• CypherX

CSN -A-kassa

Hallå!

Jag har en fundering. Jag har i dagsläget a kassa och allt rullar på som det ska. Nu ska jag börja studera nästa vecka och jag väntar på besked från CSN om min ansökan. Har ansökt fullt lån för heltidsstudier. Tror absolut det inte är några problem att få det, ska studera på komvux.

Det lite knepiga jag undrar över är hur det funkar med A kassan?

Vad händer om jag ringer och säger ?Jag ska börja studera nästa vecka. Men jag har ännu inte fått CSN beviljat? Kan dom sluta då att betala ut pengar i och med att jag ansökt till CSN och då i samband med studier inte anser jag är arbetssökande längre?

Vet någon hur det funkar?

Mvh

C

• Svar på tråden CSN -A-kassa
  • Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2021-08-03 12:02:59 följande:

Ja, det får jag. Måste dock rapportera 2 gånger om året om hur studierna har gått osv. Om det blir de minsta lilla "fel" så blir man skyldig att betala tillbaka. Vilket jag dock förstår, men man känner ju en press/stress.

Ja vet faktiskt inte hur dom reagerar på komvux, men värt ett försök.

En vän som redan har höga utbildningar skulle egentl8gen inte enligt "kriterierna" få beviljat detta, blev det ändå.

Hen ska börja plugga något inom IT, men de kanske är ett "bra" yrke då.

Värt att försöka!

Verkligen spännande måste jag säga! Och bra att veta att det fungerar på det sättet!
  • Anonym (Fia)
    Glinda från Oz skrev 2021-08-03 08:57:57 följande:

Som jag sagt flera gång så ska ta kontakta dem efter max en månad, det är inget som uppdragas. De vet redan. Man blir INTE utesluten för att man kontaktar A- kassan någon vecka senare ber om ursäkt och frågar hur man bär sig åt för att betala tillbaka. Det räknas INTE som bidragsbrott.

Du har helt enkelt fel och det är sorgligt att du sitter och ger råd som folk kan råka riktigt illa ut för. Gick senast häromdagen igenom 15 liknande ärenden som till 95% lett till återkrav (med ränta), uteslutning och polisanmälan från a-kassans sida.

De olika arbetslöshetskassorna är lite olika benägna att just polisanmäla fast de ska, men det är nu under extra granskning på uppdrag av regeringen under den ökade utredningen av bidragsbrott. Det är mycket troligt att det kommer bli ytterligare hårdare.

Det är rent av elakt av dig att försöka tro att det är riskfritt att fuska med detta.

Och nej någon kan inte börja studera och inte ljuga med att inte berätta det för man ändå söker jobb. Där har du nog virrat ihop dig med vd arbetsförmedlingens aktivitetsrapporter där du visar att du aktivt söker jobb. För a-kassa intygar du specifikt bland annat att du inte studerar samt aktivt söker ersättning för varje dag specifikt samt intygar att uppgifterna du lämnar är sanningsenliga.
  • elin1989
    CypherX skrev 2021-08-01 18:35:51 följande:

Det stämmer. Jag vill ha a kassan tills jag får CSN. Vad den andra personen pratar om gäller inte överhuvudtaget då jag inte vill ha kassa samtidigt som jag studerar! Jag vill bara ha A kassan fram tills jag får CSN utbetalt. Hur kan jag då bli återbetalningsskyldig?

Det kan du inte göra. Du måste uppge när du ska börja studera, och fr om det datumet har du inte längre rätt till a-kassa. Det spelar ingen roll om du har fått CSN eller inte.
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2021-08-03 12:02:59 följande:
    Ja, det får jag. Måste dock rapportera 2 gånger om året om hur studierna har gått osv. Om det blir de minsta lilla "fel" så blir man skyldig att betala tillbaka. Vilket jag dock förstår, men man känner ju en press/stress.

Ja vet faktiskt inte hur dom reagerar på komvux, men värt ett försök.

En vän som redan har höga utbildningar skulle egentl8gen inte enligt "kriterierna" få beviljat detta, blev det ändå.

Hen ska börja plugga något inom IT, men de kanske är ett "bra" yrke då.

