• jag2000

    ATTACKEN MOT ÄGANDERÄTTEN (BOK AV KARL HEDIN)

    Jag har läst boken ?Attacken mot äganderätten? skriven av Karl Hedin, storföretagare inom träindustrin. Boken handlar om hur det så kallade hotet mot den biologiska mångfalden hotar äganderätten i Sverige. 
     
    KONFLIKTEN 
     
    Konflikten mellan skogsägarna i Sverige och miljöaktivisterna på våra myndigheter bottnar i det så kallade hotet mot den biologiska mångfalden. Miljöaktivisterna menar att det pågår en utrotning av svenska arter och för att planeten ska kunna överleva måste alla dra sitt strå till stacken och det gäller inte minst skogsindustrin. Man vill ha ett ?hållbart skogsbruk?. 
     
    Det främsta sättet som våra myndigheter installerar hållbara skogsbruk är att markera ett skogsområde som nyckelbiotop ( = ett skogsområde som med sina höga naturvärden har en mycket stor betydelse för skogens växter och djur, enligt myndigheten). Blir ett område markerat som nyckelbiotop får inte skogsägaren fälla sin skog och det har hänt flertalet gånger att skogsägaren inte får ekonomisk ersättning för förlorad inkomst ? därav konflikten. Förut har det varit en självklarhet att skogsägare får ekonomisk ersättning om de får avverkningsförbud av myndigheter men så är det inte längre. I princip stjäl man skogen av skogsägarna. 
     
    Myndigheterna baserar sina beslut på Artskyddsförordningen som är en svensk förordning vilken baseras på EU: s Fågeldirektiv samt Art-och habitatdirektivet. 
     
    Läs hela artikeln: 
     
  • Svar på tråden ATTACKEN MOT ÄGANDERÄTTEN (BOK AV KARL HEDIN)
  • Skogshuggaren

    Att som Carl Hedin hävda att äganderätten är hotad tycker jag är överdrivet. Det mesta som vi äger är omgärdat av regler och lagar.

    Om du äger en bil får du inte köra den i vilket skick som helst, du får inte köra hur fort som helst, eller ens var som helst. Det finns massor av lagar om hur du får använda din bil. Men det är ingen som hävdar att äganderätten till bilar är hotad.

  • Kjell2
    prometheuz skrev 2021-02-09 16:04:32 följande:
    Det är som alla som studerar, tar lån, och utbildar sig med lovord från folk från samhället och skolsystemet att man verkligen hittar ett yrke senare.. och så sitter man arbetslös med lån och dålig självkänsla? Ingen ersätter dessa något som betalar hela studielånet, det man investerade i, flera hundra tusen.. flera år.
    Skillnaden här är att du vet reglerna och grundförutsättningen när du tar CSN och börjar plugga. En mer jämförbar liknelse vore att när man pluggar klart med fulla CSN-lån bestämmer staten att alla som läst till lärare inte får jobba som lärare . Även om det finns lediga lärarjobb. Som kompensation avskrivs lånen för de som läst till mattelärare med 25%.


    prometheuz skrev 2021-02-09 16:04:32 följande:
    ekonomiska förluster för att man inte kan tänka sig att spendera sin tid på någon annan affärsverksamhet? eller för att man lagt så ofantligt mycket pengar i skogen inför framtida avverkning (som nu blev stoppat?)
    Ekonomisk förlust för man investerat tid och pengar i något som nu inte går att avverka.

    Många småskogsägare använder sin skog som en form av bank kopplad till annan verksamhet, jordbruk, hantverk eller liknande. Man vårdar och tar hand om sin skog och ser till att den växer bra. När man sen behöver kapital till en ny ladugård, maskin eller likande avverkar man en del och säljer. Får man in mer pengar köper man lite till skog. När det närmar sig pension eller likande säljer man av skogsfastigheten och har som pensionskapital.

    Skog växer inte helt av sig själv. Den kräver på samma sätt som en veteåker löpande underhåll i form av gallring, skötsel, planering. Skillnaden är att tidscykel för en veteåker är ett år, för skog 70 år. En välskött färdigväxt värdefull skog har alltså inneburit en hel del jobb och pengar.

    För storföretagen är det en fråga om långsiktiga investeringar och avkastning. För att de ska funka krävs någon form av förutsägbarhet. Många stora skogsbolag har även förädling. Man avverkar sin skog och använder som råvara och förädlar. 

