• Anonym (Jag)

    Råd kring 7.5 åring

    Hej! Vi har haft lite incidenter på sista tiden där vår dotter gärna ljuger om saker. Skyller gärna ifrån sig osv. Jag vill såklart lära henen ta ansvar och avskyr lögner främst. Imorse så körde hon de klassiska och beskyller brosorna hur dåliga dom är som gjorde något hos grannen (dom är 5) helt plötsligt visade sig att hon var med på det hela. Kort gott hon ljög. Då INGETING funkar, jag har tjatat tjatat tjatat. Har jqg bestämt att hon får vara inne till på söndag & inte gå på ett kalas på lördag. Jag förväntar mig inte mycket hjälp hemma men hon varken bäddar, ställer iordning skor eller dylikt. Allt är jobbigt. Jag har tre ungar jobbar heltid och min make mer än så. Så mycket faller på mig. Tror starkt på att hjälpas åt. Behöver inte vara mycket men bara att man är med på tåget. Vi gör allt för våra barn men lögner accepterar vi ej. Så min fråga är vad säger jag till grannen vars kalas är? Ska jag säga som det är? Elelr bara vi kan inte komma?

  • Svar på tråden Råd kring 7.5 åring
  • got
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-16 09:53:18 följande:
    men om jag sagt till henne att det inte blir kals och nu låter henne gå. Blir det inte fel då?
    Precis som andra skrivit så är det snarare ett perfekt tillfälle att vara en förebild. Backa från ditt beslut, visa att det är OK. Precis som man kan backa från en lögn. När du vet att hon ljuger, straffa inte utan var öppen. Oftast hjälper det dåliga samvetet till och hon kommer erkänna vad som hände förutsatt att hon inte straffas för att hon berättar sanningen. Detta kommer säkert inte ske direkt utan du måste ha lite tålamod med förändringen. Jag brukar göra en poäng att vara den som är först med att säga förlåt till mina barn om vi har bråkat bara för att vara ett gott exempel. T ex sonen springer in med leriga skor för femtioelfte gången och jag blir arg på honom varpå han blir ledsen och arg. Efter en stund ber jag om ursäkt för att jag blev så arg och berättar att det är för att jag precis har dammsugit och att jag inte vill ha in grus. Han brukar då alltid säga förlåt för att han inte tänkte sig för. 

    Som andra skrivit: hårda straff vid lögner leder bara till ännu fler lögner. Alla människor ljuger och att barn gör det är en del av deras utveckling. Så småningom bör samvetet/ samhällets normer reglera vad man ljuger om. Det finns givetvis de människor som inte har denna förmågan att reglera detta och ju mer du straffar desto större är risken att din dotter inte lyckas lära sig balansgången. 

    Jag förstår till 100% att ens barn kan driva en till vansinne och att det är omöjligt att göra rätt alla gånger men testa att byta strategi, det kan ju inte bli värre eller hur?
  • Anonym (Trebarnsmamma)

    Oj, det var ett hårt straff för ett så litet barn!!! Men det får ni ju avgöra i relation till allvaret i händelsen som hon ljög om.

    Har ni ordentligt med egentid för dottern? Det är viktigt att hon får egentid med vardera föräldern särskilt eftersom hon som jag förstår det har två yngre syskon. Det är lätt att hamna i läget att den äldsta får klara sig själv för att de mindre kräver mer passning. Kanske är ljugandet hennes sätt att få uppmärksamhet?

  • LFF

    Jag har tvillinggrabbar i samma ålder som din dotter. Vi har talat väldigt mycket om detta med förtroende och om att mamma/pappa behöver kunna lita på det de säger annars kan vi inte låta dem få samma friheter som deras jämnåriga kompisar. Om vi inte kan lita på dem så måste mamma/pappa följa med överallt (=pinsamt). Just den biten har tagit skruv.

    Sen är det ju just detta med varför hon ljuger. Oftast beror ett barns lögn på att de inte vill såra en vuxen eller att de vet att de kommer råka illa ut om de berättar sanningen. För att bygga upp förtroendet mellan dig och dottern, försök att få till "barnstyrd tid" ett par gånger i veckan med henne. Det handlar inte om lång tid som behövs utan det räcker med 10-15 minuter åt gången. Tid som hon styr över helt och du bara följer med på vad hon hittar på eller vill prata om. För min ena kan det tex bara handla om att vi sitter och kramas och myser en stund ihop, alldeles tysta. 

