• ÅJ84

    Planerar och längtar efter syskon

    Hej,

    Skapar en ny tråd här för att kunna följas åt med andra i samma sitsGlad

    I November 2020 var vi på RUL i v 12 och fick en riktig käftsmäll då det visade sig att vi fått ett MA, jag hade inte känt någonting alla graviditetssymptom fanns kvar men fostret hade mest troligt dött i v9. Det blev ett par tunga veckor efter det, då folk i vår närhet kom ut med nyheterna att de var gravida till höger och till vänster. Alla dessa ska ha sina barn efter vi egentligen skulle ha fått vårt syskon( har en tjej på 3½)

    Men vi har försökt igen nu och är inne på andra riktiga försöket efter MA.t, och ca en vecka efter ÄL hade positivt på CB ägglosningstest 18/1 så har jag haft molvärk, prick en vecka efter ÄL så hade jag ett hugg i tjejmagen, sen att jag har haft strålning ner mot höger ljumske och svank.

    Vad tror ni kan det ha tagit sig? Känner mig så nere och är rädd för att vårt skepp har gått då jag är 36 år också. 

    Vid MA.t så fick jag jättekraftiga symptom innan BIM, läckande bröst, massor av finnar var säker redan innan jag testa. Denna gång känner jag typ inget förutom molvärk. Men är rädd för att jag bara inbillar mig.

  • Svar på tråden Planerar och längtar efter syskon
  • Keabro
    Anonym (3-barnsmamman) skrev 2021-02-03 15:06:37 följande:

    Jag tycker oxå det är skönt när flera man pratar med gått igenom missfall/ma. De går inte föreställa sig hur det känns om man inte vart där själv.

    Då hade du lite samma dilemma som jag. Man vet ju aldrig innan vad som bli rätt val. Jag har dock samma lön oavsett vad så där spelar de ingen roll. Dock måste jag ta bilen om jag blir placerad på annan skola vilket kostar en del med bränsle osv. Men de får jag ta då isf. Är ändå i valet och kvalet. Jag är ju "bara" 33 år ( fyller 34 i höst). Så ena stunden tänker jag vi väntar lite. Har ju ändå tre liksom så de har ju ändå syskon. Men samtidigt så vill jag nog ha en till i nära ålder till vår yngsta. Är två år mellan mina stora och de har sådan glädje av varandra. Plus att jag är rädd att de inte ska funka om vi väntar..

    En annan sak, hur tänker ni kring vaccinet? De slog mig oxå häromdagen.

    Tråkigt med mensen ;( men bara ta nya tag. Blev ni gravida fort med första?


    Det är väldigt skönt att kunna skriva av sig angående missfall/ma. Precis som du säger så förstår man inte riktigt förrän man själv gått igenom det och i mitt fall så gör det det väldigt svårt att prata med mina vänner som inte är på samma plats i livet.

    Angående vaccin så har jag funderat mycket på det. Jag är för vaccin och vill gärna ta det. Men jag vet inte om jag vågar om jag blir gravid just för att man inte vet om det uppkommer några biverkningar. Min son är född januari 2020 och det är många släktingar han inte träffat än pga pandemin..

    Min mormor är 94 år och jag vill så gärna hinna umgås med henne en stund till.. men nu har vi inte träffat henne på ett år. Så om jag fick vaccinet så skulle vi kunna åka och träffa henne.. åh så svårt.
  • Anonym (3-barnsmamman)
    Keabro skrev 2021-02-03 16:13:09 följande:

    Vad jobbigt med jobbsituationen 3-barnsmamman! Ibland så vill jag tro att allt löser sig tillslut. Jag mår inte så bra i min jobbsituation heller. Jag jobbar med ett riskfyllt jobb med farliga ämnen. Fick gå hem på graviditetspenning såfort jag blev gravid med sonen.

    Jag är fortfarande mammaledig men dagarna börjar ta slut.. så det hade varit ett drömscenario att bli gravid innan jag går tillbaka till jobbet. För såfort jag blir gravid måste jag gå hem ändå. Det känns så omständigt om jag ska börja jobba och sen behöva säga till chefen 3 veckor senare att jag är gravid liksom.. var så glad när jag blev gravid i december eftersom allt sånt skulle lösa sig då! Nu är det en stress jag inte riktigt blir av med :(


    Då är ju våra små ganska jämngamla, min yngsta fyller 1 år i slutet av februari. Jobbigt med jobbet, men tänker att skulle det bli att du hinner börja jobba och sen får gå hem typ direkt så blir de nog bra ändå. Man styr ju inte över allt. När är tanken att börja jobba? Ska ni skola in lillkillen på förskolan då eller ska pappan vara hemma?
  • Anonym (3-barnsmamman)
    Keabro skrev 2021-02-03 16:29:22 följande:

    Det är väldigt skönt att kunna skriva av sig angående missfall/ma. Precis som du säger så förstår man inte riktigt förrän man själv gått igenom det och i mitt fall så gör det det väldigt svårt att prata med mina vänner som inte är på samma plats i livet.