    Ett problem är tidscykeln. En skoginvestering kanske inte ger avkastning förrän efter sjuttio år. En ny regel, även om den kommer med några års framförhållning,  kan då ge väldigt stora ekonomiska konsekvenser som inte går att förbereda eller ställa om. Annan ekonomisk verksamhet går det ofta att ställa om kontrollerat då tidscykeln för produktion är kortare. Om det kommer en ny avgasregel för bilar med några års framförhållning hinner biltillverkare på ett kontrollerat sätt ställa om sin produktion. 
  • Kjell2
    Skogshuggaren skrev 2021-02-09 16:41:27 följande:

    Att som Carl Hedin hävda att äganderätten är hotad tycker jag är överdrivet. Det mesta som vi äger är omgärdat av regler och lagar.

    Om du äger en bil får du inte köra den i vilket skick som helst, du får inte köra hur fort som helst, eller ens var som helst. Det finns massor av lagar om hur du får använda din bil. Men det är ingen som hävdar att äganderätten till bilar är hotad.


    Skillnaden är att regelverket när och hur du får använda din bil är hyfsat känt när du köper din bil och ändras inte drastikt på kort varsel. Men om det plötslig skull komma en regel som förbjuder all form av  försäljning av begagnade Volvo skulle nog många Volvoägare blir upprörda.
  • Friger

    Vill staten ha naturreservat får dom köpa mark till det eller avsätta egen mark. Är inte staten landets största markägare?

    Bästa sättet att undvika att få sin skog beslagtagen är att kontinuerligt förstöra alla naturvärden. Se till att det bara står raka fina tallar och granar. Absolut inget som skulle kunna tänkas attrahera insekter och fåglar.

    Jag är liten Skogsägare.

    Tvärt om vad många tror bryr de flesta skogsägare sig om skogen. Vi älskar skogen och naturen. Det är vårt skötebarn. Vi vårdar den och vill se den vacker så långt det går. Det är underbart att gå ute i skogen, se djuren och växterna. 

    Men absolut. Förr eller senare avverkar vi delar och planterar nytt. Många skogsägare avverkar enbart för att inte få skogen beslagtagen. För gammal skog blir beslagtagen.

  • prometheuz
    Friger skrev 2021-02-09 16:50:01 följande:

    Vill staten ha naturreservat får dom köpa mark till det eller avsätta egen mark. Är inte staten landets största markägare?

    Bästa sättet att undvika att få sin skog beslagtagen är att kontinuerligt förstöra alla naturvärden. Se till att det bara står raka fina tallar och granar. Absolut inget som skulle kunna tänkas attrahera insekter och fåglar.

    Jag är liten Skogsägare.

    Tvärt om vad många tror bryr de flesta skogsägare sig om skogen. Vi älskar skogen och naturen. Det är vårt skötebarn. Vi vårdar den och vill se den vacker så långt det går. Det är underbart att gå ute i skogen, se djuren och växterna. 

    Men absolut. Förr eller senare avverkar vi delar och planterar nytt. Många skogsägare avverkar enbart för att inte få skogen beslagtagen. För gammal skog blir beslagtagen.


    Bryr man sig om skogen eller bryr man sig om pengar hehe ?
    Det är VÄLDIGT lyxigt att ha en egen bank.
    Jag tycker Karl Hedin endast argumenterar för att han helt enkelt ser affärer 24/7 och gillar att ta bort blockeringar som ger mer affärer och möjligheter.

    TS, förresten.. det är inte förbud på alla skogar, det är förbud på vissa. Dina exempel om bilar och förbud på alla bilar, plötsligt ger uppror och ska liknas med att vissa skogar ej får avverkas.. =/ 

    Jag har inget mer vettigt att tillägga denna tråd. Den var intressant men jag tror Karl Hedin är präglad av att han ägt så mycket skog och tycker sig ska ha mer att säga till om än vad han får enligt lagen. 
  • Kjell2
    prometheuz skrev 2021-02-09 17:02:27 följande:
    Bryr man sig om skogen eller bryr man sig om pengar hehe ?
    Det är VÄLDIGT lyxigt att ha en egen bank.
    Jag tycker Karl Hedin endast argumenterar för att han helt enkelt ser affärer 24/7 och gillar att ta bort blockeringar som ger mer affärer och möjligheter.

