• Littlestar78

Hur länge ifrån mamma

Hej

Pappan till sonen ska vara pappaledig nu 2 månader, pojken kommer fylla 1 år precis då ledigheten börjar. Jag och pappan är separerad och har en väldigt infekterad relation där vi hjälpa åt att komma överens hos Familjerätten.

Han säger att när hans pappaledighet börjar ska jag ha sonen såsom han har haft honom hittills. Dvs varannan helg plus 1 övernattning plus 1 dag varannan vecka. Jag får inget mer. Vår son har aldrig varit borta mer än ett par nätter max ifrån mig så detta upplägg känns inte bra...

Sonens pappa är en narcissist ut i fingerspetsarna så någon normal kommunikation går ej att ha med honom sen jag valde flytta. Så ska sonen vara där kommer jag inte få nån vetskap om hur han mår eller hur allt går.

Pappan vill göra allt i sin makt för att jävlas med mig och har så gjort på olika sätt sen vi flyttade. Jag går hos kurator och på Kvinnojouren för att få hjälp att hantera allt jag varit med om mm

Hur skulle vi lagt upp schemat för dessa två månader?

• Svar på tråden Hur länge ifrån mamma
  • Littlestar78
    Anonym (Ö) skrev 2021-02-04 07:57:00 följande:

Tolkade ett tidigare inlägg som att TS ville ha barnet hemma längre men kanske helt missförstod. T.ex. är det lite trist att sätta ett barn på förskola på ettårsdagen för att pappan är ett svin.

Jag vill inget hellre än att få vara mammaledig längre med honom.
  • Långbenopluto
    Littlestar78 skrev 2021-02-04 15:47:04 följande:
    Nej. Han har nekat 2 ansökningar jag gjort för enligt han ligger inte förskolorna tillräckligt nära honom.
    Han vill vi ska ha ungefär lika långt båda två vilket är så självklart OM vi skulle haft varannan vecka med sonen sen efter pappaledigheten men de ska vi inte pga barnets låga ålder.
    Varannan vecka blir från ca 3års ålder. Så jag anser ju inte det är försvarbart att jag ska behöva åka 1.5 mil varje dag för att de ska underlätta ett par ggr/månad för pappan fram tills dess..
    Räcker att min bil pajar då är jag körd för det går inte bussar som stämmer med mina jobbtider...
    Det är mycket: Jag, jag, jag, jag, jag..... du behöver se DIN del i det hela.
  • Anonym (Ö)
    Littlestar78 skrev 2021-02-04 15:47:04 följande:

Nej. Han har nekat 2 ansökningar jag gjort för enligt han ligger inte förskolorna tillräckligt nära honom.

Han vill vi ska ha ungefär lika långt båda två vilket är så självklart OM vi skulle haft varannan vecka med sonen sen efter pappaledigheten men de ska vi inte pga barnets låga ålder.

Varannan vecka blir från ca 3års ålder. Så jag anser ju inte det är försvarbart att jag ska behöva åka 1.5 mil varje dag för att de ska underlätta ett par ggr/månad för pappan fram tills dess..

Räcker att min bil pajar då är jag körd för det går inte bussar som stämmer med mina jobbtider...

Men han letar inte aktivt själv utan tycker att du ska lösa det?
    Littlestar78 skrev 2021-02-04 16:01:36 följande:

Jag vill inget hellre än att få vara mammaledig längre med honom.

Hur gammal kommer han vara när han börjar förskolan?
  • Anonym (Z)
    Littlestar78 skrev 2021-02-03 10:23:19 följande:

Nej jag får inga dagar från pappan så jag kommer fortsätta jobba då mina egna dagar är slut, sonen skulle börja på förskola va de tänkt när pappan börjar jobba igen . Dessvärre nekar pappan alla mina ansökningar då han vill ha sonen närmare sig trots att varannan veckas boende inte är aktuellt än. Dvs de skulle underlätta för pappan ett par ggr /månad men krångla till de för mig i stort sett varje dag...

Man har inte varannan vecka med så små barn utan man har tätare byten, till exempel 2-3-2 dagar. Välj en förskola som ligger mittemellan er, det blir antagligen enklast i längden.
  • Littlestar78
    Långbenopluto skrev 2021-02-04 16:38:54 följande:

Det är mycket: Jag, jag, jag, jag, jag..... du behöver se DIN del i det hela.

Förklara gärna hur du menar?

Jag kan ju inte skriva hur pappan upplever det utan bara hur jag själv upplever och känner. Därav många "jag". Men du missar alla ggr jag skriver om barnets bästa.
  • Littlestar78
    Anonym (Ö) skrev 2021-02-04 17:04:14 följande:

Men han letar inte aktivt själv utan tycker att du ska lösa det?Hur gammal kommer han vara när han börjar förskolan?

Han gör inga egna ansökningar..