    Angående vaccin så har jag funderat mycket på det. Jag är för vaccin och vill gärna ta det. Men jag vet inte om jag vågar om jag blir gravid just för att man inte vet om det uppkommer några biverkningar. Min son är född januari 2020 och det är många släktingar han inte träffat än pga pandemin..

    Min mormor är 94 år och jag vill så gärna hinna umgås med henne en stund till.. men nu har vi inte träffat henne på ett år. Så om jag fick vaccinet så skulle vi kunna åka och träffa henne.. åh så svårt.


    Jag tkr oxå det är så svårt, man ska ju inte ta om man är gravid och man ska ju vänta med att bli gravid 2-3 månader efter sista dosen har jag hört. Så antingen får man ju vänta tills i sommar med att försöka ( om vacciineringsplanerna nu går som de önskar) eller så får man ju hoppa vaccin och ta senare.

    Vår yngsta har heller knappt träffat någon känns de som. De stora har ett stort tryggt kontaktnät med många vuxna medens lillen bara känner familjen typ. Känns så tråkigt.

    Förstår känslan med din mormor. Mina morföräldrar är oxå runt 90 och vi har bara setts ute ett fåtal gånger i somras. Känns så sorgligt om man ska missa sista chanserna att umgås. Är ett sådant dilemma!
  • MaTik

    Hej, får jag vara med här fast jag precis plussat? Känner igen mig så i era berättelser. 

    Lite kort:
    Vi började försöka bli gravida sommaren 2016. Blev gravid rätt snabbt, men fick mf i vecka 8. Därefter kämpade vi i ett år, vilket var den värsta tiden i mitt liv. Hade totalt tunnelseende, kunde bara tänka på bebisar och att jag inte blev gravid, grät floder och var så nere. När vi försökt i typ tio månader berättade min bästa vän att de skulle försöka "skaffa barn". Hade sån ångest av det, "visste" att hon skulle bli gravid och inte jag. Ett par månader senare kom beskedet, hon var gravid. Strax efter det blev jag också gravid, på tolfte försöket efter mf (vet att många försöker mycket längre, men för mig kändes det evighetslångt). 

    Nu är vårt barn 2,5 och jag har precis plussat idag. På andra försöket! Men jag känner mig snarare rädd än glad, det gick så snabbt att jag inte var beredd. Hur ska jag kunna älska någon lika mycket som min första? Det känns som att jag sviker honom genom att få ett syskon som han ska dela uppmärksamheten med. Vet att det är ologiska tankar, men så känner jag.

  • Keabro
    Anonym (3-barnsmamman) skrev 2021-02-03 20:09:23 följande:

    Då är ju våra små ganska jämngamla, min yngsta fyller 1 år i slutet av februari. Jobbigt med jobbet, men tänker att skulle det bli att du hinner börja jobba och sen får gå hem typ direkt så blir de nog bra ändå. Man styr ju inte över allt. När är tanken att börja jobba? Ska ni skola in lillkillen på förskolan då eller ska pappan vara hemma?


    Åh.. jag försöker skriva kommentarer men dom postas inte! Så irriterande. Suttit och skrivit i 5 minuter, så skickas det inte.

    Orkar inte skriva om allt, men kortfattat..

    Problemet är att jag jobbar med kemikalier och ämnen som är direkt farligt för ett foster och det finns risk för missfall och fosterskador. Så måste gå hem på dagen när jag får reda på att jag är gravid. Känns så dumt att börja jobba och ta mig an arbetsuppgifter för att sedan inte dyka upp nästa dag. Det sätter chefen i en dålig sits tyvärr. Förra gången jag blev gravid så blev det lite jobbigt för dom då min roll var tvungen att tillsättas så fort.

