Räkmacka skrev 2021-10-30 22:23:12 följande:
Med andra ord är de ingen mening att gå på arbetsgivaren eftersom dom har sista ordet oavsett vad jag eller facket tycker?? Ahh känns ju hopplöst.
En riskbedömning skall vara skriftlig ja.
Facket kan ju absolut lägga sig i och ha väldigt stor makt trots att de juridiskt inget kan göra.
Och även om det är svårt att i det enskilda fallet få rätt så kan man ju som sagt anmäla till av för att inte andra skall utsättas för samma.
Normalt har man ju inte risker som covid som kommer försvinna och där en anmälan kanske inte hinner göra nytta för någon.
Exempelvis buller förvissner inte magiskt på en arbetsplats och blir de så utredda för att bedömt fel så får de ju sedan ändra sina bedömningar för all framtid.
Skyddsombudet kan som sagt också göra ett skyddsstopp. Och där kan naturligtvis också facket uppmana skyddsombudet till att göra det.
Sedan kan man ju alltid få läkarutlåtande som styrker riskerna i arbetsmiljön. Men där vet jag inte heller vad som håller juridiskt.
Kan tänka mig att arbetsgivaren i det fallet kan anse att man då skall vara sjukriven