    Kolla upp tex boken "Vad alla föräldrar behöver veta", antingen på biblioteket eller i bokhandeln. De finns även på Instagram. De pratar mycket om både barnstyrd tid och den känslomässiga tallriksmodellen (och mycket annat).

  • Anonym (Herregud)

    Herregud, hon är 7,5. Det låter som att du inte är äldre än så själv, då du borde veta och begripa att barn ?ljuger?. Deras hjärnor är inte vuxna förrän efter 25 så hon har rätt lång bit kvar att utvecklas till en ansvarstagande vuxen. Att straffa henne för att hon beter sig som barn gör i den åldern visar ju bara vilken olämplig och omogen förälder du är.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Herregud) skrev 2021-06-16 10:44:09 följande:

    Herregud, hon är 7,5. Det låter som att du inte är äldre än så själv, då du borde veta och begripa att barn ?ljuger?. Deras hjärnor är inte vuxna förrän efter 25 så hon har rätt lång bit kvar att utvecklas till en ansvarstagande vuxen. Att straffa henne för att hon beter sig som barn gör i den åldern visar ju bara vilken olämplig och omogen förälder du är.


    tack för fina ord. Enkelt att vräka ur sig skit på någon annan bakom en skärm va? Du känner inte mig jag känner inte dig. Men du förstår väl att såna grova saker du skriver till någon annan som kanske mår jätte dåligt över att man helt enkelt just nu är lost i sin roll som mamma kanske mår så dåligt att man kanske t.om kan avsluta sitt liv efter så brutala ord och påhopp du utger just nu. Lyckligtvis mår jag inte så dåligt men jag är starkt emot nätmobbning. Man kan ge konstruktiv kritik men att kalla mig olämplig föräldrar och du känner inte ens mig? Jag gör allt för mina barn och det räcker för mig att jag veta det. Men att känna sig osäker ibland och be om råd är inte fel i min värld.
  • Anonym (uttryck)
    Pope Joan II skrev 2021-06-16 10:01:19 följande:
    Väldigt bra inlägg! Jag vill tillägga att om ts nu har haft en "någorlunda förlossningsdepression" som hon upplever gått ut över och går ut över relationen till sin dotter tycker jag för min del att hon är skyldig att skaffa sig den hjälp hon behöver för att kunna ge barnet det hon i sin tur behöver av ts, sin mamma.
    Absolut! Kanske att hon iom inlägget här börjar reflektera över sitt föräldraskap och att det räcker en bit på vägen. Men annars är det ju klokt att söka hjälp. Många behöver lite stöd i sitt föräldraskap, det är lätt hänt att hamna snett i nåt avseende, oftast kan man rätta till det om man får lite nya tankar om vilket slags föräldraskap man vill ha. 
  • Anonym (uttryck)
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-16 10:14:46 följande:

    Jag vill också tillägga att sådana här tankar har nog alla föräldrar. NEJ NU är det nog! NEJ NU ska ungen lära sig veta hut! Sen vacklar man. :) och tur är väl det!

    Jag har varit konstant osäker runt mycket runt mina barn. Idag är de i tonåren och jag kan villigt erkänna att de flesta bråk varit rätt meningslösa och när vi hamnat i dålig spinn har det ALLTID slutat med att jag tillslut fått ta ett nytt grepp på situationen och det greppet har inte varit straff eller konsekvenser utan att ÖSA på med kärlek och empati. Det är sådant som bryter cirkeln. Och man får ge sig själv lite empati också. Men då gäller det att man ser vad man gör fel och förlåter sig själv. Så verkligen: det är inget konstigt att vara osäker som mamma. Och efter långa perioder av tjafs så känner man inte så mycket kärlek. Men den finns där! Och din dotter älskar dig - det är det enda barn kan göra. Hon är helt beroende av dig och pappan för att överleva och bandet är starkare än något du resonera kring.


    Håller helt med här. Det är SVÅRT att vara förälder. Och man kan inte förvänta sig att man kommer att göra allt precis rätt hela tiden, man är ju bara människa, och barnen är också bara människor med alla sina egenheter, förväntningar och olika utvecklingssteg.