    Nej vi kommer inte skola in honom på förskola, vi känner att han är lite för liten och han har aldrig varit ifrån oss. Främst pga Corona. Han har dock träffat som mormor en del. Vi har lyxen att hon kan hjälpa till. Hon är pensionerad förskolelärare, så när jag väl börjar jobba så kan hon vara med honom några timmar.
  • Keabro
    MaTik skrev 2021-02-08 10:33:56 följande:

    Hej, får jag vara med här fast jag precis plussat? Känner igen mig så i era berättelser. 

    Lite kort:

    Vi började försöka bli gravida sommaren 2016. Blev gravid rätt snabbt, men fick mf i vecka 8. Därefter kämpade vi i ett år, vilket var den värsta tiden i mitt liv. Hade totalt tunnelseende, kunde bara tänka på bebisar och att jag inte blev gravid, grät floder och var så nere. När vi försökt i typ tio månader berättade min bästa vän att de skulle försöka "skaffa barn". Hade sån ångest av det, "visste" att hon skulle bli gravid och inte jag. Ett par månader senare kom beskedet, hon var gravid. Strax efter det blev jag också gravid, på tolfte försöket efter mf (vet att många försöker mycket längre, men för mig kändes det evighetslångt). 

    Nu är vårt barn 2,5 och jag har precis plussat idag. På andra försöket! Men jag känner mig snarare rädd än glad, det gick så snabbt att jag inte var beredd. Hur ska jag kunna älska någon lika mycket som min första? Det känns som att jag sviker honom genom att få ett syskon som han ska dela uppmärksamheten med. Vet att det är ologiska tankar, men så känner jag.


    Det är klart du får, välkommen och STORT GRATTIS!

    Det är ibland skönt att skriva av sig med människor som gått igenom liknande situationer. När man försöker bli gravid känns 2 veckor som en evighet, så tolv försök är en evighet.

    Jag förstår dig precis. Jag blev gravid nu i december på ?bara? 4e försöket. Och jag var livrädd, kände knappt någon glädje och tänkte att det var för bra för att vara sant. Tyvärr var det för bra för att vara sant och jag fick missfall i januari. Men känslan när jag precis plussat var inte alls samma starka lycka jag kände när jag plussade med sonen.
  • Keabro

    Citationstecken blir frågetecken när jag postar en kommentar, av någon anledning.. Så ni vet.

  • MaTik
    Keabro skrev 2021-02-09 11:09:36 följande:
    Det är klart du får, välkommen och STORT GRATTIS!

    Det är ibland skönt att skriva av sig med människor som gått igenom liknande situationer. När man försöker bli gravid känns 2 veckor som en evighet, så tolv försök är en evighet.

    Jag förstår dig precis. Jag blev gravid nu i december på ?bara? 4e försöket. Och jag var livrädd, kände knappt någon glädje och tänkte att det var för bra för att vara sant. Tyvärr var det för bra för att vara sant och jag fick missfall i januari. Men känslan när jag precis plussat var inte alls samma starka lycka jag kände när jag plussade med sonen.
    Precis! När jag plussade förra gången efter allt kämpande och alla tårar så var jag så lycklig! Nu känner jag mig mest rädd. Jag hade räknat med ett års kamp igen, och så bara funkade det direkt. Går bara och väntar mig ett missfall nu, känns som att jag inte "förtjänat" det, eller hur man ska säga. Helt ologiska tankar.  
  • Keabro
    MaTik skrev 2021-02-09 14:24:18 följande:

    Precis! När jag plussade förra gången efter allt kämpande och alla tårar så var jag så lycklig! Nu känner jag mig mest rädd. Jag hade räknat med ett års kamp igen, och så bara funkade det direkt. Går bara och väntar mig ett missfall nu, känns som att jag inte "förtjänat" det, eller hur man ska säga. Helt ologiska tankar.  


    Det där var exakt mina tankar, när jag sen fick missfall så blev känslan av att jag inte förtjänar det extra stark. Som att jag är inte värd att få bli gravid på en gång. Jag vet ju att det inte är sant, men ändå tänker man så.

    Jag hoppas med allt jag har att erat lilla mirakel får stanna! <3

    Ett tips är att boka ett tidigt ultraljud om ni har möjlighet. Det stillade min oro när jag var gravid med sonen. Efter att ha sett ett tickande hjärta så lugnade jag ner mig otroligt mycket :)
  • Anonym (3-barnsmamman)
    Keabro skrev 2021-02-09 10:58:23 följande:

    Åh.. jag försöker skriva kommentarer men dom postas inte! Så irriterande. Suttit och skrivit i 5 minuter, så skickas det inte.

