• Anonym (Ts)

Aktivitetsstöd efter 6 månader

Idag blev vi konfunderade.

Min sambo pratade med arbetsförmedlingen efter ett halvår som arbetslös. Vi har barn så hon har många dagar med a-kassa kvar.

Hon får informationen att hon nu skall välja en privat arbetsförmedling och att de matchat henne mot jobb-och utvecklingsgarantin, att hon kommer få samma ersättning som nu och att hon måste välja något av alternativen som finns på mina sidor (tyvärr har hon inte hunnit gå in och kolla där ännu men skall naturligtvis göra det).

Jag tycker detta är märkligt. Jag trodde man hamnade i jobb-och utveckling efter att ha varit inskriven som arbetslös i 14 månader? Stämmer inte detta?

• Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader
  • Anonym (Ts)
    Annita skrev 2021-05-27 23:16:46 följande:

Jag tycker också att det låter som ett steg i det. Då är det ju konstigt med aktivitetsstöd, som du säger, för privatiseringen borde ha målet att det ska kosta mindre (vilket jag betvivlar, på samhällsnivå). Då verkar det ologiskt att hipp som happ slänga in folk i statligt finansierat aktivitetsstöd.

Ja jag förstår inte mycket.

Skall kontakta arbetsförmedlingen imorgon och fråga vidare just om varför det blir aktivitetsstöd. Inte för min sambos skull utan för att stilla min egen nyfikenhet
  • Anonym (AF)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 23:08:31 följande:

Och om jag inte förstått helt fel så är rusta och matcha en del av JOB

Rusta och matcha är en insats som man kan ha i JOB men man kan också anvisas Rusta och matcha och får då ett beslut om sk Förberedande insatser :) Förstår att det är förvirrande men KROM (Kundval rusta och matcha) är alltså själva insatsen/aktiviteten medan JOB är ett ramprogram inom vilket man kan ha lite allt möjligt beroende på förutsättningarna. Har man som din fru varit arbetslös i 6 månader så tas alltså ett beslut om förberedande insats där KROM blir själva aktiviteten kan man säga.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (AF) skrev 2021-05-27 23:20:22 följande:

Rusta och matcha är en insats som man kan ha i JOB men man kan också anvisas Rusta och matcha och får då ett beslut om sk Förberedande insatser :) Förstår att det är förvirrande men KROM (Kundval rusta och matcha) är alltså själva insatsen/aktiviteten medan JOB är ett ramprogram inom vilket man kan ha lite allt möjligt beroende på förutsättningarna. Har man som din fru varit arbetslös i 6 månader så tas alltså ett beslut om förberedande insats där KROM blir själva aktiviteten kan man säga.

Åh tack för förklaring! Men det är alltså normalt att få aktivitetsstöd trots att man inte är i JOB?
  • Anonym (AF)
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-27 23:26:56 följande:

Åh tack för förklaring! Men det är alltså normalt att få aktivitetsstöd trots att man inte är i JOB?

Ja absolut! Det handlar om att sätta in en insats snabbt för att minska risken för långtidsarbetslöshet. Detta med KROM har alltså ingenting med pandemin att göra, innan hade vi STOM (vilket fortf finns) men håller på att ersättas av KROM.

Jag jobbar på AF, dock ej som förmedlare, så har lite koll :) Tycker det är jättebra att du ställer frågor, är inte så himla lätt att förstå!
  • Anonym (Lillan)
    Anonym (Nn) skrev 2021-05-27 18:46:41 följande:

Nja det är ju inte helt nytt, det fungerar på liknande sätt som "stöd och matchning" som funnits längre i t ex min region. Jag kommer i kontakt med AF i mitt arbete med mina patienter och flera har deltagit i detta program. Fördelen är att när man är inskriven i aktivitersprogram hos AF så pausas SGI:n under tiden man får aktivitetsstöd. Dvs har man ännu inte fått något arbete när programmet är slut kan man återigen få a-kassa så då är det ju ingen nackdel att det blir aktivitetsstöd för henne, snarare tvärtom.

Detta stämmer ej. A-kassan har inte koppling till SGI på det sättet, dvs du får ej A-kassa igen för att du haft aktivitetsstöd. A-kassedagarna tickar under tiden du får aktivitetsstöd.

Till TS:

Låter märkligt, är du säker på att hon anvisats till jobb och utvecklingsgarantin (JOB)? En person kan även under perioden med A-kassa anvisats till arbetsmarknadspolitiskt program eller insats. Under programmet eller insatsen så får den arbetssökande/deltagaren aktivitetsstöd istället för A-kassa, men A-kassedagarna tickar samtligt iväg. Utbetalningen kommer från ett annat ställe bara.