Barnet kommer vara 1 år och 2 månader om han får en plats efter att pappan börjat jobba igen.
  • Anonym (.....)
    Littlestar78 skrev 2021-02-04 20:26:30 följande:
    Förklara gärna hur du menar?

Jag kan ju inte skriva hur pappan upplever det utan bara hur jag själv upplever och känner. Därav många "jag". Men du missar alla ggr jag skriver om barnets bästa.
    Strunta i dessa, de vill bara tjafsa... 

Tycker det är fruktansvärt att skilja en sån liten från sin mamma i mer än ett dygn, när det är dig han varit med nästan hela tiden + pappan verkar vara en idiot som bara vill bråka... Klarar själv knappt en dag utan min treåring och hon frågar ju jämt efter någon av oss föräldrar, om en är borta.
    Detta är ju inte alls bra för din pojk.e. 

Och det du skrev om hur han behandlat sina bonusbarn, är ju ingen skillnad om det är bonus eller hans egna. Visar ju vilken hemsk typ om de andra barnen fått fly från honom mm. 
  • Wolfie13
    Littlestar78 skrev 2021-02-04 20:27:54 följande:

Barnet kommer vara 1 år och 2 månader om han får en plats efter att pappan börjat jobba igen.
    Han är alltså bara ett år nu, det är ju nästan en bebis.. Hur länge menar pappan att ni ska vara skilda åt som mest? 

Pojken kommer ju tro att du försvunnit om det rör sig om flera dagar, eftersom han inte har något tidsbegrepp :(
    En i den åldern "tappar" ju helt anknytningen. Det kan ju inte vara någon på BVC mm som godkänner ett sånt upplägg??  
  • Tow2Mater
    Anonym (.....) skrev 2021-02-04 23:10:57 följande:

Tycker det är fruktansvärt att skilja en sån liten från sin mamma i mer än ett dygn, när det är dig han varit med nästan hela tiden + pappan verkar vara en idiot som bara vill bråka... Klarar själv knappt en dag utan min treåring och hon frågar ju jämt efter någon av oss föräldrar, om en är borta.

Och det du skrev om hur han behandlat sina bonusbarn, är ju ingen skillnad om det är bonus eller hans egna. Visar ju vilken hemsk typ om de andra barnen fått fly från honom mm. 
    Du vill ditt barn ska ha båda sina foräldrar men vill neka TS barn detsamma, där ser man.

TS har ju redan skrivit att han är snäll mot sina egna barn (se #47).
  • Anonym (.....)
    Tow2Mater skrev 2021-02-04 23:29:35 följande:
    Du vill ditt barn ska ha båda sina foräldrar men vill neka TS barn detsamma, där ser man.

TS har ju redan skrivit att han är snäll mot sina egna barn (se #47).
    Dock är vi två normala föräldrar som har varit med vårt barn lika mycket, eftersom vi bor ihop.
  • Tow2Mater
    Anonym (.....) skrev 2021-02-05 00:04:12 följande:
    Dock är vi två normala föräldrar som har varit med vårt barn lika mycket, eftersom vi bor ihop.
    Liksom TS och pappan till deras barn till bara 3-4 månader sedan.
  • Anonym (Sara)

Kan inte familjerätten med sin erfarenhet ge ett förslag på hur man på bästa sätt trappar upp umgänget inför pappans föräldraledighet och hur boende och ungänge bör se ut under föräldraledigheten?

Som jag förstår är din frpga här, vad som är bästför barnet? Känns som att de som har mest erfarenhet kring det är familjerätten, de bör kunna ge dig råd i detta.

Gällande förskola är mittråd att välja en som fuNkar långsiktigt. Om tanken är att ni båda ska ha vardaglig kontakt med barnet pch att barnet så småningom ska bo varannan vecka välje en förskola som funkar för er båda. Om ni bor långtifrån varandra kanske det är något att se över på sikt också?

• Anonym (Ö)
    Littlestar78 skrev 2021-02-04 20:27:54 följande:

Hur gör ni om han inte får en plats?
  • Littlestar78
    Anonym (Ö) skrev 2021-02-05 07:47:20 följande:

Hur gör ni om han inte får en plats?

Jag löser det med hjälp av min familj. Jag har många som mer än gärna ställer upp och tar barnet när jag jobbar. Det va tack vare dom vi också kom ifrån vårt förra hem då dom gick ihop och hjälpte oss därifrån.
  • Littlestar78
    Wolfie13 skrev 2021-02-04 23:15:37 följande:

Han är alltså bara ett år nu, det är ju nästan en bebis.. Hur länge menar pappan att ni ska vara skilda åt som mest? 

Pojken kommer ju tro att du försvunnit om det rör sig om flera dagar, eftersom han inte har något tidsbegrepp :(

En i den åldern "tappar" ju helt anknytningen. Det kan ju inte vara någon på BVC mm som godkänner ett sånt upplägg??  

