• shiba2017

Hämtmat till småbarn?

Jag tillhör den äldre generationen, och blir lite förskräckt när jag ser vad föräldrar ger sina barn. Vi var på en restaurang, och en treåring åt pommes frites och flottiga hamburgare. Jag frågade vad som är godast, detta eller mammas hemlagade köttbullar och falukorv. Hans syster, som var ungefär sex år, såg mycket förvånad ut. Vad är detta? Hon förstod ingenting. 

Lagar inte småbarnsföräldrar bra mat till sina barn? Äter de hämtmat, eller åker till McDonalds flera gånger i veckan? Någon sade att hon inte har tid, men pillrar med telefonen flera timmar om dagen. 

Vad anser ni om barn och mat? 

• Svar på tråden Hämtmat till småbarn?
  • Themis
    Cornellia skrev 2021-08-09 13:22:14 följande:

Men snälla. 

Det är väl bara pensionärer som har tid och möjlighet att stå och stoppa korv och rulla köttbullar?

Inte alls. Vi hjälps åt i familjen, gör 2-2.5 kilo i en sats och har alltid gjort så.

Men det är ju lite synd då att du inte har tid och inte kan laga goda köttbullar.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Cornellia
    Themis skrev 2021-08-09 19:22:43 följande:
    Inte alls. Vi hjälps åt i familjen, gör 2-2.5 kilo i en sats och har alltid gjort så.

Men det är ju lite synd då att du inte har tid och inte kan laga goda köttbullar.
    Nej jag väljer att laga mat som är god istället, med trevligare råvaror än malt kött. 
  • EnAnonumius
    shiba2017 skrev 2021-08-09 11:14:46 följande:

Jag tillhör den äldre generationen, och blir lite förskräckt när jag ser vad föräldrar ger sina barn. Vi var på en restaurang, och en treåring åt pommes frites och flottiga hamburgare. Jag frågade vad som är godast, detta eller mammas hemlagade köttbullar och falukorv. Hans syster, som var ungefär sex år, såg mycket förvånad ut. Vad är detta? Hon förstod ingenting. 

Lagar inte småbarnsföräldrar bra mat till sina barn? Äter de hämtmat, eller åker till McDonalds flera gånger i veckan? Någon sade att hon inte har tid, men pillrar med telefonen flera timmar om dagen. 

Hur många tror du har TID att stå och rulla köttbullar och stoppa korv när man är heltidsarbetande förälder?

Inte ens min mor som var halvtidsarbetade förälder stoppad korv, men hon kunde ibland rulla köttbullar.
    Och då är jag född och uppvuxen på 70-80-talet.

Vi lever i tidevarv där det krävs att båda föräldrar jobbar heltid för att man skall kunna ha råd med familj. Många småbarnsföräldrar lagar faktiskt mat fortfarande. Men de kanske inte rulla köttbullar och sysslar med korvstoppning.

Det som är sorgligt är att du ser barnfamilj på Donken (McDånalds) och dra slutsatsen om att det äter där eller hämtmat genast och att det är så det är i deras vardag, samtidigt, som du generaliserar.

Även om jag själv är uppvuxen på hemlagad mat, så kunde vi i familjen ändå 1 gång i månaden äta ute på någon billig restaurang och äta, då morsan vill slippa att laga mat "för en gång skull".

P.S
    Har du receptet på falukorv, skulle vara kull att prova att göra en hemlagad falukorv.. Även om jag tycker matlagning är pisstråkigt annars.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2021-08-10 12:31:37 följande:
    Hur många tror du har TID att stå och rulla köttbullar och stoppa korv när man är heltidsarbetande förälder?

Inte ens min mor som var halvtidsarbetade förälder stoppad korv, men hon kunde ibland rulla köttbullar.
    Och då är jag född och uppvuxen på 70-80-talet.

Vi lever i tidevarv där det krävs att båda föräldrar jobbar heltid för att man skall kunna ha råd med familj. Många småbarnsföräldrar lagar faktiskt mat fortfarande. Men de kanske inte rulla köttbullar och sysslar med korvstoppning.

Det som är sorgligt är att du ser barnfamilj på Donken (McDånalds) och dra slutsatsen om att det äter där eller hämtmat genast och att det är så det är i deras vardag, samtidigt, som du generaliserar.

