• Anonym (ElinH)

    Hjälp mig att förstå hur min sambo tänker

    Ska försöka hålla mig kort men vi får se hur det blir med det.

    Jag och min sambo har varit tillsammans i cirka 7 år. Och har ett barn tillsammans.

    Svårt att veta hur jag ska börja men vi tar det från början tror jag.. den första tiden vi träffades pratade vi om allt. Jag menar verkligen allt! Och eftersom jag var/är osäker på mig själv ville jag fråga och göra klart för honom inom vissa saker.. tex kom vi in på det här med porr, och jag sa att jag accepterade inte att han tittade på det. Klart att jag inte kunde förbjuda honom men gjorde klart för han att jag kommer bli väldigt ledsen om han väljer porr framför mig. Kalla mig knäpp eller ej men det var så jag kände.

    Och han förstod. Han tyckte ej det var något problem att jag tyckte så. Vilket gjorde att jag kunde lita på honom bland annat.

    Första året gick upp och ner och jag kom på han några gånger när han satt och runkade till en prulle. Men då blev han sur på mig för att jag "spionerade" på han. Svårt att missa när man bor tsm??

    Då menade jag att jag är faktisk hemma. Varför har du inte sex med mig istället?

    I vilket fall.. åren har gått och jag har några gånger märkt att han sitter och skriver med tjejer/tittar på porr/ ligger och runkar. Även fast jag är hemma. Och det är alltid samma sak. Att han blir sur på mig!? När jag påpekar vad han gör. Jag vet att han använder dejtingappar tex badoo och Snapchat. Han har nästan inga vänner så finns inget chans att han använder snapchat till mer än just tjejer.

    Han har också gjort klart för mig att han ej kan ha tjejkompisar för han tycker det är wierd att ha kompisar av andra könet.

    Och eftersom jag vet att jag får ta skiten om ja påpekar att han tex sitter på badoo och skriver med tjejer så har jag slutat säga det.

    Istället har jag börjat ge pikar och hinta till han ibland. Men det verkar han inte ta seriöst. Han döljer och förnekar det han håller på med.

    Kan ibland vakna av att han runkar och tittar på porr i telefonen. Brukar fråga om det är skönt men då säger han bara vadå? Jag ligger bara här.blir såklart sur och jag brukar gå därifrån för att han ska fatta att jag tycker det är fel. När jag ser att han har badoo uppe och skriver med någon brukar han snabbt som fan trycka ner allt när han ser jag är i närheten. Han försöker alltså dölja exakt allt som han håller på med.

    Nästan varje gång vi bråkar om någonting så säger han att om jag vill att han ska dra så gör han det. Men jag vill ju inte??

    Okej. Fan va svårt det var att sammanfatta det här och få ner mina känslor men jag vet inte var jag ska vända mig.

    Jag vill aldrig ta initiativ till sex längre då jag vet att han skriver med andra eller hellre tittar på nånting. Och han förstår inte att jag blir avtänd av det.

    Jag kan inte leva såhär med dom här känslorna. Det liksom knyter sig i magen varje gång jag ser han göra någon som han vet att jag inte tycker om.

    Men varför försöker han dölja att han håller på som han gör!? Är det för han skäms över nått konstigt beroende eller är det för att han vill ha både mig och andra samtidigt?

    Borde jag ställa något ultimatum att antingen är det mig du är tillsammans med eller så kan du lika bra dra och göra det du annars vill??. Är bara rädd att om jag säger så, så kommer han få det till att det är jag som inte älskar han och det är jag som vill att han ska dra.

    Har också funderat på att skapa nån fejk profil på tex badoo endast för å kolla vad är det han söker där?

    Vet att det är typ att sjunka till hans nivå men fan jag vill bara veta. Borde jag göra detta eller är det sjukt?

    Önskar bara att det var vi 2. Jag älskar verkligen han men jag orkar inte gå med svartsjuka och oro över att han kanske inte ens är intresserad av mig. Han kanske bara är kvar för att vi har ett barn tillsammans eller för att ha någonstans att bo?

