• Anonym (Karen)

Arv till barn

En väldigt avlägsen och förmögen släkting till min man dog nyligen. Han fick flera miljoner kr. Vår son och alla hans kusiner fick 400000kr var

Vi är ju jätte glada så klart. Vi har behövt en ny bil och vi kunde köpa en jätte fin sommarstuga även betala av hela lånet på huset 

Men vi är oense om en sak. Sonen vill ha ny speldator men han har ju redan en dator. Han vill även ha ny tv och flera spelkonsoler. Vilket kommer gå på ca 45000kr

Min man säger det är hans pengar låt han köpa den han vill ha så kan han spara resten . Jag tycker det är onödigt då han redan har en tv och en spelkonsol. Han kommer bli vuxen en dag och då behöver han dessa pengar. Men känner mig samtidigt som en elak häxa som ska styra och ställa Rynkar på näsan

Vad hade ni gjort? Har jag rätt eller ska jag ge efter? Skulle uppskatta att höra hur andra resonerar

• Svar på tråden Arv till barn
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-07-01 14:43:40 följande:
    De kanske inte tycker att pengarna räcker till endera dagen. Sonens arv är hans och ingen annans. Förmyndarspärr är det enda rätta där.
    Pappan har fått ett eget arv. Det är inte bara sonen som har ärvt pengar. Pengar till sommarstuga, bil och lån kommer inte komma från sonens arv.
  • Anonym (rr)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-07-01 14:42:32 följande:
    ALDRIG
    Vad är du, 4 år?
  • Anonym (s)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-07-01 14:35:01 följande:

Du har inte ett skit att göra med sonens arv! Rör ni en enda jävla krona för bil, sommarstuga och allt annat så är det STÖLD och inget annat! Däremot har pappan rätt att säga nej till inköp av tv, konsoller osv.

Du kanske borde lägga av med ölen helt...
  • Karlington
    Anonym (Karen) skrev 2021-06-30 22:41:55 följande:

En väldigt avlägsen och förmögen släkting till min man dog nyligen. Han fick flera miljoner kr. Vår son och alla hans kusiner fick 400000kr var

Vi är ju jätte glada så klart. Vi har behövt en ny bil och vi kunde köpa en jätte fin sommarstuga även betala av hela lånet på huset 

Men vi är oense om en sak. Sonen vill ha ny speldator men han har ju redan en dator. Han vill även ha ny tv och flera spelkonsoler. Vilket kommer gå på ca 45000kr

Min man säger det är hans pengar låt han köpa den han vill ha så kan han spara resten . Jag tycker det är onödigt då han redan har en tv och en spelkonsol. Han kommer bli vuxen en dag och då behöver han dessa pengar. Men känner mig samtidigt som en elak häxa som ska styra och ställa Rynkar på näsan

Vad hade ni gjort? Har jag rätt eller ska jag ge efter? Skulle uppskatta att höra hur andra resonerar

Hur gammal är sonen? Är han över 16 år så måste ni få kommunens överförmyndares samtycke för att få omhänderta hans arv.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-07-01 14:42:32 följande:

ALDRIG

Du kan alltså inte läsa.
  • Anonym (K)

Givetvis ska han inte köpa någonting alls för de pengarna! Ni är försörjningsansvariga.

Galet att sonens ens kommer åt pengarna??

• Anonym (Karen)

Många som antar alla möjliga konstiga saker här

Nej min man köpte inte en lyxbil utan en helt vanlig bil.Hans andra bil gick sönder och de skulle koste mer att laga än vad det är värt.Det är mycket lättare för hoss när vi har två bilar 

Sommarstugan kan jag gå med på att det är lyx. Men den kommer kunna säljas i framtiden om sonen inte vill ha den och med de kommer vi gå plus . Dessutom älskar min son och min man att fiska . Nu har vi en fin stuga med båt och egen brygga. Så vi kommer ju alla kunna använda den 

