonym (C)
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-24 19:05:59 följande:

Vi har inte pengar att lägga på det tyvärr, min man blev tipsad att kolla upp om försäkringen täcker något.

Kände ni pappan väl innan?

Eller hur kommer det sig att beter sig så här?
  • Anonym (pompom)
    Anonym (Arg) skrev 2021-01-24 19:05:59 följande:

Hoppas de inte sabbar er lägenhet också ifall de förstörde förra.
  • riboflavin
    Anonym (C) skrev 2021-01-24 19:07:36 följande:

Kände ni pappan väl innan?

Eller hur kommer det sig att beter sig så här?

Om du hade tak över dina barns huvud enbart genom att dra nytta av någons vänlighet hade du då inte också gripit efter halmstrån? Det verkar ju som om familjen blir hemlösa om TS kastar ut dem.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Kan vi sparka ut dom?