    Hur tänker ni? Varför försöker han dölja allt som han vet att jag tycker är jobbigt? Och tror ni han hade slutat om jag gjort klart för honom att jag ej kan bo med han om han fortsätter.

    Ibland tror jag att det är jag som är helt sjuk i huvudet som är svartsjuk och skit. Men samtidigt vet jag att hade jag inte varit svartsjuk över det han gör så hade jag inte brytt mig. Och eventuellt inte ens älskat han.

    Så jävla lång text men någon kanske orkade läsa.

    Tack!

  • Svar på tråden Hjälp mig att förstå hur min sambo tänker
  • Anonym (Blä)

    Vilken sjukt otrevlig och respektlös sambo du verkar ha. Han bryr sig ju inte ett dugg om dig och dins känslor. Hålla på och chatta med andra tjejer, wtf. Hade det varit jag hade han varit dumpad för länge sen. Dumpa skiten.

  • Annita

    Är du verkligen säker på att han inte gått längre än att bara skriva med andra...?

  • Anonym (ElinH)
    Annita skrev 2021-04-18 13:16:31 följande:

    Är du verkligen säker på att han inte gått längre än att bara skriva med andra...?


    Ärligt talat? Nej jag är verkligen inte säker på det . Det var lite därför jag funderade på att skaffa ett typ fejk konto på badoo och se vad det är han håller på med. Men då hade jag tyckt att jag själv var sjuk i huvudet. Är det liksom värt allt det besväret? Och är jag en beredd på att ta reda på sanningen?

    Egentligen har jag nog med verktyg för att inse att det här förhållandet inte kan räddas. Min tillit till honom finns inte längre och jag önskar såklart att jag kunde bygga upp den. Men det lär ju knappast gå sålänge han fortsätter att neka och dölja det han håller på med.

    Varför ska det vara så svårt att vara ärlig? Jag fattar ju att jag inte är tillräcklig för honom med tanke på att han måste skriva med andra. Men varför kan han inte öppna käften om det istället för att såra mig? Kan vi kalla han egoist?
  • Annita
    Anonym (ElinH) skrev 2021-04-18 16:00:34 följande:

    Ärligt talat? Nej jag är verkligen inte säker på det . Det var lite därför jag funderade på att skaffa ett typ fejk konto på badoo och se vad det är han håller på med. Men då hade jag tyckt att jag själv var sjuk i huvudet. Är det liksom värt allt det besväret? Och är jag en beredd på att ta reda på sanningen?

    Egentligen har jag nog med verktyg för att inse att det här förhållandet inte kan räddas. Min tillit till honom finns inte längre och jag önskar såklart att jag kunde bygga upp den. Men det lär ju knappast gå sålänge han fortsätter att neka och dölja det han håller på med.

    Varför ska det vara så svårt att vara ärlig? Jag fattar ju att jag inte är tillräcklig för honom med tanke på att han måste skriva med andra. Men varför kan han inte öppna käften om det istället för att såra mig? Kan vi kalla han egoist?


    Vi kan absolut kalla honom egoist!!

    Och tänk bort det där om att han skriver med andra för att du inte är tillräcklig! Om han nu inte är "nöjd" med dig så bör han ju göra slut. Att han skriver med andra kvinnor i stort sett mitt framför dig är respektlöst och fruktansvärt elakt. Det har inte med dig att göra, utan beror enbart på hans uselhet!

    HAN är inte tillräcklig för DIG. Tycker jag!
  • Anonym (CU)

    Uppenbart är ju att du letar fel på honom. Och han kanske är världens svin. Lämna honom då.

    Tror det är skit dumt att dra paralleller med runkande och sex. Det är ju två helt olika saker. Onani har med ens egna sexualitet att göra.

    Sen att bli ledsen över att han väljer porr framför dig. Tror verkligen du skulle må bättre av att inte va så lättkränkt gällande porr.

