Anonym (Linda) skrev 2025-05-04 07:32:41 följande:
Hm. Mitt barn är också begåvat över genomsnittet. På något område på gränsen till särbegåvning. OCH har adhd. De två sakerna motsäger liksom inte varandra.
Anonym (Linda) skrev 2025-05-04 07:40:20 följande:
Jag förstår inte. Utredningen ledde ju visst till diagnos. Din son hade nåt med fötterna som gjorde att han behövde inlägg. Läraren såg ett ovanligt rörelsemönster och berättade det så att det utreddes. Det är väl bara jättebra? Att en lärare inte även är läkare och ser vad som är problemet tycker inte jag är konstigt. Men läraren hade ju rätt. Något var annorlunda med ditt barn och det behövde åtgärdas. Sen var läraren ute och cyklade gällande vad som var fel, men den biten är ju faktiskt inte hens jobb.
Du kanske förväxlar mig med någon annan i tråden. Jag har ju skrivit flera gånger nu att jag inte har något emot utredningar. Varken lärarna eller jag är experter så jag tog sonen till experter inom området för utredning.
Nej, att sonen behövde hålfotsinlägg påverkade inte hans motorik eller rörelsemönster. Det är en form av sula som man kan köpa på nätet.
Jag blev förstås orolig när gympaläraren sa det så jag bad honom beskriva vad problemen var men det kunde han inte.
Jag förstår inte varför du ifrågasätter mina inlägg. Två lärare spekulerade i om sonen kunde ha en diagnos, Jac lyssnade och lät honom genomgå en utredning som visade att han inte hade någon diagnos.
Varför är det provocerande? Det är, som jag också skrev ovan, mycket viktigt att man får rätt diagnos om man har NPF men alla barn har ju inte det.
Det finns en normativitet ibland inom skolan som gör att barn som min son, som älskade att läsa faktaböcker och resonerade rätt avancerat för sin ålder om vetenskap etc., problematiseras trots att det inte finns några tecken på diagnoser.
Om min son hade visat sig ha en NPF-diagnos hade jag självklart inte haft några problem med det utan lärt mig så mycket som möjligt för att kunna stötta honom på bästa sätt.
Problemet med överdiagnostisering, som Socialstyrelsen varnar för, är ju att det drabbar barn som verkligen har NPF. Resurserna räcker inte till och folk kommer inte att förstå vilka svårigheter NPF faktiskt kan innebära.