• Anonym (Orolig)

Fostret har för mycket vätska i buken

Va på tidigt ultraljud idag (v13 + 1) men det va ?uppklarningar? från midjan neråt på bebisen. Betydde tydligen att det va så mycket vätska att det blev svårt att se dess rumpa. Blev inga mätningar för kub. Istället blev det tårar och en läkartid inbokad eftersom sköterskan inte kunde se varifrån vätskan kom. Hon pratade om urin och cystor så jag har dragit min egna slutsatser att det kan va njurarna det är fel på men det är högst oklart.

Är det någon som varit med om liknande? Vad berodde det på och hur gick det för dig och bebis?

Blev lämnad som ett stort frågetecken och är desperat efter att veta vad det eventuellt skulle kunna bero på och möjligheter för överlevnad. Det lät väldigt dystert så som hon yttrade sig.

• Svar på tråden Fostret har för mycket vätska i buken
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Också likt) skrev 2021-02-28 15:08:01 följande:

Åh vilket jobbigt besked med fler missbildningar... jag hoppas moderkaksprovet gick bra och det inte visade något. Önskar givetvis också att allt ser bra ut till nästa ultraljud!

Jag vet precis vad du går igenom...all ångest och panik och känslostorm! Men som sagt, var glad du fick veta tidigt då barnet inte är så stort och ni har tid på er. Mitt barn var halvfärdigt och hade bara enstaka dagar på mig pga tidspress...

Jobbigt bara att om moderkaksprovet är bra så måste vi vänta till efter v19 med att ta nytt beslut så större kommer bebis bli och mer utdraget blir allt. Men vi har iaf fått tid på oss att fundera på hur vi kommer göra vid olika scenarion.

Ja det är så sjukt jobbigt att inte veta vad utgången blir. Vad man ska ställa in sig på. Har fått tid till kurator på fredag och det är jag glad för. Är så glad att jag inte jobbar just nu, iof har läkarna varit noga med att påpeka att de kan sjukskriva mig om jag behöver men nu behöver jag iaf inte förklara mig för någon på jobbet om varför jag inte är där.

Börjat fundera mer praktiskt på begravning eller inte, vad gravidförsäkrigen eventuellt täcker eller ger ersättning för i detta fallet osv för att bli mentalt redo för allt.

Vill bara börja om resan men är inte beredd att ge upp den jag bär på innan jag får det svart på vitt att hoppet för ett bra liv är ute.
  • Lilant
    Anonym (Orolig) skrev 2021-02-16 11:12:03 följande:

Tack <3 Jag hoppas jag med, men nånstans känns det ändå som att det är kört. 

Himla störigt med covid nu att man inte får ta med sig en stödperson in ens vid sånna här tillfällen så jag behöver verkligen stålsätta mig och läsa på innan. Hemskt nog igår, blev utsläppt en annan väg så jag inte skulle skrämma upp alla i väntrummet gissar jag.

Vill bara säga att dom släppte ut dig en annan väg med respekt för dig, inte så kul att se andra höggravida när man själv inte vet om ens barn överlever :)
  • Anonym (Orolig)
    Lilant skrev 2021-03-01 14:03:48 följande:

Vill bara säga att dom släppte ut dig en annan väg med respekt för dig, inte så kul att se andra höggravida när man själv inte vet om ens barn överlever :)

Mende inte att det faktum att jag blev utsläppt en annan väg va hemskt utan situationen i sig. Jag gick därifrån med tårarna forsandes nerför kinderna. Vilket varit samma sak de senaste gångerna jag lämnat sjukhuset senaste gångerna nu. Ny tid på fredag för provsvar och sen kurator.
  • Lilant
    Anonym (Orolig) skrev 2021-03-01 16:03:08 följande:

Mende inte att det faktum att jag blev utsläppt en annan väg va hemskt utan situationen i sig. Jag gick därifrån med tårarna forsandes nerför kinderna. Vilket varit samma sak de senaste gångerna jag lämnat sjukhuset senaste gångerna nu. Ny tid på fredag för provsvar och sen kurator.

Vet hur det känns, det blir bättre och finns fortfarande hopp om att en dag få ett barn:)
  • Anonym (Orolig)
    Lilant skrev 2021-03-01 16:51:31 följande:

Vet hur det känns, det blir bättre och finns fortfarande hopp om att en dag få ett barn:)

Tyvärr inte så stort hopp, har inte så många ägg kvar :( så vår fertilitetsläkare har sagt att vi bör komma in för ivf om vi inte lyckats själva inom 6 månader.
  • Anonym (Liknande situation)

Jag håller tummarna att det går bra. Var det här naturligt eller IVF?

Jag har också få ägg och ett AMH på 0,4 sist jag kollade ca 1,5 år. Jag blev naturligt gravid efter 2,5 års försök eftersom jag inte uppfyllde kraven för lastings IVF. Vi gick inte privat för jag under den tiden mådde så dåligt så vi ville jobba med måendet och annat först för att klara en IVF. 