Även om jag själv är uppvuxen på hemlagad mat, så kunde vi i familjen ändå 1 gång i månaden äta ute på någon billig restaurang och äta, då morsan vill slippa att laga mat "för en gång skull".

P.S
    Har du receptet på falukorv, skulle vara kull att prova att göra en hemlagad falukorv.. Även om jag tycker matlagning är pisstråkigt annars.
    Vill bara tillägga... Köttbullar ät vi i min familj väldigt sällan. Det räknades som "bukfylla" även om det var hemlagade köttbullar, när jag växte upp.
    Man åt oftast kött, fisk och fågel.
  • Guldnovan

När mina kottar var små for jag och några andra mammor till Mc Donalds i Haninge Centrum den 20:e varje månad. Åka pendeltåg från Skogås var ett äventyr, låta de äldre gå själv inne på centrumet smidigt.

Övriga dagar åt man hemma men den där resan var jättekul.

• sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2021-08-10 12:36:09 följande:

Vill bara tillägga... Köttbullar ät vi i min familj väldigt sällan. Det räknades som "bukfylla" även om det var hemlagade köttbullar, när jag växte upp.

Man åt oftast kött, fisk och fågel.

Mina köttbullar, bukfylla

Kränkt ;)
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2021-08-10 12:43:58 följande:
    Mina köttbullar, bukfylla

Kränkt ;)
    *fniss*
  • IceKitten

Men gud.

Likt alla andra ungar så tycker min unge att Donkens fettiga pommes är fantastiska och hade garanterat valt dem över dina hemmagjorda köttbullar. Vilket också är anledningen till att han inte väljer vad vi äter i familjen utan i stället får dessa pommes någon gång ibland.

I övrigt äter vi en nyttig och blandat kost på allt från indiska spenatröror till isländskt lamm. Vilket tanten bredvid mig på Donken självfallet inte har en aning om då jag inte har för vana att dela med mig av irrelevant information till alla jag möter.

Köttbullar eller falukorv blir det dock sällan då det finns få saker som är tråkigare enligt mig...

• No Logo
    Cornellia skrev 2021-08-10 12:02:57 följande:

Nej jag väljer att laga mat som är god istället, med trevligare råvaror än malt kött. 

Hur god mat hinner du laga egentligen på den korta tid du lägger i köket?
  • Cornellia
    No Logo skrev 2021-08-10 14:25:40 följande:
    Hur god mat hinner du laga egentligen på den korta tid du lägger i köket?

Så för att man inte har tid att stå och stoppa korv så menar du att man inte lägger tid på att laga mat? 

Men att komma över nivån köttbullar i smak så krävs det ju typ ingenting, nivån snabbnudlar är ju både godare och fräschare än hemrullade köttbullar.

• Lurkis

100% instämmer jag med ts

Det är som med allt i samhället

Folk har blivit habituerade till att gilla rent skräp.

För det ger mer tid till att glo ner i mobilen & fly verkligheten ett tag.

Förut fanns det ju en vits med att kunna mastery - att mästra vissa saker. Idag är folk mer intresserade av likes på ett foto eller något annat bekräftelsetjafs.

Det är bara att se på tändstickor då som nu. Från min farfarfars tid (som föddes 1889) de tändstickorna brinner som facklor & släcks inte av lite vind. Jämför detta med dagens solsticksn tändstickor. Det är exakt samma sak med allt. Det blir så när konsumtionen & försoffandet ökar i takt med att vi får det bekvämare. Folk som levde för 100 år sedan var betydligt tuffare mentalt såväl som fysiskt än idag. Vi är slöddret & lathetens generation tyvärr.

• velig13
    Lurkis skrev 2021-08-10 20:22:01 följande:

100% instämmer jag med ts

Det är som med allt i samhället

Folk har blivit habituerade till att gilla rent skräp.

För det ger mer tid till att glo ner i mobilen & fly verkligheten ett tag.

Förut fanns det ju en vits med att kunna mastery - att mästra vissa saker. Idag är folk mer intresserade av likes på ett foto eller något annat bekräftelsetjafs.