    Orkar inte skriva om allt, men kortfattat..

    Problemet är att jag jobbar med kemikalier och ämnen som är direkt farligt för ett foster och det finns risk för missfall och fosterskador. Så måste gå hem på dagen när jag får reda på att jag är gravid. Känns så dumt att börja jobba och ta mig an arbetsuppgifter för att sedan inte dyka upp nästa dag. Det sätter chefen i en dålig sits tyvärr. Förra gången jag blev gravid så blev det lite jobbigt för dom då min roll var tvungen att tillsättas så fort.

    Nej vi kommer inte skola in honom på förskola, vi känner att han är lite för liten och han har aldrig varit ifrån oss. Främst pga Corona. Han har dock träffat som mormor en del. Vi har lyxen att hon kan hjälpa till. Hon är pensionerad förskolelärare, så när jag väl börjar jobba så kan hon vara med honom några timmar.


    Okej, då förstår jag din situation och stress. Håller verkligen tummarna för att det blir plus snarast så du slipper den situationen.

    Vilken bra lösning med mormor. Skönt att slippa skola in dem på förskola när de är små. Vi kommer va "tvungna" att skola in i aug men då är han nästan 1,5 år så känns ändå ok. Mina andra har vart något yngre vid förskolestart.
  • Anonym (3-barnsmamman)
    MaTik skrev 2021-02-08 10:33:56 följande:

    Hej, får jag vara med här fast jag precis plussat? Känner igen mig så i era berättelser. 

    Lite kort:

    Vi började försöka bli gravida sommaren 2016. Blev gravid rätt snabbt, men fick mf i vecka 8. Därefter kämpade vi i ett år, vilket var den värsta tiden i mitt liv. Hade totalt tunnelseende, kunde bara tänka på bebisar och att jag inte blev gravid, grät floder och var så nere. När vi försökt i typ tio månader berättade min bästa vän att de skulle försöka "skaffa barn". Hade sån ångest av det, "visste" att hon skulle bli gravid och inte jag. Ett par månader senare kom beskedet, hon var gravid. Strax efter det blev jag också gravid, på tolfte försöket efter mf (vet att många försöker mycket längre, men för mig kändes det evighetslångt). 

    Nu är vårt barn 2,5 och jag har precis plussat idag. På andra försöket! Men jag känner mig snarare rädd än glad, det gick så snabbt att jag inte var beredd. Hur ska jag kunna älska någon lika mycket som min första? Det känns som att jag sviker honom genom att få ett syskon som han ska dela uppmärksamheten med. Vet att det är ologiska tankar, men så känner jag.


    Välkommen och STORT grattis till graviditeten.

    Spelar ingen roll hur länge/kort andra försöker, känslan är den samma ändå. Jag tycker det var jobbigt när vi försökte med vår nr tre som tog 4 försök och det är ju inte länge egentligen men oron och känslan av att de inte kommer att gå är nog så jobbig.

    Jag hade samma tankar när jag väntade nr tvåa Men de va helt borta så fort jag fick upp lillebror på bröstet. Och idag tänker jag ofta att det bästa givit mina barn är varandra. De har sådan enorm glädje av varandra att hjärtat sprängs av lycka när man ser dem.
  • MaTik
    Anonym (3-barnsmamman) skrev 2021-02-09 18:58:16 följande:
    Välkommen och STORT grattis till graviditeten.

    Spelar ingen roll hur länge/kort andra försöker, känslan är den samma ändå. Jag tycker det var jobbigt när vi försökte med vår nr tre som tog 4 försök och det är ju inte länge egentligen men oron och känslan av att de inte kommer att gå är nog så jobbig.

    Jag hade samma tankar när jag väntade nr tvåa Men de va helt borta så fort jag fick upp lillebror på bröstet. Och idag tänker jag ofta att det bästa givit mina barn är varandra. De har sådan enorm glädje av varandra att hjärtat sprängs av lycka när man ser dem.
    Tack, det där behövde jag verkligen verkligen höra! Tänk ändå vad mycket stöd och klokskap det finns på familjeliv.

    Jag känner mig nojjig nu, tycker inte att mina test blir starkare och har inga symptom. Minns att jag inte fick symptom direkt med förra graviditeten heller, men den infon verkar jag inte kunna ta till mig. Ska nog boka ett tidigt VUL som du skriver Keabro. Men än är det för tidigt för det. Får bara hålla ut och försöka styra bort de värsta tankarna.
  • Anonym (3-barnsmamman)
    MaTik skrev 2021-02-10 11:17:25 följande:

    Tack, det där behövde jag verkligen verkligen höra! Tänk ändå vad mycket stöd och klokskap det finns på familjeliv.