Så du är inte ensam där heller och tappa inte hoppet. Låg äggreserv behöver inte innebära att det inte går oftast finns några mirakel ägg kvar. Det är bara så orättvist när det blir såhär när man kämpat så länge. 

Går ni hos nån kurator eller liknande? Jag känner att det ha varit det som tagit mig igenom både min barnlöshet och den här krisen med missbildning. 

Försök hitta stöd hos varandra!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Liknande situation) skrev 2021-03-02 10:28:00 följande:

Jag håller tummarna att det går bra. Var det här naturligt eller IVF?

Jag har också få ägg och ett AMH på 0,4 sist jag kollade ca 1,5 år. Jag blev naturligt gravid efter 2,5 års försök eftersom jag inte uppfyllde kraven för lastings IVF. Vi gick inte privat för jag under den tiden mådde så dåligt så vi ville jobba med måendet och annat först för att klara en IVF. 

Så du är inte ensam där heller och tappa inte hoppet. Låg äggreserv behöver inte innebära att det inte går oftast finns några mirakel ägg kvar. Det är bara så orättvist när det blir såhär när man kämpat så länge. 

Går ni hos nån kurator eller liknande? Jag känner att det ha varit det som tagit mig igenom både min barnlöshet och den här krisen med missbildning. 

Försök hitta stöd hos varandra!

Tack för att du ger mig hopp <3

Detta va naturligt, blev gravid månaden innan också men fick tidigt mf och blev gravid igen på nästa äl. Men med vad vi får uppleva nu så känns det som det borde blivit ett till mf :(

Ska få träffa en kurator på fredag efter vi varit och fått svaren från den fullständiga analysen på mkprovet. Hoppas det känns bra och att jag får möjlighet att träffa henne igen. försökte kolla min gravidförsäkring men är osäker på om den täcker detta så tidigt. Läste i natt när jag inte kunde sova om krishanteringshjälp men på Trygg-Hansa verkar de bara vilja svara på frågor om man ringer till dom och det klarar jag inte nu :(
  • Anonym (Orolig)

En uppdatering:
    Vi beslutade efter ett antal ultraljud att avbryta graviditeten då allt visade på fler och fler komplikationer allt eftersom tiden gick. Vi fick avtryck från hans små händer och fötter och han va helt perfek, bortsett från att allt innehåll från buken va på utsidan, det fanns ingen hud mellan bröstkorgen och rumpan alls. Men han va ändå något av det finaste jag någonsin sett. 

Häromdagen fick vi äntligen resultaten från obduktionen och det visade sig att vår lilla pojke led av något som heter Body stalk limb syndrome och att det är den allvarligaste formen av bukväggsdefekt och få bebisar överlever hela graviditeten och de som klarar sig så långt får ett väldigt kort och smärtsamt liv. Det sista ultraljudet tydde på att han inte hade klarat sig så mycket längre för det började bli vätska runt hjärtat och mängden fostervatten minskade.

Det har varit en hemsk tid men känns skönt att ha fått ett avslut nu iom obduktionsrapporten. Det fanns inget jag hade kunnat göra för att påverka det som hände och få bekräftat att vi tog rätt beslut att avbryta. 

• Anonym (Lizzi)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-05-06 18:33:14 följande:

En uppdatering:

Vi beslutade efter ett antal ultraljud att avbryta graviditeten då allt visade på fler och fler komplikationer allt eftersom tiden gick. Vi fick avtryck från hans små händer och fötter och han va helt perfek, bortsett från att allt innehåll från buken va på utsidan, det fanns ingen hud mellan bröstkorgen och rumpan alls. Men han va ändå något av det finaste jag någonsin sett. 

Häromdagen fick vi äntligen resultaten från obduktionen och det visade sig att vår lilla pojke led av något som heter Body stalk limb syndrome och att det är den allvarligaste formen av bukväggsdefekt och få bebisar överlever hela graviditeten och de som klarar sig så långt får ett väldigt kort och smärtsamt liv. Det sista ultraljudet tydde på att han inte hade klarat sig så mycket längre för det började bli vätska runt hjärtat och mängden fostervatten minskade.

Det har varit en hemsk tid men känns skönt att ha fått ett avslut nu iom obduktionsrapporten. Det fanns inget jag hade kunnat göra för att påverka det som hände och få bekräftat att vi tog rätt beslut att avbryta. 

Beklagar sorgen! <3 <3

Jag vet inte hur jag kan hjälpa dig. Kom ihåg att ni (du och pappan) inte kunnat göra något åt er sons tillstånd och att ni gjort helt rätt val för er son! Jag är säker på att han älskade er lika högt som ni älskar honom!
  • Anonym (Liknande situation)

Beklagar sorgen, hoppas ni får det ni drömmer om så småningom. Ta all hjälp som finns och hitta stöd från varandra.

• Kaninbunny

Stoooor styrkekram till er <3 sorgligt som bara den ;( grät lite när jag läste tråden. Det kommer gå bättre nästa gång <3

Svar på tråden Fostret har för mycket vätska i buken