shiba2017 skrev 2021-08-09 11:14:46 följande:
Jag tillhör den äldre generationen, och blir lite förskräckt när jag ser vad föräldrar ger sina barn. Vi var på en restaurang, och en treåring åt pommes frites och flottiga hamburgare. Jag frågade vad som är godast, detta eller mammas hemlagade köttbullar och falukorv. Hans syster, som var ungefär sex år, såg mycket förvånad ut. Vad är detta? Hon förstod ingenting.
Lagar inte småbarnsföräldrar bra mat till sina barn? Äter de hämtmat, eller åker till McDonalds flera gånger i veckan? Någon sade att hon inte har tid, men pillrar med telefonen flera timmar om dagen.
Vad anser ni om barn och mat?
Hur många tror du har TID att stå och rulla köttbullar och stoppa korv när man är heltidsarbetande förälder?
Inte ens min mor som var halvtidsarbetade förälder stoppad korv, men hon kunde ibland rulla köttbullar.
Och då är jag född och uppvuxen på 70-80-talet.
Vi lever i tidevarv där det krävs att båda föräldrar jobbar heltid för att man skall kunna ha råd med familj. Många småbarnsföräldrar lagar faktiskt mat fortfarande. Men de kanske inte rulla köttbullar och sysslar med korvstoppning.
Det som är sorgligt är att du ser barnfamilj på Donken (McDånalds) och dra slutsatsen om att det äter där eller hämtmat genast och att det är så det är i deras vardag, samtidigt, som du generaliserar.
Även om jag själv är uppvuxen på hemlagad mat, så kunde vi i familjen ändå 1 gång i månaden äta ute på någon billig restaurang och äta, då morsan vill slippa att laga mat "för en gång skull".
P.S
Har du receptet på falukorv, skulle vara kull att prova att göra en hemlagad falukorv.. Även om jag tycker matlagning är pisstråkigt annars.