    Jag känner mig nojjig nu, tycker inte att mina test blir starkare och har inga symptom. Minns att jag inte fick symptom direkt med förra graviditeten heller, men den infon verkar jag inte kunna ta till mig. Ska nog boka ett tidigt VUL som du skriver Keabro. Men än är det för tidigt för det. Får bara hålla ut och försöka styra bort de värsta tankarna.


    Jag brukar bara ta 1-2 test om mensen uteblir så har ingen aning om hur stregring brukar vara. Men tänkeratt du inte ska fortsätta testa, känns som de bara skapar onödig oro. Alla graviditeter är ju olika så behöver inte vara samma varje gång. Vilken vecka är du i? Vad har du haft för symtom vid tidigare graviditeter?

    Jag har vart gravid fyra gånger och alla har varit olika med symtom som kommit och gått. Tror inte heller jag kännt något innan typ 1 vecka efter bim då jag börjat må illa och haft extremt ömma bröst, sen har även den enorma tröttheten slagit till.
  • Anonym (Försöker också)

    Hej hur går det för er? Jag hade glad på gubbe på äl-test tisdag morgon, och vi fick till det på kvällen. Skulle egentligen köra en gång till igår, men sambon hade ingen lust alls. Tror han känner lite press av detta och vi kände oss båda lite nedslagna igår. Tänker nog lägga ner det här med ?timed intercourse?. Det blir för mkt stress o press. Kommer nog ha förhållningssättet att det får hända naturligt istället något gång. Vill njuta av min lille son också och blir det bara han så är jag evigt tacksam ändå.

  • ÅJ84
    Anonym (Försöker också) skrev 2021-02-11 07:43:50 följande:

    Hej hur går det för er? Jag hade glad på gubbe på äl-test tisdag morgon, och vi fick till det på kvällen. Skulle egentligen köra en gång till igår, men sambon hade ingen lust alls. Tror han känner lite press av detta och vi kände oss båda lite nedslagna igår. Tänker nog lägga ner det här med ?timed intercourse?. Det blir för mkt stress o press. Kommer nog ha förhållningssättet att det får hända naturligt istället något gång. Vill njuta av min lille son också och blir det bara han så är jag evigt tacksam ändå.


    Hej på er, kände förra veckan att musten gick ur mig helt när mensen kom 6 dagar sent dessutom, man blir ju som lite lite glad när den är försenad, men tji fick jag.

    Jag håller helt med dig Anonym(försöker också) det känns så osexigt och stressigt med att mysa efter stickor hit o dit. Vi har faktiskt också pratat lite i helgen om att blir det så blir det.
    Jag har ju redan min prinsessa och skulle det bli något mer så ser jag det som en stor bonus Glad
  • Anonym (Försöker också)

    Min mens kom inte igår, och jag hade inga tester kvar (tog det sista bim-4 som var negativt) och nu idag gick jag och köpte ett test som var positivt! Alltså så glad, precis när vi bestämt att nä nu lägger vi ner det här med äl-tester osv. Nu är det bara att hålla tummarna. Jag ser det iaf som positivt att det visar 2-3 dagen efter bim, förra graviditeten som slutade i missfall stod 1-2 samma tidpunkt...

  • ÅJ84

    Hej, blir så glad för din skull Anonym försöker också. Jag gick nämligen också och plussade för ca 10 dagar sedan, man är ju super duper glad, men samtidigt är jag sååå rädd för ett nytt MA eller Missfall.

    Men stort grattis ännu en gång till dig. *KRAM*


    Anonym (Försöker också) skrev 2021-02-25 12:51:28 följande:

    Min mens kom inte igår, och jag hade inga tester kvar (tog det sista bim-4 som var negativt) och nu idag gick jag och köpte ett test som var positivt! Alltså så glad, precis när vi bestämt att nä nu lägger vi ner det här med äl-tester osv. Nu är det bara att hålla tummarna. Jag ser det iaf som positivt att det visar 2-3 dagen efter bim, förra graviditeten som slutade i missfall stod 1-2 samma tidpunkt...


  • Anonym (Försöker också)

    Tack, och grattis själv :) nu håller vi tummarna!

Svar på tråden Planerar och längtar efter syskon