• Blommise

Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?

Jag är 19 och har nyligen flyttat hemifrån, till en annan ort ca 100 mil bort. jag har ett bra boende, har inte kommit igång med jobb eller studier ännu så har för tillfället socialbidrag. men allt går bra.

Men när jag berättar för andra och när folk som bor på samma ort fått reda på att jag bor själv och tar eget ansvar, så blir de förvånande och reagerar starkt.

Jag förstår inte alls, jag vet att det finns folk som bor hemma tills de blir 25 om inte mer och att den genomsnittliga åldern när man flyttar hemifrån brukar vara 21 ungefär. men då brukar man bo i närheten av sina föräldrar och så, jag bor ju 100 mil från mina. så jag får ta mycket ansvar själv, planera, handla, osv.

Är det här verkligen så ovanligt och konstigt att jag flyttat hemifrån som 19 åring?

• Svar på tråden Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Anna) skrev 2021-10-17 10:59:30 följande:

Nej det är inte ovanligt att flytta hemifrån efter gymnasiet för att studera. Det Är ditt fall som är det konstiga eftersom du flyttar för att gå på soc bidrag. 

Och vem bestämmer vad det är som är rätt eller fel? Är du sur för att det är du som försörjer TS istället för hennes föräldrar?
  • Jemp
    Blommise skrev 2021-10-16 21:01:07 följande:

Jag är 19 och har nyligen flyttat hemifrån, till en annan ort ca 100 mil bort. jag har ett bra boende, har inte kommit igång med jobb eller studier ännu så har för tillfället socialbidrag. men allt går bra.

Men när jag berättar för andra och när folk som bor på samma ort fått reda på att jag bor själv och tar eget ansvar, så blir de förvånande och reagerar starkt.

Jag förstår inte alls, jag vet att det finns folk som bor hemma tills de blir 25 om inte mer och att den genomsnittliga åldern när man flyttar hemifrån brukar vara 21 ungefär. men då brukar man bo i närheten av sina föräldrar och så, jag bor ju 100 mil från mina. så jag får ta mycket ansvar själv, planera, handla, osv.

Är det här verkligen så ovanligt och konstigt att jag flyttat hemifrån som 19 åring?

Inte ovanligt att flytta hemifrån direkt efter studenten. Konstigare att göra det utan att kunna försörja sig dock. Hur kommer det sig att du flyttade så långt?
  • Anonym (Paula)
    Jemp skrev 2021-10-17 12:30:16 följande:

Inte ovanligt att flytta hemifrån direkt efter studenten. Konstigare att göra det utan att kunna försörja sig dock. Hur kommer det sig att du flyttade så långt?

Näää inte konstigt alls.
  • Anonym (U)
    Anonym (Paula) skrev 2021-10-17 12:28:41 följande:

Och vem bestämmer vad det är som är rätt eller fel? Är du sur för att det är du som försörjer TS istället för hennes föräldrar?

Det handlar inte om rätt eller fel. Men faktum kvarstår:

Att beviljas socialbidrag i den situation TS beskriver i sin trådstart ÄR extremt ovanligt och handlar utan tvekan om speciella omständigheter. TS är inte skyldig att förklara, men har troligen missuppfattat vad exakt omgivningen reagerar på.
  • lövet2

Nej, jag tycker inte det är konstigt. Om man bor någon annanstans än i en universitetsstad, så flyttar man ju om man börjar på universitet.
    Mina flickor har flyttat direkt efter gymnasiet, men pojkarna har varit senare.

• Jag är bara jag
    sextiotalist skrev 2021-10-17 07:36:00 följande:
    På min tid bodde så gott som alla jag kände hemma tills man fyllt 20.
    Vi läste på gymnasiet och då slutade man när man var 19 och sedan slog man inte till förrän man visste vilken studieort man hamnade på.
    De flesta linjer var 2-åriga och då fyllde man 18 det året man gick ut. Alla pluggade inte vidare heller utan började jobba direkt efter gymnasiet. Du kanske mest umgicks i kretsar där alla pluggade vidare, men så var det inte för mig och massor med andra jag känner.
  • Lillmajsan

Nej det skulle jag inte säga att det är.
    Själv flyttade jag hemifrån när jag var 16 år. Flyttade ca 7 mil från min hemstad. Jag jobbade, pluggade samt läste till körkort. Tog studenten med bra betyg, körkortet hade jag handen på min 18 årsdag och började jobba heltid måndagen efter studenten. Har alltid klarat mig själv sedan dess. Alltid jobbat. Började jobba när jag var 13 år. Gjorde mycket som det egentligen var 18 års gräns på men va lite lättare att kringgå för 20 år sedan än vad det är nu. Folk såg mellan fingrarna mera än nu så länge som man gjorde ett bra jobb. Har ingen högre utbildning men har alltid haft lätt för mig att få jobb.

