• Anonym (Ekonomi)

Kan jag lämna?

Funderar på att lämna men är orolig över om jag har råd. Vill inte flytta till en lägenhet med barnen. Tjänar strax över 100,000 kr i månaden brutto. Vill inte bo i ett dåligt område. Tror ni jag kan köpa ett hus själv i Malmö med de hutlösa priser som är just nu?

• Svar på tråden Kan jag lämna?
  • Anonym (Glöm det)

Inte första gången detta troll skriver om detta...Fjant

• Anonym (Fråga Lund)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 14:57:09 följande:

Nej, det är ju inte enkelt, det har du rätt i. Finns väldigt lite lägenheter i området där vi bor, det är en av anledningarna att jag tänker ?hus? hela tiden.

Då är det nog hela kapitalet som måste bindas upp.

Kan ni inte dela upp nuvarande hus i två boenheter? Om ni är sams så borde det inte vara ett problem. Sen när barnen gått ut skolan och flyttar hemifrån kan ni återställa huset och sälja det.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Glöm det) skrev 2021-06-20 16:29:41 följande:

Inte första gången detta troll skriver om detta...Fjant

Jag har då aldrig skrivit om detta innan. Oavsett, vad är det som du anser oseriöst i inlägget?
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Malmöbo) skrev 2021-06-20 15:51:43 följande:

Allså du har en jättebra lön och pengar från nuvarande hus, klart du klarar det. Men om du känner dig osäker får du väl satsa på ett billigare hus tills du vet vad du vill eller har sparat ihop mer.

Är er villa värd 8-9 miljoner så antar jag att ni bor åt limhamnshållet. Finns ju massa brf radhus mm för runt 4 miljoner där.

Tyvärr är det inte Limhamn. Men kanske lägenhet i Klagshamn skulle kunna funka och pendla till förorten där jag bor nu med barnen. I klagshamn finns det ju ivf lägenhetshus.

Du har rätt i att ta ett billigare hus är säkrare. Är man skild orkar man kanske inte med ditt jobb den veckan man är själv med barnen och måste på så vis växla ner och ta ett annat jobb med lägre lön.
  • Anonym (Malmöbo)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 17:16:51 följande:

Tyvärr är det inte Limhamn. Men kanske lägenhet i Klagshamn skulle kunna funka och pendla till förorten där jag bor nu med barnen. I klagshamn finns det ju ivf lägenhetshus.

Du har rätt i att ta ett billigare hus är säkrare. Är man skild orkar man kanske inte med ditt jobb den veckan man är själv med barnen och måste på så vis växla ner och ta ett annat jobb med lägre lön.

För mig som ändå skötte allt med barnen i alla år (och jobbade heltid) så var inte det praktiska så jobbigt. Plötsligt fick jag mer tid varannan vecka att vila upp mig.

Men det var skönt att släppa alla måsten med hus o hem o bo i lägenhet.

Får en känsla att du ser ner på att bo i lägenhet. Jag hade lätt haft råd och köpa ett hus, men vill faktiskt inte. Jag värdesätter fritiden mera. Skötsel av ett hus tar rätt mkt tid.

Trivs man inte kan man alltid flytta.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Malmöbo) skrev 2021-06-20 18:52:12 följande:

För mig som ändå skötte allt med barnen i alla år (och jobbade heltid) så var inte det praktiska så jobbigt. Plötsligt fick jag mer tid varannan vecka att vila upp mig.

Men det var skönt att släppa alla måsten med hus o hem o bo i lägenhet.

Får en känsla att du ser ner på att bo i lägenhet. Jag hade lätt haft råd och köpa ett hus, men vill faktiskt inte. Jag värdesätter fritiden mera. Skötsel av ett hus tar rätt mkt tid.

Trivs man inte kan man alltid flytta.

