• Wed 3 Mar 2021 18:55
    1142 visningar
    16 svar
    -1
    16
    1142

    Avliva katten?

    Kom förbi en arg granne idag och berättade att vår utekatt sprungit in hos dom och när dom skulle lyfta ut han hade han bitit henne i handen. 
    Detta har aldrig hänt förut under dom 2 åren vi har haft honom och grannen menade på att man antingen får göra honom till en innekatt eller avliva honom. Vi försökte förklara för honom att han kunde fösa ut katten med vad som helst eller ringa oss om han skulle springa in igen men det avfärdades direkt.
    Vad bör vi göra?

  • Svar på tråden Avliva katten?
  • Anonym (Nej)
    Wed 3 Mar 2021 19:02
    #1
    +1

    NEJ!! Ni har ingen skyldighet att avliva katten och det finns ingen som helst anledning pga bettet! Vem vet hur grannen ens har tagit i katten osv. Men grannen har rätt i att ni antagligen måste ha honom som innekatt, för ni är ansvariga för vad han gör utomhus, t ex om han skulle förstöra egendom osv. Det är inte deras ansvar att fösa ut honom, särskilt som han visat sig aggressiv mot dem redan. Kattbett är otroligt farliga, ni kan bli skadeståndsskyldiga om grannen t ex skulle bli inlagd på sjukhus, vilket är en faktiskt möjlighet tyvärr.

  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Wed 3 Mar 2021 19:12
    #2
    -1

    Nej du får inte avliva eran katt bara föratt han inte gillar katter, det kan du väl ändå inte seriöst överväga? Eran katt har rätt att leva!! Det är så beklagligt att ni fått en sådan granne, bästa tipset är ändå att flytta därifrån så ni får vara ifred, katten har rätt till att vara ute men nu kommer det bli bråk varje gång er katt ska ut.

    Själv älskar jag att få besök av grannens katter, dagens höjdpunkt <3 ?

  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Wed 3 Mar 2021 19:14
    #3
    -1

    Och det är ju heller inget alternativ att katten hela sitt liv ska vara inne.

  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Wed 3 Mar 2021 19:15
    #4
    -1

    Och det är ju heller inget alternativ att katten hela sitt liv ska vara inne

  • Thu 4 Mar 2021 06:02
    #5
    -1

    Gå över till grannen med en blomma och be om ursäkt och erbjud dig att betala för undersökning av bettet och stelkrampsspruta om det behövs. Tala om att er katt inte trivs inomhus och att du kan tänka dig att betala för en nätdörr eller liknande så er katt inte kan gå in till dom.
    Självklart vill dom inte ha in din katt vilket du får acceptera så försök göra allt för att ni ska komma överens så katten inte drabbas.

  • Anonym (The bug)
    Thu 4 Mar 2021 14:35
    #6
    +1

    Är man t.ex. kattallergiker är det inte en rimlig situation med en katt som springer in till en hela tiden och grannen har väl annat att göra än att jaga er katt, men avlivning är väl också att ta i.

    Dexters förslag med nätdörr var bra, kanske det går att resonera med grannen när de har lugnat ner sig?

  • Anonym (Nej)
    Thu 4 Mar 2021 15:15
    #7
    +1
    Anonym (The bug) skrev 2021-03-04 14:35:31 följande:

    Är man t.ex. kattallergiker är det inte en rimlig situation med en katt som springer in till en hela tiden och grannen har väl annat att göra än att jaga er katt, men avlivning är väl också att ta i.

    Dexters förslag med nätdörr var bra, kanske det går att resonera med grannen när de har lugnat ner sig?


    Samtidigt är det inte grannens sak att fixa så katten inte springer in till dem och en nätdörr är inte särskilt trevligt att ha så med tanke på grannens inställning efter att ha blivit biten lär hen inte vara särskilt medgörlig på nåt sätt alls. Försöka kan man alltid göra, men det ligger 100 % på ts enligt lag att hindra katten från att gå dit där den inte är välkommen. I praktiken kanske det betyder att katten måste vara inne, eller bara gå ut i koppel.
  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Fri 5 Mar 2021 14:40
    #8
    -1
    Anonym (Nej) skrev 2021-03-04 15:15:57 följande:

    Samtidigt är det inte grannens sak att fixa så katten inte springer in till dem och en nätdörr är inte särskilt trevligt att ha så med tanke på grannens inställning efter att ha blivit biten lär hen inte vara särskilt medgörlig på nåt sätt alls. Försöka kan man alltid göra, men det ligger 100 % på ts enligt lag att hindra katten från att gå dit där den inte är välkommen. I praktiken kanske det betyder att katten måste vara inne, eller bara gå ut i koppel.


    Nä nä det är inte sant, enligt lag få grannen själv se till att ingen katt kommer in, katten får vara fri men med tillsyn. Men om problemet är att katten går in så ska grannen stänga dörren alltså. Ägaren kan ju inte stänga grannens dörr. Så du tycker det är rimligt att en katt ska vara innekatt bara föratt grannen inte kan stänga sin dörr?
  • Fri 5 Mar 2021 14:49
    #9
    +1
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-03-05 14:40:41 följande:

    Nä nä det är inte sant, enligt lag få grannen själv se till att ingen katt kommer in, katten får vara fri men med tillsyn. Men om problemet är att katten går in så ska grannen stänga dörren alltså. Ägaren kan ju inte stänga grannens dörr. Så du tycker det är rimligt att en katt ska vara innekatt bara föratt grannen inte kan stänga sin dörr?