Jag vill absolut inte missunna min son lite lyx. Så vi bestämde oss för att vi köper speldatorn och en spelkonsol åt han . Han fyller snart år. Så får han ha kvar sina pengar ,Han kommer behöva dom när han blir vuxen 

Uppskattar er hjälp och tycker vi kunde lösa detta på ett bra sätt. Så tack för alla svar 

• Egon den stora
    Anonym (Karen) skrev 2021-07-01 22:30:55 följande:

Nej min man köpte inte en lyxbil utan en helt vanlig bil.Hans andra bil gick sönder och de skulle koste mer att laga än vad det är värt.Det är mycket lättare för hoss när vi har två bilar 

Sommarstugan kan jag gå med på att det är lyx. Men den kommer kunna säljas i framtiden om sonen inte vill ha den och med de kommer vi gå plus . Dessutom älskar min son och min man att fiska . Nu har vi en fin stuga med båt och egen brygga. Så vi kommer ju alla kunna använda den 

Jag vill absolut inte missunna min son lite lyx. Så vi bestämde oss för att vi köper speldatorn och en spelkonsol åt han . Han fyller snart år. Så får han ha kvar sina pengar ,Han kommer behöva dom när han blir vuxen 

Uppskattar er hjälp och tycker vi kunde lösa detta på ett bra sätt. Så tack för alla svar 

Låter som kloka beslut.

Ja en stuga är ju mer en investering. Det är ju jättebra att köpa sånt!
  • mari123
    Anonym (Ja) skrev 2021-07-01 12:13:57 följande:

Jag kanske är skadad pga mitt jobb. Men sett folk dö alldeles för tidigt och snabbt. Så njut nu. Låt han köpa de om han vill. Man ska leva i nuet.

FAST alla vet vi ju att vi ska dö en dag men ändå klarar de flesta av oss att leva  meningsfulla liv. När det gäller pengar så ska man inte bara leva i nuet, tänker jag! för jag tror inte det blir bra. I "Lyxfällan" har man kunnat se personer som fått stora arv och så har det slutat med att de är skuldsatta upp över öronen. 
  • Spucks

Bra lösning ni har hittat där! Visst ska barn inte får allt de pekar på, men lite lyx om har råd får man unnar sig. Bra att du och din man kom överens till slut!
  • Anonym (H)

Jag hade gjort så här: Sätt in merparten av pengarna på ett konto som sonen får tillgång till när han fyller 18 men bestäm en summa som han kan använda nu. Då ska han veta att det är den summa han har fram tills han blir myndig och får fundera över vad han egentligen vill lägga den på.

45 000 till TV, dator etc. låter galet mycket i mina öron. Du har helt rätt anser jag. Om han får en fast summa, inga undantag, tills han fyller 18 kanske han tänker en gång till på det.

Ungdomar i den åldern har inget konsekvenstänk av naturen och i längden kommer han att vara tacksam för att ni styrde upp situationen. De där pengarna kan han ta körkort för, ha som insats till en bostad etc..

Jag fick en liknande summa av min far som jag brände ganska fort. Det har jag ångrat så bittert många gånger i vuxen ålder.

• Anonym (H)

Jag såg inte ditt inlägg innan jag svarade men vad fint gjort av er!
  • Anonym (eh)

Helt otroligt att så många saknar läsförståelse och gapar om att TS och hennes man inte ska ta sonens pengar

Ännu mer galet att vissa anser att barn ska få allt de pekar på.På det så tar man upp att TS och hennes man minsann köpt saker.. eh ja de är vuxna?!?!

Inte undra på att barn är söndercurlade och beter sig som dom gör(ingen tycker om dessa barn förutom föräldrarna själva)

• Anonym (valet är enkelt?)

SÅKLART han ska spara!!! 45.000 på konsumtionsvaror vs. bättre läge som vuxen. ALLA pengar man kan spara hade man önskat att man hade kvar idag... Jag brände mitt arv från min farmor på en språkresa. Det var inte jättemycket pengar men tillräckligt för att kunna haft råd med en större lgh i Stockholm...

Svar på tråden Arv till barn