  • Anonym (ElinH)
    Anonym (CU) skrev 2021-04-18 17:32:01 följande:

    Uppenbart är ju att du letar fel på honom. Och han kanske är världens svin. Lämna honom då.

    Tror det är skit dumt att dra paralleller med runkande och sex. Det är ju två helt olika saker. Onani har med ens egna sexualitet att göra.

    Sen att bli ledsen över att han väljer porr framför dig. Tror verkligen du skulle må bättre av att inte va så lättkränkt gällande porr.


    Letar jag fel på honom när jag ser att han skriver med andra men förnekar det när jag tar upp det med honom?

    Klart att jag skulle må bättre av att se porr ifrån en annan sida. Men har man varit tydlig med en sak och sin partner sagt att han accepterat det så finner jag det högst olämpligt att göra allt det där som jag sa sårade mig. Bättre att vara ärlig isåfall och vara öppen med det man håller på med.. Är seriöst alla såhär? Säger en sak men menar en annan?

    Är det så jävla svårt att vara ärlig? Om man nu tycker porr är så fruktansvärt intressant så väljer man väl inte att gå vidare med en tjej som avskyr det? Ja jag vet att jag borde kunna på mitt självförtroende och hela den biten men det är inte riktigt det de handlar om. Att titta på porr är inte att vara otrogen.. Det handlar mer om att han ger mig noll respekt när jag varit ärlig emot han.

    Men att skriva med andra tjejer och gud vet vad han gör.. det anser jag är otrohet och på vilket sett där letar jag fel på honom?
  • Anonym (Frågvis)

    Är ni intima med varandra på andra sätt än sexuellt? Mentalt? Kramas/pussas? Släpper han in dig i sitt liv, pratar om saker osv?

  • Anonym (bra relation?)

    Hej ts!

    Jag tycker du fokuserar på fel saker.
    Du beskriver en relation där han inte visar nån respekt, han bryr sig inte om dina känslor, visar ingen ömhet eller att han älskar dig.
    Han ljuger för dig och är otrogen (det är din definition som är viktig, ingen annans).
    När frågan kommer upp säger han att han kan dra om du ber honom.

    Älskar han dig ens?
    Älskar du honom? Om ja. varför?

    Nu ställer du en massa frågor för att få hjälp att förstå varför han gör som han gör.
    Är det ens viktigt för dig att få svar på?

    Frågan du behöver få svar på är om han älskar dig och respekterar dig. Om han är beredd att göra uppoffringar för att du ska känna dig trygg och älskad.

    Så som du beskriver honom och er relation så gissar jag vad svaret blir på de viktiga frågorna. Följdfrågan är - vad vill du?

    Jag har jättesvårt att se hur han bidrar med något positivt i ditt liv, det verkar inte som han är så intresserad av det. 
    Du får det bättre utan honom även om det känns jobbigt till en början.

    Vad håller dig kvar hos honom?
    Drar han in en massa pengar?
    Är han fantastiskt i att ta hand om hushållet?
    Är han en bra pappa?

  • Nomanisanisland
    Anonym (ElinH) skrev 2021-04-17 22:41:22 följande:

    Ska försöka hålla mig kort men vi får se hur det blir med det.

    Jag och min sambo har varit tillsammans i cirka 7 år. Och har ett barn tillsammans.

    Svårt att veta hur jag ska börja men vi tar det från början tror jag.. den första tiden vi träffades pratade vi om allt. Jag menar verkligen allt! Och eftersom jag var/är osäker på mig själv ville jag fråga och göra klart för honom inom vissa saker.. tex kom vi in på det här med porr, och jag sa att jag accepterade inte att han tittade på det. Klart att jag inte kunde förbjuda honom men gjorde klart för han att jag kommer bli väldigt ledsen om han väljer porr framför mig. Kalla mig knäpp eller ej men det var så jag kände.

    Och han förstod. Han tyckte ej det var något problem att jag tyckte så. Vilket gjorde att jag kunde lita på honom bland annat.

