Anonym (nej) skrev 2021-02-23 09:28:32 följande:
Tack för att du öppnar dig, skönt att jag inte är ensam.
Jag är mest rädd att tappa fasaden.... även om jag VET att det är en jävla fasad.... men alla är så van att se mig på detta sätt och alla vet att jag har en hög lön så då känns det värre, för jag borde aldrig behövt ta 98% av dessa jävla lån, utan jag skulle kunna betala av ett sparande.
Vet inte hur jag ska förklara förändringen med min shopping etc för vänner samt syskon.... tror inte jag kommer klara säga sanningen till dom
Skammen är STOR och svart
Jepp, skammen och ångesten är enorm.
Det är nästan ingen som vet att jag tog alla dessa lånen ens nu, 11 år senare.
Jag sa bara åt folk att jag hade gett mig själv köpstopp. Och så började jag tacka nej till saker som jag visste skulle kosta pengar. Du kan tom säga att du ska lägga pengar på ett ?dumt? lån, eller sparande. Det viktiga är att du är modig och sann mot dig själv och inte fortsätter tacka ja till saker som kan kosta pengar.
Till de allra närmsta (familj) berättade jag så gott som hela sanningen. Det sätter en stämpel på en gör alltid, därför har jag valt att bara berätta gör de jag kan lita på och inte fördömer mig för att de själva inte hade varit typen som hamnat i missbruk.
Har du andra missbruk eller haft Ts? Förhoppningsvis handlar detta bara om konsumtion, men vi är en viss typ av personer. Missbruk går tex att ärva. Min pappas sida har blandade missbruk. Min far var arbetsnarkoman. Hans far alkis osv..