• Anonym (S)

    Gravid i nytt förhållande - abort eller behålla?

    Hej!

    För drygt en vecka sedan fick jag veta att jag är gravid men det är väldigt tidigt ännu, det var inte planerat. Jag och min kille har bara setts i 4-5 månader så förhållandet är väldigt nytt.

    Jag är så osäker på hur jag ska göra. Innan jag fick veta detta så kändes allt väldigt bra med honom, han är så himla fin mot mig. Men jag har inte känt det där extrema man känner när man är riktigt förälskad. Det pirrar inte i magen hela tiden, jag svävar inte på moln och tycker inte att han är det snyggaste jag någonsin har sett. Men jag tycker väldigt mycket om honom, vill röra honom hela tiden, saknar honom jämt när var ifrån varandra och vill faktiskt inte vara utan honom. Mitt ex kom och ville ha tillbaka mig när vi hade setts i ett par månader bara, jag velade fram och tillbaka men kom fram till att jag ville vara med den nya, jag ville inte förlora honom. Jag har inte heller ångrat det valet.

    När jag först såg att testet var positivt blev jag rädd och chockad men samtidigt glad, jag kunde se honom som pappa till mitt barn och det kändes ändå väldigt kul. Men några dagar efter började jag fundera mycket på om detta är en kille jag vill leva med resten av livet, om jag verkligen är så kär. Det går upp och ner hela tiden och det är jättejobbigt verkligen. Ena stunden känner jag att jag verkligen vill vara med honom och att det kan bli bra, sedan svänger det till att jag vill göra abort och göra slut för att han nog är fel kille för mig, för att jag inte känner de där superstarka känslorna nu. Jag är så jävla rädd för att jag ska ledsna på honom och ångra mig när det är för sent om jag nu väljer att behålla barnet... Jag vet inte om gravidhormonerna kanske hjälper till lite med hur pass det svänger känslomässigt också.

    Är det någon som har några tips? Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till.

  • Svar på tråden Gravid i nytt förhållande - abort eller behålla?
  • Anonym (Abort ja)

    Du är fortfarande ung och fertil. Gör abort! Rekommenderas inte att skaffa barn med någon efter 4 månader ihop.

  • Anonym
    Anonym (Abort ja) skrev 2022-08-06 17:01:35 följande:

    Du är fortfarande ung och fertil. Gör abort! Rekommenderas inte att skaffa barn med någon efter 4 månader ihop.


    Lite sent påtänkt. Gjorde ts inte abort så har hon en nyfödd nu.
  • Anonym (Abort ja)
    Anonym skrev 2022-08-06 17:34:58 följande:
    Lite sent påtänkt. Gjorde ts inte abort så har hon en nyfödd nu.
    Haha, utgick från att tråden var ny.
  • Anonym (.)(.)

    Behåll.
    Detta är en person som du gillar, som bryr sig om dig och som inte springer skrikande mot dörren vid tanken på ett barn.
    Låter som världens kap.

    Sätt er ner och diskutera saker så som namn, uppfostran och traditioner. Det är där man brukar se hur det känns och hur det kommer funka ihop. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Vet inte) skrev 2022-08-12 12:48:25 följande:

    Vet inte folk hur barn blir till?


    Det verkar så tyvärr,sorgligt och sen måste man bestämma mellan Abort eller ett barn.Knasigt.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Billan) skrev 2021-11-26 09:57:43 följande:

    Det här med himlastormande känslor.. är inte det rätt överskattat? Tycker mig ha så många vänner i min närhet som väntar på den där blixtförälskelsen och dumpar sin fina partner så fort något inte är tipp topp. Vi lever ju faktiskt i en ganska oromantisk vardag generellt.

    Nu var jag ifs förälskad i min man. Men vi har varit ihop länge och det bästa med honom är kärleken och tryggheten. Han är en superbra pappa. Jag kan räkna med honom på alla plan. Och att se honom leka och ta hand om barnen gör att det pirrar barn i hjärtat.

    Den man jag haft mest fjärilar i magen för (innan min man) hade blivit en katastrofal far. Usch. Han har numera 3 barn med olika kvinnor och jag har hört att han knappt ser dem eller gör någon ansträngning.

    Det finns så mycket människor där ute som man inte ska gänga sig med.

    Och glöm inte- kärlek kan växa fram och växa sig stark.

    För när du sitter där kl 4 på natten med såriga bröstvårtor och en unge som bara sover 10 min i stöten, då är det skitsamma om du har superpirr för din sambo eller inte. För du kommer inte orka känna den attraktionen när du har ett spädbarn. Då kommer känslorna spira för den där kramen du får, kinden han stryker, vyssjandet av barnet så du får sova, den där promenaden han tar med vagnen för att du ska få duscha. Den där chokladen han spontanköpte till dig.