    Första året gick upp och ner och jag kom på han några gånger när han satt och runkade till en prulle. Men då blev han sur på mig för att jag "spionerade" på han. Svårt att missa när man bor tsm??

    Då menade jag att jag är faktisk hemma. Varför har du inte sex med mig istället?

    I vilket fall.. åren har gått och jag har några gånger märkt att han sitter och skriver med tjejer/tittar på porr/ ligger och runkar. Även fast jag är hemma. Och det är alltid samma sak. Att han blir sur på mig!? När jag påpekar vad han gör. Jag vet att han använder dejtingappar tex badoo och Snapchat. Han har nästan inga vänner så finns inget chans att han använder snapchat till mer än just tjejer.

    Han har också gjort klart för mig att han ej kan ha tjejkompisar för han tycker det är wierd att ha kompisar av andra könet.

    Och eftersom jag vet att jag får ta skiten om ja påpekar att han tex sitter på badoo och skriver med tjejer så har jag slutat säga det.

    Istället har jag börjat ge pikar och hinta till han ibland. Men det verkar han inte ta seriöst. Han döljer och förnekar det han håller på med.

    Kan ibland vakna av att han runkar och tittar på porr i telefonen. Brukar fråga om det är skönt men då säger han bara vadå? Jag ligger bara här.blir såklart sur och jag brukar gå därifrån för att han ska fatta att jag tycker det är fel. När jag ser att han har badoo uppe och skriver med någon brukar han snabbt som fan trycka ner allt när han ser jag är i närheten. Han försöker alltså dölja exakt allt som han håller på med.

    Nästan varje gång vi bråkar om någonting så säger han att om jag vill att han ska dra så gör han det. Men jag vill ju inte??

    Okej. Fan va svårt det var att sammanfatta det här och få ner mina känslor men jag vet inte var jag ska vända mig.

    Jag vill aldrig ta initiativ till sex längre då jag vet att han skriver med andra eller hellre tittar på nånting. Och han förstår inte att jag blir avtänd av det.

    Jag kan inte leva såhär med dom här känslorna. Det liksom knyter sig i magen varje gång jag ser han göra någon som han vet att jag inte tycker om.

    Men varför försöker han dölja att han håller på som han gör!? Är det för han skäms över nått konstigt beroende eller är det för att han vill ha både mig och andra samtidigt?

    Borde jag ställa något ultimatum att antingen är det mig du är tillsammans med eller så kan du lika bra dra och göra det du annars vill??. Är bara rädd att om jag säger så, så kommer han få det till att det är jag som inte älskar han och det är jag som vill att han ska dra.

    Har också funderat på att skapa nån fejk profil på tex badoo endast för å kolla vad är det han söker där?

    Vet att det är typ att sjunka till hans nivå men fan jag vill bara veta. Borde jag göra detta eller är det sjukt?

    Önskar bara att det var vi 2. Jag älskar verkligen han men jag orkar inte gå med svartsjuka och oro över att han kanske inte ens är intresserad av mig. Han kanske bara är kvar för att vi har ett barn tillsammans eller för att ha någonstans att bo?

    Hur tänker ni? Varför försöker han dölja allt som han vet att jag tycker är jobbigt? Och tror ni han hade slutat om jag gjort klart för honom att jag ej kan bo med han om han fortsätter.

    Ibland tror jag att det är jag som är helt sjuk i huvudet som är svartsjuk och skit. Men samtidigt vet jag att hade jag inte varit svartsjuk över det han gör så hade jag inte brytt mig. Och eventuellt inte ens älskat han.

    Så jävla lång text men någon kanske orkade läsa.

    Tack!


    Dumpa karlfan!
  • Xenia

    Jag misstänker att han ljög från dag 1. Han tänkte visst inte avstå från porr men för att få dig ljög han. Nu har han ju dig sen många år så han anstränger sig inte längre.

    Alltså jag skulle ställt krav. Du får sluta med att chatta med andra tjejer. Du får sluta att kolla på porr och runka i min närvaro. Om det betyder mer för dig än vad jag gör vill jag inte bo ihop med dig.