    TS, förresten.. det är inte förbud på alla skogar, det är förbud på vissa. Dina exempel om bilar och förbud på alla bilar, plötsligt ger uppror och ska liknas med att vissa skogar ej får avverkas.. =/ 

    Jag har inget mer vettigt att tillägga denna tråd. Den var intressant men jag tror Karl Hedin är präglad av att han ägt så mycket skog och tycker sig ska ha mer att säga till om än vad han får enligt lagen. 
    TS har inte skrivit om bilar.

    Just Karl Hedin har jag inte mycket till övers för. Men det betyder inte att han alltid har fel.

    Visst är det lyxigt att ha egen bank men den har man ofta köpta för stor pengar samt investerat mer pengar och tid i. När man köpte och investerat i skog gällde ett regelverk, plötslig kommer ett nytt regelverk som drastiska kan förändra värdet på delar av skogen.

    Lite som skogsägaren skrev ovan. Det kan bli kostsamt om det dyker upp något skyddsvärt i skogen. Alltså ser man till att inget skyddsvärt finns där. Vilket blir rent kontraproduktivt mot lagstiftarnas syfte.

    Jag anser att vi mycket väl kan avsätta skog, mark och annat för att skydda djur, växter, natur mm. Men då ska ägarna ha skälig ersättning.
  • Friger
    prometheuz skrev 2021-02-09 17:02:27 följande:
    Bryr man sig om skogen eller bryr man sig om pengar hehe ?
    Det är VÄLDIGT lyxigt att ha en egen bank.
    Jag tycker Karl Hedin endast argumenterar för att han helt enkelt ser affärer 24/7 och gillar att ta bort blockeringar som ger mer affärer och möjligheter.

    TS, förresten.. det är inte förbud på alla skogar, det är förbud på vissa. Dina exempel om bilar och förbud på alla bilar, plötsligt ger uppror och ska liknas med att vissa skogar ej får avverkas.. =/ 

    Jag har inget mer vettigt att tillägga denna tråd. Den var intressant men jag tror Karl Hedin är präglad av att han ägt så mycket skog och tycker sig ska ha mer att säga till om än vad han får enligt lagen. 
    Att äga mark är en underbar känsla. Det tar mig ungefär en timme att gå runt mina ägor som ligger vid gårdscentrum. Där jag bor har människan brukat marken i minst 4.000 år. Så gammal är den äldsta fornlämningen jag känner till. Det finns massor från olika tidsåldrar, både sådana som är officiella och sådana som myndigheterna inte känner till. Det är en underbar känsla att vara del av detta.

    Jag betalade mer för denna mark än vad den kommer att inbringa under min livstid.

    Jag är ute i skogen varje dag. Jag är intresserad av djur och natur och har lagt mycket tid på att lära mig så mycket som möjligt. Är du en skrivbordsgeneral inlåst i en etta på söder eller är du sakkunnig?
  • Jemp

    1) hur är äganderätten hotad?

    2) det finns inget förbud mot att avverka nyckelbiotoper

    3) ska samma laglöshet gälla andra industrier med negativ miljöpåverkan?

  • Friger
    Jemp skrev 2021-02-09 17:16:25 följande:

    1) hur är äganderätten hotad?

    2) det finns inget förbud mot att avverka nyckelbiotoper

    3) ska samma laglöshet gälla andra industrier med negativ miljöpåverkan?


    Låter som du jobbar på SS = SkogsStyrelsen. Dom har länge hävdat att det bara handlar om en inventering. Därför ska besluten inte gå att överklaga. Väl medvetna om att stämpeln innebär att det inte går att sälja virket då industrin förbundit sig att inte ta emot denna.

    2. Du får inte avverka utan att samråda med SS. Vill du gå vidare med planerna efter samrådet kommer förbudet. Detta förutom att du inte kommer kunna sälja virket.

    3. Laglösheten är en myndighet som fattar beslut och sen säger att det inte går att överklaga. Just nu kanske dock myndigheten åker på däng även om dom slåss med näbbar och klor med obegränsade resurser mot en privat markägare för att deras myndighetsutövande inte ska vara överklagbart.
  • prometheuz
    Kjell2 skrev 2021-02-09 17:12:35 följande:
    TS har inte skrivit om bilar.

    Just Karl Hedin har jag inte mycket till övers för. Men det betyder inte att han alltid har fel.

    Visst är det lyxigt att ha egen bank men den har man ofta köpta för stor pengar samt investerat mer pengar och tid i. När man köpte och investerat i skog gällde ett regelverk, plötslig kommer ett nytt regelverk som drastiska kan förändra värdet på delar av skogen.