Har hon inkomstförsäkring? Om ja så bör hon ej anvisats till KROM i och med att ersättningen från i inkomstförsäkringen faller bort, tala i sådana fall med AF.
  • Anonym (Lillan)
    Anonym (AF) skrev 2021-05-27 23:42:16 följande:

Ja absolut! Det handlar om att sätta in en insats snabbt för att minska risken för långtidsarbetslöshet. Detta med KROM har alltså ingenting med pandemin att göra, innan hade vi STOM (vilket fortf finns) men håller på att ersättas av KROM.

Jag jobbar på AF, dock ej som förmedlare, så har lite koll :) Tycker det är jättebra att du ställer frågor, är inte så himla lätt att förstå!

Hej kollega! Bra att du verkar rätat ut missförståndet. :)
  • Tow2Mater

Menar du att man får fler A-kassedagar om man har barn??? snacka om diskriminerande isåfall!

• Karlington
    Tow2Mater skrev 2021-05-28 01:09:30 följande:

Menar du att man får fler A-kassedagar om man har barn??? snacka om diskriminerande isåfall!

Ja, 450 istället för 300 ersättningsdagar.
  • Tow2Mater
    Karlington skrev 2021-05-28 02:32:37 följande:
    Ja, 450 istället för 300 ersättningsdagar.
    wow, illa illa.
  • Anonym (Ts)

Japp det stämmer.

Antar att man kanske räknat ut att detta på samhällsnivå blir billigare.

Större skyldigheter för samhället att försörja ett barn. Så utan a-kassa skulle då troligen andra insatser belastas mer.

Nu bara spekulerar jag alltså.

Kanske är det bara politik för att köpa väljare ursprungligen
  • Anonym (Instans)

Barn under 18 år, vid tillfället för ersättningsperiodens slut, ska tilläggas.
  • Anonym (Ts)

Uppdatering här nu då efter att ha pratat med arbetsförmedlingen på olika sätt.

I vissa kommuner blir i princip alla utvalda för rusta och matcha, vilket då beror på tillgången på arbeten i kommunen.

Det innebär att en person med ganska bra möjligheter till jobb utifrån sin profil ändå kan bli utplockad av systemet.

Och ja. Det är enbart ett datorsystem som väljer ut personer. Handläggaren kan inte göra någonting.

Det som händer om man skulle tacka nej till rusta och matcha (vilket min sambo inte har för avsikt att göra) är att arbetsförmedlingen är skyldiga att informera a-kassan om detta. Arbetsförmedlingen ser inte faktumet att man tackar nej till programmet som att man inte är aktivt arbetssökande och man får fortsatt vara inskriven som arbetssökande.

Sedan är det upp till a-kassan vad de gör med informationen. Men i de allra flesta fall skulle detta resultera i en varning som ger 5 dagars avstänganing från a-kassan. (Nästa gång 15, sedan 45 och sedan helt avstängd).

Eftersom man enbart eventuellt blir av med ekonomis ersättning men som sagt får stå fortsatt inskriven hos arbetsförmedlingen så kommer sgi vara skyddad trots att man tackar nej.

Ingenting händer sedan förens nästa möte vid handläggaren (6 månader sedan) då man återigen kan plockas ut för samma program.

Så med andra ord. Tackar man nej blir man troligen av med 5 dagar ersättning och får sedan troligen samma ?erbjudande? att delta i rusta och matcha igen efter 6 månader.

Det är också fullt möjligt att avbryta rusta och matcha. Med samma konsekvens som att tacka nej.

Angående aktivitetsersättning är arbetsförmedlingens svar att detta ingår i insatsen. Så helt enkelt verkar detta bara vara byråkrati.

Dock kunde inte af svara på vad som händer med sgi om man blir av med aktivitetsersättning.

Om man missköter stöd och matcha så går varningen istället till fk som då kan dra in aktivitetsstöd. Man är fortsatt inskriven som arbetssökande. Men af kunde inte svara på om fk faktiskt anser att man har sin sgi skyddad i det läget. Så detta är något bara fk kan svara på. Vilket jag skall ringa och kolla med dem (helt enkelt för att jag är nyfiken och vill veta hur det fungerar)

• Anonym (Ts)

Efter att ha läst lagen... om man utan giltig anledning lämnar ett arbetsmarknadspolitiskt program som man uppbär aktivitetsstöd för (rusta och matcha bör därför räknas in här) så är avstängningen 45 dagar. Så tackar man ja och sedan avbryter lär man bli avstängd 45 dagar.

Att jag uppdaterar här är för att informationen kanske kan hjälpa någon annan i framtiden

• Anonym (Anonym123)

Hej!

Hur gick det för din fru?
    Tackade hon ja eller nej?

Svar på tråden Aktivitetsstöd efter 6 månader