• Anonym (Undrande)

Kan jag klandras för att arbetsgivaren betalat för mycket pengar?

Jag blev idag varskodd att min arbetsgivare betalat ut för mycket lön till mig förra månaden. Jag jobbar halvtid, men fick förra månaden heltidslön. Jag har själv inte noterat det, eftersom jag sällan kollar på mitt lönekonto.

Jag förstår att jag förstås ska betala tillbaka och det är inget problem. Pengarna finns kvar. Men, kan jag på något vis klandras för att inte hållit koll på mitt konto? Lönespecifikationerna kommer in i ett system som jag kollar ibland, men absolut inte varje månad, däremot när det ska ske förändringar. 

• Svar på tråden Kan jag klandras för att arbetsgivaren betalat för mycket pengar?
  • Lönnsirap

Du kommer inte klandras, tyvärr kommer du ev. Även betala tillbaka den extra skatt som de betalat in till Skatteverket, så se till att prata med arbetsgivaren direkt!

• Anonym (Inger)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-10 20:00:50 följande:

Jag skulle sannolikt inte märka om det inte kom in lön en månad heller.

Samma här också.
  • Anonym (Naughty40)

Det tjänar ingenting till att bråka om. I så fall måste du kunna hävda att du tagit emot pengarna i god tro och det blir upp till dig att bevisa. När det handlar om så mycket pengar som dubbelt så mycket i lön är det inte realistiskt eller lätt att kunna hävda god tro... Du har även som arbetstagare en skyldighet att hålla koll på dina lönespecifikationer. Din arbetsgivare gjorde sin plikt och informerade dig om den felaktiga lönen så skyndsamt som möjligt. Sådant här händer. Löner blir felaktiga och i detta fall gör du bäst i att återbetala.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-05-10 21:05:14 följande:

Det tjänar ingenting till att bråka om. I så fall måste du kunna hävda att du tagit emot pengarna i god tro och det blir upp till dig att bevisa. När det handlar om så mycket pengar som dubbelt så mycket i lön är det inte realistiskt eller lätt att kunna hävda god tro... Du har även som arbetstagare en skyldighet att hålla koll på dina lönespecifikationer. Din arbetsgivare gjorde sin plikt och informerade dig om den felaktiga lönen så skyndsamt som möjligt. Sådant här händer. Löner blir felaktiga och i detta fall gör du bäst i att återbetala.

Jag vill inte bråka. Jag undrar om arbetsgivaren kan bråka om det som skett. Någon har, av oklar anledning plötsligt skrivit upp min arbetstid, trots att jag är f-ledig resten.

Hur blir det med det förresten? Kommer f-kassan bråka om det?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-10 18:44:02 följande:

Jag blev idag varskodd att min arbetsgivare betalat ut för mycket lön till mig förra månaden. Jag jobbar halvtid, men fick förra månaden heltidslön. Jag har själv inte noterat det, eftersom jag sällan kollar på mitt lönekonto.

Jag förstår att jag förstås ska betala tillbaka och det är inget problem. Pengarna finns kvar. Men, kan jag på något vis klandras för att inte hållit koll på mitt konto? Lönespecifikationerna kommer in i ett system som jag kollar ibland, men absolut inte varje månad, däremot när det ska ske förändringar. 

Vem skulle klandra dig menar du...? Du blir inte återbetalningsskyldig, det kommer bara att dras av på nästa lön.
  • Anonym (***)
    Anonym (Ba) skrev 2021-05-10 19:59:17 följande:
    Bara som perspektiv. Jag skulle absolut kunna missa att det kommit in 10.000 extra eller vad det nu kan handla om på kontot. Jag har pengar så det räcker och blir över och behöver aldrig fundera på hur mycket pengar som finns på kontot. Då blir det kanske så att man är lite slarvig med att titta.

Men naturligtvis smart att ändå kolla att lönen stämmer
    Samma här, har också mycket pengar. Men jag tycker inte det hör ihop. Man kan ha koll på sina konton även om man har mycket pengar. Att inte ha koll är för mig att inte bry sig, att låta pengar stå till ingen ränta. Dvs man är inte så ekonomisk. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (***) skrev 2021-05-11 10:06:03 följande:

Samma här, har också mycket pengar. Men jag tycker inte det hör ihop. Man kan ha koll på sina konton även om man har mycket pengar. Att inte ha koll är för mig att inte bry sig, att låta pengar stå till ingen ränta. Dvs man är inte så ekonomisk. 

Men knip igen, du har ingen aning om hur jag sköter mina pengar eller var de hamnar. Jag sökte svar på en fråga för min arbetsgivare gjort fel. Jag sökte inte oinsatta människors åsikter om min ekonomi!
  • Anonym (***)
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-11 10:13:18 följande:
    Men knip igen, du har ingen aning om hur jag sköter mina pengar eller var de hamnar. Jag sökte svar på en fråga för min arbetsgivare gjort fel. Jag sökte inte oinsatta människors åsikter om min ekonomi!
    Oj, trampade jag på en öm tå? Jag skrev inte om dig specifikt, jag bara svarade på någon annans inlägg hur jag ser på det. Du behöver inte ta åt dig om du har koll på din ekonomi. 
  • Anonym (Inger)
    Anonym (***) skrev 2021-05-11 10:06:03 följande:

Fast vad gör det så länge man gör rätt för sig och lever ett gott liv?
  • Jemp
    Anonym (Undrande) skrev 2021-05-10 21:18:11 följande:

Jag vill inte bråka. Jag undrar om arbetsgivaren kan bråka om det som skett. Någon har, av oklar anledning plötsligt skrivit upp min arbetstid, trots att jag är f-ledig resten.

Hur blir det med det förresten? Kommer f-kassan bråka om det?

Om det inte rättas så ja, absolut. Kanske lika bra att ringa dem.
  • Törstiga tuppen

Om du tar emot heltidslön och samtidigt får föräldrapenning kan f- kassan utreda för bidragsfusk. Förmodligen kan inget hända om du betalar tillbaka på en gång.

• Anonym (Undrande)
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-11 19:26:41 följande:

Om du tar emot heltidslön och samtidigt får föräldrapenning kan f- kassan utreda för bidragsfusk. Förmodligen kan inget hända om du betalar tillbaka på en gång.

Det kvittades tydligen på nästa lön och då skulle allt bli rätt och riktigt.
  • Anonym (J)

Varför skulle de bråka med dig?

Om du inte vill att de drar hela summan nästa lön så ska de dela upp det i delbetalningar.

Svar på tråden Kan jag klandras för att arbetsgivaren betalat för mycket pengar?