    Underbart skrivet. Precis så är det. Jag har förmånen att leva med min den jag älskar sedan väldigt många år tillbaka och kärlek är något som växer till sig år efter år.
  • elmadumle
    Anonym (XXX) skrev 2021-11-26 09:38:16 följande:
    Ja, det finns ju alltid undantag. Ett nyfött spädbarn ska dock vara vid bröstet. Pumpa fungerar först, när de har börjat äta regelbundna tider med längre mellanrum. Och VARFÖR krångla till det så? Varför inte låta barnet få bröstet och närheten direkt? De där månaderna spelar väl ingen roll för kvinnan, i ett livsperspektiv?
    Det är ju ingenting som någon annan än mamman som bestämmer. Vi är många som inte ammat våra barn, en pga de inte får pga mediciner, andra för att det inte räcker till, och andra åter för att de helt enkelt inte vill. Det går alla tider att ha närhet fast man flaskmatar och pappan kan mata från början han också, andra kan också mata. 
  • Anonym (XXX)
    elmadumle skrev 2022-08-13 20:35:58 följande:
    Det är ju ingenting som någon annan än mamman som bestämmer. Vi är många som inte ammat våra barn, en pga de inte får pga mediciner, andra för att det inte räcker till, och andra åter för att de helt enkelt inte vill. Det går alla tider att ha närhet fast man flaskmatar och pappan kan mata från början han också, andra kan också mata. 
    Det GÅR men det är inte alla som gör det. Det är inte alls bra att lämna ett litet spädbarn till en massa olika människor. Det är just en av finesserna med amning, att mamman är "tvungen" att ha barnet med sig dit hon går. Annars får hon väldigt ont efter några timmar! :) Det sköter sig självt. Och det finns t.o.m. dom som lämnar barnet med en flaska som de stöttar upp mot en kudde, och låter det äta självt... så fort som mamman inte ammar längre, så blir sådana lösningar möjliga. Detta är bara en av många orsaker, som gör att det är så viktigt att alla mammor kommer igång med amningen på BB. Tyvärr görs inte detta idag, p.g.a. överbeläggningen gör att t.o.m. förstföderskor måste gå hem inom ett dygn.

    Och angående detta med mediciner. Jag kan för ögonblicket inte komma på en enda medicin som är helt ofarlig under graviditeten, men sedan blir jätte-jätte-farlig under amningsperioden. Vilka mediciner tänker du på?
  • Anonym (I)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-13 20:41:54 följande:
    Det GÅR men det är inte alla som gör det. Det är inte alls bra att lämna ett litet spädbarn till en massa olika människor. Det är just en av finesserna med amning, att mamman är "tvungen" att ha barnet med sig dit hon går. Annars får hon väldigt ont efter några timmar! :) Det sköter sig självt. Och det finns t.o.m. dom som lämnar barnet med en flaska som de stöttar upp mot en kudde, och låter det äta självt... så fort som mamman inte ammar längre, så blir sådana lösningar möjliga. Detta är bara en av många orsaker, som gör att det är så viktigt att alla mammor kommer igång med amningen på BB. Tyvärr görs inte detta idag, p.g.a. överbeläggningen gör att t.o.m. förstföderskor måste gå hem inom ett dygn.

    Och angående detta med mediciner. Jag kan för ögonblicket inte komma på en enda medicin som är helt ofarlig under graviditeten, men sedan blir jätte-jätte-farlig under amningsperioden. Vilka mediciner tänker du på?
    Suck så trångsynt. Nej alla kan inte amma. Punkt. 
  • Anonym
    Anonym (I) skrev 2022-08-13 22:43:04 följande:
    Suck så trångsynt. Nej alla kan inte amma. Punkt. 
    Men alla kan försöka,  att inte ens ge det en chans är totalt förkastligt. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (I) skrev 2022-08-13 22:43:04 följande:
    Suck så trångsynt. Nej alla kan inte amma. Punkt. 
    "alla" kanske inte kan det. Men om det skulle vara så många som påstår sig inte kunna amma, så skulle vi som art inte har överlevt. Modersmjölksersättning har inte funnits länge - hundra år på sin höjd. Och innan våra förfäder började hålla kor och getter, fanns ingen annan arts mjölk att tillgå heller (förutom att långt ifrån alla människor hade råd att ha en ko eller köpa mjölk från andra under den långa allmogetiden heller).

    Jag råkar veta lite om det här, och jag kan tala om att kvinnor i U-länder ALDRIG säger att de inte kan amma. De kan ha fått i sig för lite vätska på sistone för att producera mjölk, eller för lite näring för att producera högkvalitativ mjölk -  men detta "jag kan inte amma" - finns inte. De ammar, och så är det med det!
  • Anonym (S)

    Hej! Ts här. Såg att några undrade hur det gick så tänkte uppdatera. Jag bestämde mig för abort och blev helt till freds med det, men jag hann aldrig göra den för jag fick missfall någon vecka senare. Det var jag faktiskt tacksam för, kroppen skötte det själv. Killen gjorde jag slut med efter. Kom fram till att det inte var riktig kärlek eftersom jag kände som jag gjorde när jag blev gravid. Det var helt enkelt inte menat :)

  • Anonym (knöpjipk)
    SaraL77 skrev 2021-11-26 18:38:49 följande:
    Ditt inlägg är ett hån mot alla mammor som av en eller flera anledningar inte kan amma. Skäms på dig.