BVC säger blankt nej till växelvis boende och även upplägget pappan vill ha under pappaledigheten men det bryr sig inte pappan om. Familjerätten försöker mest få oss att samsas...

Till saken hör att pappan har ett till barn som han aldrig varit intressrad av att ha mer än varannan helg förutom på semestrar då han har honom mer. Dock aldrig själv utan alltid med någon med som hjälper till.. Dvs pappan har noll erfarenhet av att vara ensam med barn mer än ett par dagar... Självklart kan han lära sig, han är ju vuxen. Men då (anser jag) vi tar det lite pö om pö och att vi låter de ta sin tid och lyssnar på dom som faktiskt hur man bör hantera sånt här.

Varannan vecka är det vi ska sträva mot när barnet är stor nog.
  • Littlestar78
    Anonym (.....) skrev 2021-02-04 23:10:57 följande:

Jag har inte sett, då vi bodde ihop, att han behandlat vårt barn fel förutom att han har noll tålamod. Mina barn tror jag tyvärr han kände nån svartsjuka över. Dom tog nog för mycket av min tid så han fick stå tillbaka.

Och ja han är en hemsk människa, men ändock en jag älskat och skaffat barn med så jag hoppas innerligt allt går att lösa för vårt barns bästa. Barnet älskar ju sin pappa vad jag än tycker om honom.
  • Anonym (uh)
    Littlestar78 skrev 2021-02-05 09:48:00 följande:
    Jag har inte sett, då vi bodde ihop, att han behandlat vårt barn fel förutom att han har noll tålamod. Mina barn tror jag tyvärr han kände nån svartsjuka över. Dom tog nog för mycket av min tid så han fick stå tillbaka.

Och ja han är en hemsk människa, men ändock en jag älskat och skaffat barn med så jag hoppas innerligt allt går att lösa för vårt barns bästa. Barnet älskar ju sin pappa vad jag än tycker om honom.
    Förlåt men det är sådan kognitiv dissonans inom dig. Du tycker han är en hemsk människa men du "älskat och skaffat barn".. med honom.

Skärp dig, skydda ditt barn och sluta inbillia dig att det ska bli annorlunda.
    Du har ansvaret.
  • Littlestar78
    Anonym (uh) skrev 2021-02-05 10:02:32 följande:

Förlåt men det är sådan kognitiv dissonans inom dig. Du tycker han är en hemsk människa men du "älskat och skaffat barn".. med honom.

Skärp dig, skydda ditt barn och sluta inbillia dig att det ska bli annorlunda.

Du har ansvaret.

Han va hemsk mot mig.. Och bitvis mot mina barn tyvärr säger svensk lag att jag inte kan ta hans barn ifrån honom. Och hur de än är så älskar barnet sin pappa och så länge jag inte märker barnet far illa hos honom kan jag inget göra. Och jag vill så gärna tro vi i framtiden kan komma överens och göra det bästa för barnet.

Men jo jag försöker just nu skydda barnet mot de pappan önskar då jag anser det inte är det bästa för lillen. Därav familjerätten, kvinnojouren, bvc..

Allt jag kan få hjälp ifrån..
  • Anonym (uh)
    Littlestar78 skrev 2021-02-05 10:23:32 följande:
    Han va hemsk mot mig.. Och bitvis mot mina barn tyvärr säger svensk lag att jag inte kan ta hans barn ifrån honom. Och hur de än är så älskar barnet sin pappa och så länge jag inte märker barnet far illa hos honom kan jag inget göra. Och jag vill så gärna tro vi i framtiden kan komma överens och göra det bästa för barnet.

Men jo jag försöker just nu skydda barnet mot de pappan önskar då jag anser det inte är det bästa för lillen. Därav familjerätten, kvinnojouren, bvc..

Allt jag kan få hjälp ifrån..
    Ja så länge du inte blir manipulerad av honom eller din snällhet, eller av din kognitiva dissonans och går med på saker som gynnar pappan men inte alls är det bästa för dig och ditt barn.. ta val som gynnar dig och ditt barn, för du tar hand om barnet bäst. Jag vet vad en narcissistisk man är för något och de är absolut inte kapabla till att ta hand om någon annans känslor eller psykiska välmående. De kanske kan fixa det fysiska, men förr eller senare så blir det psykisk och känslomässigt trauma. Precis som du fick av den bergochdalbanan. Så ta bara beslut för dig, försök vara egoistisk nu, för din son gynnas av det oavsett vad du försöker tänka relativt lagen osv. Hade det här varit medeltiden hade pappan brytit nacken av dig för länge sedan bara för att få tillgång till barnet 100% utan press om att göra det ansvarsfullt. Läskigt och mörkt.
Svar på tråden Hur länge ifrån mamma