    Lite som skogsägaren skrev ovan. Det kan bli kostsamt om det dyker upp något skyddsvärt i skogen. Alltså ser man till att inget skyddsvärt finns där. Vilket blir rent kontraproduktivt mot lagstiftarnas syfte.

    Jag anser att vi mycket väl kan avsätta skog, mark och annat för att skydda djur, växter, natur mm. Men då ska ägarna ha skälig ersättning.
    Jag menade Kjell2 ser jag, inte TS. 
    Ni måste höra lite hur det fungerar i andra industrier innan ni, eller du Kjell2, tror det inte är andra som har affärer som påverkas av nya regelverk och så vidare. Transportstyrelsen får ständigt in undantag mot regler, sålänge de uppfyller reglerna och bevisas.. Att tjäna pengar på en skog, utan att bruka den måste väl vara en utmaning men ingen omöjlighet.

    Har man en konkurrenskraftig verksamhet så kan man överleva ekonomiskt. Varför inte göra något annat med skogen då? Samhället förändras, lagar förändras, det betyder inte att det är ett hot mot privatpersonernas välfärd.. det handlar om att tjäna pengar (boken) och försvaras genom att anspelas på äganderätten.. för de tilltalar flera.. eller så har jag fel, jag har inte läst boken.
  • Jemp
    Friger skrev 2021-02-09 17:58:36 följande:

    Låter som du jobbar på SS = SkogsStyrelsen. Dom har länge hävdat att det bara handlar om en inventering. Därför ska besluten inte gå att överklaga. Väl medvetna om att stämpeln innebär att det inte går att sälja virket då industrin förbundit sig att inte ta emot denna.

    2. Du får inte avverka utan att samråda med SS. Vill du gå vidare med planerna efter samrådet kommer förbudet. Detta förutom att du inte kommer kunna sälja virket.

    3. Laglösheten är en myndighet som fattar beslut och sen säger att det inte går att överklaga. Just nu kanske dock myndigheten åker på däng även om dom slåss med näbbar och klor med obegränsade resurser mot en privat markägare för att deras myndighetsutövande inte ska vara överklagbart.


    Nej, jag jobbar inte på Skogsstyrelsen.

    Certifieringen har förbundit sig till att inte avverka skog med höga naturvärden. Att man tar bort dokumentationen av naturvärden innebär inte att arterna försvinner, bara att man inte kan lita på certifieringen.

    Jag tycker debatten mest visar på oförståelse för hur viktig biologisk mångfald är och hur den fungerar.

    Så du tycker industrier ska få släppa ut obegränsat också? Man ska få bygga var man vill? Lantbrukarna ska få bespruta med vad som helst? Eller rör önskan om att få förstöra obegränsat bara skogen?
  • Jemp
    Kjell2 skrev 2021-02-09 16:47:31 följande:

    Skillnaden är att regelverket när och hur du får använda din bil är hyfsat känt när du köper din bil och ändras inte drastikt på kort varsel. Men om det plötslig skull komma en regel som förbjuder all form av  försäljning av begagnade Volvo skulle nog många Volvoägare blir upprörda.


    Så vad är din lösning? Att vi inte ska reglera skogsbruket på 70 år trots att vi ser vad det ger för resultat för biologisl mångfald, miljömål och rödlistan?
  • Kjell2
    Jemp skrev 2021-02-09 18:16:50 följande:

    Så vad är din lösning? Att vi inte ska reglera skogsbruket på 70 år trots att vi ser vad det ger för resultat för biologisl mångfald, miljömål och rödlistan?


    Ge markägarna skälig ersättning, alt köp marken för marknadsvärdet.
  • Skogshuggaren
    Kjell2 skrev 2021-02-09 16:47:31 följande:
    Skillnaden är att regelverket när och hur du får använda din bil är hyfsat känt när du köper din bil och ändras inte drastikt på kort varsel. Men om det plötslig skull komma en regel som förbjuder all form av  försäljning av begagnade Volvo skulle nog många Volvoägare blir upprörda.
    Jag håller med om att problemet ligger i det oförutsägbara, främst kopplat till artskyddsförordningen. Om någon upptäcker en lavskrika eller ett tjäderspel på din mark kan du få långtgående begränsningar. Det hade man kanske kunnat acceptera som skogsägare om man fick ersättning för det. Idag finns dock ingen ersättning kopplad till detta, och det känns ju minst sagt märkligt.
Svar på tråden ATTACKEN MOT ÄGANDERÄTTEN (BOK AV KARL HEDIN)