    Fast det är ju faktiskt bäst för barnet att få bröstmjölk. Men den som inte kan amma gör ändå det bästa för sitt barn och ger det mat och närhet på det sätt de kan. 


    Om det inte var någon skillnad skulle inte vårdpersonal fråga mammor p bb om de kan tänka sig att skänka utpumpad bröstmjölk till tex för tidigt födda barn. Jag hade turen att ha massor vilket jag är ytterst tacksam för, det hjälpte ett alldeles för tidigt fött barn vars mamma inte fick någon mjölk, men hon var på intet vis en sämre förälder för det. 


    Nu är detta totalt OT för tråden, så jag tänker inte diskutera det vidare. 

  • Anonym (knöpjipk)
    Anonym (S) skrev 2021-11-04 15:17:34 följande:
    Gravid i nytt förhållande - abort eller behålla?

    Hej!

    För drygt en vecka sedan fick jag veta att jag är gravid men det är väldigt tidigt ännu, det var inte planerat. Jag och min kille har bara setts i 4-5 månader så förhållandet är väldigt nytt.

    Jag är så osäker på hur jag ska göra. Innan jag fick veta detta så kändes allt väldigt bra med honom, han är så himla fin mot mig. Men jag har inte känt det där extrema man känner när man är riktigt förälskad. Det pirrar inte i magen hela tiden, jag svävar inte på moln och tycker inte att han är det snyggaste jag någonsin har sett. Men jag tycker väldigt mycket om honom, vill röra honom hela tiden, saknar honom jämt när var ifrån varandra och vill faktiskt inte vara utan honom. Mitt ex kom och ville ha tillbaka mig när vi hade setts i ett par månader bara, jag velade fram och tillbaka men kom fram till att jag ville vara med den nya, jag ville inte förlora honom. Jag har inte heller ångrat det valet.

    När jag först såg att testet var positivt blev jag rädd och chockad men samtidigt glad, jag kunde se honom som pappa till mitt barn och det kändes ändå väldigt kul. Men några dagar efter började jag fundera mycket på om detta är en kille jag vill leva med resten av livet, om jag verkligen är så kär. Det går upp och ner hela tiden och det är jättejobbigt verkligen. Ena stunden känner jag att jag verkligen vill vara med honom och att det kan bli bra, sedan svänger det till att jag vill göra abort och göra slut för att han nog är fel kille för mig, för att jag inte känner de där superstarka känslorna nu. Jag är så jävla rädd för att jag ska ledsna på honom och ångra mig när det är för sent om jag nu väljer att behålla barnet... Jag vet inte om gravidhormonerna kanske hjälper till lite med hur pass det svänger känslomässigt också.

    Är det någon som har några tips? Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till.


    Du måste känna efter själv. 


    Jag kan ge dig min historia. 


    Blev hals över huvud förälskad i en man som är otroligt sexig och attraktiv. Vi har absolut ingenting gemensamt och efter de första åren ihop var det enda vi hade gemensamt sexet. 


    En annan man, inte himlastormande, men jag kunde inte tänka mig att inte leva med honom. Nu, tio år senare ler jag fortfarande när jag kommer att tänka på honom. 


     

  • Anonym (Jo)
    Anonym (S) skrev 2022-09-07 17:59:10 följande:
    Hej! Ts här. Såg att några undrade hur det gick så tänkte uppdatera. Jag bestämde mig för abort och blev helt till freds med det, men jag hann aldrig göra den för jag fick missfall någon vecka senare. Det var jag faktiskt tacksam för, kroppen skötte det själv. Killen gjorde jag slut med efter. Kom fram till att det inte var riktig kärlek eftersom jag kände som jag gjorde när jag blev gravid. Det var helt enkelt inte menat :)
    Tack för uppdatering.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-14 11:40:56 följande:
    "alla" kanske inte kan det. Men om det skulle vara så många som påstår sig inte kunna amma, så skulle vi som art inte har överlevt. Modersmjölksersättning har inte funnits länge - hundra år på sin höjd. Och innan våra förfäder började hålla kor och getter, fanns ingen annan arts mjölk att tillgå heller (förutom att långt ifrån alla människor hade råd att ha en ko eller köpa mjölk från andra under den långa allmogetiden heller).

    Jag råkar veta lite om det här, och jag kan tala om att kvinnor i U-länder ALDRIG säger att de inte kan amma. De kan ha fått i sig för lite vätska på sistone för att producera mjölk, eller för lite näring för att producera högkvalitativ mjölk -  men detta "jag kan inte amma" - finns inte. De ammar, och så är det med det!
    Jag vet aldrig riktigt vad du tror att få ut av att vara rent elak och kränka andra. Är inte du kristen, dessutom..?
  • Anonym
    Anonym (Livia) skrev 2022-09-07 21:49:51 följande:
    Jag vet aldrig riktigt vad du tror att få ut av att vara rent elak och kränka andra. Är inte du kristen, dessutom..?
    Blir du så kränkt av att bli serverad sanningen? 
Svar på tråden Gravid i nytt förhållande - abort eller behålla?