• Räkmacka

Graviditets penning

Hej!

I april gjorde jag ett sent avbrytandet i vecka 20 pga foster med missbildning.

Nu är jag gravid igen i vecka 12. De är mycket känslor, lycka , glädje, sorg och rädsla.

Berättade tidigt på jobbet så att dom har i åtanke de här med Corona.

Jag jobbar på skola och är alltid nära barnen, är så rädd för att inte få graviditets penning i vecka 20. Vad kan jag ta fram för argument mot arbetsgivaren när de börjar närma sig ifall dom inte anser att jag behöver vara orolig. Är så rädd att förlora ett barn till.

• Svar på tråden Graviditets penning
  • Räkmacka

Vår skyddsombud är en sån som fått tjänsten för att ingen annan vill ha den. Tyvärr är han inte så duktig på sitt jobb och skiter mest i vilket.

Och sen vill jag inte att fler på jobbet vet att jag är gravid. Vill göra ultraljuden först och sen har de ändå gått så långt så det syns.

• Räkmacka
    Miratus skrev 2021-10-30 20:41:16 följande:

Skyddsombudet kan också vara med vid riskanalysen och hjälpa dig vid samtal med chef.

Tack ! Jag ska ta med mig det du skrivit och läsa på lite på nätet och sen ta detta med dom.
  • S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 20:57:51 följande:

Tack ! Jag ska ta med mig det du skrivit och läsa på lite på nätet och sen ta detta med dom.

www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/gravida-och-ammande-arbetstagare-foreskrifter-afs2007-5.pdf

Här är föreskriften om du inte hittar den själv och på skärmdumpen ser du att arbetsgivaren ?genast? skall undersöka riskerna. Att det tar 6 veckor kan knappas räknas som genast

• Räkmacka

Tack snälla . Ska läsa detta nu. Nej verkligen inte snabbt agerade från deras sida.

• S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 21:17:38 följande:

Tack snälla . Ska läsa detta nu. Nej verkligen inte snabbt agerade från deras sida.

Och när de gör riskbedömningen skall det som sagt inte enbart titta på Corona utan alla de faktorer som nämns i föreskriften
  • Räkmacka

Innan Corona restriktoner kom med vecka 20 så hade vi 3 tjejer som var gravida på jobbet och jag har pratat med dom men dom hade heller inte gjort någon riskbedömning på dom. En av tjejerna jobbade med utåtagerande barn och fick göra detta till vecka 34 då hon blev sjukskriven

• S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 21:27:21 följande:

Innan Corona restriktoner kom med vecka 20 så hade vi 3 tjejer som var gravida på jobbet och jag har pratat med dom men dom hade heller inte gjort någon riskbedömning på dom. En av tjejerna jobbade med utåtagerande barn och fick göra detta till vecka 34 då hon blev sjukskriven

Ja de ska som sagt alltid göra en riskbedömning. Huruvida utåtagerande barn hade ansett vara en risk kan jag dock inte svara på.

Tänk på att psykosociala miljö och stress också är en faktor i riskbedömningen.

Arbetar du i klasser med mycket stök och hög ljudvolym så bör man även mäta ljudnivån. (Då tittar man på daglig bullerexponering, så att ljudnivån vid en lektion per dag överstiger gränserna är inte ett problem)
  • Räkmacka

Hon jobbade med barn som var våldsamma och riktade våld mot henne ändå fick hon jobba i den klassen.

Tack snälla för att du svarat mig. Nu känner jag att jag har lite att gå på :)

• S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 21:50:05 följande:

Hon jobbade med barn som var våldsamma och riktade våld mot henne ändå fick hon jobba i den klassen.

Tack snälla för att du svarat mig. Nu känner jag att jag har lite att gå på :)

Som sagt ändå en bedömningsfråga om det våldet var en risk för barnet eller inte. Låter ju onekligen som olämpligt men det kan jag inte uttala mig om utan att veta om exakt situation.

Men. I slutändan handlar allt om att arbetsgivaren gör bedömningen. Facket kan ha åsikt om att det är felaktigt. Skyddsombud har större befogenhet här i att göra skyddsstopp om de anser arbetet för riskfyllt.

I övrigt finns inte mycket att göra om man anser att bedömningen är fel. Det är arbetsgivarens beslut och det man kan göra är isf att anmäla till Arbetsmiljöverket. De utreder inte enskilda personers ärenden utan tittar då generellt på om arbetsgivaren gör felaktiga utredningar.

Som du förstår tar en sådan anmälan tid och är därför ofta inte till hjälp just i stunden för den som anser att arbetsgivaren gjort fel bedömning
  • Räkmacka
    S23 skrev 2021-10-30 21:59:07 följande:

Som sagt ändå en bedömningsfråga om det våldet var en risk för barnet eller inte. Låter ju onekligen som olämpligt men det kan jag inte uttala mig om utan att veta om exakt situation.

Men. I slutändan handlar allt om att arbetsgivaren gör bedömningen. Facket kan ha åsikt om att det är felaktigt. Skyddsombud har större befogenhet här i att göra skyddsstopp om de anser arbetet för riskfyllt.

I övrigt finns inte mycket att göra om man anser att bedömningen är fel. Det är arbetsgivarens beslut och det man kan göra är isf att anmäla till Arbetsmiljöverket. De utreder inte enskilda personers ärenden utan tittar då generellt på om arbetsgivaren gör felaktiga utredningar.