    Det är klart att han blir sur och arg när du ifrågasätter honom. Han har inga bra svar, och det är ett effektivt sätt att döda diskussionen.

    Jag tror att du bara blir olycklig att fortsätta med honom. Han verkar inte bry sig om dina känslor. En dag kanske han är otrogen AFK.

    Kanske går han med på att gå i familjeterapi om du säger att du annars flyttar ifrån honom. Om han ändå vägrar, ja då vet du hur lite värde han sätter på dig och relationen. Kanske han är sexberoende och då behöver han hjälp med att bli av med beroendet. Men han kanske inte vill det precis som en del drog- och spelberoende inte vill det.

    Men du måste mena vad du säger. Om du hotar med att flytta men sen inte gör det, då vet han att han kan göra vadsomhelst, du kommer aldrig att lämna honom.

    Så tänk efter vad som är värst: Att lämna honom eller att allt fortsätter som förut.

  • Anonym (B)

    Hej TS! Vill börja med att beklaga din sambos helt vidriga beteende och även dela erfarenheter med dig då det här hade kunnat vara jag som skrev.

    Jag känner igen mig såå mycket i dig och din historia. Jag är faktiskt fortfarande gift med min dåre till man som precis som din har ett helt enormt porrbehov. Han till och med arbetar extra med sådant på nätet. Han glor på lättklädda unga tjejer och lesbiskt osv och har även tidigare okontrollerat haft kontakt med olika tjejer på facebook mer eller mindre bekanta (tagit kontakt själv), haft supergränslösa vänskapsrelationer med andra tjejer, fått nya bekantskaper på krogen, haft gränslösa kontakter med massa olika ex för att nämna vissa saker.

    Vad hände med oss? Först blev jag extremt sårad. Det här var ju mannen jag älskade. Jag fick extrema utbrott och skämde ut honom offentligt inför tjejen det för tillfället berörde. När han tog mitt parti och bad så mycket om förlåtelse såg jag det som ett kvitto på att han älskade mig(du beskriver lite hur din kille reagerar också)

    Det som hände i varje fall var att mina känslor totaldog även gällande sex. Som du skriver kände man att varför har han inte sex med mej, är jag otillräcklig, är någon annan mer intressant.

    Det hela resulterade i ett bedrövligt sexliv, en kronisk latent ilska gentemot honom, att jag samtidigt som jag älskar honom som person och som far till barnen helt saknar den typen av kärlekskänslor för honom som man förknippar med en kärleksrelation. Det i sin tur har resulterat i bitterhet från hans sida då jag drar mig för/vägrar ha sex eller ens se en film ihop längre. Såhär har det varit i flera år nu. Dead end. När jag tar upp skilsmässa håller han sig kvar. Vad jag vet har han slutar ha kontakt med andra tjejer men kollar med stor sannolikhet på porr ff. Jag blev själv otrogen för ett par år sedan och väntar nu barn med en annan jag älskar utan hans vetskap. Med denna långa utläggning ville jag komma fram till att det blir inte bra. Utifrån egen erfarenhet kommer man till en gräns till sist där det inte finns någon återvändo om det inte sker en drastisk personlighetsförändring hos den andre, vilket nästan aldrig kommer att ske. Då är det lättare att gå vidare. Och enligt min erfarenhet, gör dig fri i tid!! Annars kan man hamna i trassliga situationer. Är han kontrollerande mot dig? Har ni tagit upp ämnet att gå isär någon gång? Förstår att du vill att det ska bli bra mellan er och att ni har ett barn tillsammans osv vilket inte gör det så lätt att bara hux flux göra slut och dra. Att man helst vill fortsätta...