Det är bara att se på tändstickor då som nu. Från min farfarfars tid (som föddes 1889) de tändstickorna brinner som facklor & släcks inte av lite vind. Jämför detta med dagens solsticksn tändstickor. Det är exakt samma sak med allt. Det blir så när konsumtionen & försoffandet ökar i takt med att vi får det bekvämare. Folk som levde för 100 år sedan var betydligt tuffare mentalt såväl som fysiskt än idag. Vi är slöddret & lathetens generation tyvärr.

Skräp är nice

Den gamla generationen är tråkig och stel
  • Lurkis
    velig13 skrev 2021-08-10 20:42:03 följande:

Skräp är nice

Den gamla generationen är tråkig och stel

Each to their own. Den gamla generationen är anledningen till vårt välstånd. Men men, fortsätt vara vek du :)
  • trollhona
    shiba2017 skrev 2021-08-09 11:14:46 följande:

Jag håller med dig i sak, många föräldrar ger alldeles för mycket skräp till sina barn,
    Men är det din plats att säga något?
    Mina barn äter alltid hamburgare när vi är ute, hemma är det linssoppa och broccoligratäng. Falukorv tycker ingen av dem om och min mamma dog innan hon lärde mig göra köttbullar.. Så vari ligger din rätt att döma hur andra gör?
  • No Logo
    Cornellia skrev 2021-08-10 20:13:25 följande:

Så för att man inte har tid att stå och stoppa korv så menar du att man inte lägger tid på att laga mat? 

Men att komma över nivån köttbullar i smak så krävs det ju typ ingenting, nivån snabbnudlar är ju både godare och fräschare än hemrullade köttbullar.

1. Om du anser att bara pensionärer har tid att rulla köttbullar så verkar du inte tillbringa så mycket tid i köket

2. Du tycks inte kunna laga köttbullar

3. Om du tycker att snabbnudlar är gott och fräscht så avslutar jag vidare matdiskussioner med dig : )
  • Cornellia
    No Logo skrev 2021-08-11 16:36:34 följande:
    1. Om du anser att bara pensionärer har tid att rulla köttbullar så verkar du inte tillbringa så mycket tid i köket

2. Du tycks inte kunna laga köttbullar

3. Om du tycker att snabbnudlar är gott och fräscht så avslutar jag vidare matdiskussioner med dig : )

1. Just tidsmässigt snackade jag nog mest om korvstoppningen, men helt klart känns ju köttbullar som samma sorts pensionärsmat.

2. Jag vet hur man gör. Men eftersom köttbullar inte är gott oavsett så gör jag det aldrig. 

3. Läs meningen igen. Jag tycker att snabbnudlar är supertrist och smaklöst. Trots det är det godare och fräschare än malt, pressat kött. 

• No Logo
    Cornellia skrev 2021-08-11 21:05:05 följande:

1. Just tidsmässigt snackade jag nog mest om korvstoppningen, men helt klart känns ju köttbullar som samma sorts pensionärsmat.

2. Jag vet hur man gör. Men eftersom köttbullar inte är gott oavsett så gör jag det aldrig. 

3. Läs meningen igen. Jag tycker att snabbnudlar är supertrist och smaklöst. Trots det är det godare och fräschare än malt, pressat kött. 

Jag menade att du gjorde fel, eftersom du inte kan göra goda köttbullar, men det var bara för att vara taskig ; ) Jag fattar, du har bestämt dig för att malt kött är dålig mat och tycker inte om något i den vägen. Alla har väl nåt de inte är förtjusta i. Du behöver inte gilla köttbullar även om TS tycker det är höjden av gott föräldraskap, kulinarisk kokkonst och bevarandet av svensk ; ) kultur.

Själv tycker jag att råvaran avgör om det ska bli gott. Då min familj ibland vill ha mat av malet (icke-pressat) kött har jag till och med införskaffat en egen köttkvarn. Hamburgare på short ribs och högrev, lasagne, Wallenbergare, klassisk råbiff är favoriter. Köttbullar händer, men inte så ofta. Mest när de var små och hade petiga kompisar på besök. Libanesisk råbiff med thoum och tabbouleh står numer högst på önskelistan i malet kött-kategorin!

För övrigt är nog trådstarten bara ett tramsigt försök till provokation typ ?Jag såg ett barn äta en glass, tänker inte dagens föräldrar på risken med övervikt??
Svar på tråden Hämtmat till småbarn?