Värt att försöka!
    Sen när gäller detta? Man har bara fått beviljat 12 månader.
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2021-08-04 15:09:29 följande:

Sen när gäller detta? Man har bara fått beviljat 12 månader.

Jag fick mitt beviljat från och med Januari 2021.
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2021-08-04 20:29:40 följande:
    Hur fungerar det på sommaren? 
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2021-08-04 20:46:21 följande:

Hur fungerar det på sommaren? 

Får normalt A-kassa nu på sommaren också, men liiiite mindre när de inte är skola. Men, behöver dock inte aktivt söka jobb.
  • Anonym (...)
    Anonym (K) skrev 2021-08-04 20:49:35 följande:
    Får normalt A-kassa nu på sommaren också, men liiiite mindre när de inte är skola. Men, behöver dock inte aktivt söka jobb.
    Tack för svar!
    Hur kan det bli mindre? Inga krav på att leta sommarjobb?
  • Anonym (K)
    Anonym (...) skrev 2021-08-04 20:56:02 följande:

Tack för svar!

Hur kan det bli mindre? Inga krav på att leta sommarjobb?

För mina skoldagar får jag hela ca 48kr mer än dagar jag inte har skola. Nej inget krav, men jobbar jag måste jag såklart informera om detta.
  • elmadumle
    Anonym (K) skrev 2021-08-04 20:29:40 följande:
    Vilken akassa beviljar studier på heltid med bibehållen akassa, utan krav på att söka arbete på heltid? hittar bara att man kan få studera 50% med akassa och samtidigt söka jobb, avbryta studierna om man får arbete. Låter märkligt.
  • elmadumle
    Anonym (K) skrev 2021-08-03 10:53:50 följande:

Jag fick beviljat A-kassa för mina studier i 24 månader (sjuksköterska) . Då behöver man ju inte ta CSN för hela tiden av studierna, men de är ju upp till var och en.

Du måste vara unik på något sätt, ingen annan får det beviljat utan får ta csn bidrag och lån. 
  • Anonym (F)
    elmadumle skrev 2021-08-05 20:10:43 följande:

Du måste vara unik på något sätt, ingen annan får det beviljat utan får ta csn bidrag och lån. 

Ja det är väldigt märkligt. Finns inget som tyder på att detta skulle vara möjligt att få. Framförallt inte med ersättning direkt från a-kassan och inte aktivitetsstöd.
  • elmadumle
    Anonym (F) skrev 2021-08-05 20:18:38 följande:
    Ja det är väldigt märkligt. Finns inget som tyder på att detta skulle vara möjligt att få. Framförallt inte med ersättning direkt från a-kassan och inte aktivitetsstöd.
    Jag har studerat halvtid med bibehållen akassa för ett antal år sedan, men var tvungen att söka jobb som vanligt och direkt avbryta studierna för jobb, kallelse till af, kurser osv, men aldrig hört någon genom åren som kunnat få akassa i två år, heltid utan krav att söka arbete. Ersättningsdagarna är väl fortfarande 360 dagar? sedan måste man jobba ihop ett nytt villkor för att få nya akassedagar.
  • Anonym (F)
    elmadumle skrev 2021-08-05 20:24:35 följande:

Jag har studerat halvtid med bibehållen akassa för ett antal år sedan, men var tvungen att söka jobb som vanligt och direkt avbryta studierna för jobb, kallelse till af, kurser osv, men aldrig hört någon genom åren som kunnat få akassa i två år, heltid utan krav att söka arbete. Ersättningsdagarna är väl fortfarande 360 dagar? sedan måste man jobba ihop ett nytt villkor för att få nya akassedagar.

Ja precis. Det du beskriver är det man kan läsa om men också typ 20 veckor studier på heltid.

A-kassan räcker inte u två år nej.

Det jag tänker är att en person som varit arbetslös länge kanske kan få aktivitetsstöd vid studier (alltså pengar via fk) ifall det är så att det är studier som verkligen leder till jobb. Men kan inte svara på om det är så. Men vore iaf inte orimligt
Svar på tråden CSN -A-kassa