    Lagen säger att både katter och hundar ska hållas så de inte orsakar olägenhet för andra. Det finns dock en dom som säger att katter kan vistas fritt utomhus, till skillnad från hundägaransvaret som är strikt.

    Givetvis är det rimligt att ha kontroll över sina djur. Tex med innekatt, för att inte utsätta katten för fara eller grannarna för olägenheter.
  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Fri 5 Mar 2021 15:09
    #10
    -1
    Jemp skrev 2021-03-05 14:49:03 följande:

    Lagen säger att både katter och hundar ska hållas så de inte orsakar olägenhet för andra. Det finns dock en dom som säger att katter kan vistas fritt utomhus, till skillnad från hundägaransvaret som är strikt.

    Givetvis är det rimligt att ha kontroll över sina djur. Tex med innekatt, för att inte utsätta katten för fara eller grannarna för olägenheter.


    Jo men just när det gäller utekatter som går in till grannar så gäller det att grannen ska stänga sin dörr. Fast då är det väl enkelt för grannen att stänga sin dörr om han inte vill ha in en katt, det är väl mer rimligt än att en katt ska behöva spendera hela sitt liv inomhus bara föratt han gick in till fel granne! I detta fall bättre ts flyttar med sin katt. Att ha en sån granne blir aldrig bra!
  • Stårsc­han2
    Fri 5 Mar 2021 15:22
    #11
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-03-05 15:09:53 följande:
    Jo men just när det gäller utekatter som går in till grannar så gäller det att grannen ska stänga sin dörr. Fast då är det väl enkelt för grannen att stänga sin dörr om han inte vill ha in en katt, det är väl mer rimligt än att en katt ska behöva spendera hela sitt liv inomhus bara föratt han gick in till fel granne! I detta fall bättre ts flyttar med sin katt. Att ha en sån granne blir aldrig bra!
    Är det verkligen så regelverket ser ut? Ska man inte kunna ha fönster och dörrar öppna på sommaren när det är varmt utan att behöva få oväntade besök av kringdrivande katter? Jag är mest nyfiken, för jag har själv inget emot att hitta en trevlig grannkatt i sovrummet på sommaren, men jag förstår ju att en del tycker att skulle vara otroligt obehagligt,
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Sat 6 Mar 2021 04:37
    #12
    Stårschan2 skrev 2021-03-05 15:22:45 följande:
    Är det verkligen så regelverket ser ut? Ska man inte kunna ha fönster och dörrar öppna på sommaren när det är varmt utan att behöva få oväntade besök av kringdrivande katter? Jag är mest nyfiken, för jag har själv inget emot att hitta en trevlig grannkatt i sovrummet på sommaren, men jag förstår ju att en del tycker att skulle vara otroligt obehagligt,
    Lagen säger att kattägare inte har strikt ägaransvar dvs inte per automatik är skyldig att ersätta skador katten orsakat. Det är den som störs av katten som måste "skydda" sig genom att ha stängt, sätta upp staket, sätta lock på sandlådor som katten gör sina behov i osv.
  • Sat 6 Mar 2021 06:08
    #13
    Dexter dot com skrev 2021-03-06 04:37:33 följande:
    Lagen säger att kattägare inte har strikt ägaransvar dvs inte per automatik är skyldig att ersätta skador katten orsakat. Det är den som störs av katten som måste "skydda" sig genom att ha stängt, sätta upp staket, sätta lock på sandlådor som katten gör sina behov i osv.

    Om man som kattägare är rädd om sin katt tror jag det är en god idé att inte driva den linjen fullt ut, även om man har lagen på sin sida. Jag har svårt att förstå att kattägare inte är mer rädda om sina djur utan bara rycker på axlarna åt att de stör och förstör. 

    Alla människor tycker inte om djur eller är snälla mot dem. 

    Jag tycker inte att ts ska avliva katten, men däremot se efter den bättre. Även om det inte är vad lagen kräver.

  • Anonym (H)
    Sat 6 Mar 2021 07:15
    #14

    Mina föräldrar hade samma diskussion med en granne. Pappa sa att de får ju köra vattenslangen på katten. Katten hade nafsat dottern i handen när hon blivit för närgången, men hennes föräldrar sa att hon fick lära sig den hårda vägen att inte klappa djur hon inte känner.

  • Sat 6 Mar 2021 09:34
    #15
    chrissepisse skrev 2021-03-06 06:08:01 följande:

    Om man som kattägare är rädd om sin katt tror jag det är en god idé att inte driva den linjen fullt ut, även om man har lagen på sin sida. Jag har svårt att förstå att kattägare inte är mer rädda om sina djur utan bara rycker på axlarna åt att de stör och förstör. 

    Alla människor tycker inte om djur eller är snälla mot dem. 

    Jag tycker inte att ts ska avliva katten, men däremot se efter den bättre. Även om det inte är vad lagen kräver.


    Håller helt med dig! Svaret var just på frågan hur regelverket ser ut. Har själv utekatt och har en god dialog med grannarna om min katt som gärna jagar i deras trädgårdar. Har även betalat halva vetkostnaden när grannens katt och min hamnade i slagsmål och deras blev skadad.
  • Tage Tyrann
    Sat 6 Mar 2021 10:21
    #16

    Man går väl inte och lyfter en okänd katt? Klart den biter ifrån. Är grannen förståndshandikappad?

Svar på tråden Avliva katten?