    Men är det värt att leva ett helt liv på det här sättet? Som jag ser det visar han dig noll och ingen respekt genom att chatta med andra tjejer!! Det är otrohet. Samma med porren. Enligt mig kan man inte förbjuda någon ifrån att kolla på porr, MEN när det går ut över ert sexliv angår det faktiskt dig också eftersom ni lever i en relation där man delar på sexlivet. Då blir ju du lidande genom detta. Jag ursäktar inte heller vissa mäns enorma porrberoende genom att jag ser att dessa män tenderar till att objektifiera kvinnor och deras sexualitet låg inte sällan förminskar tjejer och ser inte dessa som en jämlik partner att ha sex med utan gör det för sin egen njutnings skull (porrskada). Detta går ju stock i stäv med allt vad en relation står för. Därav är kan egoistisk och skadar er relation genom sina abnorma mängder porrkonsuntion. Du hade aldrig reagerar och stört dig på det eller ens märkt det om det inte varit för att han har osund relation till porr. Lita på din magkänsla.

    Gällande badoo är HELT oacceptabelt och otrohet. Du har rätt att känna dig exklusiv i er relation och som den enda kvinnan. Är det inte okej för dig är det lika med att han får välja om han ska vara med dig ELLER skriva med andra. Inte både och.

  • Anonym (B)

    Jag skulle också vilja tillägga att jag tror att du hamnat i det här klassiska, att du blivit nedbruten och att ju längre man lever med någon, desto längre flyttas gränserna fram för vad som är okej i en relation. Därav kanske du ursäktar honom mer lättvindigt än du gjort för flera orden och ett barn tidigare? Kanske har fel men fungerar själv så och vet många som funkar så. Man har ju i en lång relation speciellt med barn redan satsat allt liksom och man kanske också har det bra på många andra plan och då är det lätt att acceptera en massa skit som är allt annat än okej!

  • Anonym (wow)
    Anonym (B) skrev 2021-04-19 03:22:40 följande:

    Jag skulle också vilja tillägga att jag tror att du hamnat i det här klassiska, att du blivit nedbruten och att ju längre man lever med någon, desto längre flyttas gränserna fram för vad som är okej i en relation. Därav kanske du ursäktar honom mer lättvindigt än du gjort för flera orden och ett barn tidigare? Kanske har fel men fungerar själv så och vet många som funkar så. Man har ju i en lång relation speciellt med barn redan satsat allt liksom och man kanske också har det bra på många andra plan och då är det lätt att acceptera en massa skit som är allt annat än okej!


    Wow, vad jag känner igen mig i den kommentaren...! Vi har rejäla problem hemmavid, och när jag skriver ner dem så blir jag liksom förvånad själv över hur illa det är, men ändå lyckas jag inte gå. Man vänjer sig till sist och tänker att det måste hända något RIKTIGT ILLA för att det ska vara "ok" att göra slut.
  • Anonym (B)
    Anonym (wow) skrev 2021-04-19 10:54:50 följande:

    Wow, vad jag känner igen mig i den kommentaren...! Vi har rejäla problem hemmavid, och när jag skriver ner dem så blir jag liksom förvånad själv över hur illa det är, men ändå lyckas jag inte gå. Man vänjer sig till sist och tänker att det måste hända något RIKTIGT ILLA för att det ska vara "ok" att göra slut.


    Exakt!!! Ungefär som att man måste ta honom på bar gärning i sängen med någon annan eller en misshandel el dyl men egentligen ska de ju räcka med att konstatera att det här passar inte mig, vi diskuterar saken en gång på en mogen nivå och fungerar det inte efter man jobbat på det tar det slut ungefär.

    Konstigt egentligen, men tror att det är en del av vår natur att anpassa sig. Men man känner ju nånstans därinne hur fel det är. Samtidigt som man tänker #ör jag gnällig? Lite får jag tåla # osv. Blir så avis ibland på singeltjejer med stabilt liv där de är chefer i sitt eget liv.
  • Anonym (this)

    TS.. din sambo är en äcklig gris

    Han skiter i vad du tycker eller hur du mår så vad sägs om att du gör vad som är bäst för dig och får dig att må bra som människa - är det att stanna med mr porr-gris eller är det att avsluta förhållandet

Svar på tråden Hjälp mig att förstå hur min sambo tänker