Som du förstår tar en sådan anmälan tid och är därför ofta inte till hjälp just i stunden för den som anser att arbetsgivaren gjort fel bedömning

Med andra ord är de ingen mening att gå på arbetsgivaren eftersom dom har sista ordet oavsett vad jag eller facket tycker?? Ahh känns ju hopplöst.
  • S23
    Räkmacka skrev 2021-10-30 22:23:12 följande:

Med andra ord är de ingen mening att gå på arbetsgivaren eftersom dom har sista ordet oavsett vad jag eller facket tycker?? Ahh känns ju hopplöst.

En riskbedömning skall vara skriftlig ja.

Facket kan ju absolut lägga sig i och ha väldigt stor makt trots att de juridiskt inget kan göra.

Och även om det är svårt att i det enskilda fallet få rätt så kan man ju som sagt anmäla till av för att inte andra skall utsättas för samma.

Normalt har man ju inte risker som covid som kommer försvinna och där en anmälan kanske inte hinner göra nytta för någon.

Exempelvis buller förvissner inte magiskt på en arbetsplats och blir de så utredda för att bedömt fel så får de ju sedan ändra sina bedömningar för all framtid.

Skyddsombudet kan som sagt också göra ett skyddsstopp. Och där kan naturligtvis också facket uppmana skyddsombudet till att göra det.

Sedan kan man ju alltid få läkarutlåtande som styrker riskerna i arbetsmiljön. Men där vet jag inte heller vad som håller juridiskt.

Kan tänka mig att arbetsgivaren i det fallet kan anse att man då skall vara sjukriven
  • Tow2Mater

Alla gravida rekommenderas vaccination mot covid-19, och du kan ju alltid ta ut föräldrapenning från vecka 32.

• S23
    Tow2Mater skrev 2021-10-31 01:03:41 följande:

Alla gravida rekommenderas vaccination mot covid-19, och du kan ju alltid ta ut föräldrapenning från vecka 32.

Arbetsmiljöverket är tydliga med att det i arbetsmiljöutredning inte skall göras skillnad på att en person är vaccinerad. Bedömningen skall göras på precis samma grund som en ovaccinerad (även om folkhälsomynigheten inte uttrycker sig så).

Om ts redan är vaccinerad kommer henne skydd troligen ha sjunkit till runt 40% i vinter. Vi får nu dessutom in nya mutationer.
  • Tow2Mater
    S23 skrev 2021-10-31 04:39:01 följande:
    Arbetsmiljöverket är tydliga med att det i arbetsmiljöutredning inte skall göras skillnad på att en person är vaccinerad. Bedömningen skall göras på precis samma grund som en ovaccinerad (även om folkhälsomynigheten inte uttrycker sig så).

Om ts redan är vaccinerad kommer henne skydd troligen ha sjunkit till runt 40% i vinter. Vi får nu dessutom in nya mutationer.
    Jag pratar i termer av TS oro, inte AMV. Det finns saker hon kan göra om hon är allvarligt oroad.
  • S23
    Tow2Mater skrev 2021-10-31 16:22:34 följande:

Jag pratar i termer av TS oro, inte AMV. Det finns saker hon kan göra om hon är allvarligt oroad.

Du tror inte ts är fullt medveten om att hon kan vaccinera sig om hon vill? Antar att din kommentar är skriven enbart för att klanka ner på ts om hon inte är vaccinerad?

Ja. Jag känner ditt nick sedan tidigare och vet hur du brukar bete dig i trådar.

Du bör ha i åtanke att ts oro för vaccinet kanske är ännu större. Och att vaccinet inte skyddar 100% och ts kanske är fortsatt oroad ändå.

Jag har heller inte sett att ts skrivit om hon är vaccinerad eller inte? Det är fullt möjligt att hon redan är det, och isf kommer hennes skydd ha sjunkit drastiskt i vinter.
  • Räkmacka

Hej!

Jag är fullt vaccinerad och blev de tidigt på sommaren.

Jag känner ändå oro dels för att man kan vara vaccinerad och ändå bli smittad men mest är jag rädd för att förlora detta barn. De är så mkt ångest och rädsla över denna graviditet. Får fint stöd från vården men jag vill kunna känna att jag gjort allt för att inte riskera att mitt barn födda för tidigt och alla komplikationer som kan bli av de:/

Verken jag eller min man har haft Corona. Vi har både jobb där smittan finns och funnit men vi har varit super försiktiga just för att vi höll på med ivf förra året och inte fick vara sjuka för att få genomföra.

• S23
    Räkmacka skrev 2021-11-02 08:35:55 följande:

Hej!

Jag är fullt vaccinerad och blev de tidigt på sommaren.

Jag känner ändå oro dels för att man kan vara vaccinerad och ändå bli smittad men mest är jag rädd för att förlora detta barn. De är så mkt ångest och rädsla över denna graviditet. Får fint stöd från vården men jag vill kunna känna att jag gjort allt för att inte riskera att mitt barn födda för tidigt och alla komplikationer som kan bli av de:/

Verken jag eller min man har haft Corona. Vi har både jobb där smittan finns och funnit men vi har varit super försiktiga just för att vi höll på med ivf förra året och inte fick vara sjuka för att få genomföra.

Har du kommit någon vart på jobbet med detta?

Du bör ju rimligen kunna bli sjukriven för din oro i annat fall
Svar på tråden Graviditets penning