• Anonym (Kaffedraken)

    Hur gör ni med disken?

    Behöver höra hur andra gör konkret i sitt kök. Första delfrågorna gäller enbart de som har diskmaskin.

    Vilka saker handdiskar ni? 
    Det som handdiskas, vad gör ni med dessa direkt efter disk (ställer i diskställ eller torkar med handduk)?

    Det som ställs i diskställ, när plockas de bort från diskstället?

    Om ni har diskställ, hur ofta tar ni bort diskstället och torkar bakom?

    Ett annat ämne på temat disk och förvaring i kök:
    Fråga om skärbrädor - ni som använder lösa av plast, var förvaras de mellan användningarna och när ni sköljt/diskat av dem - torkar ni dessa med handduk eller står de på tork?

  • Svar på tråden Hur gör ni med disken?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Alexi skrev 2021-04-16 13:01:11 följande:

    Behöver höra hur andra gör konkret i sitt kök. Första delfrågorna gäller enbart de som har diskmaskin.

    Vilka saker handdiskar ni? 

    Det som handdiskas, vad gör ni med dessa direkt efter disk (ställer i diskställ eller torkar med handduk)?

    Det som ställs i diskställ, när plockas de bort från diskstället?

    Om ni har diskställ, hur ofta tar ni bort diskstället och torkar bakom?

    Ett annat ämne på temat disk och förvaring i kök:

    Fråga om skärbrädor - ni som använder lösa av plast, var förvaras de mellan användningarna och när ni sköljt/diskat av dem - torkar ni dessa med handduk eller står de på tork?


    Diskar allt i diskmaskinen utom knivar, skärbrädor och diverse lock med förslutningslist. De handdiskade sakerna ställs i ett diskställ som står på en bricka (för vi har ingen metalldiskbänk). Sakerna plockas in i lådor när de torkat. Torka av med handduk gör jag bara om jag använt kniven till att skära lök och ska hacka grönsaker efteråt (eller någon liknande situation). Skärbrädorna torkar i torkstället och lägga ned i sin låda när de torkat. Varje gång jag städar köket brukar jag diska diskstället och brickan samt torka under.

    Har ni olika åsikter du och sambon om hur ni ska göra? Det känns som ett ovanligt tema att diskutera annars... :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    AMCG skrev 2021-04-16 13:16:13 följande:

    Diskar allt i diskmaskinen utom knivar, skärbrädor och diverse lock med förslutningslist. De handdiskade sakerna ställs i ett diskställ som står på en bricka (för vi har ingen metalldiskbänk). Sakerna plockas in i lådor när de torkat. Torka av med handduk gör jag bara om jag använt kniven till att skära lök och ska hacka grönsaker efteråt (eller någon liknande situation). Skärbrädorna torkar i torkstället och lägga ned i sin låda när de torkat. Varje gång jag städar köket brukar jag diska diskstället och brickan samt torka under.

    Har ni olika åsikter du och sambon om hur ni ska göra? Det känns som ett ovanligt tema att diskutera annars... :)


    Inte alls men vi behöver utvärdera om vi gör på ett ovanligt sätt och andra gör smidigare utifrån en köksrenovering som innebär lite ändrade förutsättningar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Alexi skrev 2021-04-16 13:24:13 följande:

    Inte alls men vi behöver utvärdera om vi gör på ett ovanligt sätt och andra gör smidigare utifrån en köksrenovering som innebär lite ändrade förutsättningar.


    Ah, fattar. Min man och jag har olika system. Han tömmer gärna diskstället innan han tömmer diskmaskinen medan jag gör det när jag ser att saker torkat efter hand. Det var därför jag tänkte att ni kanske också tänkte olika.
  • Anonym (Kaffedraken)

    När jag bodde i hus med exet så diskades allt i diskmaskinen utom kastruller och stekpannor och knivar. De handdiskades och torkades direkt och tillbaka in i skåpet och knivblocket.

    Inget extra diskställ, jag avskydde att ha saker framme som sällan ändå plockades bort. Det var ett krav när vi byggde om köket. Allt ska bort.

    Den fina och dyra servisen som användes till jul handdiskades, torkades med handduk och ställdes in igen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har ganska mycket "gammalt" som inte tål diskmaskinen. Jag handdiskar alla knivar med träskaft, alla gamla Tupperware-burkar (har en del från 80-talet och tidigare) och mina gamla kastruller. Stekpannorna också och enstaka redskap eller kärl där det uttryckligen står att de inte får maskindiskas.
    Det jag handdiskar ställer jag i torkstället och sedan plockar jag därifrån i den takt det torkar.

    I torkstället lägger jag också sådant som varit i diskmaskinen men fortfarande är blött. Då får det ligga i torkstället och torka.

    Skärbrädor i plast åker med i diskmaskinen och sedan i en kökslåda. Skärbrädor i trä handdiskas och får torka i torkstället.

    Ungefär en gång i månaden kör jag torkstället och sköljbaljan i maskinen och då passar jag på att torka ordentligt där de stått.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det mesta åker med i diskmaskinen förutom stekpannor, vissa knivar och andra ömtåliga saker. Jag har inget diskställ då jag tycker att det fult och gör att bänken känns rörig. Jag har ett galler som man lägger över diskhon istället, det är lätt att rulla ihop och stoppa undan när det inte används. Jag torkar några få extra ömtåliga saker, resten står tills det är torrt.

    Skärbrädorna förvaras i en kökslåda.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Vilka saker handdiskar ni? 
    Vi har en liten bänkdiskmaskin, så det handdiskas som fysiskt inte får plats i maskinen. Stora skålar och kastruller osv. Utöver det så handdiskar jag nästan alltid alla kastruller och maskin-okejade stekpannor ändå. Handdiskar alltid pannor av gjutjärn, alla köksknivar och alla träredskap.  

    Det som handdiskas, vad gör ni med dessa direkt efter disk (ställer i diskställ eller torkar med handduk)?
    Ställer i diskstället i första hand. Blir det fullt i diskstället får det stå i 10 minuter innan det torkas med handduk om det behövs och ställs in i skåp osv.


    Det som ställs i diskställ, när plockas de bort från diskstället?
    Det som inte måste ställas undan för att få plats med mer får stå tills nästa gång jag diskar. Börjar alltid diska med att tömma diskställ och maskin.


    Om ni har diskställ, hur ofta tar ni bort diskstället och torkar bakom?
    Varje gång jag diskar.

    Ett annat ämne på temat disk och förvaring i kök:
    Fråga om skärbrädor - ni som använder lösa av plast, var förvaras de mellan användningarna och när ni sköljt/diskat av dem - torkar ni dessa med handduk eller står de på tork?
    Har 5 plastskärbrädor som används då och då. 4 är ett set med ställ, så de bor i stället på bänken när de inte används. Det femte bor bakom diskstället. De, som det mesta av min disk, får lufttorka.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Hur gör ni med disken?