• Fiona M

Ja, det är ovanligt att flytta hemifrån för att gå på soc.

Därmed inte sagt att det är fel, och lycka till med KomVux-studierna framöver.

• Anonym (Same)

Alltså, det beror nog på omständigheterna. Jag flyttade hemifrån 2 veckor efter studenten men, det var för jag inte trivdes.

Har man en bra relation och trivs är det nog många som väntar för att spara pengar mm.

• sextiotalist
    Jag är bara jag skrev 2021-10-17 13:15:00 följande:

De flesta linjer var 2-åriga och då fyllde man 18 det året man gick ut. Alla pluggade inte vidare heller utan började jobba direkt efter gymnasiet. Du kanske mest umgicks i kretsar där alla pluggade vidare, men så var det inte för mig och massor med andra jag känner.

Ja och jag bodde i Stockholm där det redan då var svårt att få bostad
  • Anonym (Linda)

Nej, det är inte ovanligt. Jag flyttade hemifrån när jag var 17 och har försörjt mig själv sen dess. Känner flera som flyttade hemifrån tidigt av olika anledningar.

• Anonym (e)
    Blommise skrev 2021-10-17 10:17:12 följande:
    Tänker inte svara på dessa frågor eftersom att det inte har med tråden att göra, min fråga var inte om det var konstigt att leva på socialbidrag.

Fast det har i högsta grad det. De flesta får inte en lägenhet utan inkomst och får inte soc att stå som garanti i en så ung ålder utan bra skäl. Du kanske behövde flytta, vad vet vi men många som bor kvar hemma vill inte vara kvar men måste vänta tills de har jobb att försörja sig med eller kommit in på ett universitetsprogram.

Det som folk reagerar på är antagligen att du bor långt ifrån din familj utan att du hade fått jobb eller börjat studera.

• Anonym (Livia)

Det är väl inte det minsta konstigt att flytta i den åldern? Tror att de flesta jag känner flyttade någon gång mellan 18-21. Själv flyttade jag 775 mil från mina föräldrar när jag var 20 och fixade allt själv. Det var inget konstigt eller ovanligt. 

• Anonym (Rew)

Tänker inte svara på dessa frågor eftersom att det inte har med tråden att göra, min fråga var inte om det var konstigt att leva på socialbidrag.

Jag tror att det är det faktum att du flyttat hemifrån utan att varken plugga eller jobba som folk omkring dig tycker är ovanligt. Ungdomar i den situationen brukar bo kvar hos sina föräldrar tills det ordnat sig med försörjningen.

Jag tror inte att de i din omgivning hade reagerat på att du bor ensam om du hade haft ett jobb eller studerade på högskolan.

Därför har det med din fråga att göra att du lever på bidrag. Varför du gör det måste du så klart inte berätta om du inte vill. Men du undrade om din boendesituation är ovanlig, och vi svarar att, ja, i och med att du är bidragsberoende så är den det.
  • Tom Araya
    Blommise skrev 2021-10-16 21:01:07 följande:

Ja, på dagens bostadsmarknad, med längre utbildningar och högre krav på utbildning på arbetsmarknaden skulle jag nog säga att det är ganska ovanligt att flytta hemifrån före 20 års ålder. Det är nog vanligare att bo hemma till 20-25 års ålder.

Jag undrar hur det kommer sig att du fårförsörjningsstöd i och med att dina föräldrar borde vara försörjningsskyldiga?
  • Anonym (...)

Klart att det har med tråden att göra, de flesta ungdomar flyttar hemifrån först efter att de klarar sin egen försörjning.
  • Tom Araya
    Jag är bara jag skrev 2021-10-17 13:15:00 följande:
    Många väntade till efter värnplikt, eventuella universitetsstudier och till de hade fast jobb. Jag känner inte många som flyttade hemifrån före 20.

Själv var jag 24. Arbetsmarknaden var tuff under det tidiga 90-talet.
Svar på tråden Flyttat hemifrån, 19, ovanligt?