• Anonym (Avis75)

Avundsjuka på bonusar

Jag lever sedan några år med min sambo och hans barn. Jag känner en ständig avundsjuka till att han gör allt för dessa bortskämda vuxna barn. Han anser att det är synd om dem att de ska behöva jobba, de vill ha än mopedkörkort, moped, vanligt körkort och bilar, samt allt betalt för jägarexamen, kläder till detta, årskort för ishockey samt fotbollsmatcher etc. Det tar liksom aldrig slut. Dessutom vill de ha resor som han skall betala etc. De har en mamma som inte tycker att hon har råd eller vill betala för dem, vilket är sunt. Däremot köper hon dyrt hus, dyr bil samt all möjlig lyx till sig själv, eftersom hon vet att min sambo ändå står för allt vad gäller barnen.

Detta gör mig helt galen och jag känner en sån enorm avundsjuka. Jag vill ju skapa något med honom, men han har bara de vuxna barnen i huvudet och hur han kan skämma bort dem.

Det har tom gått så långt att han funderar på att köpa ett boende utomlands åt det ena barnet, eftersom han tycker inte att hen ska behöva bo i någon ful hyresrätt eller inneboende.

Hur skall jag tänka för att inte explodera inombords?!

• Svar på tråden Avundsjuka på bonusar
  • Olympia

Vad får du ut av att leva ihop med den här mannen eftersom du inte tagit ditt pick och pack och dragit?

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Avis75) skrev 2021-09-24 08:27:56 följande:

Jag betalar notan ibland och han ibland, men eftersom han äter så lite och vill dela på allt så blir det samma sak när jag bjuder.

När han beställer hem mat eller vi äter ute så får barnen egna stora rätter och dricka, medan vi delar på allt. Han avskyr tjejer som äter för mycket, så därför vågar man knappt beställa mer än så :o

Jag har lärt mig att man är vuxen när man fyller 18 och så är det ju också. Om inte annat, så borde man veta hur mycket det faktiskt kostar att köpa en bil, tanka bensin, att man kanske städar sitt rum etc. Dessa saker har hans barn ingen som helst aning om, eftersom de aldrig behöver för betala något.

Uppfostran skiljer sig mellan olika familjer och så får det vara! Jag försöker bara läsa av här i forumet vad som verkar rimligt, och de flesta tycker nog som jag känns det som!

Jag håller med, att stå ut i 5-6 år till med denna familj kommer att döda mig.

Ja man är vuxen när man fyllt 18, och då får man bestämma själv om man köper en hel eller en halv portion efterrätt. Eller två. Så du är avundsjuk på att barnen får mopedkort, en hel portion mat etc? Det är väl upp till dig att se till att du får så mycket mat du vill ha och om du vill ha mopedkort får du väl betala det själv.

Måste man veta vad det kostar att köpa en bil när man är 16? Hur god ekonomi brukar man ha när man är 16? Det är nog inte så många 16 åringar som betalar själva för saker. 
  • Jemp

Maten låter jättekonstigt och som att du bör pallra dig därifrån.

• Anonym (vad ?)
    Anonym (Avis75) skrev 2021-09-24 11:02:03 följande:
    Ja, han avskyr tjocka kvinnor och tycker att man ska vara spinkig och utan bakdel. Han gillar små små gumpar och att man är liten och nätt. 
    Vilken typ av man är du tillsammans med bortsätt från hans hysteriska "dåligt samvete relation" som han har till sina barn.

Tycker att det borde vara ditt huvudfokus, säger han det till dig, om dig, om din kropp ? Tvingar han dig att äta mindre än du vill, det är problemet inte hans urspårade föräldraskap, enligt mig.

Prioritera dig själv, så får vi se hur kul han kommer att ha det med sina barn och deras (enligt mig) helt dysfunktionella relation.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Avis75) skrev 2021-09-24 09:21:02 följande:

Ja han är lite konstig med mat och ätande eftersom han hade viktproblem som liten och det har smittat av dig även på barnen som har ätstörningar.

Själv har jag alltid varit spinkig och ätit mycket utan att gå upp i vikt, så detta med att han mår illa av att folk äter mycket är konstigt för mig. Jag äter därför en stor lunch på jobbet och sedan bara något litet när jag kommer hem.

????

Du kan väl inte mena allvar? Låter du hans ätstörningar diktera hur du äter? Du äter nåt litet när du kommer hem? Blir du mätt? Du förstår väl att detta inte är friskt av honom men det är faktiskt inte friskt av dig heller. Vilka fler områden är han kontrollerande omkring?
  • Anonym (O)

Hans barn, hans samvete, hans val.