Nej, ser inte ner på att bo i lägenhet men har gjort det med barn och vi längtade verkligen till hus. På våren och sommaren får jag lite klaustrofobi i lägenhet.
  • Kvittning
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 12:41:30 följande:
    Enligt SEBs lånekalkyl får jag låna ca 5,5 miljoner om jag stoppar in 1,5 mil själv. Men då har jag ju verkligen tagit all min likviditet och stoppat in det i ett boende. Känns också lite obehagligt att vara så beroende av min nuvarande lön, allt kan ju hända.
    Men du säger ju att husen kostar runt 6 miljoner. Så det borde väl räcka att låna ca 5 och lägga ca 1 i kontantinsats. Då har du inte maxat vare sig lån eller tömt hela bufferten. 
  • Anonym (Ekonomi)
    Kvittning skrev 2021-06-21 09:36:57 följande:

Men du säger ju att husen kostar runt 6 miljoner. Så det borde väl räcka att låna ca 5 och lägga ca 1 i kontantinsats. Då har du inte maxat vare sig lån eller tömt hela bufferten. 

Ja, de kostar minimum 6 miljoner.så har landat i att vi hade nog båda fått flytta,kanske komma överens om något gemensamt.
  • Anonym (Ekonomi)
    Cookieh skrev 2021-06-20 20:13:13 följande:

Lite ot, men vad jobbar du med när du tjänar över 100 000 kr/mån?

Varför är det intressant?
  • Arsenal90
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 01:00:11 följande:

Funderar på att lämna men är orolig över om jag har råd. Vill inte flytta till en lägenhet med barnen. Tjänar strax över 100,000 kr i månaden brutto. Vill inte bo i ett dåligt område. Tror ni jag kan köpa ett hus själv i Malmö med de hutlösa priser som är just nu?

Som folk säger, 6 mSEK någonstans är väll hyfsat rimligt och görbart. Det svenska skattesystemet med progressiv skatt gör ju att du förlorar väldigt mycket på att vara ensam och tjäna bra jämte ett bar som tjänar medel.. tyvärr. Så jag förstår ditt problem. Du kan dock få en bra lägenhet i ett trevligt område (Davidshall, Västra Hamnen, Limhamn) för samma pengar. Kan vara en lösning nu när det är rusning på hus, även om det inte var det du önskade. 
  • Anonym (Näe vet du vad.)

Att bo i lägenhet räknas som vanvård och du kommer förlora dina barn. Plus fängelse för dåligt omdöme.

Jösses...

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Näe vet du vad.) skrev 2021-06-21 15:53:56 följande:

Att bo i lägenhet räknas som vanvård och du kommer förlora dina barn. Plus fängelse för dåligt omdöme.

Jösses...

Har jag på något vis indikerat det? Men vi har provat det redan och vi längtade till hus. Skulle dessutom en av oss behålla nuvarande hus så finns det nästan inga lägenheter här. Därför lutar det starkt åt hus.

Bara onödig kommentar som luktar bitterhet.
  • Anonym (Näe vet du vad.)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-21 19:00:55 följande:

Har jag på något vis indikerat det? Men vi har provat det redan och vi längtade till hus. Skulle dessutom en av oss behålla nuvarande hus så finns det nästan inga lägenheter här. Därför lutar det starkt åt hus.

Bara onödig kommentar som luktar bitterhet.

Jag det stämmer. Jag bor i lägenhet och kommer aldrig bli glad igen.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Näe vet du vad.) skrev 2021-06-21 22:12:37 följande:

Jag det stämmer. Jag bor i lägenhet och kommer aldrig bli glad igen.

Jobbigt.
  • Anonym (Ekonomi)
    Arsenal90 skrev 2021-06-21 15:50:12 följande:

Som folk säger, 6 mSEK någonstans är väll hyfsat rimligt och görbart. Det svenska skattesystemet med progressiv skatt gör ju att du förlorar väldigt mycket på att vara ensam och tjäna bra jämte ett bar som tjänar medel.. tyvärr. Så jag förstår ditt problem. Du kan dock få en bra lägenhet i ett trevligt område (Davidshall, Västra Hamnen, Limhamn) för samma pengar. Kan vara en lösning nu när det är rusning på hus, även om det inte var det du önskade. 

Håller med!kruxet är om en bor kvar då det blir en lång pendling till barnens skola därifrån.Men annars bra ide! Limhann är trevligt
Svar på tråden Kan jag lämna?