    Men man kan alltid backa, säga förlåt, rätta till, börja om. Och det är ju också nåt man vill lära barnen, att man kan ändra sig när man tänkt efter, att man sa dumt förut men nu vill man säga förlåt för det. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (uttryck) skrev 2021-06-16 13:22:06 följande:

    Håller helt med här. Det är SVÅRT att vara förälder. Och man kan inte förvänta sig att man kommer att göra allt precis rätt hela tiden, man är ju bara människa, och barnen är också bara människor med alla sina egenheter, förväntningar och olika utvecklingssteg.

    Men man kan alltid backa, säga förlåt, rätta till, börja om. Och det är ju också nåt man vill lära barnen, att man kan ändra sig när man tänkt efter, att man sa dumt förut men nu vill man säga förlåt för det. 


    Håller helt med! Jag har mycket kvar att lära mig och kommer nog pågå hela livet. Men jag är väl medveten om att det är okwj att ibland fråga, ta emot hjälp och allt det ni skriver. Jag är glad att 99% av alla här inne gett mig super bra stöd och råd! Så fina människor! Ni har gjort mer än ni tror för mig.
  • Anonym (uttryck)
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-16 13:38:49 följande:
    Håller helt med! Jag har mycket kvar att lära mig och kommer nog pågå hela livet. Men jag är väl medveten om att det är okwj att ibland fråga, ta emot hjälp och allt det ni skriver. Jag är glad att 99% av alla här inne gett mig super bra stöd och råd! Så fina människor! Ni har gjort mer än ni tror för mig.
    Fint! Hoppas att ni får en fin dag nu med en liten början på en mysigare relation mellan dig och dottern. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2021-06-16 10:22:18 följande:
    Oj, det var ett hårt straff för ett så litet barn!!! Men det får ni ju avgöra i relation till allvaret i händelsen som hon ljög om.

    Har ni ordentligt med egentid för dottern? Det är viktigt att hon får egentid med vardera föräldern särskilt eftersom hon som jag förstår det har två yngre syskon. Det är lätt att hamna i läget att den äldsta får klara sig själv för att de mindre kräver mer passning. Kanske är ljugandet hennes sätt att få uppmärksamhet?
    Håller med
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-16 10:59:49 följande:

    tack för fina ord. Enkelt att vräka ur sig skit på någon annan bakom en skärm va? Du känner inte mig jag känner inte dig. Men du förstår väl att såna grova saker du skriver till någon annan som kanske mår jätte dåligt över att man helt enkelt just nu är lost i sin roll som mamma kanske mår så dåligt att man kanske t.om kan avsluta sitt liv efter så brutala ord och påhopp du utger just nu. Lyckligtvis mår jag inte så dåligt men jag är starkt emot nätmobbning. Man kan ge konstruktiv kritik men att kalla mig olämplig föräldrar och du känner inte ens mig? Jag gör allt för mina barn och det räcker för mig att jag veta det. Men att känna sig osäker ibland och be om råd är inte fel i min värld.


    Nu låter du verkligen olämplig om du är såpass instabil och reagerar med att hota om självmord när du får kritik..!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Herregud) skrev 2021-06-16 21:15:21 följande:

    Nu låter du verkligen olämplig om du är såpass instabil och reagerar med att hota om självmord när du får kritik..!


    Läs vad jag skrev. Jag skrev att jag INTE mår så. Högst olämpligt att kränka/mobba en annan förälder bakom en skärm. Jag erkänner mina brister och bad om råd. Fick jätte fina råd. Har pratat med dottern och vi har haft jätte fina samtal idag. Hon skrattade högt när jag nämnde att jag själv ville ljuga. Hon t.om kom och berätta en sak som hände på fritids och att hon berättade sanningen. Hon kände sig stolt då hon gjorde samma sak för pedagogen . Jag är faktiskt glad att jag skrev ut mina brister här idag. För 99% av inläggen jag fick tillbaka var helt fantastiska wake up calls. Jag är högt angelägen om att vara en BRA förälder och det är JAG. Men att vi ibland kan bli osäkra är jag nog itne ensam om!
Svar på tråden Råd kring 7.5 åring