• Anonym (R)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-09-24 13:07:55 följande:
    Ja man är vuxen när man fyllt 18, och då får man bestämma själv om man köper en hel eller en halv portion efterrätt. Eller två. Så du är avundsjuk på att barnen får mopedkort, en hel portion mat etc? Det är väl upp till dig att se till att du får så mycket mat du vill ha och om du vill ha mopedkort får du väl betala det själv.

Måste man veta vad det kostar att köpa en bil när man är 16? Hur god ekonomi brukar man ha när man är 16? Det är nog inte så många 16 åringar som betalar själva för saker. 
    Som 16åring vet man väl vad saker kostar, ungefär? Man behöver inte handla själv för att vara medveten om priser.

Kanske inte vad årsräkningen för en villas vatten och avlopp blir om man inte bor i villa iofs.

Men även vid 16 så läser man gratistidningar/magasin/dagstidningar, nyheter på nätet, ser reklam osv. Det är svårt att inte snappa upp ungefär vad en bil kostar, vad en villa i ens område kostar, vad det kostar att ta körkort, vad bensin kostar.

Man ser priser i mataffärer, läser kvittot från förälderns senaste storhandling och vet därmed vad olika sorts livsmedel kostar. Vet man inte vid den åldern vad ens egna kläder kostar eller vad ens familj äter för i månaden så är det lite konstigt tycker jag.
    Men det kan också vara så att det är jag som är konstig som lade alla priser jag såg på minnet, läste kvittot jag såg i matpåsen efter att ha packat upp varorna när nån förälder kom hem med matkassar och frågade mina föräldrar om kostnader, läste bostadsannonser osv från en väldigt tidig ålder.
  • Anonym (R)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-09-24 15:44:59 följande:
    ????

Du kan väl inte mena allvar? Låter du hans ätstörningar diktera hur du äter? Du äter nåt litet när du kommer hem? Blir du mätt? Du förstår väl att detta inte är friskt av honom men det är faktiskt inte friskt av dig heller. Vilka fler områden är han kontrollerande omkring?
    Håller helt med.

Denna karl verkar inte riktigt ha alla hemma. Ts skulle nog bli lyckligare utan honom. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (R) skrev 2021-09-25 16:59:34 följande:
    Som 16åring vet man väl vad saker kostar, ungefär? Man behöver inte handla själv för att vara medveten om priser.

Kanske inte vad årsräkningen för en villas vatten och avlopp blir om man inte bor i villa iofs.

Men även vid 16 så läser man gratistidningar/magasin/dagstidningar, nyheter på nätet, ser reklam osv. Det är svårt att inte snappa upp ungefär vad en bil kostar, vad en villa i ens område kostar, vad det kostar att ta körkort, vad bensin kostar.

Man ser priser i mataffärer, läser kvittot från förälderns senaste storhandling och vet därmed vad olika sorts livsmedel kostar. Vet man inte vid den åldern vad ens egna kläder kostar eller vad ens familj äter för i månaden så är det lite konstigt tycker jag.
    Men det kan också vara så att det är jag som är konstig som lade alla priser jag såg på minnet, läste kvittot jag såg i matpåsen efter att ha packat upp varorna när nån förälder kom hem med matkassar och frågade mina föräldrar om kostnader, läste bostadsannonser osv från en väldigt tidig ålder.
    Min 15åring vet inte vad en bil kostar, vad en villas omkostnader är, vad det kostar med körkort, bensin, mat etc. Han vet vad kläder kostar. Är det konstigt? Tycker inte att 16 åringen i TS inlägg borde ha koll på familjeekonomin eller ha ansvar för den. Min 15 åring fattar inte hur bra vi har det, och det tycker jag är ok. 
  • Anonym (VillDoppaSnoppen)

Låter jobbigt. Varför inte dra?

Sedan undrar jag hur folk har råd med allt det här. Tusenlapparna tickar bokstavligen iväg av att leva som du beskriver.

• Anonym (R)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-09-25 23:59:21 följande:
    Min 15åring vet inte vad en bil kostar, vad en villas omkostnader är, vad det kostar med körkort, bensin, mat etc. Han vet vad kläder kostar. Är det konstigt? Tycker inte att 16 åringen i TS inlägg borde ha koll på familjeekonomin eller ha ansvar för den. Min 15 åring fattar inte hur bra vi har det, och det tycker jag är ok. 
    Det är väl bara bra att han får veta att ni har det rätt bra ändå? Att han inte behöver oroa sig?

Skulder och oroande över ekonomin förstår jag att man vill skydda barnen från.

Fast jag tror ändå att du säkert har rätt i mycket. Din 15åring blir inte någon som sällar sig till snobbar eller trycker ner/kommenterar om 'fattiga' skolkamrater.
Svar på tråden Avundsjuka på bonusar